Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Enrörssystem eller tvÃ¥rörssystem?  (läst 34398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2010, 15:37:13 »
Jo , det där är 2-rörsystem. Men ett underligt ställe att sätta termostatventilen.  Sc:,h

Tycker att det ser ut att vara en termostat med en extern känselkropp som förmodligen sitter monterad i närheten till elementet, så det ser ok ut i mina ögon.

Yes, helt rätt! Elementet sitter ca 1meter ifrån termostaten.

Fast man fÃ¥r intrycket att radiatorn sitter pÃ¥ andra sidan väggen pÃ¥ den bilden.  ::)


Ja det kan ju se ut sÃ¥. Rören gÃ¥r in i väggen men dom kommer ut nere vid elementet, varför man har dragit rören i väggen den lilla biten vet jag inte  Sc:,h

Utloggad UffeTrader

  • Mitsubishi rules
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har insett att LL-Värmepumpar är jäkligt bra!
    • HOPPECKE NiCd Batterier
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2010, 20:15:10 »
Hej, Mitt allra första inlägg på detta forum, som jag fann efter att jag köpt LL Värmepumpar! Två till vår kåk ( en till gäststugan) samt två till företagets lokaler. Fungerar kanon bra!
Men det var inte det jag ville ventilera, utan 1-rör kontra 2-rörs system på radiatorerna med vattenburet.

I vår kåk som är byggd 1980, så är det installerat ett en-rörs system, där tillopp och retur ändå går intill varandra! - Jag fattar inte varför man DÅ väljer en-rörs?
Rören är mkt smala, kanske 12 mm utvändigt och av typ prisol.

Jag har tre radiator slingor  i huset som är av typ en plan, en efter varje lÃ¥ngsida samt en i ekonomidelen. Har acktank med elpatron samt Vedpanna.
Original satt en (1) cirkulationspump som matade alla tre slingorna parallellt, med följden att minst en slinga frös varje vinter >:(

Har installerat en separat cirk pump för varje radiator slinga, och sedan dess fungerar det kanon.

Men jag har hela tiden trott, att ett en-rörs system kräver en högre fram-ledningstemperatur än ett två-rörs system!?
Anledningen är väl då att varje tillkommande radiator kyler ner tilloppstemperaturen en aning, så att den sista radiatorn i slingan får en betydligt lägre temperatur på tilloppet!

Men jag kanske har fått det hela om bakfoten?

Ni som är experter på det här, har det ingen betydelse om det är 1-rör eller 2-rörs system?
Jag har funderingar på en Luft-Vatten med el-tillskot vid köldknäppar, när vedpannan gjort sitt, och då kan det vara viktigt att veta det.

Seriös vedeldning under 13 år, med 30-40 kbm/år medför att man blivit lite trött på allt, sågande, klyvande och kånkande ^-^

Uffe
ME är bäst!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2010, 20:29:20 »
Framledningstemperaturen beror i första hand radiatorns förmåga att värma luften och inte mer än marginellt på om det är ett eller två rörs system. Men det är naturligtvis viktigt att både rör och element och pump dimensionerat rätt men det gäller oavsett ett eller två rör. Orsaken till ettrör är att det oftast går mindre rör och därmed blir billigare att installera. Jag har ettrörssystem med två slingor på varje våning (två plan) och konvektorelement vid minus 20 grader har jag ca 49 grader som framledningstemperatur och 21 grader inne och har aldrig upplevt några problem även mitt hus byggt 1980. Jag har sedan några år bergvärme men innan dess eldade jag ved när jag orkade eller så körde jag med min elpanna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2010, 21:39:26 »
En-rörs system fungerar så att radiatorerna efterhand blir överdimisionerade i varje slinga eftersom värmevattnet kyls alteftersom. Men för att få tillräckligt med värme även från den sista radiatorn måste temp hållas uppe. Inte ovanligt med över 60 grader när det är riktigt kallt. Skulle tro att man därför kallar det högtemp-system. Det är mycket lättare att få en bra verkningsgrad på två-rörsystemet då returen i regel är kallare, man måste inte hålla 60 grader för att det sista elementet ska få 40. En fläktkonvektor som sista i varje slinga borde kunna ge bättre cop även i en-rörs systemet. Jag har en-rörs och det fungerar utan fläktkonv men märker när det blir kallt att systemet vill ha varmare vatten för att räcka till. Som nu -12 och framledning på 54 ºC sjunker temp till ca 20 ºC i några rum.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2010, 21:59:51 »
Anser att det är helt fel som du säger hplp.  Temperaturen som krävs i framledningen beror inte ett dugg pÃ¥ om det är ett eller tvÃ¥rörssystem utan pÃ¥ hur radiatorerna är dimensionerade.  Det är inte ett dugg lättare att fÃ¥ bra verkningsgrad pÃ¥ ett tvÃ¥rörssystem och det finns inte nÃ¥gonting som talar för att ett tvÃ¥rörssystem skulle vara mer/bättre lämpat för VP-drift än ett ettrörssystem.  Snarare tvärtom dÃ¥, att ett ettrörssystem har den fördelen att det alltid garanterar ett flöde genom VPn.

