Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värme, är total novis pÃ¥ detta  (läst 855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edin_h

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Val av värme, är total novis på detta
« skrivet: 07 januari 2009, 02:47:06 »
Vi köpte ett hus i början pÃ¥ sommaren 2008 där vi har en VP som heter Albin, kombopanna som  har nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ nacken, elpatron som används.
1 och ½ plans tegelvilla med oinredd källare (förutom ett "relax rum" med bastu, dusch samt bubbelbad som inte gÃ¥r att fylla upp ens pga. för liten vattenberedare troligtvis  :-\ ), ca 128kvm + 84kvm bi area.
Vi har även en utomhus pool på 8x4m som vi inte värmer upp (har förstått som att det ska gå att värma upp poolen med el, aldrig försökt).
Nu är det så att vi får hyfsat stora elräkningar, minst 3000kr sommar tid och minst 4000kr vintertid.
Men jag är inte nöjd, elemntet i ena sovrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen blir aldrig varmt, i det andra rummet finns inget vattenburet elemnet utan där kör vi med ett elelement (som fanns där när vi köpte huset). Huset för övrigt blir inte riktigt varmt när det är riktig kyla ute (under -10 grader), vore det inte för braskaminen sÃ¥ skulle det nog va lite smÃ¥kyligt inne ocksÃ¥. Ska väl tillägga att det även finns en luft/luft Panasonic som stÃ¥r pÃ¥ väggen ovanför éntren/hallen som vi bara har tetstat, delvis för att slangen för överskott av vattnet bara hänger där löst, del att det lÃ¥ter sÃ¥ om den när den är igÃ¥ng. SÃ¥ det är jag inne pÃ¥ nu är att byta ut rubbet till kanske bergvärme med friskluft (eller vad det nu hette, sÃ¥ man fÃ¥r kyla in i huset pÃ¥ somrarna), sÃ¥ att jag även kan ha värme i poolen pÃ¥ somrarna kanske  :D
Jag vet, borde kolal upp det jag har hemma bättre, men jobbar ju sÃ¥ fruktansvärt mycket och hinner inte med det, hade faktiskt en kille hemma sÃ¥ var och kollade lite, men jag fattar ju inte hans sprÃ¥k ju  :-[

Tanken är att jag ska dränera det första jag gör, borra i samma veva samt byta ut pooldäcket, förutom at stänga igen garagen jag har i kälaren och därefter renovera hela källaren. Där skulle jag vilja ha golvvärme rakt av (även på mellanvåningen samt övervåningen) samt kanske någon mer element (finns redan beffintliga men dom kanske måste bytas ut?) för att sedan göra något vettigt av övrigt utrymme i källaren.
Min fundering är, vad ska jag satsa på, hur ska jag gå till väga? Kom gärna med konkreta förslag på märket av utrustningen.
Solenergi, är något att kolla upp, även som en kompliment bara?
Varmvatten för golvvärmen och elemnterna får man ju via det nya bergvärmet, men hur är med hushållsvattnet (dusch, disk, tvätt osv.)?

Ber om överseende om mina frågor är naiva och säkert självklara för många av er, har läst på forumet väldigt mycket, men blir inte klokare för oftast är det folk med specifika frågor/problem som skriver här och inte okunniga/noviser som jag, så jag är väldigt tacksam för lite råd/vägledning vad jag bör satsa/tänka på.
TACK!

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värme, är total novis på detta
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2009, 16:49:27 »
Uj, det ska till och göras mycket hemma hos dig  ;)

Elementet i ena sovrummet på övervåningen blir aldrig varmt
Prova lufta det!

i det andra rummet finns inget vattenburet elemnet
Sätt in ett vattenburet när du installerar Värmepump eller lägg vattenburen golvärme istället som du säger!

byta ut rubbet till kanske bergvärme med friskluft (eller vad det nu hette, så man får kyla in i huset på somrarna),
Vet inte riktigt vad det är för anläggning du menar, kanske bergvärme + frånluft?::)

Tanken är att jag ska dränera det första jag gör, borra i samma veva samt byta ut pooldäcket, förutom at stänga igen garagen jag har i kälaren och därefter renovera hela källaren. Där skulle jag vilja ha golvvärme rakt av (även på mellanvåningen samt övervåningen) samt kanske någon mer element (finns redan beffintliga men dom kanske måste bytas ut?) för att sedan göra något vettigt av övrigt utrymme i källaren.
vattenburen golvvärme är vettigt! 
Borrningen brukar ingå i installatörens åtagande så det tar du i samband med värmepumpsinstallationen.

En bergvärmeanläggning eller en luft/vatten värmepump vore lämpligt att installera, det kan du göra ganska snart men den måste ju dimensioneras för den totala ytan efter du är klar med alla omgyggnader.
Därför kan det ju vara enklare om du gör klart på källarplan med golvvärme osv. där du ändå inte behöver uppvärmning just nu.
Självklart kan du värma poolen med värmepumpen men på sommaren är det brukligt i normalfallet att låta borrhålet ta igen sig, återladdningen blir ju inte lika bra om du suger ur energi till poolen även på sommaren men snålar du inte med pumpstorlek och borrhål så borde det inte vara någon fara.
Detta förutsätter att du bara ska ha poolen på sommaren, vill du använda den vintertid måste mer hänsyn tagas till poolen i val av storlek på VP.

Kom gärna med konkreta förslag på märket av utrustningen.
Stora kända bra märken på bergvärmepumpar är t.e.x. IVT, Nibe, Thermia, cTc.

Solenergi, är något att kolla upp, även som en kompliment bara?
Enligt min mening är Solenergi nåt du gör enbart som miljövän ån så länge, ger en liten besparing med lång återbetalningstid.

Varmvatten för golvvärmen och elementerna får man ju via det nya bergvärmet, men hur är med hushållsvattnet (dusch, disk, tvätt osv.)?
Det tar Värmepumpen hand om! (diskmaskiner och tvättmaskiner har normalt en egen elpatron dock som värmer kall vatten)


jag är en glad amatör som mest hÃ¥lle rpÃ¥ med större anläggningar men förhoppningsvis kan folk bygga vidare pÃ¥ detta!  :)
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 16:52:58 av Slusken »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!