Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cfmoto
« skrivet: 18 februari 2013, 21:51:24 »

vad beträffar avfuktning i krypgrund
Tänk på när ni monterar själva att inte ha för långa rördragningar och en massa böjar för då får ni ett tryckfall på hela anläggningen. Det är därför man gärna sätter in ett lite större aggregat så att den klarar av långa rördragningar när man har olika fack i grunden. Det där med att sätta våtluftsröret lutande nedåt mot ventilen.....
När kan man det i en krypgrund? man måste sätta dit en fuktspärr så att inte kondensvatten från våtluften kan rinna tillbaka in i aggregatet. Silverteip...... inte täta ventiler med det, lossnar efter ett tag när det är kallt. Det är INTE så enkelt som en del tror att sätta in en avfuktare så att den går på rätt värden. Kolla noga!!!!
Skrivet av: admin
« skrivet: 09 september 2004, 21:56:06 »

Den fuktighet du uppmäter i din krypgrund kommer inte från marken, jag kan i princip garantera dig att du inte får någon märkbar skillnad om du lägger ut en plast på marken (som hindrar markfukten att påverka krypgrundens klimat).

Det finns inga genvägar till en torr krypgrund, du måste avfukta.
Alternativet är en varmgrund, men jag antar att du har sett vilka minutiösa arbeten som skall läggas ned med isolering i balkar, under balkar, utanför huset och så vidare. Att göra en halvvarm grund som du blivit föreslagen kan bli rena katastrofen är jag rädd för.

Jag vill inte säga att det inte går - allt går, men jag skulle inte göra det i alla fall.
(däremot övervägde även jag det som en lösning i vår krypgrund, ju mer jag läst på om absolut och relativ luftfuktighet desto säkrare har jag dock blivit på att det är fysikaliskt omöjligt utan stora isoleringsinsatser. Tilläggas skall att en varmgrund helst inte skall ha någon som helst isolering i trossbotten - allt för att temperaturskillnaden mellan hus och krypgrund skall vara så liten som möjligt)

Skrivet av: Peter T
« skrivet: 09 september 2004, 18:39:27 »

Jag menade en fläkt som suger ut ur grunden men drar luften genom huset fast det var lite luddet skrivet.

Killen jag pratade på Temovent sa att jag skall isolera väggarna i grunden med någon skiva (har det hemma är på jobbet) plasta marken och sätta igen alla ventiler. Sedan skulle jag låta en fläkt långsamt ventilera grunden och dra luften innefrån huset genom golvventiler.

Grannen har precis lagt ut 33.000 på ett liknande system. Fast då har han en gjuten platta med bjälklag och där har det varit någon firma som gjort något system med just golvventiler.

Mitt Huset är byggt 1980 och när jag flyttade in där så hade jag ca 80% luftfuktighet i grunden året runt. Satte då dit en vanlig badrumsfläkt som ventilerar och har sedan dess på sommaren 70-75% (69 i denna stund) och ca 65% på vintern. Det är fortfarande inte bra och måste därför åtgärdas på något sätt.

Har även fått tippset att lägga in en halvmeter singel då fukt inte skall stiga i singel. Idag är torpargrunden 160-170 cm och sanden är kramfast.
Det råder källarförbud i området pga av högmarkfuktighet.

Skrivet av: admin
« skrivet: 09 september 2004, 17:41:53 »

Med de luftflöden som det skulle innebära (höga) så skulle din krypgrund belastas med stora mängder fukt. Eftersom varm inomhusluft kan bära mer fukt än den kalla utomhusluften så kan det ge problem med fuktutfällning på krypgrundens kalla ytor, detta i sin tur kan ge mögelproblem. Skall du ändå göra det så rekommenderar jag dig att sätta fläkten i genomföringen mellan grund och utemiljön.

På detta sätt riskerar du inte att samma luft du kört ut ur huset kommer in igen. Sätter du fläkten i golvet kommer ett övertryck att skapas i krypgrunden.

Överhuvudtaget skall man försöka få så låga flöden som möjligt av luft från kalla utrymmen till varma och tvärt om för att inte riskera fuktutfällning.

Kallt till varmt är i och för sig riskfritt, men en sådan miljö är omöjlig att hitta i ett hus, i vart fall på ett helt års sikt.
Skrivet av: Peter T
« skrivet: 09 september 2004, 17:22:31 »

Har fått tipps att skapa hål i golv och låta en fläkt suga ut innerluften till grunden och sedan ut. Det låter som en billigare lösning än en ren grundavfuktare.

Vad tror ni om det? Huset skall ju ändå ventileras.
Skrivet av: andreasp
« skrivet: 26 augusti 2004, 09:44:09 »

Mina kantbalkar är isolerade (30mm) på insidan från fabrik (Boro-hus). Vid konstruktion av varmgrund så har jag inte sätt någon lösning där man inte isolerar på innsidan.

Vinner eller förlorar man på att isolera marken i kombination med avfuktare?
Skrivet av: admin
« skrivet: 26 augusti 2004, 01:38:36 »

Citera
Vad tror du/ni om att isolera balkar och mark även fast man har/skaffar en avfuktare? Syftet skulle vara att få ett ytterligare varmare krypgrund och därmed golv, dvs högre komfort samt att göra det ytterligare torrare så inte avfuktaren behöver gå så ofta.

Jag har blivit varnad av "kunniga" på området att inte isolera invändigt, då det kan resultera i att köldbryggan som bildas får fukt att fälla ut i kantbalken, med sönderfrysning som följd.

Att isolera utvändigt är helt rätt, på ett gamalt hus har det dock en förmåga att se ganska fult ut, då grunden och fasaden nästan ligger i "kant" med varann.

Du får gärna mixtra med ditt hus, blir det bra (eller dåligt) är du välkommen att höra av dig till forumet med information.

