Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, SolfÃ¥ngare. Hur gör man?  (läst 6662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
Hej allihop, tänkte presentera hur jag tänker och ni får gärna hjälpa mig på vägen.
Vi bor idag två små barn och sambo i 136kvm tegelvilla från -78. I denna villa med orginalfönster och orginalisolering har vi oljefyllda direktverkande el-radiatorer, vilket jag trodde var bäst då jag slängde ut de gamla och monterade nya, nu vet jag att fläktradiatorer är bättre. Well well... I alla fall. Vi värmer huvudsakligen med en Panasonic Luftvärmepump och jag tycker det funkar ganska bra så länge det är moderata temperaturer här utanför Helsingborg. När det blir riktigt kallt, ner mot -10 så får jag elda i kaminen och skruva upp termostaterna på radiatorerna, det funkar, tappvattnet värms med en trettiofem år gammal elektrisk 300L beredare med tveksamma isolationsegenskaper och jag vill gärna bygga om till vattenburet istället.

Min tanke är att köpa en 800L ackumulatortank, antingen med genomströmningsvärmare för tappvatten eller med inbyggt varmvattenberedare som förvärmning till en extra, kanske 100L varmvattenberedare. Jag hade tänkt mig en tank med två eller tre slingor i, den ena kopplad till mina 60 heatpipes jag har på taket som jag enbart värmer poolen med i dagsläget. Den andra slingan är tänkt att användas till en Luftvattenvärmepump, och den eventuellt tredje slingan är för genomströmning av tappvatten om jag inte hittar någon tank med vettig inbyggd beredare. Det ackumulerade varmvattnet hade jag tänkt att shunta ut på två, kanske tre, fläkradiatorer ala' JULA, eller köpa flera mindre vattenburna radiatorer och sätta en i varje rum.

Eftersom fläktradiatorer kan ha lägre framledningstemp än traditionella radiatorer så kanske jag klarar mig ganska länge på enbart solvärme? (Har 38c framledning direkt till två radiatorer i garaget i skrivande stund) När solen lyser med sin frånvaro så tar lvvp över och värmer tanken till 40c-45c med ett hyftast cop?? Med 800L bör jag få ganska långa start och stopp intervaller på en lvvp och minskar slitaget på pumpen något? När tanken är solvärmd till låt säga 70c under sommarhalvåret så kan jag växla om solvärmeslingar med en magnetventil eller motsvarande för att värma poolen i stället? Framledningstamen drar jag under krypgrunden, men ska jag ha ett eller två-rörs system? Finns det något särskillt jag måste tänka på, eller montera i anläggningen som inte går att eftermontera senare? Hur ser min tankegång ut på mitt upplägg, verkar det vettigt eller ska jag hålla bara hålla käften och fortsätta hugga ved?
« Senast ändrad: 17 november 2013, 14:31:08 av Mr2T »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det jag tycker du ska satsa på (om du är i renoveringstagen) är vettig värmedistribution.
Ett gäng bullrande fläktkonvektorer inne tröttnar man nog på rätt snart, jag skulle kolla på vanliga kompaktradiatorer, eller om du ska byta golv, vattenburen golvvärme.
Och självklart är det 2-rörsystem man ska ha.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
På vilka nåvåer i tanken har du tänkt att slingorna skall sitta?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2013, 16:01:28 »
Carl: Jag är så van vid fläktvidunret, som jag bytt lager på en gång, att jag inte tror att konvektorer på lägre hastighet skulle störa, men jag har o andra sidan aldrig lyssnat på en sån radiator. Golvvrme blir det eventuellt i framtida köksbyte, men tills dess får det nog bli radiatorer, tänkte på fläktvarianten för att hålla nere framledningstempen. Men jag måste kanske tänka om?

