Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips pÃ¥ Pump (Torp 70m2, smÃ¥land)  (läst 14004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« skrivet: 11 oktober 2009, 19:26:44 »
Hej alla glada värmepumpsanvändare!

Jag har varit runt och snokat lite i forumet men tänkte se vad ni hade för förslag!
Vi är 2 stycken som bor i ett litet torp utanför växjö i skogigaste småland, det är ca 70m2 på bottenvåningen och övervåningen använder vi som förråd större delen av tiden!
Tidigare uppvärmning är direktverkande el och en gammal husqvarna kamin, efter att ha haft 2 riktigt "dyra" vintrar i uppvärmning har vi bestämt oss för att skaffa en värmepump... Problemet är bara att jag jobbar halvtid och min sambo pluggar på universitetet så budgeten är minst sagt sparsam! Däremot fyllde jag nyss år och samtliga i släkten skramlade ihop och det slutade på en ca 7000 att lägga på en hyffsad värmepump!

Jag har sneglat lite på Julas modeller, men såg att det var mest för uthus osv då dom var av ON/OFF typ... pratade med min svåger som är installatör uppe i Jämtland av värmepumpar och han rekomenderade Sverigepumpen direkt, men jag misstänker att han räknar med det klimatet dm har där, dvs -25 till -30 stora delar av vintern... Och det går ju inte riktigt att jämföra med det som vi har här nere!

Så, tänkte se om man kunde få lite bra tips på vad som ligger i en rimlig prisklass av er här, skickar med en planlösning som visar iaf ungefär hur rummen är fördelade, I vardagsrummet vid muren sitter kaminen som jag tänkte använda som stöd för dom där 2-3 riktigt kalla dagarna förresten!
Takhöjden inne är ynkliga 2m och vi har takfläkt i både vardagsrummet och sovrummet för att cirkulera luften lite!

Vad säger ni?

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 09:34:57 »
har kollat lite på 2 av dom "dyrare" pumparna på Jula som ligger inom mitt prisområde..
Luftvärmepump Foma 4500 850-1600 W och den andra är Coolix Luftvärmepump 5000 W.

Foman fungerar ned till -20 innan den stänger av sig, och jag inser att cop värdet då kommer vara skrattretande, men som sagt, inte så många dagar vi får den temperaturen i smålands inland. Står däremot inget om det är en on/off pump eller inverter men funderar på att gå in och fråga!

Coolix har jag läst en massa om i tråden här i forumet, men då är det deras on/off pump som det snackas om... denna står det däremot att det är invertertyp villket vad jag förstått ska vara mycket bättre i ett hus, A-klassad osv men har ett verkningsområde från -15 bara!

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 14:11:53 »
Hmm, jag som skriver 3e inlägget i rad i min egen tråd... kanske borde redigera dom istället för att lägga till nya...

Nåja, tittade förbi K-Rauta under lunchen och hittade en Sanyo kcrv93ehn för 9995:-, visserligen misstänker jag att dom inte är av "gör det själv" modell så det blir tillägg för montering och monteringssats m.m. den hade till och med ett hyffsat cop på 2.1 vid -20 ºC

hittade den även på blocket för 7900:- så den finns ju billigare!
« Senast ändrad: 12 oktober 2009, 14:19:54 av Naesstrom »

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2009, 14:42:46 »
För det första, sanyos pumpar stänger av sig automatiskt när det blir -20, så vart dem fått det cop värdet ifrån vet jag inte....
För det andra så är sanyos 93 o123 pumpar gamla och på väg ut från marknaden.
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2009, 14:48:54 »
För det första, sanyos pumpar stänger av sig automatiskt när det blir -20, så vart dem fått det cop värdet ifrån vet jag inte....
För det andra så är sanyos 93 o123 pumpar gamla och på väg ut från marknaden.

Aha, då är det ju ingen bra ide... skulle det bli -21 ºC en natt så tar jag hellre lite högre förbrukning än ett frostigt sovrum på morgonen... Frågan är om Coolix kommentar om att verkningsområdet är från -15ºC innebär att dom stänger av sig med?

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2009, 18:55:29 »
Tittade förbi idag igen, enligt nissen på K-Rauta borde man stänga av alla pumpar under -15ºC för att skona pumpen och att ha en hyffsad ekonomi i det hela! Däremot kunde han sänka priset med 30% eftersom det var ett utgående ex. nackdelen är att det blir iaf. 5000 till för installationen!

Tittade förbi Jula med och kollade, FOMA hade ju gått i konkurs så dom hade inga sådana hemma, däremot kollade jag lite om detta med deras "stora" Coolix. Den var ju invertertyp och "pumpexperten" i butiken trodde att den skulle fungera utan problem i ett litet torp...
Passade på att fråga lite om det med garanti osv. Den modellen som jag kollade på hade snabbkopplingar och det påverkade inte garantin (3 år) eller skulle vara olagligt att montera det själv, däremot om man skulle ta isär den igen så var man tvungen att ta dit en montör som hade rätt utrustning!

Just nu lutar det väldigt mycket åt den stora coolixen på Jula, händer inget drastiskt blir det nog en sån!

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2009, 12:05:25 »
Ok, i morse hade jag 14,4ºC som innetemp... Har fått ett tips på en Panasonic som ligger i rätt prisklass men då tillkommer installation vilket ger ett totalpris runt 11 000 iaf. billigt, men mer än jag har råd med för tillfället!

Sammanfattningsvis verkar det bli julas stora coolix.
inverter
qc
hyffsat cop värde
3 års garanti

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2009, 16:18:37 »
Den har väll rätt så hög max förbrukning? typ 2800w eller nått sånt har jag för mig..

