Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmelösning till verkstad/lagerlokal??  (läst 58372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2010, 21:45:49 »
Det går bra med vilken acktank som helst på 300-400 liter sådär.
Om du bara har golvvärme och inga radiatorer så behöver du inga shuntar till golvvärmen, det räcker att du har en styrning till värmepumpen med tempkurva och som kan hantera oljepanna med shunt som steg två.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #16 skrivet: 20 oktober 2010, 17:58:56 »
Det går bra med vilken acktank som helst på 300-400 liter sådär.
Om du bara har golvvärme och inga radiatorer så behöver du inga shuntar till golvvärmen, det räcker att du har en styrning till värmepumpen med tempkurva och som kan hantera oljepanna med shunt som steg två.


jag slutade med frÃ¥gorna här för ja känner mig dum som inte förstÃ¥r riktigt  huvuddunk men kan du förtydliga lite??

hur hanterar värmepumpen att shunten på oljepannan blir steg 2? och då antar jag att du inte menar den manuella schunten på pannan? utan det ska sättas en schunt till efter med elektrisk termostat?

och om ja vänder på det, kan jag ha en sån "tekniktank", ja vet inte riktigt hur den fungerar men jag tänker så här. golvvärmen till allt är kopplad till tekniktanken.
in i den går det en slinga från värmepumpen som är installerad för sig självt utan vetskap om pannan. den slingan värmer över till vattnet som är golvvärmen?

och sen ytterligare en separat slinga in i tekniktanken som kommer från oljepannan, som vid behov jag slår på manuellt som som enbart skickar över vatten från den manuella schunten? oxo utan vetskap om att de finns en värmepump, men har dessutom oschuntat vatten ut som går till ett par aerotemprar.

skulle det kunna funka så här?? varför jag önskar det kunde vara så här är ju att då är det ju väldigt enkel installation och den ena behöver inte den andra utan jag kan få igång en av dem snabbare.

tacksam för svar. gärna tips på tekniktank som motsvarar ovanstående med länk, och är det varmvatten funktion i den oxo tro?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #17 skrivet: 20 oktober 2010, 18:27:00 »
Närå, fråga på, det är nog jag som tar en del saker för givet när jag förklarar....

Värmepumpen har oftast ( det beror på vilken du väljer ifs)en utgång som hanterar shuntstyrning, den kan man programera att hantera oljepanna med shunt som steg två. då får du funktionen att oljepannan går mot aerotempern när behov finns( termostat som startar cirk.pumpen till aerotempern) och därefter shuntar ut precis så mycket värme som behövs för att uppnå temperaturen som golvvärmen behöver.

Jag brukar använda mig av den här tanken:http://www.boroe.com/tank.php?tankid=3

fast ska du ha varmvatten också faller ju lite min ide, men gör du inte av med så mycket varmvatten så kan du ha en förvärmningsslinga i acktanken och sedan en elberedare.
Gör du av med mycket varmvatten så blir det nog ekonomi i att montera en växelventil och en separat varmvattenberedare
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2010, 18:45:22 »
Nibe Attack har 125 liters inbyggd värmevattentank, och 96 liters varmvattenberedare. De båda "tomma" rören som sticker upp på toppen är alltså för varmvatten.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #19 skrivet: 20 oktober 2010, 21:06:37 »
Närå, fråga på, det är nog jag som tar en del saker för givet när jag förklarar....

Värmepumpen har oftast ( det beror på vilken du väljer ifs)en utgång som hanterar shuntstyrning, den kan man programera att hantera oljepanna med shunt som steg två. då får du funktionen att oljepannan går mot aerotempern när behov finns( termostat som startar cirk.pumpen till aerotempern) och därefter shuntar ut precis så mycket värme som behövs för att uppnå temperaturen som golvvärmen behöver.

Jag brukar använda mig av den här tanken:http://www.boroe.com/tank.php?tankid=3

fast ska du ha varmvatten också faller ju lite min ide, men gör du inte av med så mycket varmvatten så kan du ha en förvärmningsslinga i acktanken och sedan en elberedare.
Gör du av med mycket varmvatten så blir det nog ekonomi i att montera en växelventil och en separat varmvattenberedare

ah kom på det med varmvattnet sen att det är som cheetah skriver att attacken har ju förrådsberedare inbyggd så är den igång har ja gått om varmvatten, och använder väl iof inte mycket så kan ju sitta såna minsta elberedare vid 2 tappställen som håller lite varmvatten på sommaren. räcker ju med nån hink till tvätt.

