Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Det kluckar i avloppet  (läst 22345 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #45 skrivet: 12 augusti 2013, 20:22:05 »
Jag förstår inte varför du inte plockar isär och kollar vattenlåset. All den tid du har lagt här nu och suttit och funderat så hade det ju varit fixat för längesen. Vet du sen att det är ok så är det ju enkelt att ta dit en spolfirma. Då kan du säkert be killen spola lite andra rör också. Tänkte framförallt på dagvattenrören på tomten som brukar vara igensatta. Sen känner man sig lite tryggare.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad magnus76

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 236
« Svar #46 skrivet: 13 augusti 2013, 12:43:37 »
Visst du har rätt.

Har som sagt bara lyst in i vattenlåset, men då ser man ju inte om det sitter något i böjen. Ska försöka hitta något att mikla runt i böjen med. Skulle jag ta isär vattenlåset så kommer jag inte få ihop det igen utan läckage. Inhandlat på ikea så det håller säkert inte om man plockar isär.

Nåt tips på vad som är bra att mikla med. Ståltråd kanske blir för mjukt? Man skulle ha en sån där wire rörisarna har.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Inloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6153
  • Jag älskar värme!
« Svar #47 skrivet: 13 augusti 2013, 13:27:43 »
Vågar du inte plocka isär vattenlåset skulle du ju kunna köpa ett nytt för en par hundra kronor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

• Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2886
    • Marieberg Bo & Bygg
« Svar #48 skrivet: 13 augusti 2013, 15:48:14 »
IKEA:s köksvattenlås drar du bara isär åt sidan......

...det kan inte gå fel....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme