Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?  (läst 30809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #15 skrivet: 13 april 2010, 22:45:26 »
Jag har städat efter andra wannabe rörfirmer /konsulter m-m .sÃ¥ jag vet att dom finns ,Och dÃ¥ gäller städ principen ut med skiten gör om och gör rätt . Men jag räknar inte dom till hantverkare som ska fÃ¥ kalla sig  gängse vvsare. Det är kunniga fastighets skötare snickare bilmeckar  Bönder halvtids anställda brandmänn m-m . Det är inga rörisar  fiR:. Vill jag ha en oxfile till middag gÃ¥r jag inte till en korvlÃ¥da.

Träffa pÃ¥ en kompetent´seriös  leverantör  ::) skriver du .  Dom finns  :). men dom är inte billigast och har referenser . Den som vill kan fÃ¥ nÃ¥gra av mig och dÃ¥ är det inte jag som kommer ,utan kolleger i branschen

 Rickard .Är kompetensen sÃ¥ dÃ¥lig i piteÃ¥ är det Skamligt och beklagligt och synd att den uppfattningen ska fÃ¥ gälla alla dom som kan det här.

Vi har väldigt olika åsikt om det här ämnet . Det känns som den kunskap jag försökt förmedlat inte tas på allvar . I alla inlägg som gjorts har jag förmedlat kunskap och erfarenhet från teoretiska och praktiska erfarenheter , men jag är ju en röris . en sån som bara klampar in är oborstad och inte fattar något .Det känns inge bra .
jag tänker sluta skriva ett tag ,  och dÃ¥ fÃ¥r väl tipsen vara som i dom inlägg jag försökt att rätta sÃ¥ det inte ska bli fel . Tro och prova tricket .vilket är dyrt och 8 gÃ¥nger av 10 fel .

En Besviken  C C
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #16 skrivet: 13 april 2010, 23:07:37 »
Än en gÃ¥ng är det bara att hÃ¥lla med C-C. Väldigt trÃ¥kigt att du ska sluta posta här. Men jag märker att de andra riktigt duktiga ocksÃ¥ postar mindre,Ace ,Roland ,Bertil.  Det känns även fel att vi rörisar fÃ¥r skit för vad andra gör. Vi som försöker vara seriösa vill inget hellre än att mäta upp flöden och sedan när VP är installerad kolla överhettning, underkylning, mm mm. Men om jag gör allt det sÃ¥ vill ingen anlita mig för jag blir dyrast. folk väljer alltid den billigaste offerten och den är sällan den bästa. Sen kommer dem hit och tillsammans med forumets ägare sÃ¥gar dem mig och mina kollegor  fiR:  Jag är inte världens bästa VP inst ännu. Men jag försöker, sitter i Arvika nu och försöker fixa Kat 1 cert. SÃ¥ jag ser helst att snacket om dÃ¥liga rörisar upphör. Vi har redan förlorat C-C det vore trÃ¥kigt om fler försvann, eller det kanske vore det bästa eftersom det dÃ¥ inte fanns nÃ¥gra klantiga rörmokare som säger fel saker.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #17 skrivet: 13 april 2010, 23:59:10 »
Oj.

Jag blir förvånad att män är känsliga, men det är kanske yrkesstoltheten som reagerar och det är väl ok........

Varför inte se problemet ifrån en annan vinkel ? Jag är hantverkare med en mindre byggfirma.

Hur många ggr har jag inte hört att snickare/byggare bara fuskar, saltar räkningar, aldrig kommer i tid, etc..?

Antingen tar jag det personligt eller så rycker jag på axlarna. Jag låter folk säga vad de vill...

Forat förlorar om C-C försvinner och jag skulle uppskatta att få läsa hans råd/tips i fortsättningen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #18 skrivet: 14 april 2010, 07:57:21 »
Jag har städat efter andra wannabe rörfirmer /konsulter m-m .sÃ¥ jag vet att dom finns ,Och dÃ¥ gäller städ principen ut med skiten gör om och gör rätt . Men jag räknar inte dom till hantverkare som ska fÃ¥ kalla sig  gängse vvsare. Det är kunniga fastighets skötare snickare bilmeckar  Bönder halvtids anställda brandmänn m-m . Det är inga rörisar  fiR:. Vill jag ha en oxfile till middag gÃ¥r jag inte till en korvlÃ¥da.