är fortfarande schunten jag ställer mig undrande över? går de länka till vad som krävs där, allså enligt ditt schema du rita. värmepump som kör runt till en sån acktank du länka, fast ja skulle nog föredra den runda varianten som fanns i 320liter om det inte måste va 500? tycker man måste tappa lite effekt på att värma mer vatten?
sen allså schunten som spetsar från pannan på tilloppet till tanken. kan du länka till en sån?
och en fråga till, enligt schemat, kan manta bort värmepumpen i schemat och bara koppla ihop retur med framledning och ändå ha en fungerande värme med oljepannan o schunten?
frågar allså för att om jag kopplar in olje pannan innan jag skaffat värmepump så känns det ju onödigt att göra om allt om det funkar så att schunta på ledningen?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #20 skrivet: 22 oktober 2010, 17:59:57 »
Närå, fråga på, det är nog jag som tar en del saker för givet när jag förklarar....

Värmepumpen har oftast ( det beror på vilken du väljer ifs)en utgång som hanterar shuntstyrning, den kan man programera att hantera oljepanna med shunt som steg två. då får du funktionen att oljepannan går mot aerotempern när behov finns( termostat som startar cirk.pumpen till aerotempern) och därefter shuntar ut precis så mycket värme som behövs för att uppnå temperaturen som golvvärmen behöver.

Jag brukar använda mig av den här tanken:http://www.boroe.com/tank.php?tankid=3

fast ska du ha varmvatten också faller ju lite min ide, men gör du inte av med så mycket varmvatten så kan du ha en förvärmningsslinga i acktanken och sedan en elberedare.
Gör du av med mycket varmvatten så blir det nog ekonomi i att montera en växelventil och en separat varmvattenberedare

ah kom på det med varmvattnet sen att det är som cheetah skriver att attacken har ju förrådsberedare inbyggd så är den igång har ja gått om varmvatten, och använder väl iof inte mycket så kan ju sitta såna minsta elberedare vid 2 tappställen som håller lite varmvatten på sommaren. räcker ju med nån hink till tvätt.

är fortfarande schunten jag ställer mig undrande över? går de länka till vad som krävs där, allså enligt ditt schema du rita. värmepump som kör runt till en sån acktank du länka, fast ja skulle nog föredra den runda varianten som fanns i 320liter om det inte måste va 500? tycker man måste tappa lite effekt på att värma mer vatten?
sen allså schunten som spetsar från pannan på tilloppet till tanken. kan du länka till en sån?
och en fråga till, enligt schemat, kan manta bort värmepumpen i schemat och bara koppla ihop retur med framledning och ändå ha en fungerande värme med oljepannan o schunten?
frågar allså för att om jag kopplar in olje pannan innan jag skaffat värmepump så känns det ju onödigt att göra om allt om det funkar så att schunta på ledningen?

provar att lyfta denna frågan igen o se om jag får svar på länk till lämplig shunt? och om de går fint att gör rundgång där värmepumpen ska sitta i väntan på inköp?

sista frågan gäller återigen acktanken, behöver jag verkligen den, förlåt att ajag frågar men de är ju ändå 800lpm golvvärmeslang som först värms med värmepump sen höst tidig vår.
sen ytterligare 800 lpm som kopplas in vid kraftig kyla när oljepannan sätts på, måste ju ändå va en del vattenvolym i 1600lpm slang? hur mycket? 1600 ggr 0,3? 480 liter?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #21 skrivet: 22 oktober 2010, 18:27:27 »
Hej!
Tex. en sådan här, VRG130 http://infoweb.esbe.se/files/53521/Vridande%20styrdon_SE_99501340_A_LR.pdf funkar bra.
Det går bra att göra en "loop" istället för värmepumpen och montera den senare.

