Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovera brunn med vägtrumma  (läst 13978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Renovera brunn med vägtrumma
« skrivet: 29 januari 2007, 20:50:54 »
Har ett problem med min färskvattenbrunn.
När det regnar rinner vatten in i brunnen eftersom det inte är tätt mellan cementringarna. Vattnet som rinner in för med sig jord, så i kranarna och i toaletterna inne är vattnet smutsigt. Det är inte så kul, så nu ska jag fixa problemet.

Jag tänkte tömma brunnen och sedan stoppa ner en vägtrumma i plast (miljövänlig polyeten) som jag gjuter fast.
Min brunn är 105cm innerdiameter, och trummans ytterdiameter är 97cm, inner 80cm.

Tyvärr minskar jag ju vattenvolymen i brunnen, men det ska nog räcka till ändå. Fördelen är ju att man får en helt ny brunn inuti den gamla.

Vad tror ni, kommer det funka?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2007, 21:14:37 »
Inget kul det där, är kallade man fenomenet vårvatten. Då fick man koka vattnet ett tag.

Om det inte blir riktigt tätt kommer det väl ändå att rinna ned i brunnen?

Om du tätar fogarna då? Men det kan paja sen om tjälen "rör" dom. Men det brukar sällan tjäla nåt mera än marginellt i en brunn. Du ser ev rimfrost invändigt där har du tjälen.

Jag skulle nog testa det först! det skadar ju inte, för att sen om det behövs ta till det du planerar.

Jag tror du mÃ¥ste stämpa inne  i röret sÃ¥ det integer med sig. Du fÃ¥r ett enormt tryck av betong.
men det beror iofs helt på djupet!

sen ska du i normalfallet alltid ha lutning från brunnen! så att vårvatten inte rinner mot brunnen...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2007, 21:34:16 »
Hej

Var själv inne pÃ¥  samma lösning i min brunn, läckte som ett sÃ¥ll dÃ¥ min var av tegel.
Förmodar att det är en grävd brunn du har. Har du kollat i botten så där inte är ett rör som sticker upp med kanske en diameter på 50 mm. Då kan den vara borrad en bit ner och kan vara av den typen där man med luft förde upp vatten till den grävda delen.
Isåfall kan det vara billigare och som jag gjorde, mer hygieniskt att skickadet till en plasttank istället.
Annars tror jag det kommer funka bra med vägtrumma. Trycket kommer ju de gamla ringarna ta upp. Du behöver ju bara gjuta fast röret ett par decimeter i botten och sedan staga det där uppe.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2007, 21:49:39 »
Ja tänkte mest på vad som händer innan det brinner. Men det beror ju helt på hur djupt det är...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kest

  • Maskinist/fastighetsvaktmästare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2007, 22:14:18 »
Täta Brunn

Åk till järnhandel å fråga efter SIKA EXPERSS skall blandas till i någon handfull cement och tryckas på skarven. (Gummihandskar) Jag har lagat mycket cemetrör med detta. Kolla bara specen så det går i dricksvatten så det inte blir som med rockagill.

Bränner så det blir varmt i handen.
i Augusti brukar vattenståndet vara som lägst om man inte vill dyka Thumbsup
Kent

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2007, 22:25:58 »
Jodå, det är en vanlig grävd brunn, ca 6.5m djup. Inget borrhål längst ned då grundvattnet alltid räckt till.

Jag tänkte precis som du säger Stefan gjuta några decimeter längst ned så att vatten inte kan rinna mellan cementringarna och in i vägtrumman där nere. Resten tänkte jag fylla med sand, och kanske gjuta högst upp också. Vägtrumman är gjord för att ligga under vägar och ska tåla överfyllning med 0.3 - 6m, så den borde palla trycket. http://www.viacon.se/prod/vagtrumiplast.asp

Det finns snabbhärdande cement, Sika tror jag den heter. Den härdar väldigt snabbt och man behöver ej för-blanda, utan det är bara att hälla ner pulvret mellan den gamla och den nya brunnen så härdar det vid kontakt med vatten.

Jag har varit inne på att täta ringarna som du säger Bertil, men det blir väl inte lika tätt som ett plaströr. Har en kompis som gjorde så i sin brunn men han tyckte det var ett himla jobb att få det bra. Vägtrumman ska hålla minst 100 år så jag har inget emot att lägga ut de 10 000kr den kostar om jag vet att det blir bra i längden.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2007, 22:34:25 »
Du skrev snabbare än mig Kent!  :D ;D

Blir det verkligen tätt om man tätar skarvarna med cement? Min kompis fick ta slägga och huggmejsel för att hacka ut större skarv så cementen bet fast ordentligt. Det tog honom flera dagar och då vet man väl inte hur länge det håller?

Det står rejält med vatten i brunnen nu, ca 2m från marknivå så det blir till att skicka ner dränkpump modell större om jag ska göra det nu. Men jag har blitt less på det sketna vattnet så jag tänkte göra det innan våren.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad kest

  • Maskinist/fastighetsvaktmästare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2007, 22:51:20 »
Det skall igentligen ligga en gummipackning i mellan varje skarv. men det finns två sätt att fixa till en brunn. Ena är att gräva ett större hål och sänka ned ringarna ned när fullt djup erhålls. Det andra är att gräva inuti ringarna o låta de sjunka (vanligt förr innan grävmaskiner)
Lätt att få lite glipor

Om du tar högtrycken o kör rent o sedan slÃ¥r pÃ¥ ett par centimeter penslar det jämt med en borste sÃ¥  sitter det som berget
Gissar att det är de övere ringarna som läcker sÃ¥ täta dessa med en stege borde gÃ¥ pÃ¥ nÃ¥gra timmar. men har man ite hÃ¥llt i en murslev förr sÃ¥ blir det cement överallt där man inte vill hadet. Kan vara ide att kolla med nÃ¥gon hjälp isf           kent

Utloggad hesselgard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Renovera brunn med vägtrumma
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2013, 19:52:26 »
Vi funderar på att göra samma sak då vi står inför samma scenario. Hur har det gått? Vi har dessutom sett att nedersta betongringarna vittrar sönder rätt rejält så känns som om något drastiskt behöver göras?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!