Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brand i NIBE Fighter 310  (läst 16114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brand i NIBE Fighter 310
« skrivet: 27 juni 2013, 16:40:01 »
Den 31 oktober 2012 på förmiddagen, min hustru stod och strök skjortor i vårt kombinerade badrum/grovkök  där också vår återvinnings-värmepump av märket NIBE Fighter var placerad.

Plötsligt hör jag en liten knall och hustrun kallar på mig, strömmen har gått. Eftersom vi har ”spottar” i taket trodde jag att en av dessa exploderat (vilket hänt tidigare på annat ställe i huset) tänkte jag att det var väl ingen fara att byta ut en sådan.
Vid närmre kontroll visade det sig att ingen av ”spottarna” hade exploderat…konstigt.
Efter en stund började det lysa konstigt i pumpens manöverfönster…ännu konstigare. Därefter började det ryka lite från värmepumpen. Rusade ut och stängde av huvudströmbrytaren och tillbaks igen.

Ringde Räddningstjänsten (Brandkåren) talade med dessa som ville komma med en gång men jag tyckte röken avtagit och föreslog istället att det kanske var enklare att ringa en el-firma. Strax innan vi skulle avsluta vårt samtal råkade jag titta ner mot golvet och såg då klara eldsflammor från värmepumpen och då var saken klar…bara för brandkåren att komma hit.

Troligen var det en kortslutning inne i värmepumpen som var orsaken och nu brann det riktigt och svart sotrök från pannans isolering gjorde det omöjligt att stanna i huset. Dessutom fick vi besked på att lämna huset omedelbart eftersom röken var giftig.

Brandkåren kom hit med rökdykare och fick efter ett tag elden släckt men förstörelsen var då tämligen omfattande.
Det skulle visa sig att alla textiler fick tvättas eller kasseras, hela badrummet/grovköket var helt fördärvat och behövde rivas och byggas upp på nytt.
Skadan och följderna tvingade oss att bo i vår husbil mellan den 31 okt till den 21 dec, alltså mitt i den smällkalla vintern. Vi föredrog att bo i husbilen som vi kunde ha uppställd utanför huset istället för att placeras på något vandrarhem som försäkringsbolaget föreslog. Dessutom kunde vi på detta sätt ha bättre koll på hantverkare och annat som var aktuellt.
Vid skaderegleringen visade det sig att vår värmepump som var 6 år gammal, lika gammal som huset vi bor i skulle drabbas av åldersavdrag, inte bara värmepumpen utan också ut- och inmontering av ny pump. Det skulle kosta oss ca 35.000:- för bara värmepumpen plus många tusen kronor för fördärvat lösöre.
Självklart kontaktade jag NIBE eftersom deras produkt var orsaken till eländet. Från första början verkade man bestört över det inträffade och menade att självklart skulle man på alla sätt försöka kompensera oss för kostnader som skulle kunna drabba oss.

Men, efter ett tag började man så sakta ändra tonläge och intresset för någon kompensation svalnade betydligt. Man hänvisade till att orsaken till den uppkomna situationen först måste klargöras genom ett utlåtande från SKL.

Vilket larv! Att branden hade uppstått i värmepumpen var helt utan tvivel vilket kunde konstateras av brandkåren vid släckningsarbetet men att ta sitt ansvar för sin levererade produkt…nä det kände inte NIBE för. Oanständigt.

Hela spektaklet har kostat oss förutom en massa pengar obehag, psykiskt och fysiskt lidande vilket verkar vara ointressant för NIBE.
Jag skall inte utveckla detta vidare, även om jag har dokument och bilder för åtskilligt mer, jag vill bara få er ev spekulanter på NIBE värmepumpar att tänka efter före genom att fundera på en annan tillverkare eller höja brandförsäkringen.
Detta bara en varning i all välmening.
Lars Jacobsson
Dösjebro.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29399
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2013, 08:11:52 »
Jag förstår inte varför försäkringsbolaget inte skulle ersätta rökskadorna på lösöret? ???
Jag vet att försäkringsbolaget gör åldersavdrag på själva värmepumpen, men det innebär inte att de kan komma ifrån att ersätta själva brandskadan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2013, 08:23:00 »
De flesta värmepumpar är uppbyggda med (i många fall) samma komponenter.
Det rör sig om kompressorer, kontaktorer, motorskydd, relän, reläkort, styrkort och i vissa fall fläktar, cirkulationspumpar och mjukstartsutrustning mm.
Ytterst få saker i värmepumparna från Nibe är "Nibes egna" utan sånt som andra tillverkare tillverkat, testat och fått godkända.
På samma sätt är Nibes egna komponenter alldeles säkert testade och godkända i CE-tester.
Ytterligare en parameter är installationen, som om den görs undermåligt mycket väl kan vara orsak till branden.
För att en brand skall kunna starta måste det finnas tillgång till rätt höga effekter, och anslutningspunkten i värmepumpen är det ställe där man har tillgång till högsta spänningen och strömstyrkorna, en glappkontakt där kan resultera i varmgång, ljusbåge, och att något fattar eld med en "knall".