Om jag får rekommendera något så är det en avfuktare av sorbtionstyp, där fläktarna går hela tiden. Plugga all annan ventilation av krypgrunden och känn lugnet...  8)

/Rickard
Skrivet av: Benny
« skrivet: 25 augusti 2004, 15:37:12 »

Jag har också funderat på att isolera kantbalkarna. Om man gör det så känns det mest rätt att göra det från utsidan...?
Har någon något tips på hur man i så fall kan fä det snyggt? Finns det några färdiga skivor man kan använda?
Har funderat på markisolering + steniskiva, men det skulle vara fint om det finns någon snygg isolerande skiva som dessutom samtidigt kan fungera som rasskydd.
Någon som vet, eller har något tips?
Skrivet av: andreasp
« skrivet: 25 augusti 2004, 13:04:20 »

Vi pratar om samma typ av lösning.
I fallet där man på något sätt suger varm innomhusluft genom trossbotten så skall kantbalkar och mark vara isolerade, dvs luften sugs till ett varmt krypgrund.

Vad tror du/ni om att isolera balkar och mark även fast man har/skaffar en avfuktare? Syftet skulle vara att få ett ytterligare varmare krypgrund och därmed golv, dvs högre komfort samt att göra det ytterligare torrare så inte avfuktaren behöver gå så ofta.

/Andreas
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 augusti 2004, 11:59:01 »

Jag har besiktat några varmluftgrunder för ca 10 år sen.
Man bör ha ett oorganiskt bjälklag tycker jag tex lättbetong. Ganske sympatisk idé dom här hade frånluften ned i krygrunden sen frånluftvärmepump som kramade ur värmen när luften passerade ut. men det bygger på att man verkligen har höga temperaturer i krypgrunden ungefär samma som i huset annars riskerar man kondens och röta/mögel om man har träbjälklag
Hoppas nu vi pratar om samma lösning!?

Att sätta allt i undertryck o suga luft genom trosbotten ned till en kall krypgrund då får man nästan garanterat problem med fukt.
Skrivet av: andreasp
« skrivet: 25 augusti 2004, 09:38:57 »

Med t.ex ISODRÄN lösviktskulor spelar det inte så stor roll om det är ojämnt. Däremot blir det säkert en stor
kostnad om man skall leda ner frånluften. Frågan är om det är ett måste att göra det? Gör man det inte utan
försöker få undertrycksfläkten att ta luft inifrån genom trossbotten så kanske det inte är självklart att det blir en lägre driftskostnad än för en avfuktare.

Om man går på avfuktarlösningen, skulle man då inte i längden spara på att isolera marken och balkarna?

/Andreas
Skrivet av: admin
« skrivet: 25 augusti 2004, 07:12:57 »

Har inte kollat så noga, men jag tror att det förutsätter att man har en ordentlig avtäckning och rena fyllnadsmassor under huset innan man lägger på isoleringen på marken.

Dessutom skall det vara ett jämnt underlag för att det skall gå, i många fall kan det finnas höjdskillnader på 50 cm eller mer under en modern krypgrund - allt beroende på hur markförhållandena såg ut före bygget.

Skall detta åtgärdas blir det ingen billig lösning, men den kanske blir bra. Jag har själv kollat på deras koncept och insåg att det var helt omöjligt för mig att fixa till i efterhand.

I nybyggen tror jag dock att det kan vara en fungerande lösning.

/Rickard
Skrivet av: andreasp
« skrivet: 24 augusti 2004, 21:26:45 »

Är det inte ett alternativ att bygga om det uteluftsventilerade krypgrundet till ett varmgrund, eller åtminstone göra det varmare? Isodrän-folket (www.isodran.com) tycks mena att det är en hållbar lösning. Arbetsinsatsen och kostnaden för att isolera kantbalkar och mark och montera en kanalfläkt för att skapa undertryck borde väl inte vara så stor, eller? Men man kanske också måste tillföra värme genom att t.ex leda ner husets frånluft i grundet, vilket gör det hela krångligare.


Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 augusti 2004, 20:14:11 »

Enkelt att förstå varför allt är så dyrt i Sverige. :'(

Konsigt att NIBE orkar stå emot, dom torde va hudflängda av branschen för deras tilltag att sälja direkt till konsument via tex Rinkaby. heja på NIBE  ;D

Thermia har valt en metod som omöjliggör konkurens, säljer direkt till installatör. Varje installatör har egna distrikt (åtminstone här hos oss) dom lever livets glada dagar kan jag lova  >:( >:(
Skrivet av: admin
« skrivet: 24 augusti 2004, 16:57:58 »

Kan konstatera att de säljer exakt samma trådlösa termometer/hygrometer som jag sålt via detta forum för 750 kr... De tar 1250 kr.

Tyvärr har generalagenten stoppat min försäljning, kartellen har väl sagt sitt.
Den skall tydligen inte gå att köpa via någon internetbutik!

Tittar för närvarande på att importera själv, direkt från Kina, med lite arbete och mycket flyt borde det gå att få hem en minst lika bra, betydligt billigare.

/Rickard
Skrivet av: skogstomten
« skrivet: 24 augusti 2004, 11:26:43 »

http://www.munters.se/www/help.nsf/0/D15E8C987F18024CC1256E8D00492DFC/$file/Orderblankett+MG90+kit.pdf

Här är länken till Munters erbjudande på MG 90  även om den är svår att hitta fram till. Själv prutade jag stenhårt och betalade 12500 ink frakt. Fick hem den förra veckan.

Den drar 740 W/h vid kontinuerlig drift (både värmeelement och rotormotor) men den bör inte gå mer än max ett par timmar/dag under normala förhållanden. Så driftkostnaderna för el borde bli max ett par kr/dag

Fö övrigt är MG 50 och MG 90 i princip identiska förutom själva värmeelementet.

Problemen man hade i början av lanseringen (tidigt 90-tal) ska vara åtgärdade numera.

Mvh
Skogstomten
Skrivet av: admin
« skrivet: 19 augusti 2004, 14:23:10 »

Just i min typ av avfuktare är fläktens effekt på 70 Watt.

