Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Tankar kring kulvert till garage  (läst 652 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaspedal

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tankar kring kulvert till garage
« skrivet: 30 november 2017, 15:25:59 »
Hej,

Ny här på detta kunniga forum. Jag har en bergvärme instlllerad sedan förra året, IVT 312C tror jag den heter. 12kw. Huset är från 1969 125 kvm i markplan och källare på 84. Allt värmt med radiatorer. Vi för av med 6000-7000kw på uppvärmning per år. 200 m borrhål.

Min fråga är: Om jag drar kulvert 15-20m ut till mitt garage där jag installerat golvvärmeslang i en 78 kvm stor platta med 300mm EPS i, kommer pumpen klara det eller blir det elspets som kommer jobba hårt?

Bor i Uppsala.

mvh Martin

Inloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3002
  • Kön: Man
SV: Tankar kring kulvert till garage
« Svar #1 skrivet: 30 november 2017, 17:55:46 »
Hej! Vad jag kan se kommer det inte att bli särskilt mycket el-tillsats om garaget är välisolerat och det kanske håller en lägre temperatur dessutom. Ni har ju en riktigt låg förbrukning för uppvärmningen nu. 20 m kulvert kostar dock en slant.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gaspedal

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tankar kring kulvert till garage
« Svar #2 skrivet: 01 december 2017, 20:20:23 »
Hej och tack för svar!
Det är 300 mm i plattan , 195 mm i långväggarna och 145 i kortväggarna, där ena kortväggen består av en 5 m dubbelport 60 mm isolering från Krokom.

Hittat kulvert på blocket för 180 kr m! Hur MIT isolering runt rör ska det vara. Tror denna var 90 mm totalt i diameter. Man kan väl lägga ett lager eps ovanpå?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme