Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: andvända vvb i vedpannan som vvx  (läst 13850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pepspersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västerbotten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
andvända vvb i vedpannan som vvx
« skrivet: 09 maj 2007, 18:58:19 »
Hej !

Jag har funderat på att sätta i nån typ av solfångare
kan jag andvända min urkopplade vvb som jag har i vedpannan (har vvb och shunt i acctank nu) isället för en vvx , när pannan dÃ¥ nÃ¥r en temperatur pÃ¥ ca 70 ºC sÃ¥ startar laddpumpen och  matar in det i acumulatortanken  ??

Kan man endast köpa absorbatorer  eller mÃ¥ste man köpa hela "kittet"  ??

 

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2007, 19:41:48 »
Hej !

Jag har funderat på att sätta i nån typ av solfångare
kan jag andvända min urkopplade vvb som jag har i vedpannan (har vvb och shunt i acctank nu) isället för en vvx , när pannan dÃ¥ nÃ¥r en temperatur pÃ¥ ca 70 ºC sÃ¥ startar laddpumpen och  matar in det i acumulatortanken  ??

Kan man endast köpa absorbatorer  eller mÃ¥ste man köpa hela "kittet"  ??

 


Du kan köpa precis vad Du vill, hos "rätt" handlare. Ã… din idé är inte alls dum att pröva, förutsatt att pannan inte avger värme som en radiator  :) Funkar det inget vidare, sÃ¥ är det ju bara Ã¥ koppla pÃ¥ en plattvärmeväxlare, Ã¥ växla över till lämplig behÃ¥llare.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2007, 20:10:20 »
Helt idiotiskt koppla in pannan på solkrets. Det blir höga värmeförluster, innan du uppnått temp i pannan har solen gått ner. Smartast är koppla in en plattvvx mellan solkrets och din befintliga acctank.
Kittet innehåller pumparmatur och exp.kärl för solkretsen samt styrsystem.
Med plattvvx måste du ha en pump till för att köra mot din acc.
Hur stor acctank har du idag?
Bosse

3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad pepspersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västerbotten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2007, 20:19:58 »
vad jag är ute efter är att hitta pÃ¥ en billig lösning pÃ¥ solfÃ¥ngare  sÃ¥ jag slipper elda eller köra el pÃ¥ sommaren
Har iofs bara ringt till en firma men där gick det inte köpa lösa absorbatorer.

Utloggad pepspersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västerbotten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2007, 20:21:16 »
2 st pÃ¥ 500 liter  varav en har shunt och vvb

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2007, 20:40:02 »
vad jag är ute efter är att hitta pÃ¥ en billig lösning pÃ¥ solfÃ¥ngare  sÃ¥ jag slipper elda eller köra el pÃ¥ sommaren
Har iofs bara ringt till en firma men där gick det inte köpa lösa absorbatorer.


Av Sfinxen kan Du köpa hur lite/mycket som helst, sÃ¥ plocka Du ihop dom prylar Du vill ha, Ã¥ snacka med han. Är till 99,9% säker att han försöker ordna fram vad Du vill ha, tror dessutom han hjälper dig tillrätta med hur Du löser det pÃ¥ billigaste Ã¥ bästa sättet... Underlig firma förresten, som inte ville sälja lösa delar. Hur hade dom tänkt man skulle lösa det, om nÃ¥t rör gÃ¥r sönder dÃ¥..., köpa helt nytt  :o Sc:,h SÃ¥ visst mÃ¥ste dom ha lösa absorbatorer att sälja, allt annat är rent skitsnack.

mvh humlan.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #6 skrivet: 10 maj 2007, 12:05:10 »
2 st pÃ¥ 500 liter  varav en har shunt och vvb

Har liknande själv fast du har fördelen med att ha din vvb i acctanken, min hänger under tak separat.  :(
Men jag monterade in en avstängningskran på ena acctanken så det blir mindre volym ladda och en backventil så inget kommer till pannan för att minimera energiförlusterna. Du däremot behöver ju bara ladda din ena acc med shunt och vvb och stänga till panna så ingen värme smiter ut dit.
Är man bortrest så har man allt öppet för man kan ju inte övervaka om det bör öppnas till acctank 2 vid långvarigt högtryck.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2007, 12:22:59 »
hej
vore det mitt system så använd acctanken där du har din vvb,,blanda inte in panna eller fler tankar ...det strular mer än du har hjälp av det...
du kan ha kvar den andra 500 tanken men se till att den går att stänga bort med kulventiler
den kan va bra att ha som reservtank om det går varmt

en plattvärme växlare är billig 800kr å dom funkar helt perfekt+ att du behöver inte va raketforskare för att koppla in den

du kan ochså med fördel testa min ide om stegladning ,, att bara ladda 50% av tanken i första hand för att få varmt toppvatten till vvb fort och för att gör varmt vatten i stället för en hel tank 45 gradigt vatten,har du en förådsberedare är det inte dumt...

ju enklare du bygger = mindre delar i systemet,,ju större risk är det att du får till anläggningen bra...


