Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn  (läst 25886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« skrivet: 10 augusti 2015, 14:03:10 »
Vågar man sig på en fråga om el här? I andra forum får man sen smäll på fingrarna så fort man frågar något som har med elinstallation att göra, och en avhyvling om att man som lekman ska hålla fingrarna borta.

Jag är den vetgiriga typen så jag vill gärna förstå vad elektrikern gö, även om jag står bredvid och tittar.

Nu till frågan:
Hur kopplar man lämpligen in en 2-fas induktionshäll och en 1-fas lös ugn? Jag har försökt läsa på och kommit fram till följande.

2-fas induktionshäll ansluts med Perilexkontakt, alternativt monteras kabel fast i dosa. Fem ledare 2.5mm2 dras framtill  67mm dosa med 20mm slanganslutning (kopplingsdosa alt. spisdosa). Samtliga ledare skall anslutas till Perilexuttaget.
1-fas ugn ansluts med vanlig stickpropp (schuko), alternativt monteras kabel fast i dosa.
Från central dras alla fem ledare till en kopplingsdosa och vidare till perilexuttag (häll) och vanligt uttag (ugn). Ledare till ugn kopplas i kopplingsdosan på den fas som inte används av induktionshällen.

Krångligt med text så jag illustrerar med en bild (se bilaga).

Har jag uppfattat det här rätt eller finns det andra åsikter?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2015, 15:21:41 »
Är det nytt eller en omfattande renovering drar man fram en 5g2,5 till en spisdosa för hällen och endera sätter man ett FULLKOPPLAT Perelexuttag till hällen och sedan drar man 3g2,5 till en separat apparatdosa där man monterar ett enkelt "vanligt" uttag.
Är det en gammal anläggning kopplar man lämpligen hällen fast och drar enfas,nolla och jord (3g2,5 mm2) till ett enkelt utanpåliggande uttag för ugnen.
Är anläggningen äldre måste man noga kolla OM man har tre faser nolla och jord framdragna, det var rätt vanligt att man bara drog fram tre faser och jord när dom flesta spisar 380 V.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2015, 15:49:59 »
Håller på med köket och vi hade endast 3 faser + jord men nu är det dragit nytt 5 ledare. Men att få plats med periflex uttag gick inte så det blev ett vanligt 230 uttag till ugn och en kopplings dosa till hällen som inte är monterad ännu väntar fortfarande på bänk skivan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2015, 20:18:43 »
Till ugnen (ugnar brukar levereras med vanlig stickpropp) ska det vara ett vanligt schuko uttag, som ju är enfas, först om man vill ha flera faser sätter man Perilex och dom flesta hällar kan kopplas med 1 - 2 eller 3 fas och nolla samt naturligtvis jord. Blir det trångt sätter man en kopplingsdosa i stället för uttag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2015, 22:12:06 »
Och är man minsta osäker, så ta hjälp av en elare - det bara måste sägas, vill ju inte att huset brinner upp a:gl
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2015, 23:14:57 »
Kanske ska tillägga att jag haft elare den här gången även om jag brukar fuska en del själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2015, 00:15:19 »
Om man ska sätta upp ett "vanligt" uttag för ugnen, så kolla noga att uttaget verkligen har 16 A märkström.

Tyvärr är det inte helt ovanligt med varmgång och problem i vanliga vägguttag som belastas hårt även om de på papperet borde tåla belastningen, det är säkrare att sätta upp antingen ett Perilexuttag (som ju även det naturligtvis ska fullkopplas) eller ett enfas 16 A CEE-uttag för ugnen.

Om man har möjlighet att välja och vraka så bör man i första hand köpa häll och ugn med 400 V elementspänning, så man får all belastning mellan faserna istället för från fas till nolla. Då får man i längden jämnare belastning på faserna, mindre risk att det går åt huvudsäkringar eller att man blir utan värme i huset för att effektvakten drar ner när spisen råkar belasta en enda fas maximalt.

Har man en 230 V-spis och problem med att köksverksamheten förbrukar huvudsäkringar, så kan det göra nytta att märka upp spisreglagen så det är lätt att se vilken fas vilken platta belastar. Märk då också upp vägguttag och andra större elförbrukare (mikro, ugn, vattenkokare osv) i köket.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inkoppling av induktionshäll + lös ugn
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2015, 08:37:49 »
Jag har aldrig upplevt nått problem med schuko uttag och ugnar och det beror troligen på att belastningen största delen av tiden är betydligt lägre än så. Och använder man uttag av "normal" kvalitet så är det aldrig nått problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!