Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: värmelösning till verkstad/lagerlokal??  (läst 58591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #75 skrivet: 30 november 2010, 18:55:34 »
Det hade gått bra att koppla som du ritat.
risken med en stor aerotemper är att den suger ur all värme ur pannan och sedan kommer det bara fesljummet vatten.


ah detta får bli lite experiment... ja de är som du säger att för stor är nog inte bra, men ja vet inte hur de räknar riktigt.
på den jag beställde så kan ja utläsa runt 10kw på högre hastigheten vid 60/40 och 15 grader inne. oljepannan blir ju begränsningen vad ja kan ta ut och då är de ca 20 kw.
är det samma sak som att den kan hålla 2 såna i schack då? fast då är de inget över till golvvärmen.

men kör man fläkten på lågfartså står de 7kw. då tänker jag att 2 blir 14 kw och 6kw över till golvvärmen, men då går pannan konstant. nja en fläkt blir nog bra hur som helst.
hoppas....  :( lika bra att testa en i praktiken innan ja pÃ¥stÃ¥r ja behöver 2 iaf.
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #76 skrivet: 30 november 2010, 19:20:59 »
jag vet ju inte hur varmt du har tänkt dig att ha därinne, men om du vill ha 20 ºC så går det ju åt ca 30KW att värma upp hela rasket vid DUT (-20 ºC) om det är lite si och så med isoleringen som jag tyckte att jag läste i nått tidigare inlägg?

Men du tänker dig att hålla grundvärme med golvet och braka på med aerotempern när du ska vara där, och då blir ju effektuttaget inte lika stort eftersom du har värmelager ackumulerat i betongplattan som fortsätter att värma....

men som du skriver, bättre att prova med en först Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #77 skrivet: 30 november 2010, 19:55:08 »
jag vet ju inte hur varmt du har tänkt dig att ha därinne, men om du vill ha 20 ºC så går det ju åt ca 30KW att värma upp hela rasket vid DUT (-20 ºC) om det är lite si och så med isoleringen som jag tyckte att jag läste i nått tidigare inlägg?

Men du tänker dig att hålla grundvärme med golvet och braka på med aerotempern när du ska vara där, och då blir ju effektuttaget inte lika stort eftersom du har värmelager ackumulerat i betongplattan som fortsätter att värma....

men som du skriver, bättre att prova med en först Thumbsup

20grader går inte att greja i, för varmt, har ju 7grader inne nu vid minus 15 ute, bra grundvärme, blir samma sen ungj fast höja till 12-15 grader med fläkten. det jag inte vet är hur lång tid det tar att värma upp 1500m3 luft från 10-15 grader med hjälp av 10kw??

kan du de? eller någon?

det jag vet i nu läget är ju att jag har 300m2 inte jättebra isolerat men att jag har 7 grader inne vid minus 15 ute och värmer med 6kw elpatron och har elpatrons vrede på 35grader. går de räkna baklänges då kanske o veta hur de ter sig me 10kw till under en viss tid.
en gissning är god nog
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #78 skrivet: 01 december 2010, 18:01:38 »
föregående fråga kvittar i nuläget utan svar, det blir som det blir för grejerna är ju redan köpta ändå så ja kan testa själv inom snar framtid.

nu till nästa projekt....

har beställt en alloljebrännare som ska köra spillolja och eldningsolja mot nibe attack som ja allså har som spets.

pannan ska allså ha en skorsten för att fungera, annars blir de rykigt inne i pannrummet.

delen som är med går ju på pannan och 40cm bakåt, inte tillräckligt för att komma ut ur väggen så måste hitta på o skarva med, har även köpt den runda förlängningen så att det vinkelräta röret kommer lite högre upp, ca 175cm innan det ska ut genom väggen.

såå, cortenstål säger de att det ska vara? eller syrafast rostfritt? vilket som? är det cortenstål på de delarna som var med pannan?

runda röret i pannan är ju 12,5cm invändigt sen blir de fyrkantigt och är ca 12ggr 16cm inv, när ja sen ska på till runt rör igen ska jag köra på 12,5 cm igen då? blir ju 1,5m skorsten inne o ut ur väggen sen behövs de väl ytterligare 3m för att komma upp till takfot.

någon som har nått att säga om detta?
går de med vanligt rostfritt annars??
« Senast ändrad: 01 december 2010, 18:34:50 av gb79 »
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #79 skrivet: 01 december 2010, 19:24:57 »
effektuttaget blir lite knepigt att beräkna, mitt beräkningsprogram funkar inte i sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer  ::)
men aerotemperns effekt är väl beräknad till 10KW vid omgivande temperatur på +18 ºC och framledning på +65 ºC, bara genom att börja uppvärmningen vid en lägre omgivande temperatur höjer effekten väldigt mycket, skulle tro att den ger ca 15KW då så det borde nog inte ta alltför lång tid att få en dräglig arbetstemp därinne...

skorstenar är inte min grej heller, men jag tror inte det räcker att ta sig till takfoten, jag tror att man ska en meter över nock.... kolla med sotarn så slipper du göra om Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #80 skrivet: 01 december 2010, 20:10:56 »
effektuttaget blir lite knepigt att beräkna, mitt beräkningsprogram funkar inte i sÃ¥ lÃ¥ga temperaturer  ::)
men aerotemperns effekt är väl beräknad till 10KW vid omgivande temperatur på +18 ºC och framledning på +65 ºC, bara genom att börja uppvärmningen vid en lägre omgivande temperatur höjer effekten väldigt mycket, skulle tro att den ger ca 15KW då så det borde nog inte ta alltför lång tid att få en dräglig arbetstemp därinne...

