Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga trästativ själv  (läst 39285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Bygga trästativ själv
« skrivet: 13 oktober 2006, 11:46:36 »
tycker jag känns lättare och enklare än att gjuta, bygga galvade stålstativ m.m. som redovisas i många inlägg.
Jag fÃ¥r min luftvärmepump, Sanyo 123, om nÃ¥gon vecka och skall bygga ett stativ i trä tills dess. 
 :) ::)Det blir 4 lodräta reglar som gÃ¥r ner i marken ca 1 m (= frostfritt ) och sedan en tvärslÃ¥ ovanpÃ¥ pÃ¥ vardera sidan som utedelen skall bultas fast pÃ¥ med gummibussningar.

Är det någon som byggt ett bra stativ i tryckinpregnerat trävirke och har erfarenhet av hur det fungerar?
Tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2006, 12:28:21 »
Även tryckimpregnerat trä ruttnar i jord, gjut cementpÃ¥lar i marken och sätt dit stolpskor för din träställning.  *vinkar*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2006, 12:34:50 »
HÃ¥ller med CArl N (som vanligt)

OM du ändå vill ha trä så skall det vara i klass NTR "A" eller "M" för att överhuvudtaget hålla vettigt.

Utloggad 2006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2006, 10:59:16 »
Trästativ kanske var lätt att bygga men inte så bra i längden....

Nästa alternativ är att bygga ett fundament med Lecablock.

Om jag murar ihop 3 st Lecablock på höjden ( storlek h 59, b 25, djup 19 cm) så kan jag ställa luftvärmepumpens utedel på den. Men hur skruvas utedelen fast i Lecablocken? För pumpen måste ju stå på gummikuddar. Och den måste väl vara fastskruvad.
Tacksam för svar.

PS vad är stolpskor? Och var kan man köpa dom?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2006, 11:05:41 »
Stolpskor finns i lite olika modeller pÃ¥ tex jula  http://www.jula.se/butik/default.asp    sök där pÃ¥ stolpsko fÃ¥r du lite olka varianter att välja pÃ¥.   MvH Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #5 skrivet: 07 november 2006, 16:56:16 »
Svar till 2006.
Lecablock är lätta att borra i.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #6 skrivet: 07 november 2006, 19:54:38 »
Varför hålla på med leca & i mina ögon annan skit...........det är väl meningen att pumpen skall sitta där i några år...gjut en fin platta & be installatören ta med ett stativ till pumpen.....så blir det hållbart & snyggt i många år.....men om någon här inne tycker att två lecablock som börjar luta lite efter ett tag är snyggt så skall jag vara tyst...... studs

Utloggad HeatForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-1
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #7 skrivet: 01 december 2006, 10:05:20 »
Hejsan,

själv ville jag inte montera min nya SANYO 123:a på väggen då jag har träfasad så jag valde att bygga ett stativ.

På Byggmax köpte jag 4 betongplintar och tryckimpregnerad regel 95X95 för att inte riskera att ha för klen regel som ruttnar efter några år eller inte orkar hålla tyngden i alla år...
Kostnad ca 400 kr med beslag och allt

Jag byggde plintarna grävdes ner sina 50 cm i backen och 2 upp och nervända U'n bildar sido stöden och jag har satt horisontella reglar som sitter på halva höjden fram och bak för att avrinningen inte skall störas.
Har tyvärr inga bilder men hoppas beskrivningen räcker för steg 1...
Det är inga problem att parkera bilen på stativet när det är så här stabilt...


Dessutom har jag dragit upp en avstickare från regnvattenavrinningen så att jag är klar för att koppla in avfrostningen direkt till dagvattnet.

Läste nÃ¥gra som skrev negativt om tryckimpregnerat virke men är det tillräckligt grovt skall det mycket till innan det ruttnar eller blir förstört...  och om 25 Ã¥r har du nog en ny pump...