Att en tillverkare utan vidare skall bära ansvaret för en enstaka brand där man inte kunnat konstatera exakt var branden startade, efter att garantin gått ut tycker jag är lite väl mycket att begära.
Om man kunde se en tendens där Nibes värmepumpar oftare än andra började brinna vore det en annan sak.

En annan fråga.
Har ni inte brandsläckare i huset?
Just vid denna typ av händelser kan en brandsläckare vara skillnaden mellan ett tillbud och en totalskada.

För övrigt är denna typ av inlägg, vars avsikt är att smutskasta/förtala enskilda tillverkare inte i enlighet med regelverket för forumet då det ofta görs i utpressningssyfte, för att få tillverkare att ta ett större ansvar för sina produkter än vad konsumentskyddslagarna kräver.
Jag kan ha förståelse för att man i frustration vill hänga ut företag på detta sätt, men ser man det i ett större perspektiv så kan skadan för enskilda tillverkare bli avsevärd, och med den spridning som ett forum som detta har kan det enligt skada även ett företag som i allt övrigt tar ansvar för sina produkter i enlighet med de krav som ställs på dem som tillverkare.

Som tillverkare är det mer eller mindre omöjligt att försvara sig mot denna typ av inlägg, enda chansen för dem att "rädda ansiktet" är att ta fullt ansvar för i detta fall branden, och alla kostnader ni haft för detta, vilket för mig inte framstår som rimligt på en 6 år gammal produkt, OM det inte är ett seriefel som orsakat många liknande, och då är det i så fall viktigare att de byter ut den undermåliga komponenten i de pumpar som ännu inte brunnit än att betala dina försäkringskostnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2013, 11:32:45 »
Smutskasta eller inte? Jag har inte funderat i dessa banor. Min avsikt med inlägget har varit att informera om en händelse där NIBE är inblandad och inget annat!
Jag förstår att mitt inlägg av vissa kan uppfattas som smutskastning men det ju alltid en risk man får ta då man framför negativ kritik. Den som blir kritiserad känner sig naturligtvis i sådana sammanhang orättvist uthängd, lite tragiskt men detta är ju ett av den ”lilla” människans sätt att informera omvärlden i det fall man anser sig överkörd eller orättvist behandlad.

Anledningen jag går så hårt åt NIBE är deras subtila löften om ett ansvarstagande då jag först tog kontakt med företaget och deras eftermarknadschef. Välvilligheten vid våra inledande samtal var som jag tidigare skrev var stor, vilket jag kan påvisa bland annat i den mailväxling som förekommit. Under tid har emellertid denna välvilja så sakteligt sjunkit till ett bottenläge.

Beträffande brandsläckare fick vi rådet av ambulanspersonalen, som var på plats tämligen omgående, att inte använda denna eftersom det var mycket elektriska komponenter, utan invänta brandkåren som redan var på gång.

Visst hade garantin på pumpen gått ut men jag anser ändå att ett väldsomspännande företag som NIBE borde vara mera goodwill inriktat och i fall som detta ändå känna ett visst ansvar.

Vad beträffar försäkringsbolagets ersättning för fördärvat lösöre ersatte man en stor del men vi fick naturligtvis godta prutningar på den slutliga summan som vi ändå noggrant redovisat med delsummor inhämtade från olika leverantörer eller inköpsställe.
Så förutom åldersavdraget på värmepumpen om 35.000:- tillkom ett antal tusenlappar för det lösöre som inte ersattes fullt ut med avdrag för viss förbrukning eller ålder.

