Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: andvända vvb i vedpannan som vvx  (läst 13909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #30 skrivet: 10 maj 2007, 19:53:32 »
och efter du satte in solpaneler  har du aldrig behövt elda för varmvatten  ??



Nu ska du betänka att jag bor utanför Norrköping, inte i Västerbotten, men jag har inte eldat sedan den 23/3-07 när de kom i drift. Nu ska jag väl vara ärlig och säga att jag har försökt att införa en "varmvattenmedvetenhet" här i hushållet och det har varit nära att jag fått elda...men klarat mig på "håret", bara för testandets skull...men nu börjar det ge med sig och jag tar det inte som något "nederlag" om jag skulle få tutta på, och det kommer jag nog att få göra även under sommaren...särskilt om vi ska börja prioritera poolvärmen....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #31 skrivet: 10 maj 2007, 19:58:36 »
hej ..
att föråds beredaren e skrot vet jag,håller som bäst på att planera in en tappvatten automat
den är ju trots allt ca 20-25% effektivare än slingorna ochså...enda felet e väl att jag inte kan få varmvatten om strömmen far,men det tar jag =)
om den e så effektiv...

i dag funkar det skit bra hos mig iomed att jag bara förvärmer vattnet in till min elberedare,det e faktiskt vettigt om man inte räknar varje korvöre,kostnaden ligger i ca 2-3kr per dyngn
å jag har alltid varmt vatten ligger solen på å värmer bra har jag i princip obegränsat med varmvatten...å det funkar trots en eller 2 veckor av grådassit väder
visst vinsten e liten men jag har trots allt plockat ner i princip alla kw som fångaren lämmnat ändå under tiden

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #32 skrivet: 10 maj 2007, 20:09:27 »
FörstÃ¥r inte problemet med att va utan varmvatten vid strömavbrott  Sc:,h Hur ofta och länge har ni strömavbrott egentligen? Själv har jag inte ens vatten vid strömavbrott.. Bott i huset i 1,5 Ã¥r och har varit utan ström totalt 12 timmar tror ja.. Det var för övrigt när stormen Per var i farten i vintras.. och dÃ¥ monterade jag solfÃ¥ngare  *roflmao*
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #33 skrivet: 10 maj 2007, 20:13:10 »
Det här som citactiva va inne på, min insvetsade beredare är i princip lika hög som acktanken, nätt och jämnt att jag fick plats med elpatronerna under beredaren, kv vv anslutningarna i toppen, kv-röret går ned till botten på beredaren och där fördelas det kalla vattnet och därigenom när man har tappat en viss mängd vv så har ackarna fått samma bottentemp som inkommande kv har. Så det kan jag förstå att det blir en annan funktion på det hela om beredaren kanske bara "går ned" halvvägs i tanken.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #34 skrivet: 10 maj 2007, 20:18:15 »
Det här som citactiva va inne på, min insvetsade beredare är i princip lika hög som acktanken, nätt och jämnt att jag fick plats med elpatronerna under beredaren, kv vv anslutningarna i toppen, kv-röret går ned till botten på beredaren och där fördelas det kalla vattnet och därigenom när man har tappat en viss mängd vv så har ackarna fått samma bottentemp som inkommande kv har. Så det kan jag förstå att det blir en annan funktion på det hela om beredaren kanske bara "går ned" halvvägs i tanken.

hej
coolt det här har vi ju diskuterat i en annan tråd,hur funkar det för dig ?
får du bra skiktning i tanken då du botten laddar in kallvatten i beredaren
hur groft beredar rör har du ?  va inne pÃ¥ att man skulle göra ett större kallvatten förÃ¥d i botten pÃ¥ beredaren för att i lungn Ã¥ ro fÃ¥ värme i det kalla vattnet toppen behöver knappast rymma mer än 40 liter

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #35 skrivet: 10 maj 2007, 20:20:57 »
Det här som citactiva va inne på, min insvetsade beredare är i princip lika hög som acktanken, nätt och jämnt att jag fick plats med elpatronerna under beredaren, kv vv anslutningarna i toppen, kv-röret går ned till botten på beredaren och där fördelas det kalla vattnet och därigenom när man har tappat en viss mängd vv så har ackarna fått samma bottentemp som inkommande kv har. Så det kan jag förstå att det blir en annan funktion på det hela om beredaren kanske bara "går ned" halvvägs i tanken.

Gött de  Thumbsup Det är ju sÃ¥ det skall se ut om man skall ha förrÃ¥dsberedare i tank
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #36 skrivet: 10 maj 2007, 20:48:24 »
FörstÃ¥r inte problemet med att va utan varmvatten vid strömavbrott  Sc:,h Hur ofta och länge har ni strömavbrott egentligen? Själv har jag inte ens vatten vid strömavbrott.. Bott i huset i 1,5 Ã¥r och har varit utan ström totalt 12 timmar tror ja.. Det var för övrigt när stormen Per var i farten i vintras.. och dÃ¥ monterade jag solfÃ¥ngare  *roflmao*

Ha ha ha, då missade Du hur det var i norra Sverige i vinter. Det var "ta-mig-fan" strömavbrott nånstans varenda dag under en lång tid i vintras. Å bor man en bit påsidan om, kanske inte ens får vägen plogad, då är vatten jäkligt viktigt. Har man dessutom en del djur att sköta, då är varmvatten ett måste.

