Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Erfarenheter frÃ¥n min golvvärme installation (glespanel/spÃ¥rfräsning)  (läst 25807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Tjena!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter från golvvärme installationen.

Har installerat golvvärme på hela nedre plan.

En del är med glespanel (slangarna på CC 20cm, glespanel 70x25mm med 3cm mellanrum) och den andra delen är frästa spår i golvspånskiva.

Fräsning i golvspånskiva:
För att kunna fräsa i både x och y-led (inga slangar som behöver dras nere i trossbotten) så har jag först lagt 22mm golvspån och ovan på det skruvat 12mm spånskiva som jag sedan fräser i. Dvs jag har 22+12mm spånskiva att fräsa i.
Många skruvar blir det om man inte limmar 12mm spånskivan ovanpå (12mm skivan fräses sönder till stor del).
Det är viktigt att planera/rita upp slangdragningen så man har det klart för sig när man står med fräsen i handen.
Jag ritade först upp dragningen på datorn. Sedan ritade jag upp hela dragningen på golvet både som bekräftelse på att jag inte tänkt fel och det är annars lätt att av misstag fräsa på fel ställe.


Sedan är det bara att köra igång med fräsning.
Använde en rak regel som jag skruvade fast i golvet som mothåll för fräsen.
Jag köpte en betongspårfräs på Jula som jag satt på 5st trä-cirkelsågkapskivor på.
Det fanns dock inga klingor med rätt håldiameter, så jag fick svarava upp dessa för att passa till betongspårfäsen.
« Senast ändrad: 10 augusti 2010, 09:03:35 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Erfarenheter från golvvärme installation
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2010, 09:02:51 »
Betongspårfräsen kostade ca 600kr på Jula. I efterhand hade jag köpt den dyrare, då 1200 watt var lite väl lite att åka med.
Klingor köpte jag på Biltema, men i efterhand så hade jag kanske försökt köpa lite bättre kvalitetsklingor då många tänder åkte vid de tillfällen jag körde på en skruv.
Skruvar är riktigt hårda jämfört med spik, så det gäller att tänka till före var man skruvar den undre 22mm spånskivan så man inte gör som jag och sätter en skruvrad precis där jag skulle fräsa.
Man ska normalt fräsa tvärs över golvreglarna och då längs med golvspånskivorna. Med CC 20cm så hamnar ena slangen mitt i skivan och där hade jag ju naturligtvis skruvat skivorna. Med 12mm spånskiva ovanpå det så såg man inte dessa skruvar när man kom med fräsen. Så var 3:e rad fick jag först fräsa bort 12mm spånskivan, tabort skruvar och sedan fräsa resterande del i 22mm skivan.
Vändningarna fräste jag med Jula 19mm fräs (kallas de notfräs?) och biltemas överhandsfräs.
Fräsarna slets ganska fort då de inte är av bästa kvalitet, men det gick ganska bra om man körde lågt varvtal och fräste i 3 olika djup. (Det går snabbt att ställa om fräsdjupet på fri hand om man ställt in överhandsfräsens stopp på färdigt djup).
Gjorde en spånskiva som frässtöd/mall som jag skruvade där vändningen skulle vara.

Blir väldigt snyggt och prydligt med färsta spår.
Men det tar mycket tid att fräsa. Glespanel går mycket fortare att lägga.
Det blir väldigt mycket spån från fräsningen. En spånsug är mer eller mindre ett måste.
Tipset är att ha spånsugen utomhus så man slipper dammet inomhus.


IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det verkar alltså som att glespanel är att föredra ur arbetsinsatssynpunkt. Finns det några fördelar med spånskiva och frästa spår?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
18mm djupt spår fräste jag.
Sedan är det bara att lägga i golvvärmeplåtar och lägga ned slangen.
Jag spikade ihop en slangvinda där jag hade slangen på. Det är annars väldigt otympligt att rulla ut från en stor rulle med slang.
Själva slangläggningen gick på några minuter.

Tänk pÃ¥ att vändningarna tar ganska mycket plats (plats där man inte kan ha golvvärmeplÃ¥tar).  SÃ¥ under kyl och frys där man inte vill ha golvvärme sÃ¥ kan man ändÃ¥ dra in vändningarna ganska lÃ¥ngt inunder för att fÃ¥ golvvärmeplÃ¥tar pÃ¥ sÃ¥ stor yta som möjligt.

Sedan är det bara att lägga övergolvet vad man då vill ha. Jag har i kök/matdelen och hall lagt plastmatta för att kunna drälla med vatten utan att behöva fundera. Där har jag lagt 12mm spånskiva kant i kant som underlag före mattan.
Jag ritade åter rigoröst ut alla slangar på övergolvet och även markerade skruvlinjer före jag skruvade fast övergolvets 12mm spånskiva. En skruv på fel ställe och det är punka på allt!
Så det gäller att tänka sig för mer än en gång före man skruvar!
Jag hade en kontrollant som gav mig klartecken före varje skruv att den var på en markerad skruvlinje och inte på en slang.

