Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfukta extremt trÃ¥ng krypgrund.  (läst 8712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Avfukta extremt trång krypgrund.
« skrivet: 04 juli 2011, 21:13:37 »
Hej.
Kikade in genom mina kattgluggar i torpargrunden igår och kände att det var lite kondens på blindbotten som där bestod av någon slags slät formplyfa. Är det läge att installera avfuktare, och hur gör man om som i detta fall krypgrunden inte är högre än 25-30cm. Det går alltså inte att krypa där och ingen lucka för inspektion finns det heller. Dessutom tror jag att grunden består av två avskiljda krypgrunder med lite gjuten platta emellan, eftersom huset är tillbyggt i omgångar osv.
Finns det någon avfuktare man kan ställa utanför grunden och sedan föra in flera slangar lite här och var i grunden?

mvh sutarn

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2011, 23:17:36 »
PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.
Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.

Tänk på att täpa till övriga ventiler.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2011, 10:18:17 »
PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.
Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.

Tänk på att täpa till övriga ventiler.
Tack för tipset det borde ju funka. Men det var en rackare till att vara dyr. Jag föreställer mig att jag endast behöver avfukta på sommaren, så kanske finns det nån billigare variant som inte går i minusgrader...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2011, 10:46:58 »
PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.
Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.

Tänk på att täpa till övriga ventiler.
Tack för tipset det borde ju funka. Men det var en rackare till att vara dyr. Jag föreställer mig att jag endast behöver avfukta på sommaren, så kanske finns det nån billigare variant som inte går i minusgrader...

Sommartid kan du köra med Woods. Men då får du en del jobb med att anpassa den till dina behov...
Och gömma den vintertid.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2011, 14:46:04 »
PD250. Den kan du anpassa till dina behov. Suga fuktig luft via ventiler och blåsa in torr via 2 spiro.
Fukten rakt ut. Fördelen med denna är funktion vid minusgrader.

Tänk på att täpa till övriga ventiler.
Tack för tipset det borde ju funka. Men det var en rackare till att vara dyr. Jag föreställer mig att jag endast behöver avfukta på sommaren, så kanske finns det nån billigare variant som inte går i minusgrader...

Sommartid kan du köra med Woods. Men då får du en del jobb med att anpassa den till dina behov...
Och gömma den vintertid.
Ok. Några tips på hur man skulle kunna modifiera en billigare variant av avfuktare så att man kan ansluta slangar för att köra in i kattgluggarna?
FörlÃ¥t min okunskap men skulle man kunna svetsa ihop ett litet plÃ¥tskÃ¥p där man ställer en vanlig billig avfuktare med vattenbehÃ¥llare. FrÃ¥n plÃ¥tskÃ¥pet drar man ex tvÃ¥ spirorör till tvÃ¥ gluggar i grunden. Kommer avfuktaren suga Ã¥t sig luft frÃ¥n grunden dÃ¥?  :) Det kanske inte fungerar alls pÃ¥ det viset?
« Senast ändrad: 05 juli 2011, 14:48:24 av sutarn »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2011, 17:03:18 »
Du kan köpa färdiga anslutningar 300x300mm diam 100mm och svetsa dessa ihop. Sug direkt via 2 spiro och ventiler men blås in djupare typ 3 m in via 2 långa spiro.

SÃ¥ visst funkar det.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2011, 20:26:21 »
Du kan köpa färdiga anslutningar 300x300mm diam 100mm och svetsa dessa ihop. Sug direkt via 2 spiro och ventiler men blås in djupare typ 3 m in via 2 långa spiro.

SÃ¥ visst funkar det.


Ja det borde funka. Men jag antar att en vanlig billigare avfuktare suger in luft på baksidan och torr luft fläktas ut på framsidan typ? Då måste man kanske avgränsa dessa två sidor av avfuktaren i plåtlådan på något sätt, för jag antar att den inte både kan suga och blåsa i samma låda om du förstår vad jag menar. Eller tänker jag fel?
Tack för att du tar dig tid att diskutera mina knasiga idéer... ;D

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #7 skrivet: 05 juli 2011, 21:08:39 »
Hehe.

En anslutning med två punkter på baksidan och en anslutning med 2 punkter på framsidan.
Bakstycke i hård material.
Framsida kan vara lite mer flexibel. Där kommer torra luften skapa lite övertryck.

