Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativa placeringar av luftvärmepump  (läst 3521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Alternativa placeringar av luftvärmepump
« skrivet: 02 februari 2019, 10:03:22 »
Jag har ju en pump nu men den ska snart plockas ner och funderar lite på vilka andra placeringar än befintlig som skulle kunna fungera hos mig.

Just nu sitter pumpen ovanför entredörr och jag har öppet med snedtak upp till övervåningen.

Med befintlig placering får jag sämre värme i kök och sovrum uppe än i övriga rum.

Ytan är ca 130-140m2 som ska täckas.

Eventuella andra placeringar jag har funderat på är att sätta en framtida pump i trappen eller någonstans i vardagsrummet.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2019, 10:09:58 »
Vy från entré
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2019, 10:24:56 »
Jag tycker det ser ut som en bra placering ovanför ytterdörren och att den kan blåsa värmen bort mot vardagsrummet och bortre delen av hallen. Bra också att värmen kan stiga uppåt till allrummet när det är öppet. Till köket får man kanske prova med en bra "värmeförflyttare" genom väggen som suger in mer varmluft(?) I sovrummen får man acceptera att det blir något svalare men det kan ju vara skönt för sömnen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2019, 10:32:23 »
Öppnade upp öppningen till köket ca 3dm för ett litet tag sen och de blev bättre, men ja kanske en värmeförflyttare skulle funka. Alternativt köra köksfläkt på lägsta så kanske den drar in lite mer värme i köket. Vardagsrummet blir Bastu varmt jämnt så där blir de varmt å gött. Sovrum nere likaså. Men om man skulle valt en annan placering vad skulle ni sätta den då?

En installatör ja hade här idiotförklara nuvarande placering och han tyckte den skulle sitta i trappen.

Glömde säga att det sitter en pax fläkt uppe på toan som är ställt på låga varm. Annars är det självdrag i huset från 1965 med 2 glas kopplade fönster.
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 10:34:44 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2019, 10:49:20 »
Vill man prioritera köket går det ju att sätta upp en passande MDF-skiva på sidan av trappan med innerdelen på. Den kommer ju då att kunna blåsa direkt mot köket. Kylrören hänger man upp på undersidan trappan ner och ut genom yttervägen. Att sätta innerdelen uppe i trappan tycker jag är ett dåligt förslag om det finns plats ovanför entrédörren. Risken är stor att den kommer att sitta i vägen så man slår i, och det blir svårare att sprida värmen på bottenvåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2019, 11:03:51 »
Jag valde bort trapp placering pga den anledningen att jag antog att värmen nere kommer bli sämre om den sitter där. En annan placering skulle va på motsatt sida av huset och låta pumpen blåsa mot entredörr och sen letar sig armen upp via snedtak?
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2019, 11:19:54 »
Att då sätta innerdelen ovanför altandörren(?) Skulle säkert bli varmt och skönt i vardagsrummet men jag räknar med ett värmetapp på 1-2 grader per dörrpost som ska passeras. Dörrposten till vardagsrummet ser större ut på fotografiet än på ritningen så det kanske skulle bli bra ändå och mindre än en grad värmetapp där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2019, 11:25:26 »
Öppningen är 1.2m in till vardagsrummet, och 1m in till köket.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2019, 11:54:12 »
Har också 1,2 m öppning till vardagsrummet men innerdelen blåser inte åt det hållet utan åt köket. Är det 23 grader i hallen är det 21 grader längst bort i vardagsrummet. Den mekaniska ventilationen i huset driver också luften åt motsatt håll som man vill värmen ska sprida sig. Kan man få dessa att arbeta åt samma håll är det en fördel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2019, 12:01:36 »
Finns ingen bättre placering av innerdelen än över entredörren i de huset me den planlösningen.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2019, 15:03:46 »
Mina 5 cent här i tråden är att klura lite extra på vilken pump du väljer.
Jag har en liknande planlösning och där är vinsten stor om man har två st utblås av luft som man kan rikta åt olika håll (om du vill få upp värme på ovanvåningen).
Fattigmansvarianten är spjäll där man kan rikta flödet åt två olika håll (alla har inte det) men de dyrare som Mitsubishis varianter verkar ha en smart lösning med två separata utblås där man kan rikta luftstrålarna ännu bättre.


Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2019, 15:05:42 »
Vi har en liknade placering ovanför ytterdörren och snedtak upp mot övervåningen. Vi bytte pump för något år sedan och fick helt annan fördelning på värmen jfr med den gamla. Tidigare så hade vi för mycket värme uppåt, körde med fläkt för att trycka ner värmen från övervåningen. Blev inte så bra.
Den nya pumpen på samma ställe utan någon extra fläkt spred värmen så att det nästan blev kallt på övervåningen i stället.

Det kan alltså skilja en hel del på olika pumpar med värme fördelningen.
Den gamla pumpen hade bara en vinge medan den nya har två.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2019, 15:43:56 »
Vilka pumpar har ni om man får fråga?

Gissar på mitsu fh35 :)
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 16:03:53 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2019, 16:14:12 »
Vilka pumpar har ni om man får fråga?

Gissar på mitsu fh35 :)

Jag kör just nu en Samsung Smart Home Exclusive 12 som jag fick för ett ok pris på rea. Tidigare körde jag en IVT.
På den gamla pumpen kunde jag rikta två "spjäll" så luften skickades åt två olika håll, dock bara horisontellt. Men det gjorde skillnad på övervåningen då jag fick upp luft dit.
Men den nya pumpen så har jag en pendlingsrörelse som jag trodde skulle räcka men det gör det inte.

Anledningen till mitt val var främst utrymmesskäl i höjd, det problemet verkar inte du ha.
Hade jag kunnat så hade det suttit en Mitsubishi Hero hos mig, men det finns kanske fler pumpar som har möjlighet att skicka luftströmmen åt två olika håll både i höjd och sidled.

Hero är den lite snyggare varianten som heter LN.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2019, 16:23:41 »
En bekant sa att han sett en lokal firma sälja fh35 för 15.000 inkl installation med 5 års garanti, ska kolla upp om de stämmer. Men först ska jag nog testa å se va de kostar å köra bara fjärren
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!