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #37 skrivet: 10 maj 2007, 21:22:17 »
FörstÃ¥r inte problemet med att va utan varmvatten vid strömavbrott  Sc:,h Hur ofta och länge har ni strömavbrott egentligen? Själv har jag inte ens vatten vid strömavbrott.. Bott i huset i 1,5 Ã¥r och har varit utan ström totalt 12 timmar tror ja.. Det var för övrigt när stormen Per var i farten i vintras.. och dÃ¥ monterade jag solfÃ¥ngare  *roflmao*

Ha ha ha, då missade Du hur det var i norra Sverige i vinter. Det var "ta-mig-fan" strömavbrott nånstans varenda dag under en lång tid i vintras. Å bor man en bit påsidan om, kanske inte ens får vägen plogad, då är vatten jäkligt viktigt. Har man dessutom en del djur att sköta, då är varmvatten ett måste.

mvh humlan.

Men bor man så man har problem med att vägar inte plogas och har djur m.m. På sidan om som du säger så har man väl som oftast inte kommunalt vatten.. Hur har du då vattentryck i huset för att kunna tappa varmvatten?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #38 skrivet: 10 maj 2007, 21:35:49 »
Visst kan Du ha komunalt vatten ändå. Inte för att jag bor direkt på sidan om, så jag har sällan några problem numera. Men förut kunde Vi bli utan vatten vid strömavbrott, om det varade en längre tid. Å bor Du i byar i norrlands inland kan vattenförsörningen vara helt kommunalt, det är nog mest enskillt belägna hus som har eget vatten numera. Angående plogning, så inte finns det samma mängd plogbilar/mil väg som det finns i södra Sverige...

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #39 skrivet: 10 maj 2007, 21:41:04 »
Men hallå, trotts att tråden spårat ur så har vi uppe, norr om dalälven mer plogbilar än ni söder om.
Hos oss snöar det från och till och ni får väl snö nån gång om året.
Just nu lägger sig snön hos mig för gräsmattan har vitnat rejält.  :D
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #40 skrivet: 10 maj 2007, 21:48:10 »
Men hallå, trotts att tråden spårat ur så har vi uppe, norr om dalälven mer plogbilar än ni söder om.
Hos oss snöar det från och till och ni får väl snö nån gång om året.
Just nu lägger sig snön hos mig för gräsmattan har vitnat rejält.  :D
/Bosse

 ;D ;D Ja möjligt om man bor sÃ¥ lÃ¥ngt upp att det snöar nu, dÃ¥ finns det säkert plogbilar att tillgÃ¥ Ã¥ret runt  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #41 skrivet: 10 maj 2007, 22:02:32 »
Plogbil.. vad är det? saltbil heter de här nere  fiR: fiR: fiR: fiR: Gillar dem inte. Kör dÃ¥ hellre pÃ¥ snorhal vägbana än saltad sÃ¥dan.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #42 skrivet: 10 maj 2007, 22:05:56 »
Plogbil.. vad är det? saltbil heter de här nere  fiR: fiR: fiR: fiR: Gillar dem inte. Kör dÃ¥ hellre pÃ¥ snorhal vägbana än saltad sÃ¥dan.

Ja såna är ett jävla otyg, som dessutom förstör vattentäkter å driksvatten-brunnar.

mvh humlan

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #43 skrivet: 10 maj 2007, 22:10:30 »
Ja såna är ett jävla otyg, som dessutom förstör vattentäkter å driksvatten-brunnar.

mvh humlan

Och bilar!

Undrar hur mycket mindre salt man hade kunnat använda om  man faktiskt fällde ner plogen dÃ¥ och dÃ¥.. Har det kommit 5cm eller sÃ¥, dÃ¥ är det endast salt som gäller tydligen.. Slask blire..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #44 skrivet: 10 maj 2007, 22:19:17 »
FörstÃ¥r inte problemet med att va utan varmvatten vid strömavbrott  Sc:,h Hur ofta och länge har ni strömavbrott egentligen? Själv har jag inte ens vatten vid strömavbrott.. Bott i huset i 1,5 Ã¥r och har varit utan ström totalt 12 timmar tror ja.. Det var för övrigt när stormen Per var i farten i vintras.. och dÃ¥ monterade jag solfÃ¥ngare  *roflmao*

Ha ha ha, då missade Du hur det var i norra Sverige i vinter. Det var "ta-mig-fan" strömavbrott nånstans varenda dag under en lång tid i vintras. Å bor man en bit påsidan om, kanske inte ens får vägen plogad, då är vatten jäkligt viktigt. Har man dessutom en del djur att sköta, då är varmvatten ett måste.

mvh humlan.

Men bor man så man har problem med att vägar inte plogas och har djur m.m. På sidan om som du säger så har man väl som oftast inte kommunalt vatten.. Hur har du då vattentryck i huset för att kunna tappa varmvatten?



Ähh de är ju förstås självtryck från kallkällan som är oppa lia...... ;)


//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!