Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det kluckar i avloppet  (läst 34087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #30 skrivet: 10 augusti 2013, 15:27:13 »
Är det en helböj ovan taket, kan fåglar byggt bo i det. Vanligast är väl att det sitter en backventil så att odören inte kommer ut men luft kommer in, den kan ju kärva.
Finns nog inget enkelt sätt att kolla, man måste nog förpassa sig till avslutningen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #31 skrivet: 10 augusti 2013, 19:09:31 »
skulle det vara så eländigt att ventilationen gått igen kluckar det vart man en spolar. (så det kan du utesluta)

stående/liggande ledning växer igen från ett köksavlopp. speciellt i dag med all olja som används i matlagningen.
diskmedel är också en bov, dom är så stark koncentrerade att man nästan alltid överdoserar.
skummet som blir kvar i ledningen torkar och blir som pimpsten (nästan).

Med dom "hushållstrick" som finns kan det bli så eländig att hela ledningen går igen. Guckan i ledningen packas ihop till en stor gelè klump.
eller så blir det bara ett litet hål i kakan som tillfälligt avhjälper problemet.
Kaustiksoda. help
det har förstört massor med gjutgjärns rör, det fräter bort det rostskyddande matrial som fanns på gamla rör.
massor med stammbyten har varit tvungna att utföras i förtid efter kaustiksodans andvändande.
sen är det giftigt / frätande, Jag hoppas ni är sÃ¥ kloka att ni andvänder skyddsglasögon . frätande lut i ögonen  :'( :'(

skulle ni sen behöva ta hem en röris/spolbil , Berätta om ni slagit kaustiksoda i rören ..
Det fräter som tusan på montörn om han/hon får vattnet på sig.

Hur ska det gå till.
först ska man göra en så kallad stopp spolning. Fast munstycke med 3-4 strålar bakåt och en skärande framåt .
Den delen går bra med kallvatten.
därefter ställs hetvatten pannan på 80° och beroende på hur det är draget väljer man ett roterande munstycke med strålar bakåt eller framåt,
tryck och flöde är viktigt för att nå ett bra resultat.
330-350 bar(450 bar :) finns att tillgå) och runt 30 lpm tar bort dom fasta sedimenteringarna i ett köksavlopp. den hårda svarta gucka som ser ut som tjock hård lera med torkat fett.

För lite vatten kan ställa till med ett service stopp . Det "duger" egentligen inte med en så kallad minispol när det gäller köksavlopp
en rörfirma med spolbil är min rekomendation om du gjort rent vatten låset och problemet kvarstår.
cocacola
« Senast ändrad: 10 augusti 2013, 19:13:31 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #32 skrivet: 10 augusti 2013, 22:47:33 »
I vår kommun har slamtömningsbilen utrustning för rörrensning enligt Cocacolas recept. Kostar inte så mycket extra om han ändå ska förbi....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #33 skrivet: 11 augusti 2013, 08:14:22 »
Vad kan en sån här operation kosta ungefär? Tar det långt tid för dem att komma fram till vart det eventuellt är trångt?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #34 skrivet: 11 augusti 2013, 08:20:48 »
Testa att spola hett vatten i diskhon.....töm vvb........utan några diskmedel....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #35 skrivet: 11 augusti 2013, 08:29:06 »
Hett vatten har jag kört, både med och utan kaustiksoda. Har en inbyggd vvb i värmepumpen och vet inte hur man tömmer bara den?
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #36 skrivet: 11 augusti 2013, 08:32:32 »
ok...då har du testat det....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #37 skrivet: 11 augusti 2013, 17:16:44 »
En fundering...

Jag hör ju bara kluckningarna ifrån kökshoarna. Framförallt då av diskmaskinen. Men jag hör ju inga kluckningar ifrån köket när jag tex tömmer badkaret. Borde inte luften vilja komma ut då också?

Tyder det på att det är trångt efter kökets avlopp men inte på de andra tappställena? Har även provat att fylla ett handfat på toaletten, men det kluckade inget i köket då heller?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #38 skrivet: 11 augusti 2013, 17:48:02 »
 :) läste du första raderna i mitt inlägg .
Vatten låset, har du plockat isär och gjort rent den?
Om det är gjort , ja då ringer du spolbilen och så blåser han/ hon din köksledning fram till samlingen ,
Sen tar det flera år beroende på hur mycket olja / fett du slår ner i avloppet
Innan du behöver ett nytt besök av någon trevlig VVSare igen
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #39 skrivet: 11 augusti 2013, 18:32:49 »
Jo jag läste ditt inlägg :)

Jag plockade inte isär vattenlåset utan tittade in i det, och det såg rent ut. Kunde inte se böjen uppåt iof.

Men vad tror du om minn fundering? Borde det inte klucka när jag tömmer badkaret också? Vattnet åker ju liksom till samma ställe, och då borde den luft som åker tillbaka också hamna i hoarna i köket...
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #40 skrivet: 11 augusti 2013, 18:42:35 »
Haha, du kan pröva hälla i allt möjligt och köpa diverse hemmapulgrejer men det blir nog troligen billigast och längst varande resultat med en spolbil.
1timmes jobb, vad kan det kosta, 1500kr?


Enda som är värt att testa är två smockar på rätt sätt. + Ev industriell kemikalie. Sen är resten slöseri med tid.
Smockar river rent bättre än vad ni kan lyckas rengöra med fingrarna i vattenlåset. Att plocka isär rören slutar ofta med att det inte blir tätt när dom ska ihop igen.

Och det brukar inte vara problem i badrum när det kluckar i köket.

Ã…h hoppas jag fÃ¥r massa kluckande kök nu när jag börjar igen efter semestern.  Bra jobb :)
« Senast ändrad: 11 augusti 2013, 18:52:15 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #41 skrivet: 11 augusti 2013, 19:24:52 »
låt det klucka....


...tills det blir stopp.

DÃ¥ blir det enklare att lokalisera.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #42 skrivet: 11 augusti 2013, 19:38:22 »
 nono Rocas.
Det är mycket bättre att ta stickledningen nu innan ledningen går igen.
Det blir skitigt så in i he---e om man har otur.(dyrare pga mer tid på plats)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #43 skrivet: 11 augusti 2013, 20:01:14 »
Ok CC.

Det kluckar så rart i min duschbrunn.....när diskmaskinen tömmer i köket, men jag hoppas att det går över.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Det kluckar i avloppet
« Svar #44 skrivet: 11 augusti 2013, 20:20:18 »
 trÃ¥kigt den dagen när badrumsgolvet flyter .
det kommer, förr eller senare..
Du har gjort mycket själv hemma. Har du dragit den ledningen själv?
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 752
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!