70 (Watt) X 24 (timmar) X 365 (dygn) = 613.2 kWh/år

/Rickard
Skrivet av: Benny
« skrivet: 19 augusti 2004, 13:37:13 »

Har själv ett hus byggt på torpargrund.
Eftersom jag räknade med att den skulle förbruka ca 700 kWh/år så blev det en glad överraskning, anledningen till energibesparingen antar jag ligger i det faktum att hela krypgrunden hålls varmare vintertid tack vare att vi har pluggat all ventilation utifrån. Nu drar fläktarna luft både innifrån huset och utifrån, genom de otätheter som finns i trossbotten och runt grundbalkarna.

Beräknat 700 kWh/år, är det med fläkten gåendes kontinuerligt eller bara förbrukningen för avfuktningen?
Jag är själv just i valet eller kvalet att köoa en avfuktare och funderar lite över energiförbrukningen.
Skrivet av: admin
« skrivet: 09 augusti 2004, 19:37:32 »

Citera
Vad är fördelen med att fläkten går hela tiden?

Det borde inte vara något problem med att den stängs av ibland. Stiger luftfuktigheten så startar ju fläkten igen.

Det borde vara mer ekonomsikt att de stängs av när luftfuktigheten är under kontroll.

Hur menar du?  

I många fall sätter man in en avfuktare för att man har/har haft fukt och kanske luktproblem under och/eller i huset.
Om man sätter in en avfuktare av sorbtionstyp och låter fläktarna gå så skapas ett undertryck under huset, eventuell lukt som hunnit bita sig fast i trossbotten och bjälklag kommer då inte att kunna ta sig in i huset utan det undertryck som fläktarna skapar (våtluftflödet) gör att man får ett flöde inifrån huset och ned under huset.

Med tiden kommer den lukt som hunnit bita sig fast i husets konstruktion att ha "tvättats" bort av det motriktade luftflöde som avuktarens fläktar ger.

Energikostnaden för att driva fläktarna är försumbar, och som jag tidigare skrivit så har vår energiförbrukning utan tvekan minskat sedan jag tätade all ventilation under huset och lät fläktarna gå istället. Den varma luft som söker sig från bostadsutrymmet till krypgrunden gör att golven blir varmare också. Inte att förakta.

Vet man med sig att man har ren sand av en väldrenerande kornstorlek under huset så finns inget större behov av att ventilera krypgrunden, men de flesta som byggt hus på torpargrund kan instämma i mitt påstående - den avtäckning som normalt görs i en krypgrund är under all kritik, och det kommer med största sannorlikhet att ge bekymmer i framtiden om det inte redan uppstått problem.

De hus som inte uppvisar några problem med jordlukt har som regel byggt på tomter som behövt fyllas upp, en sådan fyllning utförs nästan alltid med ren sand eller rent grus. Detta gör så att det inte uppstår lukt under/i huset, även om det under stundom är fuktigt under huset.

Citera
Låter som ett bra pris. Är de nyligen inköpta? I så fall har du någon aning om hur mycket rabatt de lyckades få?
Jag har själv fått en offert på strax över 14 000.

Nu inför "Noliamässan" (som pågår) förhandlades "mässpris" fram för den ene , den andre köpte för ett år sedan, "kompispris"...

Skulle tro att 14000 kr är ett skapligt pris, men om de kunnat sälja för 12500 här så borde de kunna göra det där med...
Skrivet av: Benny
« skrivet: 09 augusti 2004, 08:38:34 »

Jag har 2 bekanta som köpt munters mg 90 för ca 12500 kr inkl.moms.

Låter som ett bra pris. Är de nyligen inköpta? I så fall har du någon aning om hur mycket rabatt de lyckades få?
Jag har själv fått en offert på strax över 14 000.
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 08 augusti 2004, 22:46:11 »

Vad är fördelen med att fläkten går hela tiden?

Det borde inte vara något problem med att den stängs av ibland. Stiger luftfuktigheten så startar ju fläkten igen.

Det borde vara mer ekonomsikt att de stängs av när luftfuktigheten är under kontroll.

Hur menar du?  ???
Skrivet av: admin
« skrivet: 08 augusti 2004, 22:29:56 »

Jag har 2 bekanta som köpt munters mg 90 för ca 12500 kr inkl.moms.

Vad jag anser vara viktigt om man sätter in en munters är att man byglar den så att fläktarna går hela tiden. Det är det som ska se till så att en viss luftväxling sker under huset.

Jag vet att munters själva rekommenderar att fläktarna står stilla när fukthalten är lägre än det inställda börvärdet. Undrar om de är rädda för att fläktarna skall slitas ut???
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 08 augusti 2004, 13:54:05 »

Jag har ett älvsbyhus från -02 och den levererades med en woods avfuktare.

Slangen från avfuktaren är nedstucken under plasten i grunden. dock så är det marksingel och dränslangar även under grunden och inte bara runt om.

anläggningen har funkat bra och det sitter en fuktmätare i tvättstugan med larm (billigt rafs iofs)

Första året så frös den ihop ett par gånger så jag fick stödvärma lite. Nu är tempen stabilare i grunden så nu tuffar det på! :)
Skrivet av: admin
« skrivet: 01 maj 2004, 09:51:03 »

Avloppsledningarna läggs under huset på ett Älvsbyhus, det borde därför gå att ansluta avfuktaren direkt till avloppet. Men jag vet inte hur dom gör...

Skrivet av: Benny
« skrivet: 30 april 2004, 21:02:38 »

Om man har en kondensavfuktare i krypgunden, var leder man ut vattnet? I en stenkista under grunden eller utanför grunden? Är det någon som vet hur Älvsbyhus gör?

Vad är livslängden på en sorptionsavfuktare? Exempelvis en Munters MG90? Är livslängden längre än på en kondensavfuktare?

Bob_the_builder : Vad hamnar offerterna på ungefär? Jag är lite nyfiken eftersom jag själv eventuellt funderar på att installera en.