Slutligen kan jag meddela att till ny värmekälla valde vi NIBE samtidigt som vi utökade brandförsäkringen.
« Senast ändrad: 28 juni 2013, 11:35:39 av Karaby »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2013, 12:46:35 »
OK, i så fall är det väl mer det att de inte höll vad de fröst lovade som man kan ha synpunkter på, ett så långtgående ansvar som 6 år för en såld produkt har man ju annars normalt inte om man inte uttryckligen erbjuder en sån trygghetsförssäkring eller garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2013, 12:58:26 »
Bränder kan uppstå av damm, ogynnsamma förhållanden som elektronikprodukten inte är avsedd för. Jag är ganska säker på att nibe eller vilken annan tillverkare av vilken produkt som helst vill ha en opartisk utredning där källan fastslås. När man sedan vet anledningen så går man till tillverkaren av den enskilda produkten och kontrollerar så att det inte är ett fel som ligger i produktionen eller ändring som bryter mot iso certifieringen. Då vet man om det var en isolerad händelse eller ett fel som kan upprepa sig. Är det komponentfel orsakat av underleverantören blir denna skyldig att ersätta nibe för deras eventuella utgifter i samband med återkallning/byte av komponenter.är det en isolerad händelse vilket detta förmodligen är så är sannolikheten liten att ni får ersättning för detta på samma vis somni inte hade fått ersättning för er 6 år gamla TV om den brunnit upp. Försvarar inte med detta Nibe men ni får nog vänta och se vad utredningen visar först. Tråkigt att ni drabbats och mycket obehagligt med bränder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2013, 13:57:47 »
Bränder kan uppstå av damm, ogynnsamma förhållanden som elektronikprodukten inte är avsedd för. Jag är ganska säker på att nibe eller vilken annan tillverkare av vilken produkt som helst vill ha en opartisk utredning där källan fastslås. När man sedan vet anledningen så går man till tillverkaren av den enskilda produkten och kontrollerar så att det inte är ett fel som ligger i produktionen eller ändring som bryter mot iso certifieringen. Då vet man om det var en isolerad händelse eller ett fel som kan upprepa sig. Är det komponentfel orsakat av underleverantören blir denna skyldig att ersätta nibe för deras eventuella utgifter i samband med återkallning/byte av komponenter.är det en isolerad händelse vilket detta förmodligen är så är sannolikheten liten att ni får ersättning för detta på samma vis somni inte hade fått ersättning för er 6 år gamla TV om den brunnit upp. Försvarar inte med detta Nibe men ni får nog vänta och se vad utredningen visar först. Tråkigt att ni drabbats och mycket obehagligt med bränder.


Din liknelse mellan en 6 år gammal TV och en 6 år gammal värmepump är inte relevant.
Dessutom har jag tillfullo efter dagens telefonsamtal med NIBE accepterat att avstå ersättning eftersom jag offentliggjort de rådande omständigheterna.

Vad försäkringsbolagens åldersavdrag beträffar kan knappast detta heller räknas som relevant då man beräknar en värmepumps livslängd till10 år på .

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2013, 14:13:34 »
En mycket stor del av försäkringsärenden är på pumpar som är  just 6 år. Vet du vad brandorsaken var?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2013, 18:59:57 »
Nej, kan inte vara säker. Men vi har en granne med samma hustyp och samma VP. För ett eller kanske två år sedan drabbades han av ungefär samma sak, dock blev det inte till någon brand. Han ringde en Nibe-reparatör och beordrades att omedelbart bryta strömmen.
Dagen efter var reparatören på plats och felet visade sig vara kortslutning i eltillsatsen.

Så förmodligen var det samma sak här.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3895
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2013, 23:24:38 »
Hur utökar man brandförsäkringen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2013, 10:43:56 »
Hur utökar man brandförsäkringen?

Hos Folksam kan  man teckna utökad hem-villaförsäkring som begränsar åldersavdraget.
« Senast ändrad: 29 juni 2013, 13:30:27 av Karaby »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3895
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #11 skrivet: 29 juni 2013, 22:27:05 »
Vad kostar det ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2013, 22:58:10 »
Nya NIBE "Fire" Fighter med rekordhög COP - en stund då...  ^-^

Nej men trist upplevelse! Tur i oturen att ni var hemma då det hände och kunde slå larm i tid.
En brandvarnare i anslutning till värmepumpen, och för all del i tvättstugan är alltid en bra idé.
Så länge det handlar om höga effekter så finns det alltid en förhöjd risk för brand.
« Senast ändrad: 29 juni 2013, 22:59:56 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #13 skrivet: 29 juni 2013, 23:12:04 »
Usch vilken tråkig historia, håller med TS att Nibe borde som godwill hjälp kunden som hamnat i en så tråkig sits.
Det här är nog inget som Nibe är ensamma om, hade nog inte spelat någon roll vilket märke det varit klistrat på fronten av pumpen tyvärr..
Men tänk vilken bra PR det varit för Nibe OM det vart lite schysta i det här fallet istället för
att börja tjafsa om utredning till vilken del av vp som orsakat brand när brandkåren säger sig vara säkra på sin sak.
Sen en kommentar till Rickards inlägg om att alla vp har komponenter från samma leverantörer.
Visst, så är det ju givetvis, men dessa komponenter monteras och kopplas samman på hundratals olika kopplingspunkter och det räcker med dålig kontakt på en för att en brand ska kunna starta vilket inte kan skyllas på underleverantör.
Känns som detta är en trend hos de flesta företag...mindre och mindre ansvar gentemot kund.
Kan ta ett till ganska orelevant ex.
Jag och tjejen köpte oss vars sina mobiler för inte längesen, hon en iPhone 5 och jag HTCone på en teliabutik. Hon fick ETT års garanti och jag TVÅ, apple behöver inte fjäska för kunder då skiten säljer sig själv, men uppstickare som HTC måste värna om varje kund.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2013, 08:23:24 »
Varför har man försäkringsbolag om tillverkarna skall ersätta alla tillbud i evinnerlig tid?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #15 skrivet: 30 juni 2013, 09:07:09 »
Om försäkringsbolag ska ersätta skador som uppstår pga felaktigt kontruerade konsumentprodukter får vi konsumenter ohållbara premier :-\
OBS, säger inte att Nibepumpen som tråden gäller brann pga felaktig konstruktion eller felaktig installation (är inte nog insatt för att yttra mig i specifikt fall) tycker bara att det är farligt om producenter ska komma undan ansvar och försäkringsbolag och i slutändan vi konsumenter får stå för notan.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #16 skrivet: 30 juni 2013, 09:24:59 »
Det är ganska klart vad som går under produktansvar och vad som får räknas som en ren olyckshändelse. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #17 skrivet: 30 juni 2013, 09:41:26 »
Varför har man försäkringsbolag om tillverkarna skall ersätta alla tillbud i evinnerlig tid?
Ja, det är en bra fråga, men det har inte inget med denna tråd att göra.