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2009, 17:35:13 »
Den har väll rätt så hög max förbrukning? typ 2800w eller nått sånt har jag för mig..

hmm.. ja det stämmer faktiskt... 2700W! men jag hittar inget på hur mycket Panasonicen drar heller för att jämföra, vad är normalt?
har fått ett pris på en Panasonic RE9JKE för 11 000 monterat och klart, men då var ROT avdraget medräknat och det kan jag inte använda då vi hyr torpet!
« Senast ändrad: 14 oktober 2009, 18:06:34 av Naesstrom »

Utloggad Frenell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2009, 20:19:48 »
Ja min Panasonic på 5kw har en max förbrukning på 1340watt

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2009, 20:54:46 »
Den har väll rätt så hög max förbrukning? typ 2800w eller nått sånt har jag för mig..

hmm.. ja det stämmer faktiskt... 2700W! men jag hittar inget på hur mycket Panasonicen drar heller för att jämföra, vad är normalt?
har fått ett pris på en Panasonic RE9JKE för 11 000 monterat och klart, men då var ROT avdraget medräknat och det kan jag inte använda då vi hyr torpet!
Då kan väl ägaren ta det på sej ifall du hyr torpet bara.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2009, 21:06:18 »
RE har jag läst någonstans här är inte en maskin för Norden. Har för mig att det var TS Comfort AB som skrev det (han säljer Panasonic själv). Prova och skicka ett meddelande till honom med frågor, eller så hoppar kanske någon annan Pana-kännare in.

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2009, 21:16:43 »
Ja min Panasonic på 5kw har en max förbrukning på 1340watt

Aha, det var ju lite skillnad... plötsligt frågar jag mig själv hur jula kan skriva ut
Citera
Genomsnittsförbrukning/dygn värme/kyla: 1460/1550 W.
Fasen, jag som trodde att jag var nära ett beslut... vill ju inte kasta pengarna i sjön heller genom att göra ett kasst köp!

Utloggad Goofy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Bättre en sparad slant än tummen mitt i handen
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2009, 18:17:04 »
Hej Naesstrom,

Jag såg din fundering om den nya Coolixen med inverter på Jula. Jag har en sådan pump installerad sedan en vecka och kan dela med mig av mina erfarenheter hittills.

Det där med maximal strömförbrukning pÃ¥ 2700W undrar jag om det verkligen stämmer, jag har enligt Clas Ohlsons lilla elmätare inte haft mer än 1400W toppförbrukning än sÃ¥ länge. DÃ¥ hade jag dragit pÃ¥ fullt flÃ¥s över 30 grader och det var -3 ute. Jag har idag inte mer än 10A draget där den sitter och det har än sÃ¥ länge fungerat.  ::) Det kan ju vara sÃ¥ att den har nÃ¥gon tillskottsvärmeslinga som behövs när det blir kallare ute, men de 2700W som anges trodde den jag pratade med pÃ¥ Jula är en tilltagen standardsiffra.

Tiden och den kommande vintern får utvisa hur bra den är, men ännu är jag riktigt nöjd. Den var lätt att installera själv, det enda kruxet var att det var trångt att få dit innerdelen på väggfästet efter att ha kopplat till förlängningsslang på kondensvattenslangen (det måste man köpa själv eftersom kondensvattenslangen som ingår bara är sådär 70 cm).

Jag har monterat min ytterdel på ett benstativ på marken för att undvika vibrationsljud och resonanser som man kan få med väggstativ.

23 sköna grader inne nu och den tuffar pÃ¥ tyst och bra.  Thumbsup

Utloggad Naesstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tips på Pump (Torp 70m2, småland)
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2009, 22:55:43 »
Hej Naesstrom,

Jag såg din fundering om den nya Coolixen med inverter på Jula. Jag har en sådan pump installerad sedan en vecka och kan dela med mig av mina erfarenheter hittills.

Det där med maximal strömförbrukning pÃ¥ 2700W undrar jag om det verkligen stämmer, jag har enligt Clas Ohlsons lilla elmätare inte haft mer än 1400W toppförbrukning än sÃ¥ länge. DÃ¥ hade jag dragit pÃ¥ fullt flÃ¥s över 30 grader och det var -3 ute. Jag har idag inte mer än 10A draget där den sitter och det har än sÃ¥ länge fungerat.  ::) Det kan ju vara sÃ¥ att den har nÃ¥gon tillskottsvärmeslinga som behövs när det blir kallare ute, men de 2700W som anges trodde den jag pratade med pÃ¥ Jula är en tilltagen standardsiffra.

Tiden och den kommande vintern får utvisa hur bra den är, men ännu är jag riktigt nöjd. Den var lätt att installera själv, det enda kruxet var att det var trångt att få dit innerdelen på väggfästet efter att ha kopplat till förlängningsslang på kondensvattenslangen (det måste man köpa själv eftersom kondensvattenslangen som ingår bara är sådär 70 cm).

Jag har monterat min ytterdel på ett benstativ på marken för att undvika vibrationsljud och resonanser som man kan få med väggstativ.

23 sköna grader inne nu och den tuffar pÃ¥ tyst och bra.  Thumbsup


Låter kanonbra... jag som just var på väg att förkasta deras pump helt och hållet! men eftersom du har exakt en sådan modell som jag lutade mot att köpa, ett par små frågor:

1. såg att ditt hus var ca. 70m2 med, hur mkt extra värme kör du med eller är det bara värmepump just nu.
2. hört att dom ska skramla en massa av min svåger, vad säger du?
3. vad ligger den på Watt mässigt när den går som "standard", svårt att säga men i snitt ungefär?

Tusen tack för ditt svar, håller på att slita mitt hår och beställer snart en tvångströja istället för värmepump... :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!