Purjo: Den tank jag tittar på från tyskland ser ut så här. Solfångare nedre slingan, värmepumpen mittersta slingan. Dubbelmantlad/tank-i-tank.

http://www.shwt.de/kws2800200.html
http://www.shwt.de/images/PDF/KWS%202%20-%20800,200.pdf

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En annan fördel med kompaktradiatorer är att de inte behöver anslutas till nått eluttag.
Om man dimensionerar dom ordentligt så kommer man få ner framledningstemperaturen ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om du med tank-i-tank menar att du har en vvb inne i tanken, som ska värmas indirekt av slingorna som ligger i den yttre tanken, så måste du ha ganska hög temperatur i tanken pga risken för legionella.
Sommartid kan solvärmen fixa detta men resten av året måste LVVPn fixa det, och då kan den inte jobba med 40-45 grader utan måste leverera betydligt varmare vatten, även när det är kallt ute.
Satsa hellre på genomströmningsvärmare (slingor) för VV så slipper du fundera på legionella.
Varför inte låta VPn värma tanken direkt, som på normala system? Radiatorer, tank och VP är ett system, VV ett separat med slinga igenom.
Solvärmen gör att VPn kommer att stå still nästan hela den del av året när den är som effektivast så den hjälper inte LVVPn. Det är ju vintertid en LVVP behöver hjälp.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 17 november 2013, 16:46:13 »
Carl: Alla fönster i de rum som är kallast, har en vägg nästan sidan om, så jag kan inte dimensionera extremt på bredden, men jag kan ju alltid sätta konvektorelement, dubbla så att säga.

lunk: Vi har stor omsättning på vatten i detta hushållet, det duschas, spolas i vasken, tvättas och diskas om vartannat. Vi har inget vatten stående särskilt länge i beredaren vi har nu. MEN jag hade ändå tänkt att ha en separat varmvattenberedare sidan om, som får förvärmt vatten från tanken. Jag vill ha lite större beredare i tanken eftersom jag vill kunna göra stora varmvattenuttag utan att tappvattnet storknar pga en alldeles för liten separat varmvattenberedare. Jag känner inte till så många tankar då jag är grön på detta, men rekommendera gärna någon, hittar ingen med genomströmningsslinga. Jag hade tänkt ha ett lågtempererat system när solen inte hjälper till, för att hålla nere driftstiden på luftvattenpumpen. Tänker jag fel?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
CTC EcoZenith.

Ja, du tänker nog fel. En LVVP spar ju pengar när den går, så att säga, inte när den står still. Och solvärme brukar leverera varmare vatten än vad vPn vill ha.

Om radiatorer: man kan ju skaffa tjockare, två eller tre paneler istället för en, och om du vill ha fläktar så finns ju såna att köpa lösa. (Elementfläkten)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2013, 21:05:21 »
Jag tycker du tänker helt rätt.
Visst en luft/vatten sparar inget när den inte går men det är ju just när den inte går i onödan du sparar pengar.
Cirkulationspumpen till solfångarna drar runt 50W och går den 12tim per dag för att hålla min60grader i tanken betyder det 600W/dygn mot värmepumpens minimum på ca 2,4kW/dygn.

Vad gäller tankar så tycker jag att slinga är bättre än beredare eftersom man minskar risken för legionella kom. Att man tidvis har låga tempar i tanken.
Att ha en varmvattenberedare efter tanken är helt rätt med tanke på det jag skrev ovan.

Tekniktankar finns det massor av tex. Borötanken,Strömnäspannan,Dalatanken,Huskvarnatanksvets osv.
Och de flesta av dessa fabrikat kan man utrusta med slingor efter behag.
Tänk på att montera shunt så kan du även få hjälp av solfångarna att värma huset lite på hösten.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Självklart sparar man mest el om ingenting nånsin är igång, men då var det väl ingen vits att installera grejerna från början? Om man redan har en bra solvärmeanläggning kanske man ska satsa på nåt annat än LVVP som komplement under höst/vår? För under vintern är det ändå elpatronen som kommer att få göra jobbet.
Om solvärmen är tillräckligt effektiv kanske det är billigare att köra elpatron även höst/vår? Det borde väl gå att räkna på?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2013, 21:30:34 »
Du tycker alltså att han inte skall utnyttja de solfångare han redan har?
Köra dem till tippen då kanske och låta värmepumpen stå för all framtida vv/värme.