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #18 skrivet: 30 juni 2013, 09:48:44 »
Jajjamen, därför pratar vi om Goodwill...
Har inte exakta siffror men en stor del av villabränder startar i torktumlare och tvättmaskiner, med lite tur ligger inte familjen och sover utan det blir bara materiella skador som försäkringsbolagen står för, tillverkaren av maskinen som brann kommer undan.
Hade inte TS stått bredvid pumpen när det hände och i stället kanske hela familjen legat och sovit, vad hade hänt då?!!
Om jag sålt en produkt där det finns risk för att den skadat konsumenten så här illa hade jag utan att blinka hjälpt familjen i fråga, och jag tycker faktiskt inte det är något konstigt med det.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #19 skrivet: 30 juni 2013, 10:03:04 »
Det är ganska klart vad som går under produktansvar och vad som får räknas som en ren olyckshändelse.
Och......? I detta fall vet du...vad?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #20 skrivet: 30 juni 2013, 10:10:23 »
Det finns självklart en brandrisk i alla elektriska apparater, att begära att tillverkarna skall ta ansvar i all evinnerlig tid faller ju på sin egen orimlighet.
Jag tillverkar och säljer ju själv Logger 2020, och visst vet jag att det finns en liten risk att någon av de ingående komponenterna kan orsaka en brand, vilket skulle vara tråkigt, men att jag på något sätt skulle ta ett ekonomiskt ansvar för sånt, flera år efter att garantin gått ut, är ju helt orimligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #21 skrivet: 30 juni 2013, 10:25:48 »
Vi har en Honda CR-V från 2003 som blev återkallad förra året på grund av brandrisk från ett ljusvred. Om det är Honda som vårdar sitt varumärke eller myndigheterna i USA som tvingat fram det är oklart. Men det är stor skillnad mellan biltillverkarna och deras ansvarstagande och goodwill. Har inte haft problem med nibe, men däremot med installatören.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #22 skrivet: 30 juni 2013, 10:27:12 »
Men om en biltillverkare har en bromskomponent som felar efter att garantitiden gått blir det förstsidesstoff..
skillnaden är vaddå?
Inom bilbranchen är det vanligt med goodwill..
Rickard, tror du det vore ohållbart för Nibe att ersätta kunder vars hus brunnit ner pga deras vp?!
Tror inte det är speciellt vanligt så de ggr det händer, varför inte visa lite goodwill? Är det så himmla konstigt att jag tycker det..igentligen?
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #23 skrivet: 30 juni 2013, 10:52:13 »
Frågan är var man drar gränsen! Skall samtliga elektriska produkter ha evighetsgaranti. När skall garantin och ansvaret sluta gälla? Vad är rimlig ålder? Har inte varit med om kortslutningar i elpatroner däremot fel som resulterar i att jordfelsbrytaren löser ut. Det var en splitägare som fick varmgång i kopplingsplinten till elpatronen. Jag ser över kopplingspunkterna ett par gånger under vintern. Har även utbildat frugan på att koppla in/ur elpatronen både hårdvaru och mjukvarumässigt om det skulle behövas. Så hon kan sköta allt när jag inte är hemma. Var förvånandsvärt ointresserad konstigt nog. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #24 skrivet: 30 juni 2013, 15:39:24 »
Det är väl rimligt att alla tillverkare hat ansvar för att det de säljer inte orsakar livshotande eller materiella skador (om de nu inte är avsedda för det, tex vinklelslip...) under hela sin livslängd. Finns det risk för fara får leverantören sätta ut ett datum varefter deras produkts säkerhet inte garanteras.

Producenten måste välja material som motverkar spridning av brand och ha sådan kvalitet i produktionen att farliga brister inte uppstår.

