Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme  (läst 79829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #210 skrivet: 07 februari 2015, 10:28:11 »
Se till att slingorna blir rimligt långa inga över 100 merter då bör de dela i flera.
Man kan ha 3 slingor i ett rum med samma termostat.
( själv la jag bara 55 meters slingor och det fungerar)
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #211 skrivet: 07 februari 2015, 10:44:02 »
Fins ingen anledning att höja golvet det tar lite tid att ta bortsponten.

Instämmer.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #212 skrivet: 07 februari 2015, 11:01:26 »
Se till att slingorna blir rimligt långa inga över 100 merter då bör de dela i flera.
Man kan ha 3 slingor i ett rum med samma termostat.
( själv la jag bara 55 meters slingor och det fungerar)

Det är väl max 50 m som gäller enligt wirsbo?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #213 skrivet: 07 februari 2015, 12:29:55 »
Genom att öppna upp golvet i ett rum undersökte man plåtar och ev luftspalt.
Slutsatsen var att man inte kunde se någon speciell luftspalt och man har nu (nästan) kommit överens om att man skall:

-Lyfta golvet på öv.
-Isolera golvet 60 cm in från ytterväggarna
-lägga om värmerören 200 cc i förfrästa spånskivor som det var tänkt från början
Det låter bra, men man ska veta att det går precis lika bra med billig glespanel som dyra förfrästa spånskivor, så den saken gör ingen märkbar skillnad. Möjligen kan spånskivan vara lite mer förlåtande (om man har bråttom, och här är det enklare, eftersom man la parketten i fel riktning)
Det kostar så lite i material och tid att lägga ner isolering när man ändå har golvet frilagt, så lägg under hela golvet. De kommer troligen att säga att "det har vi aldrig gjort och det räcker med att lägga längs väggarna och det gör ingen skillnad", så åk och köp ett par rullar och lägg ner själv innanför de 60 cm, kostnad ett par hundrlappar per sovrum, det kan du lätt göra på kvällen när de lagt de 60 cm. Jag tycker det är en självklarhet att lägga under hela.
Säkerställ själv att innan de lägger tillbaka parketten tar bort fuktspärren och stegljudsfoamet. Fuktspärren behövs inte alls, och det är viktigare att värmen fungerar bra än att stegljuden dämpas från sovrum, hur ofta stör man någon på nedervåningen genom att klampa omkring i ett sovrum på ovanvåningen?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #214 skrivet: 07 februari 2015, 16:50:39 »
Max slinglängd beror på dimensionen

Enligt LK

    Golvvärmerör dim. 16 mm: Max längd för golvvärmeslingan är 90 m, vilket motsvarar 15 - 20 m2
    Golvvärmerör dim. 12 mm: Max längd för golvvärmeslingan är 70 m, vilket motsvarar ca 10 m2 

Min spontana rektion är att de tar i i överkant men med tanke på de beräkningar som visats här så blir man inte förvånad.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #215 skrivet: 12 mars 2015, 06:36:03 »
Nu har det hänt lite mer sen sist.
Företagen har kommit överens om att dom skall åtgärda felet att det ligger för glest.
Efter en del diskussioner fram och tillbaka så har dom gett oss 3 alternativ.

1. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Förstärk golvet där det sviktar.

2. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Lägg 12 mm spånskiva över för att stärka golvet.

3. Lyft parketten. Lägg 22mm spånskiva ovanpå glesen. Lägg rör och plåtar för 200CC.

Vi ville gärna att dom tog bort glesen innan dom la 22mm spånskiva för att slippa höja golvet 22mm. Vi tror det blir svårt med att sista trappsteget är 22 mm högre än de andra (risk att ramla).
Dock säger snickarna att det är i väldigt svårt/tar väldigt mkt tid pga att innerväggarna står på glesen.

Just nu vet vi inte vad vi skall hitta på eller välja.

Vad säger ni? Vilket alternativ föredrar ni och varför?
Har ni någon erfarenhet av att ta bort glespanelen när innerväggarna står på den? (detta är alltså på övervåningen)

Tacksam för all hjälp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #216 skrivet: 12 mars 2015, 06:57:38 »
Borde väl gå såga av glesen med en cirkelsåg 10 cm från vägg och bara lägga 22 mm spånskiva "i mitten".
Lite svÃ¥rt att säga dock när man inte vet hur nuvarande golvvärme är lagd i glesen.  dontknow

Håller med dig om att lösning tre verkar vettigast, med undantag från just att bygghöjden ändras, det komplicerar väl även hur dörrarna passar på ovanvåningen, skall de höja alla karmar så är inte heller det ett litet jobb.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #217 skrivet: 12 mars 2015, 09:27:25 »
Jag tycker inte att man kan begära att glesen ska sÃ¥gas, och om även om det eventuellt gÃ¥r att göra sÃ¥  skulle jag undvikit det, eftersom det förändrar konstruktionen.

