Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310P Fighter - BYTE/HJÄLP!  (läst 873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 310P Fighter - BYTE/HJÄLP!
« skrivet: 27 november 2016, 08:00:59 »
Hejsan!

Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med mitt värmesystem. Huset är 150 kvadrat och nedervåningen är vattenburen på 100 kvadrat.

Utrustning idag:

Nibe 310p (blockerad elpatron, framledning på 40 grader).
Nibe VVB 300L (dockad med Nibe 310p för mera varmvatten).
FD25 (Används när det är kallare än -3 för då klarar inte pannan av och elpatron är inget alternativ med den pannans dåliga effekt).

När vi köpte huset och satte in FD25 gick vi från totalförbrukning 28000kWh ner till 14600kWh och nu har familjen 5 medlemmar och allt är ombyggt och isolerat extra vid byggnation så förbrukningen ligger på 12300kWh året. Så att kapa kostnaderna ännu mer är inte primära målet, däremot ska tvättstugan renoveras så 2 enheter ska bli 1 enhet och det ska vara smidigt att sköta.

Min första spontana tanke var ju absolut Nibe 750 men sedan såg jag att Nibe 730 har kommit? Jag vill ju helst använda det vattenburna systemet på nedervåningen och eftersom 730 har betydligt bättre kompressoreffekt så kanske det är en bra investering? Samtidigt så vill jag kunna ha varmvatten till hela familjen.

Eller ska man satsa på Luft/Vatten?

Övervåningen så sitter den en MXZ-2D53VAH tillsammans med 2st KA35 detta fungerar helt kanonbra och vid yttertemperatur på -7 så låg förbrukningen på 2,8kWh (dygn).

Släng gärna iväg tankar och ideer samt erfarenheter, allting uppskattas!

// Adam

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!