Skilj på funktionsgaranti och ansvar för personsäkerhet.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #25 skrivet: 30 juni 2013, 17:38:56 »
Men nu vet vi inte vad brandorsaken berodde på. Kan vara single komponent failure, kan vara dåligt åtdragen kabel, men det också bero på  damm eller andra omständigheter som inte tillverkaren kan belastas för. De kan tillverka produkter som inte kan fela de närmsta 20 åren och som det skall mycket till för att de skall börja brinna. Men då hade du inte köpt produkten!
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #26 skrivet: 30 juni 2013, 18:18:56 »
Förhoppningsvis har de den kvalitetskontroll de blivit typgodkända med.
Då är det inte mycket man kan göra.

Man kan ha en VVB som går hur bra som helst i 35år.
Men elpatronen kan brinna upp.
Eller ännu värre, plintar har släppt efter 1år och orsakar brand?

Jag tror inte felet är Nibes och inte heller trådskaparens.
Det är bara en tråkig utgång av omständigheter.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #27 skrivet: 30 juni 2013, 22:54:41 »
Producenten måste välja material som motverkar spridning av brand och ha sådan kvalitet i produktionen att farliga brister inte uppstår.

Det är helt omöjligt för mig som tillverkare att veta exakt vilka komponeter som håller adekvat standard, och vilka som inte gör det.
T.o.m USA:s militär har hittat undermåliga (kopierade) elektroniska komponenter i sina utrustningar som skall klara militär standard, så att en simpel tillverkare som köper in komponenter skall kunna ha full kontroll på kvaliten i varje komponent är uteslutet.
Som regel är dock kapslingar och komponenter självsläckande, men om det t.ex. blir för mycket damm, eller om "apparaten" täcks över av något så att den designade ventilationen uteblir så kan det nog trots att inträffa fel som är svåra att överblicka.

Ditt tankesätt är orsaken till att det i alla Amerikanska produkter är 200 sidor med varningar, och 4 sidor med instruktioner när man köper en vara, läser man alla varningar så framgår i princip att man inte kan använda apparaten, i vart fall inte utan ständig övervakning, och den skall helst placeras på ett ställe där en brand inte kan spridas OM apparaten skulle brinna.

Att inte ha några regler är fel, men att ha det som i USA är inte heller rimligt.
Det är MÅNGA som varnat mig för att alls sälja något till USA, just för att man riskerar att bli stämd för minsta lilla fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #28 skrivet: 30 juni 2013, 23:07:09 »
Stämmningarna är också det som gör att de i många fall har ett bättre system än här. I europa säger man fy till tillverkarna, i usa straffar man dem där det svider som mest. I börsen. Blir man stämd så uteblir guldregnet över styrelsemedlemmarna. Och då upprepar det sig inte och man vidtar förebyggande åtgärder. Jag hade inte sålt till usa om jag var dig rickard. Mycket regler, lagar och standarder att hålla koll på och om  man missar något i varningstexten så kan det bli dyrbart.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #29 skrivet: 30 juni 2013, 23:55:50 »
Om man täcker för kylhål eller utsätter för damm så har man nog inte följt leverantörens anvisningar och då får man nog stå sitt kast.

Det jag menar är att en apparat som används inom leverantörens anvisningar aldrig ska få orsaka livsfara. Sen måste man ju få in någon form av sunt förnuft i detta och räkna med någon form av rimlig sannolikhet för dödlig utgång så att det blir i alla fall minst lika säkert som att flyga.

Visst kan vissa produkter bli dyrare men om man går åt andra hållet och släpper på kraven kommer vi snart översvämmas av livsfarliga produkter. Jag har beställt en del billiga prylar från Kina där tex putslustig saknas eller där anslutningarna varit undermåliga. När jag köper nåt billigt förväntar jag mig inte att funktion och hållbarhet ska vara lika bra som på en dyrare produkt. Att däremot tulla på personsäkerheten är inte acceptabelt

Jag vill varken ha systemet med stämningar eller tjocka instruktionsböcker. Tycker mer att sunt förnuft ska råda.

I detta specifika fall tycker jag att det lösts på ett korrekt sätt dvs att försäkringsbolaget ersätter. Sen är det upp till var och en vad man vill ska ingå i försäkringen.

Nibe borde i första steget inte lovat något utan istället sagt att de ville ha en oberoende utredning som fastställer brandorsaken och sedan ha agerat efter resultatet.

Hade jag tillverkar värmepumpar eller loggrar då hade jag varit väldigt intresserad av att reda ut orsaken för att se om det fans ett konstruktionsfel som kan orsaka samma fel igen.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #30 skrivet: 01 juli 2013, 08:55:25 »
Hade jag tillverkar värmepumpar eller loggrar då hade jag varit väldigt intresserad av att reda ut orsaken för att se om det fans ett konstruktionsfel som kan orsaka samma fel igen.

