Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarvatten frÃ¥n insjö: En eller tvÃ¥ pumpar för bättre kapacitet  (läst 11143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Hej på er.

Vi har sedan 20 år tillbaks en låååång ledning ner till en insjö där vi tar vatten för trädgårdens behov. Sugledningen är över 100 m lång men det är bara någon meter i höjdskillnad så det har inte varit några problem. Efter pumpen så fortsätter ledningen och är som längst runt 50m lång och med en lyfthöjd på 10 m. Alla fasta ledningar är PEM 32 PN10

Den pump vi har idag är en vanlig rostfri JET pump som enligt pappret ger 60 liter per minut vid fritt flöde. Mäter vi upp det längst bort i vårt system så handlar det om ungefär 40 liter per minut så en del av flödet "försvinner" på vägen i form av tryckfall och lyfthöjd.

Nu skulle vi behöva få ut mer vatten för att kunna vattna lite mer samtidigt. Har en del automatik och vill kunna köra mer nattetid men det räcker inte flödet till för.

Som jag ser det har jag två alternativ som kan vara gångbara. Båda alternativen kräver nog en nu sugledning då 32 mm inte är tillräckligt. Frågan är om det räcker med 40 mm eller om vi måste gå upp till 50 mm (dyrt)

1. Byta ut befintlig pump mot en som har högra kapacitet. Har kikat på en pump hos Jula som kallas JA200 som ger 120 liter per minut. Finns både som enfas och trefas. Enfas är att föredra då jag slipper byta elledning.

Investeringen i det här alternativet blir då 3000:- för pumpen och 1000:- för elen och någon hundralapp för rördelar. Totalt 4000:-

2. Skaffa en pump till och sätta dessa bredvid varandra. Behöver då dra ner en ledning till för den nya pumpen.

Investering i det här alternativet blir 1200:- för en ny pump och 500:- för elen och runt 500:- för rördelar.
Totalt 2200:-

Sen tillkommer kostnaden för sugslangen (2000:- för 40 mm alternativt 3000:- för 50 mm)


Det som jag själv kan se är att det skulle finnas en fördel med dubbla pumpar då dom skulle kunna justeras med olika start/stop tryck. Tappar man lite vatten så går bara den ena pumpen och om uttaget av vatten är stort så startar båda. Nackdelen kan vara att det är svårt att justera tryckbrytarna med något exakt värde då deras nogrannhet inte brukar vara så stor.

Med en pump så blir injusteringen tämligen enkel. Å andra sidan kan det finnas lägen där uttaget av vatten är precis på marginalen där pumpen kanske får jobba onödigt mycket.

Så vad tror ni? En eller två pumpar? Räcker det med 40 mm slang vid en så lång sugledning eller måste vi gå upp på 50 mm?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
De flesta pumpar är dåliga på att suga och klarar inte särskilt långa sugledningar innan dom börjar kavitera.
Jag har precis avslutat ett jobb som hade en pump med ca150m sugslang men de fick inte tillräckligt med flöde för att vattenspridarna skulle fungera.
De hade provat att montera en dyyyr 3-fas superjetpump men efter två månader såg pumphjulet ut som knäckebröd.
Pumptillverkaren tillkallades för garantianspråk, men det blev inga pengar tillbaka då sugledningen (32) var aför dålig, beräknad sugledning var 70mm!

Lösning. Vi placerade en billig jetpump vid vattentäkten och förvandlade sugledningen till tryckledning, sedan monterades en jetpump till i pumprummet som tryckhöjare, funkar kanon
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cougar ,hade dom verkligen satt en 32 sugledning om behovet är 70  :o
pump i serie  :) det kan bli en hyffsat stor tryckhöjning .
lite nyfiken bara vad är lyfthöjden på båda pumparna ?
@utopiaz. om du kollar hur mÃ¥nga minut liter  pumpen är pÃ¥ kan jag nog räkna fram vilken slang du bör ha .
ta med lyfthöjden på sugledningen räknat från bottenventilen och sugledningens längd . infoga gärna pumpkurvan på tilltänkt pump.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Jag skulle nog köpa en kraftigare pump den befintliga torde ju vara sliten också. Räcker inte det då behöver du en kraftigare sugledning.
Men som alltid helst så kort sugledning som möjligt... ev flytta pumpen med andra ord...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Som Bertil skriver så kan man flytta pumpen . det är ett bra allternativ om det finns ström i närheten . Annars kanske det är 150 meter kabel att schakta ner .
Cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Tyvärr är en flytt av pumpen inget alternativ då den inte får stå på kommunal mark. Ledningen får vi ha där men inte pumpen.

