Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturstatistik och dimensionering  (läst 1052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
Temperaturstatistik och dimensionering
« skrivet: 19 december 2016, 11:02:44 »
Jag är tillräckligt grön på PV-området för att ha noll koll på hur man dimensionerar en LVVP. Jag har grävt fram temperaturstatistik per timme sedan mars 2007 från temperatur.nu. På min ort i ostskåne ser det ut så här:

Kodstycke: [Välj]
Kallare än     Antal timmar
  5            23 146
  0             8 496
 -5             1 906
-10               295
-15                12
-17                 3

Som synes har det alltså varit -15 grader eller kallare i 12 timmar sedan mars 2007.

Huset som ska värmas har golvvärme, är 120 kvm och byggt 1996. Förbrukning inkl all hushållsel för 2 pers har varit all mellan 13000 och 20000 kWh de senaste 6 åren, med ett snitt på 16800.

Duger det som startpunkt för dimensionering eller behöver jag ta fram mer information?

Redigering: glömde skriva att huset har golvvärme
« Senast ändrad: 19 december 2016, 11:44:36 av KinetiskGasteori »
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Temperaturstatistik och dimensionering
« Svar #1 skrivet: 19 december 2016, 11:25:41 »
Vad har du för värmesystem i dag? Golvvärme, radiatorer? Om du har radiatorer, hur varmt vatten behöver dom när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Temperaturstatistik och dimensionering
« Svar #2 skrivet: 19 december 2016, 11:49:43 »
Huset har golvvärme. Vet inte framledningstempen precis men kan kolla i Nibes värmekurvor. När det var ca -6 tidigare i år tror jag den låg på 33 grader för en innetemp på 21-22. Jag tror iofs inte Nibe 310:an som står där idag tar hänsyn till innetempen när den styr framledningstemp.
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Temperaturstatistik och dimensionering
« Svar #3 skrivet: 19 december 2016, 11:55:30 »
Ok. Så 16800kWh är med en fungerande FLVP? Det är ju ganska viktig information... Hur tänkte du lösa ventilationen om du byter till LVVP?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Temperaturstatistik och dimensionering
« Svar #4 skrivet: 19 december 2016, 13:44:16 »
Glömde speca att förbrukningen är med död kompressor, så det är ren elvärme. Ventilationen har alltså blåst ut värme till kråkorna.

Detta är förbrukning och månadsmedel temperaturer, så långt tillbaka jag hittade data (NB: upp-och-ner-skala för temp. Lättare att läsa då.):


Ser ut som att kompressorn lade av hösten 2009 (kul att inte upptäcka det förrän nu...). Jag har bara förbrukningssiffror tillbaka till 2006 (och inga temperaturer före våren 2007), men 2006-2008 är mellan 11,7 och 14,5 MWh, snitt 12,8. 3 år är tyvärr lite klent underlag men av det att döma skulle ca 4 MWh/år vara kråkföda.

Min fundering är om LVVP kan ge tillräckligt mycket bättre verkningsgrad för att det ska vara lönt att ventilationen blåser ut sin del till kråkorna.

Det finns förstås kraftigare FLVP som exvis Nibe F750 men de kräver ju också att man drar in ännu mer kalluft utifrån för att VPn ska får något att utvinna värme ur, vilket är ganska okomfortabelt. 30kkr högre pris jfrt med F310 och 3-4 MWh besparing enligt Nibes egna optimistsiffror gör att en starkare FLVP inte känns som ett självklart val.
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Temperaturstatistik och dimensionering
« Svar #5 skrivet: 19 december 2016, 14:03:09 »
Med en fungerande kompressor i NIBE Fighter 310 borde energibesparingen ha varit ca 7000 kWh/år på elräkningen. Visst kan man ha en enkel kanalfläkt som bara blåser ut ventilationsluften om man väljer en annan värmepump. En modern effektiv luftvattenvärmepump på 8 kW borde bli bra. Numera klarar de -20 °C utetemp eller t.o.m. ännu lägre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!