Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är luftavfuktare nÃ¥got att ha?  (läst 39828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är luftavfuktare något att ha?
« skrivet: 05 januari 2005, 13:12:57 »
Jag har bytt ut oljepannan hemma mot en jordvärmepump. Jag har sÃ¥ vitt jag vet inga fuktproblem i källaren och tvätten i tvättstugan torkar snabbt (Dragluckan i murstocken är kvar  Ã¶ppen) och det finns en rejäl radiator i det kombinerade pann- tvättrummet.

En bekant berättade att han köpt en luftavfuktare och det hade blivit så fantastiskt, otroligt bra klimat i källaren.

Jag undrar nu om jag skulle sätta in en luftavfuktare, kan det då vara så att en luftavfuktare i en källare drar in "ny" fukt genom källarväggarna? Alltså att luftavfuktaren inte gör något annat än att dra ström.

Någon som är proffs på sånt här?
« Senast ändrad: 05 januari 2005, 13:13:33 av akma »
Scandinavia 9008S + 300l ack med slinga för varmvatten
450 meter ytjordvärme

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2005, 13:27:36 »
Jag har ingen erfarenhet av avfuktare i källare, men jag satte in en i garaget för några år sedan eftersom det blev då vansinnigt fuktigt när man körde in snöiga bilar och det droppade ner på det uppvärmda golvet och det rann ofta av kondens på fönstren. Dessa problem gick över med avfuktaren.

Dock är det fortfarande så att det ibland ligger kvar vatten på biltaket morgonen efter att bilen ställts in. Vi håller ca 15° i garaget, men det är nog lite dåligt med rörelse på luften. Jag funderar på att sätta in en takfläkt för att vispa runt den lite.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2005, 13:58:43 »
Vi har en portabel Mitsubishi, perfekt i badrummet på vintern - inte minst med tanke på hur mycket ungarna dushar.
På sommaren kommer den att bli perfekt i tvättstugan som ligger i källaren, även för körning i krypgrunden med jämna mellanrum.
Testade den i tvättstugan för någon vecka sedan, men med elementen på så var fukthalten endast 30%.
Det blev badrummet istället - där gör den nytta.
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2005, 14:51:27 »
Vi har en avfuktare i källaren och det har blivit betydligt bättre klimat där. Körde med behållaren första tiden för att se om fukten minskade och det gjorde den efter ett tag. Kläder tex luktar inte källare längre och metall rostar inte. Så vi hade ganska stora problem men det är ett hus med några år på nacken...

Alternativet till avfuktare skulle vara att värma upp lite men vi blev avrådda från det då det både kostar mer och inte ger samma goda effekt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2005, 15:52:07 »
Min avfuktare har gjort underverk...
Tvätten torkar på halva tiden, luften är bättre, allt känns lite torrare...
Skall skaffa en till tror jag...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad akma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2005, 16:43:14 »
Jag kanske köper en, men jag har hör att när man torkar luften  i källarn torkar ju även väggarna och dÃ¥ kommer det bara in ny fukt utifrÃ¥n genom väggarna sÃ¥ det kanske kostar mer än det smakar.
Scandinavia 9008S + 300l ack med slinga för varmvatten
450 meter ytjordvärme

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2005, 18:13:52 »
Fuktvandring. Jo, det går väl från futktigt till mindre fuktigt. Dessutom från varmt till kallt. Så vad blir totaleffekten i en källarvägg? Någon insatt?

Man, luften i källaren blir ju i alla händelser mindre fuktig alldeles oavsett eventuell fuktvandring i väggarna. Personligen har jag en liten Honywell avfuktare (nyligen anskaffad) i garaget, eftersom jag dels kör in bilarna där, och dels har trägolv... MÃ¥ste säga att hittills (bara ett par veckor sÃ¥ det hela har inte stabiliserat sig än) är jag mycket imponerad av hur bra det hela fungerar. Mycket mycket bättre än ett element som tillför samma energi som avfuktaren förbrukar...  ;D

Utloggad Kongolasse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2005, 18:14:24 »
Hej på er.

Jag köpte en luftavfuktare i vÃ¥ras, och den gick allt som oftast pÃ¥ sommaren. jag hade ca 60% fukt i luften enligt "maskinen" nu är den nerre pÃ¥ ca 45%, och även som du akma säger att den bara kostar pengar sÃ¥ blir luften MYCKET bättre i källaren. Den jag köpte var inte dyr (köpte den pÃ¥ onoff). Köp en!  :-)

/Lars
Nibe Fighter 2010-8 och VVM 240

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2005, 20:00:34 »
Vi har en avfuktare i källaren och det har blivit betydligt bättre klimat där. Körde med behållaren första tiden för att se om fukten minskade och det gjorde den efter ett tag. Kläder tex luktar inte källare längre och metall rostar inte. Så vi hade ganska stora problem men det är ett hus med några år på nacken...