Helt rätt, det är bara av erfarenhet och åtgärder av de brister som finns som man kan utveckla bättre och bättre produkter.
Att stämma företag till konkurs leder troligen inte till att det blir bättre, bara att manualerna hos kvarvarande tillverkare blir ännu tjockare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #31 skrivet: 02 juli 2013, 01:16:09 »
Nej, kan inte vara säker. Men vi har en granne med samma hustyp och samma VP. För ett eller kanske två år sedan drabbades han av ungefär samma sak, dock blev det inte till någon brand. Han ringde en Nibe-reparatör och beordrades att omedelbart bryta strömmen.
Dagen efter var reparatören på plats och felet visade sig vara kortslutning i eltillsatsen.

Så förmodligen var det samma sak här.
Kortslutning i elpatronen? Vad i hela friden, ska man bli orolig för sånt nu också? Har 410 (i princip en 310), kan inte bli såna problem ju, eller hur skulle sånt kunna hända? Menar att elpatroner har ju funnits i säkert 100 år eller nåt och då måste de "nyare" vara felfria.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #32 skrivet: 02 juli 2013, 01:26:20 »
Det finns självklart en brandrisk i alla elektriska apparater, att begära att tillverkarna skall ta ansvar i all evinnerlig tid faller ju på sin egen orimlighet.
Jag tillverkar och säljer ju själv Logger 2020, och visst vet jag att det finns en liten risk att någon av de ingående komponenterna kan orsaka en brand, vilket skulle vara tråkigt, men att jag på något sätt skulle ta ett ekonomiskt ansvar för sånt, flera år efter att garantin gått ut, är ju helt orimligt.
Några synonym till evinnerlig är evig, oändlig, ändlös. Kan tycka att 6 år är långt ifrån.

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #33 skrivet: 02 juli 2013, 01:45:48 »
Frågan är var man drar gränsen! Skall samtliga elektriska produkter ha evighetsgaranti. När skall garantin och ansvaret sluta gälla? Vad är rimlig ålder? Har inte varit med om kortslutningar i elpatroner däremot fel som resulterar i att jordfelsbrytaren löser ut. Det var en splitägare som fick varmgång i kopplingsplinten till elpatronen. Jag ser över kopplingspunkterna ett par gånger under vintern. Har även utbildat frugan på att koppla in/ur elpatronen både hårdvaru och mjukvarumässigt om det skulle behövas. Så hon kan sköta allt när jag inte är hemma. Var förvånandsvärt ointresserad konstigt nog. ;)
Intressant, pumparna kanske borde ha "helhetsgaranti" i minst ett antal ggr (5 ggr exvis?) längre än vad det kostar att värma med direkt el. Asch, konstigt formulerat kanske men ni fattar nog. Ibland undrar jag ifall det i långa loppet kan kanske bli billigare med direkt el, då slipper man en hel del dyra servicar gissar jag. Eller är det bevisat att en 310 verkligen blir billigare än en ren elpanna? nån som räknat på det? Hur länge måste 310 hålla för att den tjänat in sig? Och hur blir kalkylen med de nyare flvp:ar, de kostar väl minst minst 70 lax eller nåt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #34 skrivet: 02 juli 2013, 07:31:37 »
Några synonym till evinnerlig är evig, oändlig, ändlös. Kan tycka att 6 år är långt ifrån.

Det finns ju ett skäl till de krav som finns för garantier och reklamationsrätt, det är helt enkelt inte rimligt att begära att ett företag/en tillverkare skall ha ansvar över de produkter de tillverkar i mer än 3 år.
En anledning är att priserna om man hade större krav än så rimligen skulle bli högre, så att företagen kunde bygga upp en större ekonomisk buffert för att kunna överleva ett seriefel i den eller de produkter de tillverkar.

Tar man frågan ännu längre så ser man att de seriösa aktörerna lätt skulle kunna försvinna helt om man ställer för stora krav på tillverkarna.
Se bara på "hästhandlarfasonerna" som funnits inom luft/luft-värmepumpsbranschen de senaste 10 åren, rätt många företag har lanserat "billiga" värmepumpar med löfte om stora besparingar och toppkvalite, många av dem har tagit stora delar av marknaden, men när prylarna visat sig vara undermåliga har man helt enkelt försvunnit, lagt ned verksamheten från en dag till en annan, för att senare dyka upp igen under annat namn, och med nya produkter - redo att än en gång sälja stora mängder undermåliga produkter till priser som gör det svårt att konkurrera med kvalitetsprodukter, för företag som har en vilja att vara långsiktiga och arbeta med kvalite.

Visst, man kan kräva hur mycket som helst av tillverkare och leverantörer, men jag tror personligen att vi för tillfället ser de längsta garantier vi någonsin kommer att se, konkurrensen från lågprisländer, och handeln över internet, allt mer dirket från tillverkarna, utan garantier, kommer alldeles säkert göra att vi på bara några års sikt måste ändra reglerna för garantier och reklamationsrätt i Sverige, eller försvåra för privatimport och svarthandel på blocket, tradera och liknande sajter.