Citera
Företagen har kommit överens om att dom skall åtgärda felet att det ligger för glest.
Så analysen är att golvvärmerören ligger lagda för glest? Jag är tveksam, eftersom det skulle ha visat sig i ojämn värme på golven. Tråden är ganska stor, och det har gått ett tag, men jag kan inte minnas att du sagt något om det.


1. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Förstärk golvet där det sviktar.
2. Lyft parketten. Lägg i tjockare rör och bredare plåtar (för 300 CC). Lägg 12 mm spånskiva över för att stärka golvet.
3. Lyft parketten. Lägg 22mm spånskiva ovanpå glesen. Lägg rör och plåtar för 200CC.

Jag har ett par frågor om alternativen - Golven är nu lagda med 17mm? rör och golvvärmeplåt, är inte golven täckta till cirka 90% av plåt?
Varför föreslår man 20mm i alternativ 1 och 2?
Alternativ 1, sviktar golven?
Alternativ 3, jag förstår det som att det är golvvärmespånskiva för 17mm rör?


Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #218 skrivet: 13 mars 2015, 13:36:06 »
Hejsan Alla

Vi har nu fått bekfräftat att man ämnar att ta bort glesen och att man skall lägga dit de spånskivor som leverantören rekomenderat.
Vi är glada då vi förstått det som att detta är den bästa lösningen.

Jag håller er uppdaterad när arbetet är gjort och vi ser om det blir varmare på övervåningen.

Tack igen alla som följt och hjälpt till i detta fallet

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #219 skrivet: 14 mars 2015, 13:24:57 »
 tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad NSorman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #220 skrivet: 31 mars 2015, 21:30:11 »
God kväll alla

Förra Torsdagen blev hantverkarna färdiga och nu skall slingorna ligga enl. 200CC. Det gick mkt snabbare än beräknat så det är skönt att kunna flytta upp på övervåningen igen :) Golvet blev också mkt styvare och inga problem med svikt!
Vi väntar fortfarande beräkningar så vi kan ställa in korrekta flöden för varje slinga.

Vi har det varmare på övervåningen än vad vi hade tidigare! Kommer nästa upp i 21 grader förutom i det lilla sovrummet som vi hade störst problem med förut.
Det är dock 19.5-20 grader istället för 16-17. Förhoppningsvis så löser det sig när vi får de nya beräkingarna med flöden.

Jag testade att öka temperaturen på nedervåningen och ställde termostaterna på 22 grader från tidigare 21. Det blev 22 grader, så antar att nedervåningen stryps en hel del.


Fråga: Jag tänkte jag skulle öka på flödet till övervåningen för att få varmare på övervåningen genom att släppa på strypningen av STAD ventilen till övervåningen. Dock så var det väldigt trögt att Öppna den men lätt att strypa. I princip så trög att jag inte orkar få upp den.
Vad gör jag för fel? Varför kan jag inte öppna den mer? (tror den stod på 3.0 och nu på 3.3).

Tacksam för hjälp

Det är sådana här vi har ungefär:
http://www.imi-hydronic.com/sv/produkter-och-losningar/ta-balancing-and-control/injusteringsventiler/injusteringsventiler/stad/

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #221 skrivet: 01 april 2015, 09:00:34 »
Vissa balanseringsventiler har en liten spärr man trycker in posta ett foto så kan vi nog hjälpa dig.

MVH

Churchill
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #222 skrivet: 23 maj 2015, 13:45:02 »
Hur har det gått? Varför öppnar du inte bara upp flödet i de kallaste rummen? Beräkningar är ju en sak men verkligheten är ju den uppmätta temperaturen i rummet..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne - bergvärmepump och golvvärme
« Svar #223 skrivet: 23 maj 2015, 15:47:10 »
Jag är en aning tveksam till att du ska ändra på stadventilen utan att ha full koll, anledningen till att det är en dyr ventil är ju att man kan mäta flödet vid injusteringen så att man kan få stammarna i balans, annars hade du lika gärna kunnat ha en skjutventil för 15% av kostnaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!