Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig effekt  (läst 3177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Dålig effekt
« skrivet: 25 januari 2019, 15:27:19 »
Har en Mitsubishi FD-35VABH som fungerat problemfritt sedan 2010. Upplever nu att värmeeffekten avtagit. Tidigare inställt börvärde 20 grader har räckt till för att hålla en temp på 20-21 grader (oavsett utetemperatur). Måste nu (och senaste vintern) höja börvärdet till 22 grader för att nå upp till 19-20 grader.

Tidigare under åren mätt utblåsningsluften med högsta fläkthastighet och börvärde 31 grader och då har utblåsningsluften legat på 52 - 54 grader vid minus
20 grader, när jag nu mäter ligger utblåsningsluften på 36 - 38 grader.
Avfrostar jämt och fint så jag är tveksam till gasbrist...men man vet ju inte.

Pumpen är ordentligt rengjord i augusti 2018

Tacksam för tips?

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2019, 15:44:07 »
PS
Tycker även att fläkten läge 3, har "fisig" effekt i förhållande till tidigare....

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2019, 16:14:52 »
Är det med 31 grader inställt du nu har 36-38 grader ?

Är innerdelen ren och påisningen är jämn så kanske det är kompressorn som börjar ge upp.
Har du mätt upp hur mycket den drog innan vid max körning och vad den nu drar på max?
Och då med någorlunda samma utetemperatur.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2019, 17:09:44 »
Nej det har jag inte.....är ganska novis på området, så jag vet inte hur jag skall mäta detta..har tyvärr inga mätverktyg:(
Utetemperaturen är ungefär densamma....något annat än kompressorn som kan spöka?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2019, 17:38:13 »
Det som kan spöka är väl även givare/kretskort som inte talar om för kompressorn att den behöver varva mer.
Har den successivt blivit klenare eller kom det på en gång?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2019, 20:29:13 »
Nja, jag upplever nog att den har blivit successivt sämre sedan förra vintern...när det har varit varmare så har jag den känslan av att den har lite svårt för att gå ner i grader utan bibehåller samma gradantal/värme.....

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2019, 20:32:42 »
När jag har kollat maxvärme/börgrader så har kompressorn speedat på för fullt, samma höga varv som tidigare vintrar när det  varit rejält kallt...
Har aldrig slagit av pumpen oavsett hur låg utetemperatur som varit....kört den när det varit -34 och den har fortfarande gett värme (har väl fungerat som ett fläktelement...dvs förbrukat lika mycket som den gett) kanske inte fullt ut men helt acceptabel värme...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2019, 21:33:48 »
Du får nog ta hem en kylmontör som kollar tryck och förbrukning om inte någon annan här har något tips
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2019, 08:58:05 »
Ja, det blir nog till att kolla upp den via någon kylmontör framöver till våren.
Tack för tipsen.


Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2019, 14:03:38 »
Dum fråga kanske men är filtret rengjort på innedelen?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2019, 14:59:36 »
Verkar vara gjord en ordentlig service så man får förmoda att även filtren görs rent  :)
Men även med skitiga filter så bör det bli ordentligt varm luft ut ur innerdelen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2019, 15:40:31 »
Ja filtren är ordentligt rengjorda varannan vecka.
Stor rengöring i augusti....tagit bort plastkåpan och sprayat rengöringsmedel x 2 + sköljt med varmt vatten.....så innerdelen borde vara rätt så ren:)

Idag har jag mätt temperaturen på utblåsningsluften direkt i utblåsningslamellerna - 31 grader börvärde, fläktlägen 4 - visar på 44 - 46 grader med en utetemperatur på - 22 grader....inte så dåligt.
Men mäter man 1 dm utanför utblåsningslamellerna så sjunker temperaturen till 36 - 38 grader....verkar ut som om luftgenomströmningen inte ändå är som den borde? tycker ju att fläktkapaciteten är lite "fisig"....

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2019, 15:49:02 »
44-46 grader med full fläkt och  -22 ute låter inte som det är något fel.

Har du stegat dig upp från ettan och lyssnat så den verkligen höjer flödet vid varje steg ?
Gjorde du rent fläkttrumman vid servicen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2019, 17:37:55 »
Ja, den stegar upp för varje steg....jag rengjorde både själva fläkthjulet och plasttrumman (den del som jag kan se underifrån)...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2019, 18:17:13 »
Utblåstemperaturen precis vid utblåset låter ok , om det blir skillnad hela vägen upp till steg 4 så går den åtmindstånde på max.
För att kolla om flödet är någorlunda samma som när den var ny är det en Vent firma du får kontakta då dom har bäst grejer för detta.

Lite svårt att lista ut flödet när det beskrivs som ”fisigt”  ::)

Känner du ingen på en Vent firma kanske det är onödigt dyrt?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!