Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?  (läst 6885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxxan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« skrivet: 11 juni 2010, 10:04:19 »
Tjenare!

Ny här pÃ¥ forumet som medlem men har "tjuvläst" en del under ett par mÃ¥nader  :P.
Är i faggorna att bygga nytt och kommer i samband med det bygga ett pannrum ihop med ena garaget och därifrån ha kulvert in i kåken.
Pannan blir en solo innova 30 med tre st 750 tankar varav den ena är förberedd med solslinga.(om kalkylen håller kanske man trycker dit paneler direkt men det återstår att se)
Nu till min fråga, hade ni prioriterat att ha ett separat vedförråd i anknytning till pannrummet kontra att ha större del till garagedelen?
Hade pannrummet klart för mig men då det skulle krävas en "sluss" om man har en ingång via garaget med två dörrar föll tänkt planlösning och nu är man lite velig på nytt.
Känns som man dels gärna har lite större vedförråd i anknytning till pannan samtidigt som det är gött att ha stort utrymme i garaget, tar man av det ena blir det andra lidande....moment 22.

Utan separat vedförråd skulle man nog in ca 4- 4,5m3 i pannrummet allena utan att det blir trångt, med ett separat förråd blir det kanske totalt 10m3 (annan planlösning isåfall)
4m3 kanske räcker att ha i närheten men givet att det också är gött att ha veden inom räckhåll.
Tar man ytan av garaget så blir det lite på bekostnad av "slaktavdelningen" där man tänkt stycka vilt osv.
Spontant är jag inne på att inte tulla på garaget och ha en mindre vedbod inom nära håll till pannrummet.

Vad skulle ni prioritera? Vore kul att höra samt se om ni har bilder på era lösningar.

mvh
//Max
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 12:37:43 av maxxan »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2010, 11:21:09 »
Hej
Jag skulle byggt en vedbod vägg i vägg med garaget. Kanske med en dörr som går ut i vedboden.

Ett tips. istället för solpaneler gå upp ett snäpp i panna 50kw och skaffa 1 stor tank.

Med lite större ack volym och större panna kommer du få ett system som fungerar bra hela året.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad maxxan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2010, 12:50:06 »
Var faktiskt inne pÃ¥ en solo innova 50kw frÃ¥n början men efter att ha pratat med Baxis personal och specat upp ytorna pÃ¥ hus samt uthus/garage rekommenderade de mig att gÃ¥ ner i pannstorlek, de tyckte att 50kw var overkill för mina behov. Enligt dom kommer de tre tankarna om vardera 750lit  hÃ¥lla värmen bra, blir ju tankvolym pÃ¥ totalt 2250lit.
Bygget är ett enplanshus på 166kvm samt två garagebyggnader om vardera 47,5kvm(ena är dock kallgarage)

Solpanelerna var nÃ¥got vi valde förbereda för nu pÃ¥ slutet, men inte säkert det blir nÃ¥gra direkt om ens alls  Sc:,h

Vedbod vägg i vägg hade var optimalt men med placering och planlösning samt utseende gör det mindre lämpligt, blir nog isåfall en fristående vedbod med större lagringskapacitet och på lagom avstånd till pannrummet.

Synd att det fanns lagkrav på "slussen" annars hade det varit färdigritat nu, trodde i min enfald att det räckte med branddörr men inte när det låg ihop med ett garage.
Tack för ditt svar, alltid bra att höra andras synpunkter, kanske några fler som yttrar sig innan jag meddelar arkitekten hur det ska vara.
När väl pannrummet är spikat tänkte jag göra en tråd om bygget här och slänga upp bilder vad det lider.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2010, 14:48:02 »
Okej. Skippar du solvärmen så kan du ju köpa dig 1 tank istället för 3.
Billigare inköp. Billigare inkoppling. Mindre förluster. Bättre skiktning.
Nått att tänka på
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad maxxan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2010, 17:05:30 »
jo var inne på en större tank först, men ska man i framtiden kunna slänga in solpaneler behövs det mindre tankar(solslinga i en tank). Värmeförlusterna i Baxis tre tankar kontra 1 stor ska enligt dom inte vara så stor skillnad på. Däremot givet att det är billigare att koppla en tank, mindre tid och mindre rördetaljer.

Solpaneler är ju något som troligen kommer gå ner i pris framöver, och i takt med tiden blir de ju mer effektiva också. Så kanske bra att ha den optionen Sc:,h, men vem vet? Om 20 år vet man vilket val som var bäst :P

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2010, 19:45:03 »
Du kanske kan hitta lite tips här
http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad maxxan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nytt externt pannrum, hur hade ni resonerat?
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2010, 08:10:03 »
Jädrar det var väl planerat pannrum, schysst tänkt med vedinkörning på rullbana.
Tyvärr dock inte möjligt att lösa vÃ¥rat sÃ¥, iaf inte nu men man kan ju bygga sÃ¥ det finns möjligheter till uppgradering framöver  :)

Tack för länken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!