Visst det funkar utan acktank, men det är säkrare med.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #22 skrivet: 23 oktober 2010, 10:39:25 »
Här kommer en skiss hur jag skulle lösa din installation
Hoppas den går att läsa den blir skev när jag konverterar till PDF, jag vet inte vad jag gör för fel..

ok nu är jag nära att göra enligt ditt förslag

men fortfarande en grej ja inte fattar på schemat

är den högra ledningen från oljepannan värme ut till shunten?
och isåfall varför blir returen på framledningen och inte returen från tanken in i returen i oljepannan?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #23 skrivet: 23 oktober 2010, 11:40:08 »

är den högra ledningen från oljepannan värme ut till shunten?
och isåfall varför blir returen på framledningen och inte returen från tanken in i returen i oljepannan?

jag har klistrat dit lite pilar på ritningen så den kanske blir lite begripligare.

principen är att shunten ska hämta precis så mycket värme från oljepannan som behövs för att få tillräcklig värme i golvet men alltid i första hand låta värmepumpen sköta uppvärmningen.

tex. behövs 35 ºC i golvet för att uppnå önskad innetemp. men värmepumpen klarar bara av att tillverka 30 ºC då hämtar systemet resterande 5 ºC från oljepannan via shunten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2010, 12:30:47 »

är den högra ledningen från oljepannan värme ut till shunten?
och isåfall varför blir returen på framledningen och inte returen från tanken in i returen i oljepannan?

jag har klistrat dit lite pilar på ritningen så den kanske blir lite begripligare.

principen är att shunten ska hämta precis så mycket värme från oljepannan som behövs för att få tillräcklig värme i golvet men alltid i första hand låta värmepumpen sköta uppvärmningen.

tex. behövs 35 ºC i golvet för att uppnå önskad innetemp. men värmepumpen klarar bara av att tillverka 30 ºC då hämtar systemet resterande 5 ºC från oljepannan via shunten.

tack du är en ängel, fast ja fattar ju ändå inte hur det funkar uppenbarligen, antaglien kan man använda shunten på så många olika sätt.
med det lilla jag begriper så ritade ja om från dina förutsättningar hur jag trodde de skulle vara??

Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2010, 12:50:07 »

är den högra ledningen från oljepannan värme ut till shunten?
och isåfall varför blir returen på framledningen och inte returen från tanken in i returen i oljepannan?

jag har klistrat dit lite pilar på ritningen så den kanske blir lite begripligare.

principen är att shunten ska hämta precis så mycket värme från oljepannan som behövs för att få tillräcklig värme i golvet men alltid i första hand låta värmepumpen sköta uppvärmningen.

tex. behövs 35 ºC i golvet för att uppnå önskad innetemp. men värmepumpen klarar bara av att tillverka 30 ºC då hämtar systemet resterande 5 ºC från oljepannan via shunten.

eller nu fattar jag kanske
vattnet från värmepumpen går rätt fram i shunten till tanken och då kommer inget från pannan och när den öppnar går det både rätt fram och in i pannan där tempen höjs??
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #26 skrivet: 23 oktober 2010, 14:21:30 »

eller nu fattar jag kanske
vattnet från värmepumpen går rätt fram i shunten till tanken och då kommer inget från pannan och när den öppnar går det både rätt fram och in i pannan där tempen höjs??

Japp, där har du det!   Thumbsup

I vanliga fall passerar vattnet rakt igenom ventilen och oljepannan blir inte belastad alls, behövs däremot lite spetsvärme shuntar shunten in lite värme efter behov men den största lasten stannar forfarande hos värmepumpen.
sedan när det blir för kallt ute för att värmpumpen ska kunna erbjuda någon värme alls så tar pannan över hela driften
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #27 skrivet: 23 oktober 2010, 15:35:58 »

eller nu fattar jag kanske
vattnet från värmepumpen går rätt fram i shunten till tanken och då kommer inget från pannan och när den öppnar går det både rätt fram och in i pannan där tempen höjs??

Japp, där har du det!   Thumbsup

I vanliga fall passerar vattnet rakt igenom ventilen och oljepannan blir inte belastad alls, behövs däremot lite spetsvärme shuntar shunten in lite värme efter behov men den största lasten stannar forfarande hos värmepumpen.
sedan när det blir för kallt ute för att värmpumpen ska kunna erbjuda någon värme alls så tar pannan över hela driften

jättebra, och hur får man in styrningen på detta då?

