Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra/koppla rör själv  (läst 30027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #15 skrivet: 16 april 2006, 16:15:02 »
Skulle påstå att presskoplingar är enklare än wirsbo med färgen menar jag bara att en wirsbo kopling går inte att få ihop utan verktyget men det gör presskoplingar vilket gör att det kan vara lite svårt att komma ihåg vilka koplingar man pressat och inte så då underlätar det att göra en liten markering på dom kopplingar som pressats dom nya koplingarna för koppar har en ring som deformeras och skall dras bort när de är pressade.

Om man drar ett streck efter det man stoppat in röret i botten på presskopplingen så ser man när man pressar att den verkligen är i botten innan man klämmer...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #16 skrivet: 17 april 2006, 10:30:52 »
Tack, bra tips de där med att dra ett streck.

Presskopplingarna är de godkända för inyggnad?

MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #17 skrivet: 17 april 2006, 17:45:13 »
Det lutar väl åt att inga kopplingar är godkända för inbyggnad om försäkringsbolagen får som dom vill.

Dom kan ju vara inbyggda ändå, bara det finns inspektionsmöjlighet på kopplingarna samt en läckageindikering (typ skvallerrör från monteringsutrymmet).


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #18 skrivet: 17 april 2006, 20:05:04 »
Skulle jag kunna dra prisolrör (är dom godkända för att dras i vägg?)  och dra ut ändarna sÃ¥ att kopplingarna kommer utanför väggen, och pÃ¥ sÃ¥ sätt klara mig ifrÃ¥n att kopplingarna hamnar i väggen..?

Då till en följd fråga: Eftersom jag drar ut röret ur väggen, kommer det ju inte se klokt ut med 22mm skulle jag kunna dra 18mm som stam till 6st radiatorer? Eller är det för klent?

Det är visst nÃ¥gra brickor eller dyl. som man ska använda för att förankra rören i väggen  sÃ¥ att de inte Ã¥ker in i mellanväggen och orsakar vattenskador, nÃ¥gon som kan upplysa en med en skog med tummar mitt i handen (i allafall innan informationen är intagen och analyserad)

P.s dom där brickorna/ stödhylsor(om det nu är samma sak Sc:,h) som jag tror finns, har dom en över gång från 22mm till ex. 18/15mm?
« Senast ändrad: 17 april 2006, 20:11:17 av MackeJ »
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #19 skrivet: 17 april 2006, 21:34:56 »
Skulle jag kunna dra prisolrör (är dom godkända för att dras i vägg?)  och dra ut ändarna sÃ¥ att kopplingarna kommer utanför väggen, och pÃ¥ sÃ¥ sätt klara mig ifrÃ¥n att kopplingarna hamnar i väggen..?

Då till en följd fråga: Eftersom jag drar ut röret ur väggen, kommer det ju inte se klokt ut med 22mm skulle jag kunna dra 18mm som stam till 6st radiatorer? Eller är det för klent?

Det är visst nÃ¥gra brickor eller dyl. som man ska använda för att förankra rören i väggen  sÃ¥ att de inte Ã¥ker in i mellanväggen och orsakar vattenskador, nÃ¥gon som kan upplysa en med en skog med tummar mitt i handen (i allafall innan informationen är intagen och analyserad)

P.s dom där brickorna/ stödhylsor(om det nu är samma sak Sc:,h) som jag tror finns, har dom en över gång från 22mm till ex. 18/15mm?

Stödhylsor används på mjuka koppar typ prisol när man använder sig av klämringskopplingar..

Ska man föminska ett rör löder man antingen dit en flaska i ett t-rör eller så tar man en förminskningsmuff ...

I vägg klamrar man med klammer så rören inte vibrerar...

Men att försöka sej på att gömma in 22 cu rör i vägg och sen bocka ut dessa vid ett element är ett svårt uppdrag du behöver då en 22 bockapparat samt en del kraft..och dessa bockar blir ej så snäva att du kan gömma in dom i en vägg som är 2" tjock..

Dra dina rör synligt å väl lättare att utföra samt bra om det läcker... för läcker gör det när oerfarna håller på tro mej...

DET är inte så himla lätt även om vissa gjort det utan kunskap å verktyg..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #20 skrivet: 17 april 2006, 21:36:14 »
Hejsan

Mitt förslag är att fram till förgrening ha 22 mm rör. Sen delas ditt system ner i flera grenar?

Efter grenen gå då ner till 18mm rör, sen har radiatorerna med sin radiatorkoppling 12 mm anslutning. Det är mitt råd eftersom ett nytt system har bra cirkulation med hjälp av dess pump ej som förr man hade grova stamledningar pga självcirkulationssystem.


Vid tveksamhet låt fackman komma och granska ditt hus och göra kopplingar, så kan du med hans medhåll lägga rören i väggarna och hänga upp radiatorer på de ställe du vill ha dem.
« Senast ändrad: 17 april 2006, 21:37:50 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #21 skrivet: 18 april 2006, 10:19:06 »

Pellep, skulle du rekommendera LK rir istället för PEX som overlander?


LK använder väl ocksÃ¥ nÃ¥gon form av  PEX rör?

JAg har en lös bit av Virsbos PEX rör och den är styv som f-n.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #22 skrivet: 18 april 2006, 10:33:24 »
18 eller 22 ?
Titta lite på priserna där! 18 är en "mellandimension" som för vissa kopplingar t ex faktiskt är dyrare än 22mm.

