Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenbatteri före eller efter ljuddämpare?  (läst 4270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Håller på att installera ett FTX från Enervent med varmvattenbatteri. Har införskaffat 1,2m långa ljuddämpare och undrar om man kan montera varmvattenbatteriet efter ljuddämparen på till-luften? Att sätta den efter dämparen innebär att det blir kortare rör på vinden, innan luften kommer ned till uppvärmt utrymme. Tillför varmvattenbatteriet något oljud?

Om jag monterar den före dämparen kommer dämparens värmeförlust också med samt rörstumpen efter dämparen in i huset.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenbatteri före eller efter ljuddämpare?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2008, 10:49:26 »
Håller på att installera ett FTX från Enervent med varmvattenbatteri. Har införskaffat 1,2m långa ljuddämpare och undrar om man kan montera varmvattenbatteriet efter ljuddämparen på till-luften? Att sätta den efter dämparen innebär att det blir kortare rör på vinden, innan luften kommer ned till uppvärmt utrymme. Tillför varmvattenbatteriet något oljud?

Om jag monterar den före dämparen kommer dämparens värmeförlust också med samt rörstumpen efter dämparen in i huset.

Du bör sätta ljuddämparna direkt efter FTX:en, varmvattenbatteriet tillför inget ljud men ljudet kan fortplantas via vattenledningarna från FTX:en om det inte är en ljuddämpare emellan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Varmvattenbatteri före eller efter ljuddämpare?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2008, 16:33:40 »
Tack för svar!

Ventrördragningen är klar förutom att genomföringen genom taket för avluften skall bytas från 125 till 160mm samt att allt skall isoleras samt att varmvattenbatteriet skall kopplas in mot elementkretsen via en glykolslinga.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Varmvattenbatteri före eller efter ljuddämpare?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2008, 01:57:23 »
Det är rätt.
Sedan genereras ljud i vattenbatteriet, kanalerna (hyffsat lite om de är väldimensionerade), T korsnigar med don direkt på
ajja bajja (en hel del).
Ljud leds bra mellan rum i kanalsystemet. Du bör sätta ljudämpare mellan rum. Sätts dessa nära donen i rummet ifråga
så dämpas också kanal genererat ljud. Välj luft don som är tysta och placera dem så långt från huvudkudden du kan.
Tänk på överluftsdon, slitsade karmar så luften kommer runt fast dörrar är stängda (ljuddämpade överluftsdon om det behövs).

« Senast ändrad: 18 mars 2008, 01:59:14 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Varmvattenbatteri före eller efter ljuddämpare?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2008, 08:37:02 »
Byter befintlig ventilation och generellt mÃ¥ste jag säga att den befintliga ventilationen bryter mot precis allt du beskriver. Ventstammen var 125mm, nu är den 160mm.  Alla pÃ¥stick är fortfarande 100mm och enskilt pÃ¥stick förgrenar sig som mest till 2 rum för tillluft och 3 rum för frÃ¥nluft. T-don med direktmonterad ventil finns pÃ¥ minst 3 ställen pÃ¥ till-luften.

Jag försöker byta så mycket jag kan, men samtidigt kan jag inte göra om konstruktionen på huset, det blir för mycket att riva helt enkelt.

Just nu är golvet i badrummet uppbrutet pga badrumsrenovering. Passar på att öka diameter från 100 till 125 mm på det längst frånluft-sticket. Skulle vara möjligt att ha 160mm, men då måste jag bygga om ännu mer och det går tyvärr inte just nu. Men att öka från 100 till 125 är i alla fall något.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Varmvattenbatteri före eller efter ljuddämpare?
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2008, 20:04:30 »
Det blev för omfattande arbete att byta till 125 mm i badrumsgolvet, så det är förtfarande 100mm och golvet är nu igenlagt. :( :(

Har kopplat in aggregatet provisoriskt utan att isolera rören eller driftsätta varmvattenbatteriet. Funkar ändå rätt bra faktiskt, dock skulle jag vilja ha upp temperaturen på till-luften, men det får vänta tills jag är klar.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!