Om du har ett trähus så matchar det lite att ha ett snyggt trästativ till en ful plåtbox... :)
1 st SANYO 123:a, vedspis, braskamin, elradiatorer.
Torphus 38+35 kvadrat

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #8 skrivet: 01 december 2006, 10:29:41 »
Fördel med att fästa i vägg är att man undviker sättningar som kan ge påfrestningar i rören.
Cementplattor , Lecablock ,träkonstruktioenr i mark kan alla eventuellt ge denna nackdel om de börjar att röra på sig
Konsoll  monterad pÃ¥ vägg är ur den synpunkten en bra lösning.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #9 skrivet: 01 december 2006, 17:23:05 »
Trästativ, Betongplintar, Cementplatta. Är det ett hus eller en vägbro du skall bygga?? Det är väl montering av en luftvärmepump på väggen du skall göra och inte som man kunde tro att du skulle ställa upp en skördetröska i trädgården. Det brukar följa med 2 st plåtkonsoler som man skruvar upp på väggen och som man sen skruvar fast aggregatet i, märkvärdigare än så är det inte, och jag har faktiskt aldrig sett någon pump monterad på något annat sätt än detta, i vart fall inte för oss som har riktiga pumpar. Jag har i och för sig hört talas om oljud och vibrationer här på forumet men då är det väl bättre att se över pumpen, alt byta vederbörande än att bygga stora betongplintar pga att man har undermålig kvalitet på kompressorn.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #10 skrivet: 01 december 2006, 18:54:39 »
Trästativ, Betongplintar, Cementplatta. Är det ett hus eller en vägbro du skall bygga?? Det är väl montering av en luftvärmepump på väggen du skall göra och inte som man kunde tro att du skulle ställa upp en skördetröska i trädgården.

 ;D MÃ¥let är ingenting, vägen är allt  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

gano

  • Gäst
gano
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #11 skrivet: 02 december 2006, 22:25:54 »
Trästativ, Betongplintar, Cementplatta. Är det ett hus eller en vägbro du skall bygga?? Det är väl montering av en luftvärmepump på väggen du skall göra och inte som man kunde tro att du skulle ställa upp en skördetröska i trädgården. Det brukar följa med 2 st plåtkonsoler som man skruvar upp på väggen och som man sen skruvar fast aggregatet i, märkvärdigare än så är det inte, och jag har faktiskt aldrig sett någon pump monterad på något annat sätt än detta, i vart fall inte för oss som har riktiga pumpar. Jag har i och för sig hört talas om oljud och vibrationer här på forumet men då är det väl bättre att se över pumpen, alt byta vederbörande än att bygga stora betongplintar pga att man har undermålig kvalitet på kompressorn.

Har du varit inne i ett hus med träväggar och en luft/luft värmepump monterad på väggen på full effekt vid -10 grader ?

Plötsligt förstår man varför markstativ blir vanligare och vanligare ..... :)

T o m när utedelen är monterad pÃ¥ tegelvägg kan det höras igenom om rören är korta.  :'(

MVH/Gano

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #12 skrivet: 03 december 2006, 00:16:32 »
Ja Gano, det har jag varit, dvs i mitt eget bl.a som är ett trähus, förvisso med fasadsten utanpå, men detta tror jag saknar betydelse i sammanhanget. Förra vintern när det var minst 20 minus, ja t.om ned till 23 minus var jag spec ute och kollade det här omtalade oljudet som man har hört talas om skall finnas vid stark kyla, men när jag kom ca 3 m ifrån pumpen på utsidan kunde jag börja uppfatta ett svagt morrande ljud från pumpen. Inifrån huset har jag aldrig någonsin hört eller känt tillstymmelse till vare sig ljud eller vibration så jag menar att det är antingen en myt eller också är det något fel på pumpen-kompressorn, vilket i så fall bör åtgärdas istället för att bygga brofästen i betong. För min pump sitter på plåtkonsoler med gummikuddar och är en Panasonic E9DKE med twin rotarykompressor och den går otoligt tyst och fint.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #13 skrivet: 03 december 2006, 08:38:41 »
Raffen......ett svar till dig OLIKA hus i vissa hus hörs mycket i vissa andra ingenting........men snälla säg inte att det är fel på kompressorn eller att den är av dålig kvalite då förstår man att du inte vet vad du pratar om...... huvuddunk sen har det stor betydlse hur rören är bockade & hur rördragningen är................

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bygga trästativ själv
« Svar #14 skrivet: 03 december 2006, 13:44:08 »
Nisse-Gurra! Jag framhärdar i motsats till vad du påstår, att jag vet mkt väl vad jag pratar om, dvs jag ser ingen anledning till att hålla på med markstativ för en utedel som väger ca 35 - 40 kg, utan det måste vara något annat fel på t.ex pumpen - kompressorn, eller som du själv nämner t.ex rördragningen i samband med installationen. Då tycker jag att det är bättre att man åtgärdar felet vid källan så att säga, än att hitta på andra överdrivna lösningar som jag betraktar som helt onödiga i sammanhanget.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!