Många frågor, men jag hoppas på några svar  :)
Skrivet av: admin
« skrivet: 22 april 2004, 00:04:54 »

Citera
Älvsbyhus använder för övrigt INTE Munters. De har såvitt jag vet Woods kondensationsavfuktare.


Detta är helt otroligt, det finns massor med Älvsbyhus vars ägere det luktar "jordlukt" ikring. Lukten beror på dålig markavtäckning innan bygget, och fuktproblem i krypgrunden.
Dessa två orsaker leder till den karaktäristiska lukt som finns i många Älvsbyhusgrunder.

Jag vet att Älsbyhus under en period skickade med munters 90 med de husköpare som var tveksamma...

Nu visar de tydligen att de fortfarande inte ser seriöst på problematiken - HELT OFATTBART!

Skicka med en Woods avfuktare är ungefär som att de skulle reparera ett läckande tak med silvertejp.

Jag tror i och för sig att det kan fungera med en kondensationsavfuktare, men jag antar att livslängden inte blir tillnärmelsevis lika lång. Den dag de lägger av gäller det att husägaren är alert, annars kan huset vara förstört inom en ganska kort tid...

Hur tänker de på Älvsbyhus egentligen ??? ??? ???

Gäller i och för sig vissa andra hustillverkare också som bygger på torpargrund...
Skrivet av: Bob_the_builder
« skrivet: 21 april 2004, 23:13:40 »

Nej, det känns som att jag måste utreda det här lite mer innan jag slår till...

Älvsbyhus använder för övrigt INTE Munters. De har såvitt jag vet Woods kondensationsavfuktare.
Skrivet av: skogstomten
« skrivet: 21 april 2004, 22:36:33 »

Normen stod nog i  mina gammla torrluftsböcker när jag gick kursen... Kollade i alla fall på Munters hemsida. Dom rekomenderar ju själva MG 50/90 till krypgrunder.! Så jag vet inte om det är något konstigt som man räknat på för dig.

Jag skrev nyss ett långt svar som tyvärr försvann!!!

Ring Munters direkt. Kolla med Jeanette Wallin tror jag det var hon hette. Hon är produktspecialist eller något sådant. Du kan köpa grejorna direkt av dom över disk om du bor i Stockholm i alla fall. Köp till tillbehörssatsen så att du får med anslutningsstosar och hygrostat. (Kostar 1500 kr eller något sådant) Köp sen till lite spirorör och sätt in den själv. Hur enkelt som helst!

Allt som behövs är att du ställer den på en liten hylla: drar fram ström 240V. Borrar ett hål i väggen (25mm) leder ut en liten slang/rör som följer med för vattnet, svagt sluttande så att vattnet verkligen rinner ut. Ev ett litet nät ytterst för att slippa möss och småfåglar i apparaten! Sätt upp spirorören för torrluften så att du leder torrluften till alla fack via några förgreningar sen sätter du upp hygrostaten NÄRA själva aggregatet (Så långt från spirorörsutsläppen som möjligt) eftersom den torra luften kommer dit sist.

Lägg ut lite markplast eventuellt med några järnrör eller så som trycker plasten mot sidorna. Täta alla ventiler på något enkelt sätt. (Plast och silvertejp)

Slå på strömmen och ställ hygrostaten på 60% (lägre bör inte behövas) så har du anläggningen klar. Den bör antagligen gå mellan 1-3 tim /dag om det är en MG 50/90 och då drar den mellan 500-750W när den går.

Har byggt många både stora och små inom försvaret och det är kanonenkelt!

Skulle aggregatet vara aningens litet så kommer det bara att gå lite mer.

En M 120 är den jag vet mest om och det är som en Volvo den bara går. Men den kostar lite mer och drar kanske lite mer ström.

Jag tycks minnas att deras MG 50/90 togs fram i början 1990 talet just för villaägare, krypgrunder, torkrum osv. Lite problem i början som någon skrev om tidigare. Det var värmebatteriet i dom som gick sönder men jag tror att man fick till det efter ett par år så nu bör det funka bra. Och det är en liten lös enhet som går att byta ifall den pajar. Borde inte kosta någon förmögenhet! Det gick i alla fall på garantin i början.

Grejorna för att sätta in en MG 50 borde inte kosta mer än 15000 kr eller något sådant en MG 90 borde landa på ungefär 20 000 kr tror jag inklusive markplast spirorör, aggregat med tbh osv

Lycka till!

Skogstomten
Skrivet av: Bob_the_builder
« skrivet: 21 april 2004, 22:16:47 »

Tackar för svaren. Jo, det är Munters som har räknat själva. Säljaren tyckte "MH270 borde räcka om jag inte har problem med markfukt".  ??? Jag skulle vilja hitta "normen" som säger hur ofta all luft ska bytas i en "normalgrund". Om det är som du säger att det räcker med 1/3 per timme, då räcker ju som sagt en MG50. Inomhus ska man ju byta luften på två timmar.

Självklart finns det stora inslag av antaganden och gissningar här. Ingen grund är ju den andra lik - fuktbelastningen varierar ju enormt. Står det fritt vatten i en 20 m3-grund behövs en himske-avfuktare och har man en jättegrund högst upp på en grusås kanske man ändå klarar sig med en liten avfuktare eftersom det är torrt i grunden ändå...
Skrivet av: skogstomten
« skrivet: 21 april 2004, 21:51:04 »

MG 50 ger avfuktar ungefär 50m3/timme och man räknar med att luften bör bytas på 3 timmar om jag inte minns fel. Därför räcker en 50 till att avfukta 150m3. Detta förutsätter egentligen att ingen ny fukt tillförs.... Det vill säga att det ska vara ett hyfsat slutet rum, som min källare t ex

Vi tätade springor och dörrar på mobförråden inom försvaret sen skickade vi bara runt luften på "rundgång" så att säga då blev den allt torrare hela tiden.

