Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nominell effekt uteffekt Cop  (läst 7324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
Nominell effekt uteffekt Cop
« skrivet: 12 mars 2009, 07:42:09 »
Hej alla

Jag har aldrig orkat sätta mej in i detta med effekberäkningar på inverter pumpar men när jag fick ett antal frågor av en kund så tänkte jag att man kanske kunde ställa frågan här.

är det så här eller??.

Nominell effekt = effekten tillverkaren anger som är stämplad på typskylten ??

uteffekt = Nominell effekt + de extra % som kompressorn kan varva upp över 100% räknat i HZ ?? (betyder att uteffekten endast räknas ut ?? )

Cop = mäts upp vid +7c  och 50 % kompressordrift ?? (50% av 100% eller 50% av max varv pÃ¥ kompressorn ??)

Hoppas att det finns någon som har koll. ???

Antagligen gör jag väl bort mej helt nu men förhoppningsvis kan någon få mej att fatta detta en gång för alla. huvuddunk


Utloggad coolix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2009, 09:29:30 »

Nominell effekt = effekten tillverkaren anger som är stämplad på typskylten ??

Ja så är det!

uteffekt = Nominell effekt + de extra % som kompressorn kan varva upp över 100% räknat i HZ ?? (betyder att uteffekten endast räknas ut ?? )

Ja det är vad maskinen kan leverera som mest när den ligger på 100% och arbetar, oftast en stund efter avfrostning![/i]

Cop = mäts upp vid +7c  och 50 % kompressordrift ?? (50% av 100% eller 50% av max varv pÃ¥ kompressorn ??)

Ja det är enligt Japansk industristandard *JIS som det är brukligt, MEN ska låta det vara osagt om det alltid är 50% som gäller! tror att det är dellast som dom flesta mäter på men vet inte vid vilken effekt på kompressorn!
[/glow]




Ett fråga från mig ochså då....

Hur många på detta eminenta forum dimensionerar med Maxeffekt kontra nominella effekten???
Personligen anser jag att det alltid är den nominella man bör gå på eller?
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 09:35:12 av coolix »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2009, 14:39:37 »
Hej

Bra frågor, inte alls pinsamma. Så enkelt är det banne mej inte.

Nominell effekt är ju en ny företeelse som kom med invertern. Med on/off var det enkelt, på och av bara. I princip kan tillverkaren uppge vilken effekt som helst. Jag kan ha fel, men att den står stämplad på skylten är nog inte rätt.

Oftast är det väl maskinens maximala uteffekt som stÃ¥r pÃ¥ skylten. Det är den uteffekt som maskinen ger när kompressorn gÃ¥r pÃ¥ 50 Hz. Sorry, det överstrukna var menat mot nominell effekt. Men maskinen gÃ¥r ofta inte att köra sÃ¥ eftersom den är varvtalsbegränsad vid +7 grader (läs nedan). Man bara räknar ut det. Det är pÃ¥ grund av detta som SP aldrig fÃ¥r ut lika höga värden som stÃ¥r pÃ¥ skylten.  ;)

COP mäts inte vid 50% kompressordrift. COP enligt Eurovent mäts vid nominell effekt. Detta utnyttjar de flesta tillverkare, man letar aktivt efter en bra %-siffra på belastningen och porgrammerar sedan styrkortet så att maskinen aldrig går högre än så vid +7. Typexempel Panasonic HE9.

I provprocedurerna kan det vara angivet att fjärrkontrollen ska vara inställd på 30 grader. Denna inställning kan trigga en nedvarvning av maskinen så att man får ut bästa möjliga COP. SP hade tydligen ett problem med Sanyos 93:a eftersom man fick mycket högre uteffekt vid 28 grader än vid 30 grader.

Så har jag uppfattat saken, men jag kan ha fel. Rätta mej gärna i så fall så jag slipper gå omkring och tro något som inte stämmer.

SP har enligt min mening det bästa sättet att prova LLVP.

MVH/Gano

« Senast ändrad: 14 mars 2009, 20:13:29 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2009, 14:42:04 »
Den bÃ¥ten skulle bhöva nÃ¥gra Värmepumpar  :D Jäklar vad nerisad den var  *roflmao*
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2009, 17:40:01 »
Alltså det som gjorde mej mycket förbryllad var att när jag kollade typskylten på en panasonic E12DKE så var den stämplad 4,6 kw värme och saluförs på 6,5 KW när jag häromdagen installerade ett annat märke så är den stämplad 4,1 kw och saluförs som 4,2 KW Sc:,h

När jag kollar pÃ¥ detta test http://www.swedishenergyagency.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12574E5003D72B1/$file/luftluft.pdf sÃ¥ tycker jag att det är hipp som happ med uteffekterna kan det helt enkelt vara sÃ¥ att vissa tillverkare/generalagenter inte har full koll pÃ¥ hur dom skall räkna upp sina maskiner till rättvis nivÃ¥ i förhÃ¥llande till konkurrenterna  ???