Som vanligt är det enkelt att klaga på hur läget är, och kräva allt mer långtgående ansvar från marknadens aktörer, men man måste lyfta blicken och se på samhällsutvecklingen, och den internationella handeln i stort för att förstå åt vilket håll utvecklingen är på väg.

Som jag ser det kommer garantier i viss mån, och i vissa branscher vara ett konkurrensmedel, men i andra branscher kommer det att försvinna mer eller mindre helt och hållet - långsiktigt tror jag att lagkraven på garantier och reklamationsrätt måste slopas mer eller mindre helt och hållet om vi vill ha någon inhemsk handel att tala om, eller så måste internationella regler upprättas, vilket skulle innebära ett handelshinder som jag gör den typen av avtal helt omöjliga - hur skulle det se ut om ett kinesiskt företag vore tvunget att utan kostnad ta tillbaks och felsöka/reparera en defekt värmepump som en privatperson från Sverige köpt via nätet...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #35 skrivet: 02 juli 2013, 10:06:32 »
Den här tråden verkar ha kantrat ordentligt. Efter det att jag som trådskapare informerat om en händelse där vår vp fattade eld som medförde tämligen stor förödelse och där jag i kontakt med leverantören i stort sett utlovads stöd, till att numera istället inrikta sig på export, USA-juridik och minskade garantier resp leverantörsåtagande.

Jag föreslår att det skapas en ny tråd som kan behandla dessa saker.

Jag har beskyllts för att kräva evinnerlig garanti på den brunna värmepumpen. Så är det inte alls. Pumpen var som tidigare sagts 6 år gammal och hade det varit så att något inne i pannan havererat hade jag naturligtvis insett att det bara hade varit till att ta upp börsen och få felet åtgärdat.
Men när felet, som i detta fall, orsakar en förödande brand då anser jag att leverantören borde både  visa och ta ett större ansvar.

Jag vet inte vad som hänt om det hela hade skett under natten då vi har vårt sovrum intill grovköket där pannan var placerad. Vågar inte ens tänka på konsekvenserna.

Med detta avslutar jag mina inlägg i denna tråd.

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #36 skrivet: 02 juli 2013, 10:27:00 »
Tror jag är på samma linje som trådskaparen, dvs rena funktionsfel ska konsumentköplag och tillverkaren eventuella extra garantier gälla.

Men för ett fel med risk för personfara bör leverantören ha eller på eget initiativ ta ett mer långtgående ansvar. Hur billigt man än köper så kan leverantören aldrig göra sig fri när det gäller personsäkerheten!!!

Detta ska gälla för alla tillverkare oavsett ursprungsland. Hur leverantören tänkt i detta fall vet jag inte eftersom vi bara hört den ena sidan men verkar konstigt att man inte ens gjort ett besök och undersökt pumpen.

För att sova gott om natten hoppas jag alla har fungerande brandvarnare på väl valda platser.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #37 skrivet: 02 juli 2013, 15:23:04 »
Den här tråden verkar ha kantrat ordentligt. Efter det att jag som trådskapare informerat om en händelse där vår vp fattade eld som medförde tämligen stor förödelse och där jag i kontakt med leverantören i stort sett utlovads stöd, till att numera istället inrikta sig på export, USA-juridik och minskade garantier resp leverantörsåtagande.

Jag föreslår att det skapas en ny tråd som kan behandla dessa saker.

Jag har beskyllts för att kräva evinnerlig garanti på den brunna värmepumpen. Så är det inte alls. Pumpen var som tidigare sagts 6 år gammal och hade det varit så att något inne i pannan havererat hade jag naturligtvis insett att det bara hade varit till att ta upp börsen och få felet åtgärdat.
Men när felet, som i detta fall, orsakar en förödande brand då anser jag att leverantören borde både  visa och ta ett större ansvar.

Jag vet inte vad som hänt om det hela hade skett under natten då vi har vårt sovrum intill grovköket där pannan var placerad. Vågar inte ens tänka på konsekvenserna.

Med detta avslutar jag mina inlägg i denna tråd.

Den här typen av problematiserande diskussioner blir ofta resultatet av den typ av "information" du delgett forumet.
Det finns som sagt en förståelse för att man som kund kan känna att tillverkarna borde ta ett större ansvar, och visa ett större intresse, och som jag tidigare skrev, om dom lovat dig att ställa upp, men sedan backar - så är det ju i princip bara detta du kan klaga på.
Dock, när det gäller det rent juridiska ansvaret så har Nibe troligen inte gjort något fel.
Att de specifikt i detta fall gett dig en förhoppning om hjälp, för att sedan ändra sig KAN dock bero på det jag skriver i mitt inlägg innan, de konkurrerar på en global marknad, och om de i alla lägen skulle ta på sig ett större ansvar än sina konkurrenter så skulle det troligen på sikt innebära att de mer oseriösa skulle bli kvar och Nibe skulle försvinna.
Att olika individer på ett och samma företag tar olika beslut i frågor som dessa får man se som normalt, och lika normalt får man nog se att personer som du, som känner sig svikna av löften som inte hålls, med hjälp av "utpressning" i ett forum som detta försöker få Nibe i detta fall att tänka om.

Då denna typ av utpressnings/smutskastningsinlägg är emot regelverket så har jag i princip två val.

1. Jag raderar inläggen
2. Jag initierar och underhåller en mer problematiserande diskussion som belyser inte bara det svek som trådstartaren påstår sig ha blivit utsatt för, utan även det rimliga i att företaget ifråga skall avkrävas den typ av ansvarstagande som trådstartaren efterfrågar.

Du måste förstå att det är omöjligt för mig att veta om du alls har fått några löften, eller om det var ett tröstande svar, att de skulle titta på saken för att se om de kunde hjälpa dig, eller om du helt enkelt via detta inlägg bara vill få dem att krypa till korset för att ersätta dig för de utgifter du haft.
Möjligheterna är många, och det är för mig/oss omöjligt att veta hur pass seriös du och andra personer som startar denna typ av ämnen.
OM företaget ifråga vill framstå som ärliga och ansvarstagande i ett fall som detta så krävs det att de ersätter dig för alla dina utgifter, och kanske lite till - mot löfte om att du skriver att de tagit sitt ansvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #38 skrivet: 02 juli 2013, 17:12:21 »
Det var möjligtsvis inte åska i samband med att denna händelse inträffade?

Utloggad R Göran

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #39 skrivet: 08 oktober 2013, 10:28:12 »
Försäkringsbolagen rekommenderar att ha en 6 kg pulversläckare hemma. Pulvret leder inte ström. Således behöver man inte bekymra sig om eventuell påslagen el. Själva har vi två, en vid ytterdörr och en vid sovrummen. Värmepumpen står i ett brandklassat utrymme. Stenväggar och gips i tak. Kanske en jordfelsbrytare hade känt av ev läckströmmar i tid och stoppat det hela?
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #40 skrivet: 08 oktober 2013, 19:00:48 »
Jag är rätt säker på att ett hus som är 6år gammalt har en jordfelsbrytare..

Jag har två 6kg pulversläckare hemma ;), en i hallen och den andra någonstans i undervåningen :o
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #41 skrivet: 08 oktober 2013, 19:55:41 »
Gammal tråd, hade varit intressant att få reda på brandorsaken.

Vad gäller släckare så har vi en 6 kg pulver på entréplan några meter från ytterdörren, en till 6:a pulver i källaren direkt innanför dörren där samt en 12 kg pulver + 6 kg kolsyra i garaget.
Har även en antik vattensläckare (?) som prydnad i källarens trapphus. :) Den ser ut som en stor handtagsförsedd morot, är av fabrikat "Trygg" och har säkert hängt med sen kåken byggdes -36... Sprint och slagstift i ena änden, sprutmunstycke i den andra. Säkert livsfarlig om man skulle råka utlösa den.

Hoppas i alla fall att vi aldrig ska behöva använda någon av släckarna i skarpt läge...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #42 skrivet: 08 oktober 2013, 20:08:53 »
En sån morotsläckare slängde vi förra veckan, tänkte först behålla den men då tycker alla att jag bara är en skrotsamlare så den for ner i soporna :-\
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #43 skrivet: 08 oktober 2013, 20:16:07 »
De gamla trygg släckarna är urhäftiga att ha ståendes i ett hörn

Men om man inte plockat ur själva patronen skall man hantera dem varsamt då patronen är en stor glasampull som sitter under slagstiftet.
Åk till närmaste brandstation och be dem hjälpa dig att ta ur glasampullen och tömma den på vatten eftersom släckaren kan sprängas om den är rostig och försvagad invändigt och du oavsiktligt skulle utlösa den.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #44 skrivet: 09 oktober 2013, 13:06:43 »
Tror faktiskt jag ska skaffa en skumsläckare har sett hur det ser ut sen dom tömt en pulver släckare på en tv. Sanering av hela huset för en liten skit brand i tv som man kunde släckt med 2 koppar kaffe men huset står kvar tummenupp nej tror skum kan vara bra att ha hemma vid en mindre brand har för övrigt 3 st 6 kilos pulver samt 1 st 2 kilos pulver.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #45 skrivet: 09 oktober 2013, 17:48:31 »
Skum går utmärkt upp till 1000v förutsatt att den är märkt med det. Bra at ha i kombination med pulver av den anledning som smurfen nämner. Lite onödigt att riskera att behöva sanera hela köket och skrota vitvarorna för att det brann lite ur kaffekokaren.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!