Inte så kinkigt egentligen. Det enda som händer om man har något för klent aggregat är att det får gå lite fler timmar i stället.

En 90 räcker till för rejält stora krypgrunder. Jag har för mig att det är den storleken som vissa hustillverkare (älvsbyhus?)bygger in redan från början och som även Munters rekommenderar i sin brochyrer har jag för mig.

Lägger du en markplast så borde den göra att det tillförs betydligt mindre fukt.

En 270 (om den nu innebär 270m3) låter väldsamt överdimensionerat! När vi använde sådana (MG/MD 300) då var det mycket stora byggnader som vi avfuktade. Eller väldigt många fordon/pjäser.

Är det Munters själva som har räknat på det? Eller har det blivit något missförstånd? Normalt sett så räknar man inte med att luften ska bytas på en timma vad jag kan minnas utan på 3 så det kan ju vara någon sådan miss som gjorts.

Mvh

Skogstomten





Skrivet av: admin
« skrivet: 21 april 2004, 06:47:22 »

Jag har en munters XX, kan inte benämningen, men det är av en äldre modell (var beggad när jag köpte den).

Vad jag vet är att värmepaketet (som styr avfuktningskapaciteten) är på 1200 W.

På MG90 är det väl 600 W om jag inte missminner mig, det borde innebära att en sådan skulle avfukta i ca 6 timmar/dygn i mitt fall (som mest).

Jag har 102 m2 som jag avfuktar (ej vinkel) och min avfuktare går aldrig mer än ca 3 timmar/dygn.

Jag kan inte tänka mig att du behöver mer än en MG90, vågar dock inte gå i graven på det...

Har du problem med mycket fukt som kommer från marken... vatten under huset i dagen... då kan det nog behövas mera att köra med.

Men då borde du å andra sidan dränera runt huset innan du installerar avfuktaren.
Skrivet av: Bob_the_builder
« skrivet: 21 april 2004, 00:10:09 »

Hallå!

Jag håller på att ta in offerter på sorptionsavfuktare. Dock blir jag offererad mycket större aggregat än de jag hade tänkt mig skulle räcka. Min grund är på ca 120-150 m3, indelad i fyra fack (vinkelbyggnad).

Skogstomten, du skriver att en MD (MG?)50 kan avfukta 150 m3. Det skulle ju i så fall räcka alldeles utmärkt för mina behov, men Munters föreslår en MH270, en MYCKET större maskin.

Ni andra som har avfuktare, vilka aggregat har ni till vilken yta (volym)?
Skrivet av: Benny
« skrivet: 24 mars 2004, 22:22:42 »



Citera
När det gäller isolering av kantbalkarna så är det klart bäst om du isolerar utvändigt, själv har jag varit inne på att isolera invändigt som du tänkt, men blivit avrådd av "betongare" som varnar för att kantbalken kommer att suga åt sig fukt, då du sätter en "fuktspärr" (isolering)  på insidan av kantbalkarna. Detta kan innebära issprängning av betongen i kantbalkarna  :'( ingenting som jag vill veta av i alla fall.

Ja, jag tycker också iofs att det känns mer rätt att isolera utifrån.
Men jag såg en artikel (http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=359) där det stod att man skall isolera inifrån.
Problemet med att isolera utifrån är (i mitt fall) att jag inte kommer åt på alla ställen pga garage osv.

Om man isolerar utifrån, räcker det i så fall att isolera den del som är under marknivån, eller bör man isolera hela kantbalken? Jag tycker inte att det blir så snyggt om isoleringen syns ovanför markninån...
Skrivet av: admin
« skrivet: 24 mars 2004, 15:11:51 »

Citera
Rickard : Tror du att den minskade elförbrukningen kan ha berott på något annat? En mildare vinter exempelvis?
Om inte så låter det ju mycket bra! Lägg gärna upp bilder!

Det kan omöjligt ha berott på en mild vinter. Så stor skillnad i förbrukning har vi inte haft under de 10 år vi bott här. Inte ens när vi bara var 2 vuxna och bara behövde köra tvättmaskinen en eller ett par gånger i veckan så förbrukade vi så lite...

Dessutom är det klart märkbart varmare golv i huset numera, observera dock att vårt hus har en 32 mm hög spalt efter hela långsidan "original", detta medför betydligt mer ventilation än om man har ett antal ventiler efter sidorna/gavlarna... prova själv att räkna på ytan så får ni se.

Citera
Till sist så hade jag eventuellt också tänkt installera en avfuktare. Jag tänkte att jag skulle prova med en billig kondensavfuktare. Dessa fungerar ju inte i låga temperaturer, men eftersom behovet av avfuktning är störst på sommaren så borde det väl kunna funka?

Det kan nog fungera, men jag råder dig bestämt att i så fall sätta in en kanalfläkt som ser till att undertryck skapas i krypgrunden. På detta sätt undviker du att "unken" lukt dras upp i huset, du säkerställer även en viss ventilation av krypgrunden.

Glöm inte att du måste täta all ventilation och alla springor utåt, in mot huset är det mindre viktigt, om du drar luft därifrån så ventileras huset bättre och du får komfortablare golv.

När det gäller isolering av kantbalkarna så är det klart bäst om du isolerar utvändigt, själv har jag varit inne på att isolera invändigt som du tänkt, men blivit avrådd av "betongare" som varnar för att kantbalken kommer att suga åt sig fukt, då du sätter en "fuktspärr" (isolering)  på insidan av kantbalkarna. Detta kan innebära issprängning av betongen i kantbalkarna  :'( ingenting som jag vill veta av i alla fall.

Finns det nån som isolerat sina kantbalkar invändigt så vore det intressant att höra hur resultatet blev.
Skrivet av: Benny
« skrivet: 23 mars 2004, 22:50:58 »

Tack för bra och informationsrika inlägg om krypgrunder!

Jag har själv en krypgrund som jag skall åtgärda till sommaren. Huset är byggt på 70-talet men såvitt jag kan se så är det ej angripet av röta/mögel. Däremot så kan en viss jordlukt kännas i huset ibland.

Först tänkte jag ta bort allt skräp på marken (det är inte gjort tidigare) och sedan tänkte jag täcka marken med plast.

Sedan hade jag en fundering om det går att få grunden lite varmare. Min tanke var att isolera kantbalkarna med cellplast (markisolering) inifrån. Är det värt att göra eller är det bortkastat jobb/tid/pengar? Om man skall isolera, är det bättre att göra det inifrån eller från utsidan i så fall? Det är ju betydligt lättare från insidan...
Om man isolerar så borde man inte få så mycket frost på kantbalkarna?

Till sist så hade jag eventuellt också tänkt installera en avfuktare. Jag tänkte att jag skulle prova med en billig kondensavfuktare. Dessa fungerar ju inte i låga temperaturer, men eftersom behovet av avfuktning är störst på sommaren så borde det väl kunna funka?

Rickard : Tror du att den minskade elförbrukningen kan ha berott på något annat? En mildare vinter exempelvis?
Om inte så låter det ju mycket bra! Lägg gärna upp bilder!
Skrivet av: admin
« skrivet: 23 mars 2004, 16:12:10 »

Om den är brunnen invändigt så borde det väl gå att byta ut den del eller de delar som har brunnit, borde bli billigare än att köpa en ny...
Skrivet av: Pompe
« skrivet: 23 mars 2004, 14:10:03 »

Jag har två MK90 (Munters)

En har gått i 10 år i ett källarutrymme som ska hålla jämn fuktighet. Den andra gick drygt två år intermittent i ett torkrum och lade sedan av. Den är tydligen "brunnen invändigt". Det är ju väldigt kort tid, men ändå bortom garantitiden. Är det någon som har erfarenhet av Munters policy härvidlag?
Skrivet av: admin
« skrivet: 28 februari 2004, 01:20:03 »

Ytterst marginellt, inget du behöver bekymra dig om. Du kommer förmodligen att få bättre ventilation p.g.a avfuktarens frånluft.

Och dessutom mindre uppvärmningsbehov, tack vare att du tätar ventilationen under huset. (varmare golv)
Skrivet av: Fredrik27
« skrivet: 27 februari 2004, 15:09:31 »

Hej!

Jag har ett hus med frånluftsvärmepump och jag funderar på att installera en sorbtionsavfukatare Munters MG-90 i krypgrunden. Kan denna motverka frånluftvärmepumpen eftersom en del luft kommer sugas från golvbjälklaget?

Mvh
/Fredrik
Skrivet av: skogstomten
« skrivet: 13 februari 2004, 09:02:39 »

Hm Bertil
Du beskriver exakt min torpargrund där jag bor nu. 5-10 cm glipa men inte allt för kalla golv. Dessutom i princip ingen möjlighet att titta in! men vi kollade när vi köpte och under 20 år så hade inget hänt så jag håller tummarna.... KÖr inte med avfuktaren i den grunden utan i ett litet hus bredvid. Där man gjort en källare som har golvet lägre än sjön bredvid som ligger 30m bort.

Dränera säger många men hallå ska vi led in syndafloden i källaren eller???? Möjligtvis en djupare pumprunn som det dräneras till i så fall men jag tror mer på avfuktning i så fall eftersom det kommer fram så lite fukt och källaren är helt tom. Sen jag fixade till det gammla aggregatet så försvann källarlukten osv


Skogstomten
Skrivet av: admin
« skrivet: 13 februari 2004, 02:56:05 »

Jag kan bara konstatera att ni verkar ha samma åsikt som mig, när det gäller krypgrunder. Det är onekligen ett problemområde.

Fördelen är dock enorm om det skulle bli en vattenskada, lätt och billigt att åtgärda.

Helt annorlunda med sula...

Pratade förresten med en kille från anticimex som sa att det är en STOR våg av hus byggda på 70-talet med ingjutna träreglar i sulan, dåligt dränerad, som håller på att ruttna upp nu.

Antalet anmälda skador ökar hela tiden, inte kul...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 februari 2004, 19:25:41 »

Helt ok skogstomten fina maskiner och dom behövs nog om man vill sova gott

Förr klarade sig en del ruskigt dåliga krypgrunder.... nästan inte 1 dm till marken torv o mossa kvar spån och bräder  inget som stoppar markfukten mm. idag kan man ha problem även om allt är optimalt!!!?
Varför? jo har man torpargrund skall man ha halvtaskigt isolerade golv.... dom måste tillföra värme ner till grunden....  enda "naturliga" sättet att minska relativa fuktigheten är att höja temperaturen!!!
varm luft bär mera fukt än kall luft.... men vem vill bekosta sånt nuförtiden... dessutom ingen komfort heller...
Förr hade man superkalla/dragiga golv..... men vad som framförallt räddade trossbotten på den tiden var vedspisen och andra värmekällor..... dom var så tunga att dom inte stod på bjälklaget, utan man murade upp från marknivå.... det tillförde värme till krygrunden hela året (på sommarn var det ju matlagning)....
Att tillföra luft..... på vintern stängdes alltid dessa ventiler och man skottade upp snö mot väggarna det funkade utmärkt....
Skrivet av: skogstomten
« skrivet: 12 februari 2004, 15:06:37 »

Angående avfuktare:

Det finns lite olika principer. Woods och likande (Skräpmaskiner...) för 2000-6000 kr funkar som en enkel kondenseringsavfuktare där man helt enkelt producerar en kall yta som sen fukten fälls ut på och därefter leds ut till avlopp eller tank. Desto närmare noll grader desto sämre funkar den! Dessutom har den rätt taskig verkningsgrad.