Träffa pÃ¥ en kompetent´seriös  leverantör  ::) skriver du .  Dom finns  :). men dom är inte billigast och har referenser . Den som vill kan fÃ¥ nÃ¥gra av mig och dÃ¥ är det inte jag som kommer ,utan kolleger i branschen

 Rickard .Är kompetensen sÃ¥ dÃ¥lig i piteÃ¥ är det Skamligt och beklagligt och synd att den uppfattningen ska fÃ¥ gälla alla dom som kan det här.

Vi har väldigt olika åsikt om det här ämnet . Det känns som den kunskap jag försökt förmedlat inte tas på allvar . I alla inlägg som gjorts har jag förmedlat kunskap och erfarenhet från teoretiska och praktiska erfarenheter , men jag är ju en röris . en sån som bara klampar in är oborstad och inte fattar något .Det känns inge bra .
jag tänker sluta skriva ett tag ,  och dÃ¥ fÃ¥r väl tipsen vara som i dom inlägg jag försökt att rätta sÃ¥ det inte ska bli fel . Tro och prova tricket .vilket är dyrt och 8 gÃ¥nger av 10 fel .

En Besviken  C C

Jag kan villigt erkänna att jag kan ha fel, och det skulle i så fall grundas på:

1. Dåliga representanter för VVS-branschen i Piteå
2. Det faktum att de flesta som skriver i ett forum som detta de fakto har problem, hälsan tiger som bekant still, så de som har väl fungerande anläggningar kommer väl inte hit.

Jag hoppas att ingen kunnat undgå att jag hyser den största respekt för cocacola, och har aldrig så vitt jag kan minnas ifrågasatt nåt som han skrivit. (Utom då eventuellt att gängse VVS:are inte med garanti är ofelbara.)

Nu tror jag iofs inte att jag har fel, det finns rätt ofta brister både i samband med dimensionering och service, det vore konstigt om jag inte hade en skaplig bild över verkligehten efter snart 6 års skrivande, läsande, intervjuande, samtal med utvecklingsavdelningar och så vidare.
Men som sagt, det skulle kunna vara så att jag fått en snedvriden bild av det hela.
cocacola borde ju också ha en bra bild av verkligheten.

Såna som cocacola behövs verkligen i forumet, och jag tror att alla håller med mig, försvinner cocacola har forumet förlorat en stor tillgång.

Som en jämförelse kan jag ta upp frågan om hur kulturen på internets sociala medier är.
Enligt media, och allmänheten är det mest skitsnack, förtal, hot och mobbing.
Jag försöker ha en annan stil på de forum jag driver, och skulle jag ta åt mig av mediabilden skulle jag ju inte orka fortsätta, min yrkesstolthet skulle sätta stopp.
Jag har dock inget som helst problem att se att de flesta som driver sajter inom sociala medier inte bryr sig om innehållet, eller kanske t.o.m tycker att det är bra när folk mobbar varandra, sprider rykten och hotar...

Jag blir rätt ofta ifrågasatt när det gäller mitt sätt att moderera både reklam, smutskastning, förtal och utpressning, men jag känner mig trygg i att jag valt någorlunda rätt nivå på det jag godkänner.

/Rickard

Än en gÃ¥ng är det bara att hÃ¥lla med C-C. Väldigt trÃ¥kigt att du ska sluta posta här. Men jag märker att de andra riktigt duktiga ocksÃ¥ postar mindre,Ace ,Roland ,Bertil.  Det känns även fel att vi rörisar fÃ¥r skit för vad andra gör. Vi som försöker vara seriösa vill inget hellre än att mäta upp flöden och sedan när VP är installerad kolla överhettning, underkylning, mm mm. Men om jag gör allt det sÃ¥ vill ingen anlita mig för jag blir dyrast. folk väljer alltid den billigaste offerten och den är sällan den bästa. Sen kommer dem hit och tillsammans med forumets ägare sÃ¥gar dem mig och mina kollegor  fiR:  Jag är inte världens bästa VP inst ännu. Men jag försöker, sitter i Arvika nu och försöker fixa Kat 1 cert. SÃ¥ jag ser helst att snacket om dÃ¥liga rörisar upphör. Vi har redan förlorat C-C det vore trÃ¥kigt om fler försvann, eller det kanske vore det bästa eftersom det dÃ¥ inte fanns nÃ¥gra klantiga rörmokare som säger fel saker.

Hur många gängse VVS:are har några som helst certifikat?
Det är väl främst de som äger/driver företagen som besitter certifieringar på en nivå som säkerställer kompetens.
Observera att detta var en fråga, inte ett påstående.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #19 skrivet: 14 april 2010, 09:15:23 »

2. Det faktum att de flesta som skriver i ett forum som detta de fakto har problem, hälsan tiger som bekant still, så de som har väl fungerande anläggningar kommer väl inte hit.