Hörde föresten att mitsubichi varvar sin kompressor 180% men enligt denna test sÃ¥ hadde dom ju mätt upp den till det som dom saluför den till  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2009, 19:41:35 »
Damit vad inndelen levde om! 49dB! Måste vara en sjujäkla höfläkt, tyckte 45dB på vår pump med 800kbm var aningen högt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2009, 19:48:37 »
Hur kan man varva i 180%  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2009, 19:57:04 »
Kompressorerna är byggda för 50-60 Hz frekvens, men invertrarna kan gå upp över 100 Hz, jag gissar att nominell effekt anges vid 50 eller 60 Hz och att maxeffekten fås vid "övervarvning" av kompressorn.
Olika tillverkare har olika maxvarvtal, och på t.ex. Toshiba är det bara varvtalet som skiljer RAS 10 och RAS 13, även RAS 16, men den har grövre rörledningar för att det inte skall bromsa flödet för mycket.

Att tillverkarna sen lagt in speciella styrningar som gör att uteffekt och COP blir konstlat högre just vid de olika testinstitutens mätpunkter gör att många tester blir helt felvisande.
Det bästa vore om testinstituten körde kompressorerna vid exakta varvtal på kompressorerna, typ 50, 75 och 100%, och inte bara ändrade börvärde och "utetemperaturer" för att få fram sina testresultat...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2009, 20:15:02 »
Damit vad inndelen levde om! 49dB! Måste vara en sjujäkla höfläkt, tyckte 45dB på vår pump med 800kbm var aningen högt..

Kan du vara vänlig att hålla dej till ämnet och inte spamma sönder varenda tråd ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2009, 23:11:38 »

Nominell effekt = effekten tillverkaren anger som är stämplad på typskylten ??

Ja så är det!

uteffekt = Nominell effekt + de extra % som kompressorn kan varva upp över 100% räknat i HZ ?? (betyder att uteffekten endast räknas ut ?? )

Ja det är vad maskinen kan leverera som mest när den ligger på 100% och arbetar, oftast en stund efter avfrostning![/i]

Cop = mäts upp vid +7c  och 50 % kompressordrift ?? (50% av 100% eller 50% av max varv pÃ¥ kompressorn ??)

Ja det är enligt Japansk industristandard *JIS som det är brukligt, MEN ska låta det vara osagt om det alltid är 50% som gäller! tror att det är dellast som dom flesta mäter på men vet inte vid vilken effekt på kompressorn!
[/glow]




Ett fråga från mig ochså då....

Hur många på detta eminenta forum dimensionerar med Maxeffekt kontra nominella effekten???
Personligen anser jag att det alltid är den nominella man bör gå på eller?


Hej!

Jag har 18,6 kw i maxeffekt och 6 kw ytterligare till varmvattnet!
Men, jag tror att jag står relativt ensam.

Mina LL klarar i dag huset ner till ca -25 grader.
Cop är naturligtvis åt h-vete, men dom fixar uppvärmningen utan tillägg (undantag min Nordenberdare med R 407)

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nominell effekt uteffekt Cop
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2009, 12:55:43 »
Hej

Nominella effekten är väl lite si och så att dimensionera efter, den mäts ju vid +7 grader.

Själv har jag dimensionerat efter den effekt som SP uppger vid -15 grader. Huset vi bor i har ett W/K-tal på ca 100, d v s det går åt 100 W för att upprätthålla en skillnad på en grad inne kontra ute. W/K-talet beskriver hur isolerat huset är. Man kan räkna ut detta genom att ta antal kWh för uppvärmning dividerat med ortsfaktorn. Se bl a www.paroc.se

Vid -15 grader ute och 22 grader inne vill vårt hus ha 3700 W. 300 W kommer från belysning och allmän hushållsel. Kvar blir då 3400 W. Min lilla Mitsubishi ger 1700 W vid -15 och Hitachin ger 1800 W vid -15 enligt SP:s test. Summa 3500 W, alltså balans mellan värmebehov och tillförd värme.

Eftersom vi aldrig har medeltemperaturer under -15 någon längre tid, så har vi 100% värmetäckning. Nu har det gått 2 vintrar utan stödel.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!