En sorptionsavfuktare oftast av fabrikat Munters jobbar enligt en anna princip. En rotror som snurrar och suger åt sig fukten. Sen är en fjärdedel av rotor "avskärmad" och värms med i princip en liten "hårtork" ;D som då driver ut fukten som sen leds ut via en slang. Denna princip funkar ungefär lika bra oavsett temperatur även om det är -20 grader (Även om luften då innehåller mycket lite fukt...) En MD 50 hos Munters kostar ungefär 12000kr ink moms inklusive lite tillbehör för att ansluta slangar. Den fixar att hålla ungefär 150m3 avfuktat och drar ca 550W och kommer antagligen att gå ungefär 1-3 timmar/dag om man tätat bra och lite fukt tillförs underifrån. Skulle man täta helt så skulle den bara torka ut utrymmet och sen i princip inte gå alls...

en MD 90 kostar ungefär 17000kr och kan avfukta ungefär 250m3 eller något sådant. Drar ungefär 750 W  Munters finns på nätet och har kontoret i Stockholm och man säljer även direkt till privatpersoner. Prova att kläm dom på 15% rabatt då har du lyckats bra! (Samma rabatt som försvaret har....) Har själv jobbat inom försvaret med att planera, bygga och serva dessa anläggningar i Mobförråd innan jag skolade om mig. Där använder man i princip bara Munters som jag tror var de som uppfann sorptionsprincipen. (Men det fanns även ett japanskt fabrikat med rostfria maskiner men de hade då på 90-talet inga små maskiner för hemmabruk som Munters har. Har själv en gammal utsliten M75 (från 60-talet) med asbestrotor! Som står och tuggar i en källare på 150m3 den går ungefär 3tim/ dag i ett halvdåligt tätat källarutrymme med fukt kommande underifrån.

Angående fukt så är den i princip omöjlig att "vädra ut" det enda som oftast händer är att man tillför ny luft som innehåller fukt och på så sätt förvärrar det hela.
Åtminstone om fukten kommer vi luften. En annan sak om den kommer upp ur marken

Gäller för övrigt på vindar också där många "besiktningsmän" schablonmässigt säger att "ventilationen bör förbättras genom att ytterligare ventiler tas upp" Eftersom man förr inte hade så många ventiler på vindar. Inte ett så bra råd i många fall......

Kan nämna att vi avfuktade ungefär 80 bandvagnar mod 206 med två hyddor. Stående utomhus året om under endast ett skärmtak. Med ett enda aggregat som drog ungefär 6000W och gick 3-6 tim/dag och som kostade ungefär 70000kr + slangar och montering. Men då tätas naturligtvis alla bandvagnar så lite fukt tillförs. Tänk er att försöka hålla fukten under 50% via att värma upp denna byggnad året om!!!!Snacka om uppvärmningskostnad!!

Anledningen till att man avfuktar inom försvaret är egentligen flera! Ingen rost, inget mögel och dessutom trivs inte råttor och andra skadedjur då fuktigheten börjar vara ned mo 50-60%!!!

Sen finns det inget som heter "torrsprickor" på gummimaterial!! utan det är Ozonsprickor från UV-strålning(slolljus) som gör att gummi spricker INTE att man har låg fuktighet som många tror.

Försvaret har hållit på med detta mer än 40 år så dom har gedigen erfarenhet av dessa saker.

Kolla på Munters hemsida för mer info.

Och sen ett tips. Dra en slang med en enkel ventil från aggregatet till tvättstugan då torkar tvätten blixtsnabbt om man vill! Garanterat billigare än med både torkskåp och torktumlare. Men då måste man ju hänga tvätten så klart ;)

Skogstomten





Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 februari 2004, 05:22:54 »

Ang.... har man fuktig mark under huset......
har man det skall man först städa av marken noga, allt organiskt material skall bort.. tex trärester annars börjar det att mögla.
Sen lägger man en plastfolie på marken.... lämnar ca 1 dm mot alla "ytterväggar"
( bra om det bildas rimfrost på kantbalkarna vid svinkyla som sen tinar).
man kan sticka hål på plasten på lågpunkter, bra om det bildas fukt kondens eller kanske en läcka...  
Det är vad jag vet fortfarande ett krav när man bygger med torpargrund....
Då minskar fuktbelastningen avsevärt...... nästan alltid 100% fuktighet i jord, men i praktiken även i tex sand...      under plasten bildas daggdroppar på nån timme....

Jämför med en jordkällare...... några har fått den fina idén att lägga en plast och sen gjuta ett golv.... då förstörs källaren, det blir för torrt i den.... förr hade man ofta tegel på golve eller "stampat" jordgolv.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 11 februari 2004, 16:06:08 »

OK, du tätar grunden så undertrycket drar ner luft från huset. Då är jag med!  8)
Skrivet av: admin
« skrivet: 11 februari 2004, 15:40:47 »

Den största anledningen till att jag anser det vara viktigt med undertryck under huset är att undvika att den eventuella lukten av tidigare fukt/mögel angrepp skall kunna söka sig in i huset.

Inuti ett hus finns det normalt ett undertryck som skapas av "skortstenseffekten", undertrycket i huset ökar med sjunkande utomhustemperatur, gäller speciellt hus utan mekanisk till/frånluft. Undertrycket inuti huset drar därmed in illaluktande/hälsovådlig luft från krypgrunden genom otätheter i konstruktionen.

Har det innan avfuktarinstallationen luktat unket/jordlukt under huset och i vissa fall inuti huset så kan även ett undertyck under huset hjälpa till att rena de dofter som satt sig i husets trossbotten/väggar under årens lopp.
Detta tack vare att man vänder luftflödet, från att tidigare (i viss mån) gått från krypgrunden och in i huset, till att gå innifrån huset och ned till krypgrunden.

Denna funktion skapas tack vare att man pluggar all ventilation till krypgrunden, den luft som fläkten blåser ut från krypgrunden dras då dels från kvarvarande läckor runt grundkonstruktionen, och dels innifrån huset genom otätheter i trossbotten/väggarna.

På detta sätt kan fastigheter som tidigare haft problem med "jordlukt" under loppet av något eller några år bli problemfria. Och detta utan att hela trossbotten behöver brytas upp och all isolering bytas ut.