skorstenar är inte min grej heller, men jag tror inte det räcker att ta sig till takfoten, jag tror att man ska en meter över nock.... kolla med sotarn så slipper du göra om Thumbsup


en meter över nock blir de inte  fiR:

tror de är 8meter    a:gl
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #81 skrivet: 02 december 2010, 06:29:18 »
 ;D  8 meter, det blir nog snyggt  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #82 skrivet: 02 december 2010, 08:04:43 »
;D  8 meter, det blir nog snyggt  Thumbsup

ah och dyrt  ;D

nä men man behöver inte ha 1 meter över nock längre säger de, sen är de ju en verkstad inte hus så lite tullar ja på reglerna.

jag vet inte om ja skulle gått rätt upp istället o ut i yttertak innifrån istället men så som ja tänkt är så här.
göra delen inom gula cirkeln först så ja får igång de, sen bygga på o isolera.
men du vet inte om de går bra att göra i 0,7mm rostfri plåt eller måste den vara syrafast vid oljeeldning?

Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #83 skrivet: 02 december 2010, 17:21:14 »
Sorry, ingen aning
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #84 skrivet: 02 december 2010, 19:58:33 »
Sorry, ingen aning ..

de ä lugnt, har hunnit forska lite idag, är corten rör som gäller, pris o hållbarhet gör att det är de som gäller.
kör nu nibes orginaldelar i början, förlängning på de runda rökröret uppåt sen vinkelrökröret och ytterligare en förlängning på det för att komma ur vägg på utsida och väl det. där slutar ja för att sparka igång pannan.
sen bygger ja pÃ¥ skorsten i cortenrör och isolererar och gör yttermantel när det är lite normalare väder ute  huvuddunk

listan på saker ja köpt till detta känns onödigt lång och blir mer dyrt än vad går att försvara antagligen men får trösta mig med att allt ja gör själv inte kostar så mycket.....

har även beställt en kroll alloljebrännare som är är på 14-19 kw, går att byta munstycke och få ur 25 kw ca om de krävs....
skruva upp en frico fläktluftvärmare idag oxo i väntan på lite rörkoppling
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #85 skrivet: 03 december 2010, 19:42:26 »
cougar  ;D

har du tid?

de elektriska ska in nu, ström till värmepump, oljepanna och smo10
sen kommunikation mellan smo10 och värmepump, går även sätta mellan smo10 och oljepanna men får bli senare.

vad jag frågar nu är... tempgivarna, ska jag sätta de som på sista ritningen på framledning golvvärme ut ur acktanken och returledning till värmepump oxo ut från acktanken?

och är det nåt mer som ska klistras fast för temp? har ju säkert 6 trådar med men vet inte var mer de behövs???
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #86 skrivet: 04 december 2010, 17:58:07 »
Ja, på returen och tilloppet från golvvärme och utetempen är ju givet, sedan borde du nog ha en givare i oljepannan för att visa att det finns värme att hämta där. sedan ev. en givare på returen från värempumpen för att få ett larm om det blir får låg temp. jag är lite för dåligt insatt i Nibe, men det känns rimligt...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #87 skrivet: 05 december 2010, 12:58:23 »
Ja, på returen och tilloppet från golvvärme och utetempen är ju givet, sedan borde du nog ha en givare i oljepannan för att visa att det finns värme att hämta där. sedan ev. en givare på returen från värempumpen för att få ett larm om det blir får låg temp. jag är lite för dåligt insatt i Nibe, men det känns rimligt...

ah får kika på de lite, satte iaf ihop rören såppas att vi kunde köra igång elpatronen på pannan istället för att ha elpatron på enbart golvvärmefördelaren.
så det innebär att allt är kopplat utom den sista metern till aerotempern och fylla den ledningen.
har allså kört ett dygn på elpatron i pannan nu och de verkar funka kanon.

tack så mycket för allt stöd o hjälp, vart kul för mig o pula me detta mycket själv även om rörkrökaren naturligtvis hjälpt mig att sätta ihop det o få allt riktigt snyggt och funktionellt.

imorrn tänkte jag koppla in strömmen till värmepumpen på morgonen och låta den förvärma 6timmar enligt manualen innan ja sätter igång kompressorn. blir spännande.
finns bara en liten felmarginal som kan gå snett, har även tillfällig ellösning i bygget där mitt elskåp tar ström från en intilliggande byggnad innan fasadskåp o allt kommit igång på mitt.
risk för att det inte klarar den lasten med både värmepump och pannans elpatron samtidigt men går den som det ska bara så ska ju inte elpatron behövas mer.

iaf, tack cougar  Thumbsup
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #88 skrivet: 06 december 2010, 13:35:17 »
Koppla in värmepumpen och körde igång för en halvtimme sen... så långt går allt bra.
ska bli spännande att se vad den levererar för effekt nu. runt nollan ute idag och ska bli 10 minus i veckan.

är fortfarande tempgivarna ja grunnar på om de sitter rätt, satte ju på golvvärmeledningen ut från acktanken, där går de ut ca 26,5 grader då ungj. satte returtempgivaren mellan utloppet på acktanken och returinloppet på värmepumpen. är ca 20 grader där.
sen har ja anliggninstermometer på framledning efter värmepump och där är det nu 28grader ut från pump.

får ju ha rätt låg kurva och låg försjkutning för att de ska stämma med de här temperaturerna antagligen men provar iaf nu då.

den kommer allså om ja fattat rätt köra längre tid när ja har framledningsgivaren på detta stället så att den fyller mer i tanken innan den ger upp för eventuellt stopp?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #89 skrivet: 06 december 2010, 16:07:36 »
Rätt uppfattat Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!