Som sagt:
Spånsug, betongspårfräs med mer kraft, bättre klingor eller ännu hellre fundera till så man inte får skruvar där man ska fräsa.
Mycket mer pyssel och mycket mer tidsödande med spårfräsning jämfört med glespanel.
Spårfräsning kräver betydligt mer maskiner än glespanel (spånsug, hanöverfräs, betongspårfräs).
Det ser snuggt ut och blir bra när man väl är färdig med spårfräst.
När du ska skruva övergolv så MÅSTE man vara väldigt noga med att markera var man får skruva och inte.
Tänk till mer än en gång så att du inte skruvar där du senare har tänkt att fräsa.
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Citera
Det verkar alltså som att glespanel är att föredra ur arbetsinsatssynpunkt. Finns det några fördelar med spånskiva och frästa spår?

Det blir snyggt och prydligt. Man kan dra till/från ledarna utan att behöva dra ner dem i trossbotten (med 22+12mm spånskiva).
Man kanske redan har ett befintligt golv med spånskiva.

Skulle jag göra om det så kanske jag hade kört mer glespanel, men det känns bra när man är klar med spårfräsningen.
Med glespanel finns det antagligen lite större risk att få drag i mellan glespanelen om det inte är perfekt isolerat.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Finns det några fördelar med spånskiva och frästa spår?

I en del konstruktioner så är golvspånet samverkande med bjälklaget och då fungerar det inte med glespanel. Förutsätter naturligtvis att spåren inte går igenom golvspånet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
För att kunna fräsa i både x och y-led (inga slangar som behöver dras nere i trossbotten) så har jag först lagt 22mm golvspån och ovan på det skruvat 12mm spånskiva som jag sedan fräser i. Dvs jag har 22+12mm spånskiva att fräsa i.

Jag valde en liknande variant, men offrade ytterligare tio millimeter och sparade in fräsningen. Först 22 mm golvspån på reglarna, sedan ytterligare ett skruvlimmat lager 22 mm spån, sågat i lagom breda remsor (255 mm i mitt fall), rundade i ena änden. Resultatet blev ett lättlagt och mycket stabilt golv.

Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Tjena!

Hur gjorde du rundningarna på ett rationellt sätt?
Jag reglade på mitt golv med korslagd 45x70 reglar.
Så jag hade redan med att öka isoleringen börjat att stjäla lite takhöjd varpå jag inte ville bygga allt för mycket på höjden, men ändå få ett stabilt golv med möjlighet till flexibel slangdragning.

Har du några bilder från hur du har gjort vid fördelaren?
Jag tänkte nog göra en liten låda där jag drar upp alla slangar till fördelaren och sedan gjuter igen.

//Micke

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad peo153

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
En del är med glespanel (slangarna på CC 20cm, glespanel 70x25mm med 3cm mellanrum) och den andra delen är frästa spår i golvspånskiva.

Fräsning i golvspånskiva:
För att kunna fräsa i både x och y-led (inga slangar som behöver dras nere i trossbotten) så har jag först lagt 22mm golvspån och ovan på det skruvat 12mm spånskiva som jag sedan fräser i. Dvs jag har 22+12mm spånskiva att fräsa i.

Jag gjorde också en variant av detta..

22 mm golvspån på golvreglarna, sedan 7cm breda remsor (kapade exakt med en skivkap på byggvaruhuset) av 10mm spån ovanpå som glespanel (3 cm mellanrum för att få c/c 20 för slangarna). För att få exakt 3 cm mellan tog jag 3 spånskiveremsor på "tjocken" som distans och pressade nästa spånskiveremsa mot den medans jag spikade (med spikpicka såklart)
Där jag skulle göra vändningarna och under köksinredning lade jag hela delar av samma spånskiva..
För att göra spåren för plåtarna/slangarna lagom djupa gjorde jag en bottenplatta till fräsen med en kloss på som låg an mot glespanelen medan jag fräste. Sen var det bara att köra (varje spår på 4 meter tog ca 2 min inkl lite städning att göra).
Vändningarna fräste jag på frihand, först med en 18mm notfräs för att gå igenom 10mm skivan, och sen med hålkälsfräsen (19mm Cobolt).

I böjarna stötte jag på några skruvar, men Coboltfräsen verkar ha klarat av dom också (fortfarande vassa skär utan skador på)

Och om nån undrar.. varför spånskiva som glespanel ?
* Jag ville inte offra mer än 10mm extra för golvvärmen
* Spånskiva kapat med skivkap ger helt exakta remsor till skillnad från vanligt glespanelvirke som kan vara krokigt och besvärligt på annat sätt
* 6st 10mm spånskivor är betydligt billigare än 200 meter list (som är det enda som finns i 10mm)
* Enkelt att få exakt samma höjd på de delar av golvet som inte behövde ha spår

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Tjena!

