Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gjuta golvvärme i källaren, i etapper  (läst 855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gjuta golvvärme i källaren, i etapper
« skrivet: 25 juli 2018, 10:43:37 »
Hej,

Renoverar källaren, ett stort arbete minst sagt då jag gräver ur och ska isolera.

Det kan bli så att jag måste gjuta golvet i etapper.

Låt säga att jag har en golvvärmeslinga per rum. Hur ska jag koppla in slingan i varje rum om matningen kommer från pannrummet som ligger centralt i källaren. Ska jag typ i en garderob i varje rum, komma upp med golvvärmeslangen och sätta isolerat slangrör (rör-i-rör) runt den och sedan dra den vidare genom taket och stege till pannrummet?

Kortfattat så undrar jag hur jag bör lösa kopplingen mellan varje rum till och från pannrummet. Så det blir godkänt och smart rent reglermässigt. Kommer antagligen inte kunna gjuta in slangen till och från pannrummet.

De rum jag har är exempelvis liten gästlägenhet, tvättstuga, torkrum, litet förråd, korridor, badrum

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Gjuta golvvärme i källaren, i etapper
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2018, 14:14:25 »
Jag hade dragit rör alternativt slang till en fördelare i källaren gärna centralt men rummet du hade tänkt börja i sen lagt ner förberedande tomrör i betongen som du senare kan använda och dra slang i till respektive rum :)
Sen är det bara att räkna ut hur många slingor du du kommer behöva och förbereda tomrör och fördelare som du får ha proppade stick i som du sedan kopplar in efterhand du dragit slangarna(efter gjutningen fått stå i ca 6veckor tror jag det är)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!