Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med briketter i öppen spis?  (läst 13356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Problem med briketter i öppen spis?
« skrivet: 21 februari 2009, 20:24:18 »
Nu är veden slut och vi tänkte testa briketter i vår öppna spis från 1920.

Jag läste att briketterna kan komma upp väldigt hög temperatur, är det något man behöver tänka på?
Såg att de sålde på 4 x 6 st för 100 kr på Coop, någon som har tips om annat (billigare) ställe?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2009, 22:38:08 »
hej
har testat loggs i min kamin ..funkar väl hyfsat men jag tycker det va dålig effekt i dom...
jämfört med björkved va det då i mitt tycke sämmre

gillade pellets korgen bättre...fanns det bara nån korg som va byggd på ett vettigt sätt tror jag det vore melodin då korgen går att reglera effekten och brinntider på
det går tex att dimentionera korgen så man får ut ca 3,4 eller 5 kw värme under ett antal timmar

vore inte dumt om korgen lämmnade ut 3-4 kwh under 8 timmar,då duger det ju om man la på 2x per dag
« Senast ändrad: 21 februari 2009, 22:43:10 av Dr Chun-Lan »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2009, 23:06:29 »
Elda briketter/loggs i öppna spisen tror jag inte är någon fara med tanke på temperaturen, detta beroende på att det blir totalt fel luftfördelning i en öppen spis, det är för mycket kylande luft "runtomkring" bränslet, och så är det väldigt kompakt/hårt, så det blir nog ingen större fart på elden. Som doktorn skrev så var det bättre fart på björkveden. Troligast är nog att det blir en negativ verkningsgrad, det kommer inte i närheten av en vettig förbränningstemperatur så du skickar ut mycket oförbrända gaser i skorsten, tac vare att luftillförseln är så okontrollerad och kylande i en öppen spis. Jag har även svårt att tro att dessa pelletskorgar man skall ha i braskaminen fungerar så bra som de påstår.... pga. de okontrollerade luftflödena, det kompakta bränslet. Du kan ju testa för nöjets skull, men jag är övertygad att det blir billigare med direktel....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2009, 23:18:21 »
Elda briketter/loggs i öppna spisen tror jag inte är någon fara med tanke på temperaturen, detta beroende på att det blir totalt fel luftfördelning i en öppen spis, det är för mycket kylande luft "runtomkring" bränslet, och så är det väldigt kompakt/hårt, så det blir nog ingen större fart på elden. Som doktorn skrev så var det bättre fart på björkveden. Troligast är nog att det blir en negativ verkningsgrad, det kommer inte i närheten av en vettig förbränningstemperatur så du skickar ut mycket oförbrända gaser i skorsten, tac vare att luftillförseln är så okontrollerad och kylande i en öppen spis. Jag har även svårt att tro att dessa pelletskorgar man skall ha i braskaminen fungerar så bra som de påstår.... pga. de okontrollerade luftflödena, det kompakta bränslet. Du kan ju testa för nöjets skull, men jag är övertygad att det blir billigare med direktel....
Komplettering.
Det kan finnas tester som visar att eldning av pellets i pelletskorg i braskaminen är bra, enligt "testlabbet". Det är ingen som kan övertyga mig att det är så hemma hos gemene man, eftersom i "labbet" har de stenkoll på alla temperaturer, luftflöden, bränslevikt, osv. I labbet så kan jag nog tro att de får till skapliga värden, men hemma hos Svensson så tror jag det faller som ett korthus.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2009, 23:22:50 »
Hmm, okej. Jag har också läst att pellets ska vara bra. Fördelen med dem är att man köpa dem på rätt många ställen till bra priser. Loggs/bricketter tycker jag är svårare att hitta.

Tror jag ska testa köpa en säck pellets + korg på byggmax imorgon

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2009, 14:29:39 »
Hej
det lilla jag läst om korgen lät bra ...men hur det funkar normalt vette f-n
kruxet är ju just det med luft till försel mm men i alla test jag läste va dom possitiva

hur som haver va jag inne på att provgöra en egen korg,vilket inte bör va allt för svårt
finns ju färdiiga som går copa...den på byggmax duger faktiskt....

diam styr effekt Ã¥ höjden pÃ¥ korgen brinntiden 
så det ska gå konstruera en korg som lämmnar tex 4 kwh under 8 timmar,det ska även gå att tillverka en korg som e effekt justerbar så korgen lämmnar tex 3 kw på ekonomi läget å 4,5 kw på fullfarts läget
sen så bör det säkert va en anpassad pellets kamin för att få det till att funka optimalt
klurade lite på att testa bygga en sån men vet inte hur f-n det funkar med förvärmd sekundär förbränning ..vill ju bygga en bra kamin då man testar....

finns det nån här som kan förklara hur förvärmning av sekundär luft funkar och om det går att göra på ett enkelt sätt....så blir jag glad...
« Senast ändrad: 22 februari 2009, 14:31:45 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2009, 14:37:05 »
Hej,
det här läste jag för några år sedan.
Kanske lite hjälp till klureriet?

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/Pelletskorgar.pdf

Mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2009, 14:55:19 »
Dags för revidering? Det kanske inte är så tokigt ändå.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2009, 15:02:33 »
Man ska nog inte för stora förväntningar med en pelletskorg.
Det är i alla fall erfarenheten jag fått från andra som provat.
De som tyckte det var bra gillade pelletskorgen för att den var enkel och brann länge utan tillsyn.
Medeleffekten är ändå ganska ok om man inte försöker värma upp en utkyld fjällstuga. ::)
De som tyckte den var dÃ¥lig hade invändningen att den inte "gav" nÃ¥got.  fiR:
Men de var nog vana vid att ladda kaminen full med björkved och glödga rökröret    ;D
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2009, 17:10:29 »
Nu har jag eldat i min korg i 4 timmar och den har höjt temperaturen i rummet med 1,1  ºC. Korgen ger en lÃ¥ngsam men stabil värmeökning (till skillnad mot ved)
Tycker det är helt okej, och väldigt smidigt att tända så det brinner i två timmar. Däremot bör man ha minst två korgar, jag ska köpa en till imorgon.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2009, 19:20:06 »
hej
det är ju det som e vitsen med pellets korg ...lättare att hålla en normal temp
rent tekniskt så är det lätt att reglera effekten och driftstiden på apparaten korgen

felet är att en vanlig kamin inte kan dra nytta fullt ut av en bra pelletskorg

 

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Problem med briketter i öppen spis?
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2009, 19:28:35 »
Har provat ett antal korgar och den som fungerade "bäst" av de 8 var "myspelle" men lågan lämnar korgen ända uppe vid rökhyllan i en normal braskamin och värmeeffekten blir mager. Har gjort ett 20-tal olika varianter på korgar under åren anpassade till olika typer av spisar men kan inte påstå att resultatet har varit nån större hit. I tyngre eldstäder där rökgasvägarna är längre lyckas det "bäst"värmemässigt men mysfaktorn är helt borta och ekonomiutbytet verkar bli åt oljeeldningshållet. Ett tips på www.brattnebruk.se ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!