Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Två borrhål - hur koppla, lufta, strypa?  (läst 4641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Två borrhål - hur koppla, lufta, strypa?
« skrivet: 11 juli 2005, 03:26:37 »
Behöver ytterligare tips och kommentarer angående hur jag skall dra slangar till och från mina energibrunnar. Ursäkta att det blir långt, men jag har många funderingar (en del av dessa ventilerade förut under "Hjälp - borrarn kommer!" http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3480.0.html

Jag har två borrhål, 100 + 70 m aktivt djup, 110 + 80 m totaldjup. Brunnarna ligger bara 6 m från varandra, men den andra (som fick borras pga krosszon i berget på 110 m djup i första) gradades 20 cm/m, så medelavståndet (på 45 m djup) blir ca 15 m. Jag antar att jag kan räkna med att jag har 170 m aktivt hål, men att hålen kommer att påverka varandra negativt på övre delen. Hade jag fått ta ställning till det andra hålets längd hade jag förmodligen borrat det (nästan) lika långt som första, för att kompensera att de ligger tätt – då hade jag kanske också kunnat köra parallella slingor utan strypning…

Till borrorna tänker jag koppla en IVT HT+E9 eller en Nibe 1130-10. Eftersom jag måste gräva runt huset för att lägga ner slangen ca 30 m, tänker jag, efter tips från forumet, köra KB-ut oisolerad för att ”låta marken ta första smällen”. (Men eftersom jag passerar både vatten och avlopp utan att veta exakt var de går måste jag nog isolera en del av vägen…).

En seriekopplad slinga blir 2(110+80+30+5), 450 m totalt med ledningsdragning inomhus. Max rekommenderad längd är 400 m, kan man dra ut på det till 450? Jag vet att Rickard har 500 m slinga, men han har 5 gr deltaT på en 7 kW pump, så jag tvekar. Vid seriekopplad slinga tänkte jag (efter att ha låtit ”marken ta värsta smällen”) gå ned med KB-ut i djupaste borran först, grundaste sedan, Synpunkter?

Luftning mellan hålen har jag förstått är att rekommendera vid seriekoppling. Jag antar att jag behöver det vid parallellkoppling också, det grundare hålet ligger en bit upp i en slänt, omöjligt att fixa fall är jag rädd, även om VP kommer att vara högsta punkten på KB-systemet. Måste man montera klämkopplingar på slangen och gå över till metall för att kunna lufta, eller finns det plastkrökar (för insvetsning, kollektorn skall väl vara helsvetsad?) med luftningsmöjligheter?

Om jag väljer att parallellkoppla, kan jag då parallellkoppla ute vid borrhålen och sätta någon sorts strypning på korta borran (återigen, finns något sådant i plast för insvetsning?), eller är det att be om problem? Givetvis måste jag montera tempgivare och mäta KB-ut på båda borrorna om jag gör detta… fast 30 x2 m extra markslang kostar ju inte mer än en tusenlapp extra, så det är kanske lika bra att sköta strypning och tempmätning inomhus?

Sedan har vi det här med håltagning i fasaden, om ni orkat läsa så här långt! Jag har ca 1 m tjock naturstensmur som jag skall borra hål i (inte själv, dock!). Vad är lämpliga håldiametrar för 1 resp 2 st 40 mm plaströr med isolering? Är det bättre att gå genom väggen med kopparrör? Finns färdiga lösningar för 2 rör/hål? Vad skall man tänka på, förutom ett visst fall utåt?

Att inget kan få vara enkelt!  :-\ 

Henrik
190 kvm från 1909, ca 30 000 kWh värmebehov, 100+70 m aktivt hål, Nibe 1130-10 snurrar sedan 20051013. IVT (Borö) 300/150 VVB, 200 l volymförstorare

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Två borrhål - hur koppla, lufta, strypa?
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2005, 12:42:35 »
Sammankopplingen borde göras paralellt och strypas in på vilken returtemperatur du har FRÅN hålet. Av praktiska skäl kanske det inte går då återstår ju bara seriekoppling.

Om jag tolkar dig rätt så har du fall från huset till den ena borran men inte till den andra. Luftningen kan göras med tex. Uponors T-rör med luftnippel 40mm (Uponornr: 65 99 18). Den ersätter då den vanliga 90gr (88,5gr) svetsmuffen där kollektorn kommer upp ur hålet.

Om du kopplar ihop brunnarna utomhus så behöver du göra någon typ av inspektionsbrunn för att komma åt ventiler etc. Där kan du då även mäta vilka temperaturer du får på returen från hålet.

Jag skulle om det praktiskt är möjligt dra in slangarna från kollektorerna inomhus och där göra ihopkopplingen. Det blir både enklare att justera in flödena och mäta temperaturer.

Genmgången för rören genom väggen görs enklast genom att du borrar (tjock vägg !) antingen två större hål eller fyra mindre (den som borrar får rekommendera vilket som blir billigast). Om det blir två hål så lägg de båda inkommande i ett hål och de båda utgående i det andra hålet. Täta hålen ordentligt från utsidan efter det att slangarna dragits in. Det kan göras med en grövre gummiduk som kollektorslangarna träs igenom. Efter det att slangarna anslutits på insidan och kondensisoleringen satts på kan du fylla ut tumrummet runt rören med fogskum.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!