Exempel. Bakstycke i plåt.
Fram en svart plastsäck med två spiro.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #8 skrivet: 05 juli 2011, 22:32:57 »
Gjorde en liten skiss. Det jag är fundersam över är hur den bÃ¥de ska kunna suga till sig fuktig luft och samtidigt blÃ¥sa ut torr i samma plÃ¥tlÃ¥da Sc:,h  Därför ritade jag in ev slags skiljevägg i lÃ¥dan som pÃ¥ nÃ¥t vis avgränsar avfuktarens insug respektive utblÃ¥s. Men det kanske inte behövs dÃ¥?
 Thumbsup

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2011, 22:44:42 »
Om du ansluter utblåset tätt mot röret, behövs inga skilljeväggar.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2011, 23:30:52 »
Om du ansluter utblåset tätt mot röret, behövs inga skilljeväggar.
men hur ska jag få den anslutningen tät när inte avfuktaren i sig har någon anslutning för rör.

Utloggad peterand73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2011, 17:12:18 »
Jag hade samma problem som du för tio år sedan, men bestämde mig för att åtgärda det.

Jag grävde mig in under grunden och grävde gångar, så att jag kunde krypa runt i grunden. Jag gjöt sedan stödbalkar vid ingången och en ingång, med lucka. Därefter lade jag en fuktspärr (byggplast) på jorden. Jag satte igen alla kattgluggar, utom en som jag satte en datorfläkt i för att skapa undertryck och dra ut dålig lukt. Fläkten går bara sommartid. Jag installerade en Woods DS12 (för 2500 kronor) som har gått problemfritt sedan år 2002, med en luftfuktighet på i genomsnitt 58 %. Det var en hel del jobb, men det blev mycket lyckat. Jag inspekterar grunden två gånger om året och den är numer torr, fin och luktfri. Krypgrunden är 60 kvm.

Huset är tillbyggt med ytterligare 100 kvm, men den delen stÃ¥r pÃ¥ lecablock, är helt öppen Ã¥t ena sidan och med gÃ¥tt om plats att krypa/halvgÃ¥. Konstruktionen är suberb med inga som helst fuktproblem. Till det hör att den stÃ¥r pÃ¥ renarakat urberg, med ingen  stigande fukt.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2011, 18:22:57 »
Jag hade samma problem som du för tio år sedan, men bestämde mig för att åtgärda det.

Jag grävde mig in under grunden och grävde gångar, så att jag kunde krypa runt i grunden. Jag gjöt sedan stödbalkar vid ingången och en ingång, med lucka. Därefter lade jag en fuktspärr (byggplast) på jorden. Jag satte igen alla kattgluggar, utom en som jag satte en datorfläkt i för att skapa undertryck och dra ut dålig lukt. Fläkten går bara sommartid. Jag installerade en Woods DS12 (för 2500 kronor) som har gått problemfritt sedan år 2002, med en luftfuktighet på i genomsnitt 58 %. Det var en hel del jobb, men det blev mycket lyckat. Jag inspekterar grunden två gånger om året och den är numer torr, fin och luktfri. Krypgrunden är 60 kvm.

Huset är tillbyggt med ytterligare 100 kvm, men den delen stÃ¥r pÃ¥ lecablock, är helt öppen Ã¥t ena sidan och med gÃ¥tt om plats att krypa/halvgÃ¥. Konstruktionen är suberb med inga som helst fuktproblem. Till det hör att den stÃ¥r pÃ¥ renarakat urberg, med ingen  stigande fukt.
Har funderat på det du skriver men jag drar mig för det jobbet. Hur löste du utforslingen av jorden när du grävde, antar att det blir en del massor även om man bara gräver gångar?

Utloggad peterand73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Avfukta extremt trång krypgrund.
« Svar #13 skrivet: 10 juli 2011, 17:01:04 »
Jag forslade ur all jord med hink. Jag langade till frugan som satt utanför. Det blev ett par dagars arbete, men gott resultat. Det värsta  var att gräva sig in under huset och ligga med huvudet utstickandes under husgrunden och titta upp pÃ¥ huset. Snacka om panikÃ¥ngest, ifall nÃ¥got skulle rasa! Jag gjöt sedan bärande balkar där som extra säkerhet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!