Det ligger mycket i det. Men jag undrar om det inte finns en faktor till. Jag beställde min värmepump från en firma som i sin tur anlitade underleverantörer för borrning, rörmokeri och elinstallation. Säljarens kompetens var jag inte så imponerad av. Rörmokaren verkade vara den som kunde pumpen men han vara bara inbokad för att dra rören och starta pumpen. Jag kan mycket väl tänka mig fall där denne rörmokare funderar över om installationen/inställningarna av pumpen blev så pass bra den borde ha blivit men där uppdragsgivaren, firman som säljer värmepump plus installation, inte låter ett uppföljningsbesök ingå i leveransen.

På samma sätt som strävan efter aptitliga offerter lätt leder till att borrhålsdjupet blir nätt tilltaget tror jag att sådana saker som en kontroll av inga radiatorer kortsluter flödet och andra extratjänster försvinner från offerterna. Det behöver inte ha något med bristande kompetens hos leverantören att göra. Det är bara en anpassning till normalkundens upphandlingskompetens.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #20 skrivet: 14 april 2010, 09:24:44 »
Jag tror att huvudproblemet är att många rörmokare inte är styr och reglertekniker.
Vid problem med värmepumpar beror det ofta på sånt som vi skriver ofta om här i forumet, för låga flöden, för små volymer, termostater som stryper, felaktiga tempgivare, mm, mm som har med själva regleringen att göra och inte med "rörmokeri", kylteknik eller dimensionering att göra.
En bristande kompetens inom detta område är inte svårt att förstå.

Med tiden har de naturligvis lärt sig allt mer, men initialt var kunnandet väldigt litet på detta område, men än en gång - detta är min bild av det hela, och jag tar gärna debatten med de som har en annan uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #21 skrivet: 14 april 2010, 14:45:32 »
Alla gängse vvsare får ett certifikat.
Dåliga representanter för vvs branschen i piteå .????
Hoppas någon vvs firma i piteå läser inlägget där du dissar hela gänget .

Styr och regler teknik . Det ingår att kunna enklare programeringar . vi behöver inte kunna konfigurera en tom burk till funktion . men vi kan finjustera programmeringen .

Besviken c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Farangen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #22 skrivet: 14 april 2010, 21:14:06 »
Hej

Jag kan konstatera att det finns en underton av förakt finns mot en hel yrkeskårs kunnande i vissa inlägg.

Utan utbildning och kunskaper i flödes- och effektdimensionering kan lekmannen aldrig korrekt projektera, beställla och installera sin värmeanläggningen. Jag tänker inte avslöja mina kunskaper djupare men jag kan säga sÃ¥ mycket att effektdimensioneringen är en oerhört viktig del av projektet med anledning av det finns nÃ¥got som heter behov av spetsvärme och vid vilken yttertemp den börjar jobba i ditt värmepumpssysytem  (För när spetsen gÃ¥r in spar du inga pengar) 

Bara i min gamla hemort Piteå finns i runda tal 10 VVS företag (i Luleå ca 80) och ett i branschen rikskännt företag Infjärdens Värme. För bl a dimensionering finns också Pelator nere i Furunäsets företagsby att köpa tjänsten från.

Att dÃ¥ säga att det inte finns yrkeskompetens i VVS-branschen i Norrboten och dÃ¥ speciellt inom " Fyrkanten " ( Boden, PiteÃ¥, LuleÃ¥ och Älvsbyn (för er som inte känner till geografin))  Det är i mina ögon att kraftigt sticka ut hakan.

Mitt råd till BulanB är: Hästhandla inte utan välj den leverantör som kan visa att han/hon besitter erforderlig VVS-kunskap
och dessutom har du ju då garanti på jobbet. OBS! Kan vara bra att ha vid ev. problem där du ska nyttja din hemförsäkringen.

Köp din värmepump som om det vore en ny bil och tänk att du ska ha anläggningen i 20 år / Farangen



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #23 skrivet: 14 april 2010, 22:42:18 »
Infjärdens Värmes "värmepumpsexpert" förstod inte vad jag menade när jag talade med honom för ett par år sedan och förskte förklara vikten av stabila flöden i värmepumpssystem för optimal funktion, vid avsaknad av volymförstorare.
Han lät överlag rätt okunnig när det gällde styr/regler och kylteknik, även om jag tror att han kunde få de flesta anläggningar att fungera hjälpligt.
Detta må vara min uppfattning, och jag kan ha fått en helt felaktig bild av det hela, men det var i alla fall min känsla efter att vårt samtal var över.