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #23 skrivet: 19 april 2006, 21:51:19 »
Tack för alla tips och goda rÃ¥d, men det ser ut som om man mÃ¥ste kalla in nÃ¥gon för en vän-tjänst. För att fÃ¥r det riktigt bra och säkert. Det sista man vill är att försäkringsbolaget stÃ¥r där och  :,v( knUp medans man själv kör den här  ::).

Jag får låna någons motto här och säga att: "Det är bara att åtgärda och återgå till budget..", Tack för lånet att mottot!

Jag återkommer senare för att väcka liv i denna tråd när jag vet vad som händer och sker med bytet av radiatorerna, eller rättare sagt när rören är monterade i väggen.

MackeJ

« Senast ändrad: 19 april 2006, 21:53:33 av MackeJ »
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #24 skrivet: 20 april 2006, 10:15:49 »
18 eller 22 ?
Titta lite på priserna där! 18 är en "mellandimension" som för vissa kopplingar t ex faktiskt är dyrare än 22mm.

Jag hade så gott som avfärdat 18 till mina stammar när jag såg att att Biltema säljer 18mm prisol på 25m rulle för 849:- (34:-/m), vilket är nästan halva priset mot Rinkaby! Någon som har erfarenhet av om kvaliten är att lita på? Kopparn är 1mm tjock även på dessa. Plastmanteln är ett skämt men jag ska ändå isolera rören ordentligt då jag ska dra i krypgrunden.

Hade tänkt att 18 skall räcka som stam (ca 12m) med 15mm uppstick till 5-6 element. Vad tros om det?

18mm's T-rör, böjar och förminskningar är billigare än 22mm på Rinkaby - än så länge...
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #25 skrivet: 20 april 2006, 11:49:11 »
Jag hade så gott som avfärdat 18 till mina stammar när jag såg att att Biltema säljer 18mm prisol på 25m rulle för 849:- (34:-/m), vilket är nästan halva priset mot Rinkaby! Någon som har erfarenhet av om kvaliten är att lita på?

Ingen aning om kvaliten men Biltema skriver själva i produktbeskrivningen "Ej godkända för inbyggnad".

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #26 skrivet: 25 april 2006, 12:26:51 »
Hej alla!

En ny frÃ¥ga ang. radiatorer eller en följdfrÃ¥ga till koppla dra själv. Väntjänsten är nu beställd  Thumbsup, men dÃ¥ dyker det upp ett nytt problem. Jag har fÃ¥tt watten för varje rum och vet nu hur stora radiatorer jag behöver, men nu till problemet.

Vi vill ha Lenhovdas sektionsradiatorer och när jag söker  pÃ¥ deras hemsida sÃ¥ fÃ¥r jag upp olika tabeller och alternativ. Problemet är att när jag söker igenom tabellerna sÃ¥ blir mina radiatorer ca. 1m 62cm vid den effekt (1692W, badrum) som jag behöver enl. tabellen. Vad är det som blir fel, jag kan inte minnas att jag har sett radiatorer som är större än fönstrena eller ialla fall sÃ¥ pass mycket större som de skulle bli i mitt fall.

Någon som kan guida mig i träsket?

p.s Jag kan tillägga att det är en lokal firma som har räknat ut Watten för samtliga rum. ds
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #27 skrivet: 25 april 2006, 14:43:35 »
Hej alla!

Problemet är att när jag söker igenom tabellerna så blir mina radiatorer ca. 1m 62cm vid den effekt (1692W, badrum) som jag behöver enl. tabellen. Vad är det som blir fel, jag kan inte minnas att jag har sett radiatorer som är större än fönstrena eller ialla fall så pass mycket större som de skulle bli i mitt fall.


1692W för ett badrum??? Hur stort är det, 20m2?
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #28 skrivet: 25 april 2006, 18:45:59 »
Radiatorer på ca 70-80W/m2 brukar räcka mer än väl. Lite mer om man har fler en en yttervägg i rummet, och lite mindre om man bara har en yttervägg i rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MackeJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kringelstan
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥ga nu eller var dum för alltid!
SV: Dra/koppla rör själv
« Svar #29 skrivet: 25 april 2006, 22:00:40 »
Ja, inget vanligt badrum är det.  *roflmao*

Två ytterväggar och 16m2, 3,05m i takhöjd, kallvind, två fönster (1810x1205mm) och sen ska man väl lägga på ca 15% när det är badrum?! Så det är lite yta att värma, men det är som sagt inte jag som har räknat. Jag har räknat med de förslag som finns här på sidan och de verkar stämma rätt bra överens med det som firman har räknat fram.

Men min fråga var varför radiatorerna blir så långa vid den effekt som jag söker? Vad är det som inte stämmer... Sc:,h

p.s Effekten för det aktuella badrummet ska var 1560W och om jag använder mig av räkneexemplet 70-80W så får jag fram. ( 80W*16m2*15%= 1472W) ds
« Senast ändrad: 25 april 2006, 22:07:07 av MackeJ »
MackeJ

Löfstaborg anno 1909
Direktverkande el, L/L Fujitsu ASY14LC ARCTIC installerad 18/9- 06. Förbrukning -05, 29000 kWh inkl. allt. -06, 17359 kWh ( inga radiatorer på över vån.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!