0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag läste 50 W/m2 någonstans, och eftersom golvvärme bör maximeras till 40 °C framledning så är det kanske vid DT 20?Och det borde helt klart kunna ge mer värme uppåt än ditt badrumsgolv.Fördelen med självbärande spånplatta med plåtar är att du kan lägga parkett/laminat direkt ovanpå (med en plastfilm emellan).
@Ewald: Jag bryr mig inte så mycket om svensk standard när jag bygger åt mig själv. Min standard där är sunt förnuft. Min tråd handlar inte om ingjuten golvvärme, inte om betonggolv.
Tack!DT20 är väl ungefär vad jag kör max med idag på raddarna, (Vbf 44 retur 36)Spelar det någon roll i vilken riktning man lägger laminatskivorna i förh. till de spårade skivorna?Mitt gamla golv är 23mm spåntade bräder. Kan man fräsa 17mm spår längs med i dem för att lägga golvslang i, dvs få till golvvärme i gamla golvet utan att riva upp det?
Jag kanske upprepar mig nu, men hur stor effekt/m2 kan jag maximalt räkna med om jag lägger -17mm slang cc 200 i 22mm spårad spånskiva med 14mm krysslimmad parkett ovanpå och 195mm isolering under med torpargrund?-Alternativt laminat lösning inkl.förstyvningslager istället för 14mm parkett.Och vad är max framledningstemp i dessa alternativ?Frågar därför att jag lurar på en tillbyggnad med mycket fönsteryta, typ veranda med 3-glasfönster.
Spårad frigolit med aluplåtar duger som underlag för 14 mm parkett.Thermotech har ett så´nt system för 17 mm slang.Jag har testat det en gång och det fungerade bra.
I din lösning med lösning med spånskiveremsor, var det exakt 20mm mellanrum, räcker det för Alplåt oxå?Hur tätt la du slingorna, cc300 eller?
Thermotech har olika bygghöjder; ifrån 18 mm och uppåthttp://thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/forlaggningsprincipergolvvarme/flytandegolv18.4.2741dba1127dbde7e0380008168.html
... glespanel (som jag tycker är bättre än strimlor av spånskiva. Mjukare att skruva och såga i.. ...
Såvitt jag förstår så är den tunnaste frigolitvarianten 30mm till 20mm slang?
Glespanel kostar en bråkdel och styvar även upp mycket bra, man spikar ju med två rejäla spik i varje punkt
Viktigaste ändringen är sovrum, bad , kök WC mm på samma plan
Om du ska göra så radikala ombyggnader som att göra ett sovrum av ett vardagsrum eller liknande vill man ju ofta ha nytt golv i den vevan ändå...?
Netto ökat effektbehov blir om jag inte räknat helt galet bara 363W vid DUT(-20) 363W/28M2=13W/m2. De flesta räknar med att GV kan ge 50W/m2 så marginalen verkar betryggande.
men det ger sämre värmeöverföring till golvet..
Ger golvvärmen du valt med tillsammans med 14mm parkett ovanpå den effekt du behöver och/eller önskar?
Varför?