Jag har inte pumpkurvan hemma men om jag kommer ihåg rätt så låg det i gränslandet mellan 40 och 50 mm på sugsidan. Jag ska dubbelkolla kurvan men det lutar åt 50 mm.
Skulle ett alternativ kunna vara dubbla sugledningar?  Vi  har redan en 32 mm ledning och att lägga ner en till är rätt billigt i förhÃ¥llande till att byta till 50mm. Det kanske till och med är bättre med tre stycken 32 mm ledningar istället för en 50 mm.. Framförallt blir det lättare att fÃ¥ tag pÃ¥ kopplingar. 50 mm PEM kopplingar finns ju inte i alla butiker

Ledningarna blir ju exakt lika långa så det borde ju inte kunna bli "obalans" i flödet.

2*32 mm = 10,7 cm2
1*40 mm = 8,34 cm2

3*32 mm = 16,0 cm2
1*50 mm = 13,1 cm2

Måste det vara PN10 som sugledning eller räcker det med PN 6?


De siffror jag har än så länge är följande
Tryckhöjd
10 l/min: 65 m
70 l/min: 50 m
110 l/min: 30 m
125 l/min: 10 m

Max tryck 8 bar

Den här pumpen är ett alternativ
http://www.jula.se/hydroforpump-ja200-t-w-719921
« Senast ändrad: 11 augusti 2011, 00:50:29 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Med den pumpen rekomenderar jag dig en 63 slang som sugledning  . dÃ¥ klarar du dig om lyfthöjden pÃ¥ sugledningen är max 4 meter (157meter ).sÃ¥ skulle jag gjort :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Med den pumpen rekomenderar jag dig en 63 slang som sugledning  . dÃ¥ klarar du dig om lyfthöjden pÃ¥ sugledningen är max 4 meter (157meter ).sÃ¥ skulle jag gjort :)
cocacola *vinkar*

Jag tror tyvärr inte att det går att få dit en 63 slang. Det är lite väl snäva böjar när slangen ska gå från dike till vägtrumma på två ställen. Jag har en bit 50 slang som jag testat med och det var på gränsen att den gick att böja in i vägtrummorna. Trummorna ligger på halva vägen så det är lagom stökigt att hantera resten av slangen.

Det kanske skulle gå en riktigt varm sommardag att vinkla in slangen alternativt är att sätta ett par vinklar.

Om jag behöver komma upp i 63 mm slangen (eg 20 cm2) så blir det absolut enklaste att gå på 4*32 mm. Förvisso en hel del extra kopplingar i ändarna men betydligt smidigare att hantera genom vägtrummorna.

Hur är det med trycktåligheten (PN 6 eller 10) när PEM används som sugslang? Det blir ju ett undertryck i slangen men även PN 6 bör väl ha tillräcklig styvhet i materialet för att klara undertrycket?

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Undertrycket kan ju inte bli mer än ca 1 bar, så PN6'an borde hålla gott och väl ur den synpunkten. Sen är PN10 lite hållbararare vad gäller veckbenägenhet och övrig belastning, men ligger den hyfsat rakt och inte utsätts för biltrafik, eller annat så borde PN6 funka bra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Undertrycket kan ju inte bli mer än ca 1 bar, så PN6'an borde hålla gott och väl ur den synpunkten. Sen är PN10 lite hållbararare vad gäller veckbenägenhet och övrig belastning, men ligger den hyfsat rakt och inte utsätts för biltrafik, eller annat så borde PN6 funka bra.

Den största risken för slangen är om någon kör i diket med bilen eller när kommunen/vägverket behöver gräva i diket men varken det ena eller det andra har skett under de år vi haft ledningen där.

Ska se om jag kan hitta lite jordvärmeslang billigt på Blocket. Finns en annons om 700 m jordvärmeslang men det blir på tok för mycket. Får ha lite tålamod så ska det nog dyka upp ett antal slangar som är +120 m långa
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!