Har själv 2 familjer i bekantskapskretsen som gjort en sådan sanering, kostnad ca 200000 kr......
Skrivet av: PerF
« skrivet: 11 februari 2004, 15:22:04 »

Citera
Har på senare tid sett att WOODS hävdar att deras kompressordrivna (billiga! ca 3000 kr) avfuktare kan användas även som krypgrundsavfuktare, men då anser jag att du måste komplettera med en separat fläkt som ser till att undertryck skapas i krypgrunden.

Fläkten går hela tiden. Det måste den för att fuktavkänningen ska fungera - ny luft hela tiden. Brukar finnas två eller fler lägen på fläkten.

Varför vill du ha undertryck? OK att du inte vill trycka upp kall luft genom trossen, men suger du inte in fuktig luft utifrån då?
Skrivet av: admin
« skrivet: 11 februari 2004, 03:56:48 »

Helt rätt, att öka ventilationen under ett hus kommer med största sannolikhet att öka fuktproblematiken, då det i de flesta fall är fuktigheten i (ute)luften som orsakar fukt och mögelproblem under huset.

De enda fall som mera ventilation eventuellt kan förbättra situationen är om du har problem med fuktig mark under huset, då kan ökad ventilation minska den genomsnittliga luftfuktigheten under huset.
Det är dock aldrig en lösning på problemet, i alla fall inte enligt min mening.

Fuktig mark måste dräneras.

Fuktig luft måste avfuktas.

Punkt slut.

Avfuktare av denna typ finns i prisklassen 12000-35000 kr. Det finns dock inget skräp, de billigaste funkar bra, de dyraste säljs av anticimex, och då tror jag att de lämnar någon form av fukt/mögelgaranti men jag är inte så insatt i deras koncept.

Du behöver ett eluttag i krypgrunden.

Avfuktaren ställs i ett av hörnen, sen dras slangar/rör i diametern 80-100mm (av typ dräneringsslang/spirorör)från avfuktaren och ut till de övriga hörnen under huset. Kostar inte så mycket, har för mig att de slangar jag köpte kostade ca 600 kr.

Inuti avfuktaren finns en fläkt som cirkulerar ca 100 m3 luft/timme internt under huset, Ett delflöde från fläkten blåser ut den luft som avfuktar (vid behov) den fuktabsorberande rotorn. luftflöde ca 30-40 m3/h.

Detta luftflöde gör att det skapas ett undertryck under huset och säkerställer därmed att "unken" luft ej längre kan tränga in i huset.

Jag grävde under "kantbalken" och upp ett rör som utmynnar ca 60 cm ovan mark. Det går naturligtvis att skicka ut luften genom en av de ventiler du har sedan tidigare. Kom bara ihåg att täta ordentligt runt utblåset.

Har på senare tid sett att WOODS hävdar att deras kompressordrivna (billiga! ca 3000 kr) avfuktare kan användas även som krypgrundsavfuktare, men då anser jag att du måste komplettera med en separat fläkt som ser till att undertryck skapas i krypgrunden. Ett ytterligare krav är att du ansluter en slang från avfuktaren direkt till avloppsystemet under huset, då du annars måste krypa in under huset titt som tätt för att tömma behållaren. Vet inte heller om fläkten på deras avfuktare har kontinuerlig drift eller om den bara startar när fuktigheten blir för hög: Utan kontinuerlig luftcirkulation under huset kanske det kan bli fuktigt på vissa ställen under huset, men det vet jag egentligen ingenting om, det är bara ett antagande från min sida...

Jag utförde hela jobbet på en dag, det var inga stora problem.

Eftersom jag har ett visst kontrollbehov i kombination med min prylgalenhet så har jag även anslutit en timräknare som registrerar hur många timmar som avfuktning skett. (elpatron 1200W)
Tid som den avfuktat från 020505 till dags dato är 385 timmar. D.v.s. ca. 277 kronor avfuktning på knappt 2 år.

Kanske lägger upp ett par bilder nån gång framöver.
Skrivet av: PeterE
« skrivet: 10 februari 2004, 23:03:05 »

Vi har ett gammalt hus på torpargrund. Har varit rötproblem tidigare och det har reparerats på 70-talet. Stora ventiler har tagits upp. Har lärt mej att det kan få motsatt verkan när den fuktiga varma luften sveper in på sommaren och kondenseras mot svala ytor under grunden.
Lite unken luft fick mej att kolla luftfuktigheten med en billig mätare. 80-95% verkar vara mer regel än undantag på sommarhalvåret.
Berätta mer om installationen av avfuktare!
Vad kostar kalaset?
Har du fläkten ansluten till någon ventilationskanal?
Rördragning under huset?
Skrivet av: admin
« skrivet: 07 februari 2004, 08:20:30 »

En s.k. krypgrundsavfuktare fungerar inte enligt "värmepumpsprincipen" som billigare avfuktare gör.
Den har en rotor som är uppbyggd av kiselkristaller.

Se nedanstående länk för mer info.
http://www.avfukta.nu/

Den återför dock en stor del av den värme som krävs för att avfukta krypgrunden, så den värme man blåser bort i samband med avfukting är obetydlig, dessutom går min avfuktare bara ca 100 timmar per år p.g.a. avfuktningsbehov. Max fuktnivå ställd på 60%. Innan jag installerade avfuktaren låg luftfuktigheten vid regn och dimma utomhus på upp till 100%, med andra ord så kondenserade vatten på kalla ytor under huset, inte bra...

Jag kan tyvärr inte lugna er som är utan avfuktarei er krypgrund, jag kan lova att det är likadant över allt. Enda chansen att unvika fukt i en krypgrund är att avfukta, jag har ett par bekanta som oxå mäter fukten under sina hus (utan avfuktare), och de verifierar mina iaktagelser, det finns kortare och längre perioder på året när fukten ligger på 80-100% under huset.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!