Föraktet mot yrkeskåren i detta fall är nog inte större än när det gäller bilmek, målare, byggare eller någon annan hantverkare.
Jag tror att det kan vara värt liiite eftertanke från cocacola och andra som anser att all "smutskastning" mot VVS-branschen är felaktig.

Hur tänker ni själva när ni köper tjänster på bilverkstan, byggföretag mm, mm.
Handen på hjärtat så tror jag inte att ni litar på dessa om ni inte känner dem personligen, eller har ett långvarigt förhållande som gett er en positiv erfarenhet.
Själv är jag alltid med under servicen på min bil, för jag mer eller mindre VET att det blir bättre gjort om jag finns med...

Jag har aldrig påstått att hela VVS-branschen är rutten, eller att det inte finns någon som vet vad de sysslar med, jag menar bara att man skall vara medveten som konsument och inte lita på alla eller alltid välja lägsta möjliga pris om man vill ha ett väl utfört arbete, det gäller i VVS-branschen, likväl som i andra branscher, dock, och detta är rätt viktigt i min argumentation, det har bevisats otaliga gånger att inte ens ett saftigt pris garanterar bra kvalitet på det utförda arbetet.

Jag hyser den största respekt för cocacola, och kan inte påminna mig att jag har ifrågasatt hans inlägg på något sätt när det gäller frågor om värmepumpar, dimensionering, energi eller effektberäkningar.
Därmot är vi nog inte helt eniga om hur branschen i stort fungerar.

Min uppfattning är att cocacola är en av de 10 mest kunniga och seriösa i detta forum (kanske i landet?), och att han skall ta illa vid sig av de klagomål som framförs över andra aktörer är mycket beklagligt för forumet och dess medlemmar.
« Senast ändrad: 14 april 2010, 22:52:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #24 skrivet: 14 april 2010, 23:03:37 »
I Eskilstuna finns det VVS konsulter som beräknar, konstruerar och sammanställer till en ritning. Rörisen kan lungt och fint utföra sitt arbete efter ritning.

Vill man undvika katastrof skall man nog ta in detaljerade offerter från flera firmor som sedan en expert får granska innan beslut tages.

Att göra ett VVS jobb själv utan VVS kunskap och erfarenhet skull jag inte ge mig in på.

OBS! Betala aldrig i förskott. det verkar också vara brist på rörisar... så vänta på den duktige före att ha brådis och låta tummenmittihandennisse göra jobbet som kanske dessutom kvalar in i Fuskbyggarna.

« Senast ändrad: 14 april 2010, 23:07:09 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #25 skrivet: 15 april 2010, 18:19:46 »
hej.

eller då gör ni som jag gjorde.
hjälp en kund o dimensionera o dra in vattenburet i kÃ¥ken o hamna hos sverker. ingen bra renome !!  :'(

som tur var så hadde jag lyckats dimensionera rätt utan att jag besitter jätte stora kunskaper. ;D

detta är viktigt o beräkna flöden mm speciellt i ett låg temp system.
 

krister









följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #26 skrivet: 16 april 2010, 07:58:52 »
Hur kunde du hamna hos Sverker om du hade gjort rätt?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #27 skrivet: 16 april 2010, 08:25:16 »
Hur kunde du hamna hos Sverker om du hade gjort rätt?

Det kanske var Sverker som var kunden?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Installera vattenburet system i gammalt hus kostnad?
« Svar #28 skrivet: 16 april 2010, 16:52:03 »
kunden avbröt jobbet innan vi var klar. inga upphängningar han uppsätta mm.
sedan hittades det pÃ¥ en story att jag utfört ett jobb där jobbet skulle utförts för en fast summa o drog därifrÃ¥n o lämnade den stackars kunden i sticket. de enda som felade i instalationen var nÃ¥gra press kopplingar som press verktyget styrt koppar framför press klon. tror det var 3 kopplingar.   lååång story om detta pÃ¥ forat om detta i egen trÃ¥d.
blev dyyyrt för sverker !!

men i vilket fall !! oerhört viktigt att insupa kunskap från dessa killar som verkeligen kan detta med flöden.
skulle önska att jag fick mer tid o lära mig mer om detta ämne. i en helhets lösning är denna kunskap oerhört viktig !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!