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2007, 12:43:18 »
Men vänta lite nu, ingen av oss vet ju vilken panna han har, eller hur. Att det normalt är ett dåligt alternativ att koppla solfångarna mot den är rätt, men om det gäller den här pannan vet Vi inte nåt om. Även om jag åxå skulle koppla solfångarna mot tanken med vvb inuti, så har jag lekt med tanken, att använda vvb i ved/oljepannan för att höja verkningsgraden, när jag kör(de) olja å ved. Fast då skulle ju förstås inte vvb i pannan ha varit till tapp-varmvattnet....

mvh humlna.

Utloggad pepspersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västerbotten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2007, 13:10:25 »
Tja , det är nog inte lönt att prova nåt som kanske inte funkar så bra.
Måste nog tänka om,en vvx är nog att föredra, samt Sfinx solar solfångare ,dom verkar ju vara dom bästa på marknaden ??
Är det nÃ¥n som har handlat av romoheat ??  Verkar vara bra pris ?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2007, 13:17:59 »
hej ..
som regel e det lättare att inte blanda in flera olika grejer i systemet,,ju färre ju mindre fel =)

har en egen ide om pannan...
den ska kunna kyla lika mycket som den ger i värme
dvs 20-30kw.det gör den givet inte .....men den kan kyla om det tex står å drar luft genom den
så därför rekomenderar jag då att inte koppla in pannan i systemet

det e ju knappast pannan som ska generera varmvatten i det huset.att värma en upp ett plåt as eller gjutjärns as på 3-400kg
från 20 grader till 70 är förmodligen just vad solfångarna fixar,sen finns det risk att effekten är över för den dagen...å man står där med en fisvarm panna å inte 3 droppar varmt vatten

jag ser det som helt onödigt,,värmen ska först å främst in där den gör störrst nytta ,i detta fall förmoddligen i en 500 liters acctank,där det sitter en beredare för varmt vatten

hadde ni kört ved.pellets,olja eller flis kvittar det,blir det för lite värme så kör 3timmar till

felet med solen e ju att det är en starkt begränsad värme källa ...har man tur så laddar man ner 5-7 kw i timmen under 8-10 timmar =50-60 kwt totalt på en bra dag
utan möjlighet att öka på energin ,,,det blir allrig mer ...

56 kw i en ved panna sopar man in pÃ¥ tändbrasan + ett vedinkasst  

det tar ca 2 timmar så har man uppnått samma resultat om inte mer + att läker värmen ut eller går åt till att värma nått mindre viktigt så går det alltid att elda mer
den möjligheten finns ju inte i en solanläggning...

fast jag kan ju ha fel  :D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2007, 13:21:18 »
Tja , det är nog inte lönt att prova nåt som kanske inte funkar så bra.
Måste nog tänka om,en vvx är nog att föredra, samt Sfinx solar solfångare ,dom verkar ju vara dom bästa på marknaden ??
Är det nÃ¥n som har handlat av romoheat ??  Verkar vara bra pris ?


Genom ryktesspridning  ::) sÃ¥ har jag hört att det är nÃ¥n som köper genom Sfinxen  ;D Det blir lite som att gÃ¥ över Ã¥n efter vatten. Men bor Du i närheten av Romoheat sÃ¥ självklart kan Du lika gärna handla av han.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2007, 13:25:20 »
Tja , det är nog inte lönt att prova nåt som kanske inte funkar så bra.
Måste nog tänka om,en vvx är nog att föredra, samt Sfinx solar solfångare ,dom verkar ju vara dom bästa på marknaden ??
Är det nÃ¥n som har handlat av romoheat ??  Verkar vara bra pris ?


hej
Ta ett prat med sfinx killen.han är duktig å förklarar allt för dig,att han sen är grymt bra att ha göra med gör saken inte sämmre..
och joo solfångarna han säljer är bra,om inte dom bästa i sverge just nu ..i alla fall effekt mässigt
sfinx killen har allt du behöver komplett anläggning,styrutrustning för plattvärme växlaren
plattvärme växlare mm mm ..det underlättar rejält att ta alla grejer från en å samma firma

har bara en fråga till ...sitter det slingor eller förådsberedare i tanken ?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #13 skrivet: 10 maj 2007, 13:25:57 »
Jag har en modern oljepanna. Jag har mätt upp att vid 70 grader läcker den ca 15kwh/dygn. En vedpanna läcker säkert mer så du får nog dubbla solfångarytan om du ska få samma mängd energi som med en solladdare med vvx. Men jag tycker att det var en kul och kreativ lösning.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: andvända vvb i vedpannan som vvx
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2007, 13:32:43 »
felet med solen e ju att det är en starkt begränsad värme källa ...har man tur så laddar man ner 5-7 kw i timmen under 8-10 timmar =50-60 kwt totalt på en bra dag
utan möjlighet att öka på energin ,,,det blir allrig mer ...
Är du inte lite väl positiv? 80w per rör har Sfinx sagt och den effekten kan du isf bara få ut under ca 6 timmar, resten av tiden skuggar rören varandra mer eller mindre. 20kwh är det mesta jag fått ut hittils på en dag (60 rör). Jag hoppas att jag kan komma upp till 30 om jag sänker medeltempen i kollektor samt isolerar bättre.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!