jag antar att som idag så är det 30 grader golvvärmen vill ha, allså 30 grader i börvärde på en värmepump som jobbar onoff tex som min nibe 1225, vattnet går då runt och styrs av en kurva i värmepumpen. när det blir kallare ute och börvärdet är upp i 35 och den inte orkar upp till det och vill slå på ett elsteg är det då som shunten öppnar? allså man kopplar in elektriskt att istället för att elpatron går in så säger den till att öppna shunten? eller säger den till att starta pannan? och i så fall hur varmt vatten kommer det ifrån pannan?
på min nibe attack sitter ju en manuell shunt direkt uppe på pannan där man kan begränsa temperatur ut, låt oss säga att den är på 40 grader. är det så den jobbar då att när värmepumpen fått runt varmare vatten och lever upp till börvärdet så stänger shunten igen?

jag ber om ursäkt för att ja frågar så otroligt mycket men ja tycker det är skitkul med sånt här men är ju så mycket att lära.
mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #28 skrivet: 23 oktober 2010, 16:23:49 »
jättebra, och hur får man in styrningen på detta då?

jag antar att som idag så är det 30 grader golvvärmen vill ha, allså 30 grader i börvärde på en värmepump som jobbar onoff tex som min nibe 1225, vattnet går då runt och styrs av en kurva i värmepumpen. när det blir kallare ute och börvärdet är upp i 35 och den inte orkar upp till det och vill slå på ett elsteg är det då som shunten öppnar? allså man kopplar in elektriskt att istället för att elpatron går in så säger den till att öppna shunten? eller säger den till att starta pannan? och i så fall hur varmt vatten kommer det ifrån pannan?
på min nibe attack sitter ju en manuell shunt direkt uppe på pannan där man kan begränsa temperatur ut, låt oss säga att den är på 40 grader. är det så den jobbar då att när värmepumpen fått runt varmare vatten och lever upp till börvärdet så stänger shunten igen?
Man behöver en styrning som kan hantera en shunt som steg två som pulsar ut styrsignaler till shunten ju mer värme som krävs. en givare monteras på röret mellan panna och acktank. Det finns värmepumpar med den funktionen( IVT, Stiebel-eltron tex. det finns fler) oljepannan kan du starta med en utetermostat som startar när det blir kallare ute än tex +5 ºC (annars får du ju inte aerotempern att fungera förren värmepumpen vill)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmelösning till verkstad/lagerlokal??
« Svar #29 skrivet: 23 oktober 2010, 16:32:48 »
jättebra, och hur får man in styrningen på detta då?

jag antar att som idag så är det 30 grader golvvärmen vill ha, allså 30 grader i börvärde på en värmepump som jobbar onoff tex som min nibe 1225, vattnet går då runt och styrs av en kurva i värmepumpen. när det blir kallare ute och börvärdet är upp i 35 och den inte orkar upp till det och vill slå på ett elsteg är det då som shunten öppnar? allså man kopplar in elektriskt att istället för att elpatron går in så säger den till att öppna shunten? eller säger den till att starta pannan? och i så fall hur varmt vatten kommer det ifrån pannan?
på min nibe attack sitter ju en manuell shunt direkt uppe på pannan där man kan begränsa temperatur ut, låt oss säga att den är på 40 grader. är det så den jobbar då att när värmepumpen fått runt varmare vatten och lever upp till börvärdet så stänger shunten igen?
Man behöver en styrning som kan hantera en shunt som steg två som pulsar ut styrsignaler till shunten ju mer värme som krävs. en givare monteras på röret mellan panna och acktank. Det finns värmepumpar med den funktionen( IVT, Stiebel-eltron tex. det finns fler) oljepannan kan du starta med en utetermostat som startar när det blir kallare ute än tex +5 ºC (annars får du ju inte aerotempern att fungera förren värmepumpen vill)

ah ok, så de finns inte på alla allså, min nibe 1225?
men hur som, elstyrning är lyx ja inte kanske behöver, ja är ju i verkstan titt som tätt så funkar det att ja vrider lite manuellt på den så pannan shuntar in lite hela tiden oxo då isåfall?
i fallet när vermepumpen vill ha 35 grader o orkar till 30, dÃ¥ kan ja öppna lite grann och de gÃ¥r ut lite av de 40gradiga vattnet frÃ¥n pannan hela tiden dÃ¥.sÃ¥ fÃ¥r värmepump jobba lite lättare. ah ja krÃ¥nglar till det men är som sagt ingen fara om ja behöver vrida manuellt, eller om de blir för kallt stundtals. bara lösningen är ok... nu kör vi sÃ¥ :) fast ja har iof Ã¥ngrat mig förut  huvuddunk

tack för all hjälp iaf
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!