Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump för förvärmning av varmvatten  (läst 972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slitvarg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ägnar mig åt en uppgift i plugget som består i att jag ska dimensionera ett enklare tappvattensystem för en byggnad med 15 bostäder.
Dimensionerande förutsättningar är att jag ska ta hänsyn till beredning av varmvatten samt en värmepump som förvärmer varmvattnet.

Min fråga är vad en lämplig värmepump skulle vara i detta avseendet? Frånluftsvärmepump? Solenergi?
En enklare skiss på flödesschema vore även uppskattat. Jag behöver inte gå in i djupet i själva utan det handlar egentligen om valet av lämpligt system.

Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump för förvärmning av varmvatten
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2018, 15:00:43 »
För ett hus med 15 bostäder skulle jag valt en bergvärmepump för fastigheter.
Om du sparar länken som ett dokument på din dator så kan du sen markera varmvattenladdning och spetsberedare.
Kanske detta kan duga?

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/18262/M11292-5.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad slitvarg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump för förvärmning av varmvatten
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2018, 19:55:04 »
Tack för den informationen! Det var något att bygga på.

En fråga dock eftersom jag är novis inom området. Vad har spetsberedningen för funktion i förhållandet till fastigheten? Är den nödvändig?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump för förvärmning av varmvatten
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2018, 21:24:58 »
Det beror på vilken temperatur man vill ha och hur man dimensionerar värmepumpen. Du skrev 'värmepump för förvärmning av varmvatten', då antar man att 'slutvärmningen', spetsen, görs med något annat än värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 704
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!