Bättre då att utnyttja redan investerade pengar på bästa sätt.
Samt komplettera med en värmepump som går långt ner i temperatur för då blir det näst intill ingen elpatrondrift som du påstår eftersomhuset i fråga finns i södra Sverige (hade de DVUT på -15grader) och var byggt -78
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2013, 21:37:57 »
Jag har ingen tank, ingen växlare, no nothing. Jag har 60 rör pp taket dom jag kör mot poolen under sommarens soltimmar. Nör poolen är vinterstängd sÃ¥ gÃ¥r dem enbart mot tvÃ¥ radiatorer i garaget. Jag pumpar alltsÃ¥ in och bort stora mängder energi för att jag inte kan lagra den. Jag har lÃ¥g, sommarvinkel pÃ¥ solfÃ¥ngarna och inte helt i söderläge. Tänkte därför sätta 60 rör till pÃ¥ motsatt sida taket för att hämta morgon o förmiddagssoldÃ¥ jag anser är solfÃ¥ngare är det bästa sen snivat bröd. Men solfÃ¥ngar a r för varmt vatten för värmepumpen?  Jag seriekopplar ju inte solfÃ¥ngarna med värmepumpen? Cp stÃ¥r väl stilla om  värmepumpen stannat när tanken är uppe i temp, sen om det e solfÃ¥ngarna eller vpumpen som värmt upp spelar väl ingen roll dÃ¥ det är tanktemp som avgör om vpumpen ska starta och värma upp igen? Jag har sett mkt om att man kan koppla radiatorreturen pÃ¥ vpumpen, varför gör man det?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Min tanke var att eftersom han har solfångare, och dessutom tänker sätta upp fler, så finns risken att VPn kommer stå overksam en stor del av året. Det blir lång payoff-tid på en maskin som inte kan användas.
Därför är det kanske bättre att titta på nåt alternativt system för den del av året när inte solvärmen fungerar?

Man kopplar ihop radiatorsystemet och VPn för att inte få en onödig värmeöverföring mellan ett radiatorsystem för sig och ett VPsystem för sig. Alla överföringar gör att man förlorar i verkningsgrad (termodynamikens andra lag).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #13 skrivet: 18 november 2013, 07:35:59 »
Men solfångar a r för varmt vatten för värmepumpen?
BÃ¥de ja och nej
Det finns folk som kopplat ihop värmepumpen med vedpanna och då kör ut 90°C vatten till värmepumpen
Bra eller dåligt? det fungerar för dem.


Jag seriekopplar ju inte solfångarna med värmepumpen?
Ett vanligt sätt att koppla är att låta acktanken var hjärtat i systemet
Sedan kopplar man alla delat till tanken (Sol,Värmepump,radiatorsystem och eventuellt även poolen om man inte har den direkt mot solfångarna)

Cp stÃ¥r väl stilla om  värmepumpen stannat när tanken är uppe i temp, sen om det e solfÃ¥ngarna eller vpumpen som värmt upp spelar väl ingen roll dÃ¥ det är tanktemp som avgör om vpumpen ska starta och värma upp igen?
Vanligtvis stannar värmepumpens styrning cirkulationspumpen om man kommer över en viss utetemperatur (sommartemp)

Jag har sett mkt om att man kan koppla radiatorreturen på vpumpen, varför gör man det?
Därför att radiatorreturen oftast har det kallaste vattnet i systemet vilket är bra för verkningsgraden på värmepumpen.
men om man har tank så kopplar man istället VP och radiatorreturen långt ner i tanken så får man samma förhållande.
dessutom så är en kall bottentemp i tanken bra för solfångarna.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mr2T

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: LVVP, Acktank, Fläktkonvektorer, Solfångare. Hur gör man?
« Svar #14 skrivet: 18 november 2013, 09:09:44 »
Tack för era svar. Jag tror att jag var en övergripande översikt nu och bör reda ut det här på egen hand. Nu är det bara shuntar och trevägsventiler eller magnetventiler jag ska lära mig om, sen kan jag kanske sätta igång o beställa grejer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!