Alternativet till avfuktare skulle vara att värma upp lite men vi blev avrådda från det då det både kostar mer och inte ger samma goda effekt.

Kanske dags att gräva upp grunden ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2005, 20:31:29 »
Spelar nog ingen roll om även dräneringen är bra!?
Vissa årstider är det mycket fuktigt ute, dessutom varmare än i källaren. Tex under "rötmånaden"
Då gör en avfuktare underverk, jag köpte en i höstas.
Nu under vintern behövs den inte fukten kring 30-40% nu lite beroende pÃ¥ hur mycket fuktig tvätt som hänger där  ;)

Att värma pga av fukt är inget som man bör göra... då ökar dessutom risken för fuktskador!! det må va en paradox men så är det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2005, 20:42:29 »
Perf skriver...och metall rostar inte...hade jag sett rostangrepp på metall i min källare så hade jag nog sovit jävligt dåligt !! I det läget "lindrar" nog avfuktaren symtomen men botar inte orsaken !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2005, 20:43:42 »
Vi har en avfuktare i källaren och det har blivit betydligt bättre klimat där. Körde med behållaren första tiden för att se om fukten minskade och det gjorde den efter ett tag. Kläder tex luktar inte källare längre och metall rostar inte. Så vi hade ganska stora problem men det är ett hus med några år på nacken...

Alternativet till avfuktare skulle vara att värma upp lite men vi blev avrådda från det då det både kostar mer och inte ger samma goda effekt.

Kanske dags att gräva upp grunden ?

Största problemet är nog att källarväggarna är kallmurade och bara putsade/murade pÃ¥ insidan.  Väggarna är ca 1.20 tjocka. Dräneringen är ny sedan <10Ã¥r.  Grundvattnet ligger klart under källargolvet. Kolletktorslangarna togs in i källargolvhöjd och det fanns inte en tillstymelse till vatten i diket när det stod öppet.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2005, 20:50:19 »
1,20 tjocka väggar...gissar att dit hus inte är sent 60 tal och dÃ¥ snackar vi om 1900 talet  :) Satte du platonmatta mot grunden när dräneringen fixades ? kan ju vara att sÃ¥ massiva väggar binder upp ganska mycket fukt som lÃ¥ng tid !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2005, 20:54:45 »
Kapilärbrytande skikt under platta och sula är en MYCKET modern historia. Förr förekom det inte!!
Därför har jag sagt många gånger att gammaldags källare skall användas som källare!!!

Ex. jag dränerade för mÃ¥nga Ã¥r sen, källaren var mycket fuktig...   lÃ¥nade hem dränkpump frÃ¥n jobbet. döm om min förvÃ¥ning, torrt som snus var det. Jag fick en ljus idé kollade i vattenbrunnet 10 meter bort. GrundvattennivÃ¥n lÃ¥g pÃ¥ minst 7 meters djup  :o :o

Jag gjorde enligt konstens alla regler och lite till. Dubbel dränering (en tegel och en plast) massor med singel, 100 mm utvändig isolering  kallasfalt och varmasfalt.
Gissa om jag var deppad första hösten dÃ¥ det tom blev liiiite fritt vatten pÃ¥ plattan.....   Fy faxxxn va less jag var, dessutom expert i frÃ¥gan  :-[  nästa höst var det dock mycket bättre.  Kapilärt kan vattnet sugas upp frÃ¥n 10-20 meter!!!! även i grus (nästan bättre dÃ¥).
Det har fuskats med kapilärbrytande skikt hur mycket som helst.
Har man en rejäl underliggande isolering är det dock mindre risk för fukt.

Boten är en luftavfuktare. ingen fara att den drar ut fukten ur väggar och golv annat än det som ska bort.
Dessutom behövs den ju inte hela året kör den på lite lagom fuktighet så blir det inte så mycket timmar...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Är luftavfuktare något att ha?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2005, 23:39:39 »
1,20 tjocka väggar...gissar att dit hus inte är sent 60 tal och dÃ¥ snackar vi om 1900 talet  :) Satte du platonmatta mot grunden när dräneringen fixades ? kan ju vara att sÃ¥ massiva väggar binder upp ganska mycket fukt som lÃ¥ng tid !!

Näää... gÃ¥ tillbaka 200 Ã¥r till  ;) Fast källaren är inte sÃ¥ gammal. Typ 60 Ã¥r eller sÃ¥.

Utsidan av grunden är inte jämn så att sätta matta går inte speciellt bra.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!