Var köpte du fräsarna och vad kostade de?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag gjorde en liknande fräsning för några år sedan. Köpte fräsar på Biltema för 39:-/st och det gick åt 2st på en yta 14m2. Egentligen skulle det ha räckt med ett stål men lite slarv gjorde att jag missade (eg. träffade) en skruv
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad peo153

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tjena!

Var köpte du fräsarna och vad kostade de?

//Micke


Notfräsen är av en billigare sort och ingick i en av Clas Ohlson satserna jag har:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134173686
(tror det var i den 18mm fanns, annars är den från en sats som utgått)

19mm hålkälsfräsen beställde jag från olsana.se (348:- ink frakt), skickas direkt från deras leverantör (Tool Trust) som man också kan beställa från, men då är priset något högre med frakten inräknad.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar

Jag har lagt 104 kvm golvvärme under de senaste veckorna. Jag har dock använt LK och deras färdigfrästa golvspånskivor. Mycket smidigt och man slipper allt spån som blir. Kräver kanske lite mer planering. Matning och retur lade jag i 25 mm flexrör. Var mycket smidigt att trycka ut slangen i dessa sedan. Mitt största arbete var att ta bort det gamla golvet, som bestod av 15 cm betong och gasbetong ssamt att regla och kila ett helt nytt bjälklag. Att lägga golvspån och slingor hade man nog gjort på några dagar.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Hur gjorde du rundningarna på ett rationellt sätt?
Jag reglade på mitt golv med korslagd 45x70 reglar.
Så jag hade redan med att öka isoleringen börjat att stjäla lite takhöjd varpå jag inte ville bygga allt för mycket på höjden, men ändå få ett stabilt golv med möjlighet till flexibel slangdragning.

Har du några bilder från hur du har gjort vid fördelaren?
Jag tänkte nog göra en liten låda där jag drar upp alla slangar till fördelaren och sedan gjuter igen.

Jag hade också ont om takhöjd, men sparade in lite på ett 10 mm parkettgolv istf de 22 jag tänkt mig från början - varenda millimeter räknas ju...
Rundningarna gjorde jag med en mall i OSB, en fet tuschpenna och en sticksåg. Krävdes några bitar innan jag övertalat mig själv om att det faktiskt inte är petnoga med rundningarna :)

Det där med fördelaren har jag inte riktigt löst än. Jag har lite skjutit det projektet framför mig, eftersom den kommer sitta inne i en garderob och därmed inte synas sÃ¥ väl bakom skor och klänningar och vad nu fruntimmer har i sina gigantiska garderober  ???
Vad tänkte du gjuta med?  Det lÃ¥ter som en bekväm idé.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
Citera
Matning och retur lade jag i 25 mm flexrör. Var mycket smidigt att trycka ut slangen i dessa sedan. Mitt största arbete var att ta bort det gamla golvet, som bestod av 15 cm betong och gasbetong ssamt att regla och kila ett helt nytt bjälklag.

Vad är det för rör du anände? Jag provade med LK(?) 25mm rör i rör slangen deras. Men det var ju helt omöjligt att få in en 16mm LK PEX i den då den är korrogerad (eller vad det heter då slangen är veckad). Och då har jag endast en böj med mycket stor radie.
Det slutade att jag lade ner PEM rör 25mm till min framtida utbyggnad. Och i den tror jag mig kunna dra igenom pex rören när jag gör utbyggnaden.

Citera
Vad tänkte du gjuta med?
Så långt har jag inte kommit. Men tex flytspackel eller nå annat cementbaserat som finns i gömmorna.

Angående LK spårfrästa skivor så föll det för min del på kostnad och att det är lite mer oflexibelt samt att vi velade in i det sista hur vi skulle göra vår renovering (Det blev dessutom en kovändning i sista minuten så allt vi planerat för under vintern var bara att slänga bort.)

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
Citera
Matning och retur lade jag i 25 mm flexrör. Var mycket smidigt att trycka ut slangen i dessa sedan. Mitt största arbete var att ta bort det gamla golvet, som bestod av 15 cm betong och gasbetong ssamt att regla och kila ett helt nytt bjälklag.

Vad är det för rör du anände? Jag provade med LK(?) 25mm rör i rör slangen deras. Men det var ju helt omöjligt att få in en 16mm LK PEX i den då den är korrogerad (eller vad det heter då slangen är veckad). Och då har jag endast en böj med mycket stor radie.
Det slutade att jag lade ner PEM rör 25mm till min framtida utbyggnad. Och i den tror jag mig kunna dra igenom pex rören när jag gör utbyggnaden.

Gick till elektrikern och fick denna 25 mm flexrör. Heter något med flow.... Mycket smidigt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!