Jag har ett hus med ettrörssystem och ett med tvÃ¥rörssystem, bÃ¥da i Gbg-omrÃ¥det.  Huset med ettrörssystemet körde förra natten ut ca 50 grader medan det med tvÃ¥rörssystem körde ut 70 grader.

Försök inte fÃ¥ det till att det skulle vara nÃ¥got ovanligt heller...  Ett och tvÃ¥rörssystem har absolut INGENTING med hög eller lÃ¥gtemp-system.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2010, 23:04:42 »
Ridax:
http://www.energikontor.se/_files/pdf/trygg_v%C3%A4rmepump_folder_flerfast.pdf 
 http://www.hvac.lth.se/publikationer/TVIT-5000/TVIT-5004.pdf
Jag får medge att ett tvårörs system kan vara högtemp, men jag har aldrig sett något. (sid 25 länk 2)
Att dimisioneringen är av stor betydelse har jag inte emotsagt, tvärtom.
Jag skrev " Inte ovanligt med över 60 ºC" Kunde klart skivit "vanligt" . de är lätt att vara efterklok.
För övrigt får den intresserade ögna igenom länkarna själv gärna googla också, det finns hur mycket som helst att läsa. Jag har ett en-rörs högtemp-system som drevs av en gaspanna och numera av en IVT490. Det samt den kunskap jag på olika sätt skaffat är vad jag kan dela med mig av.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2010, 06:01:39 »
Ditt pÃ¥stÃ¥ende blir inte rätt bara för att andra säger samma felaktigheter.  Jag vet att det är en vanlig missuppfattning att ettrörssystem är samma sak som högtempsystem.  Det märker man ju ofta av frÃ¥gorna här pÃ¥ forumet där folk med ettrörssystem ofta i princip räknar bort värmepump bara för detta, helt i onödan, vanligtvis för att nÃ¥gon okunnig installatör har förmedlat detta.

Jag har inte läst igenom länkarna helt, men i alla fall den första är ju närmast patetiskt felaktig.  Kan du t.ex. förklara pÃ¥stÃ¥endet nedan för mig:

"Enrörssystem som inte har så stora temperaturfall har väldigt stora flöden vilket kan leda till missljud. Värmepumpens cirkulationspump och växlare är inte dimensionerade för höga flöden."


Hur kan värmepumpens växlare inte vara dimensionerad för ett flöde för att upprätthÃ¥lla rätt deltaT när deltaT enbart beror pÃ¥ flödet genom den och VPns effekt?  Ã„r det inte som att pÃ¥stÃ¥ att VP-tillverkaren har skjutit sig själv i foten genom att placera en växlare som inte klarar av rätt flöde?  Och i sÃ¥ fall, hur har detta med ett eller tvÃ¥rörssystem att göra?  Hur klarar tvÃ¥rörssystemet av att fÃ¥ rätt deltaT över VPn om inte ettrörssystemet kan det?

PÃ¥ vilket sätt fungerar ett tvÃ¥rörssystem bättre i sÃ¥ fall?  DÃ¥ kan man väl precis lika gärna säga att ett tvÃ¥rörssystem inte är lämpligt för värmepump eftersom det inte gÃ¥r att fÃ¥ det flöde och den avkylning som växlaren behöver.

Sedan har du antagligen inte träffat pÃ¥ speciellt mÃ¥nga tvÃ¥rörssystem, om du "aldrig sett nÃ¥got" högtempsystem.  Ã…terigen, högtemp eller lÃ¥gtemp har ingenting att göra med hur vattnet distribueras till radiatorerna utan ENBART hur mycket värme som radiatorerna kan avge.  Jag gissar att det finns FLER högtemp tvÃ¥rörssystem än högtemp ettrörssystem i totala siffror räknat.  Högtemp-system var vanligare tidigare (dÃ¥ det i princip bara installerades tvÃ¥rörssystem), dÃ¥ värmekällan i regel var en panna där det eldades nÃ¥got (koks, olja, gas, ved eller liknande) och dÃ¥ hade man automatiskt höga temperaturer i systemet.

Sedan är det lustigt som de skriver pÃ¥ sid 25 länk 2 som du pekade pÃ¥ och hur de bortförklarar problemet med högtemp-system.  Där skriver de:

"Man kan även toppvärma radiatorvattnet med elpatron till ca 65°C om önskas. (Nibe Fighter 310P)"


Hur bra skulle dÃ¥ det fungera egentligen?  Om man skall toppvärma stigaren med elpatron för att komma upp i rätt "högtemp"-temperatur, sÃ¥ skulle man ju fÃ¥ strypa flödet kraftigt för att fÃ¥ ned temperaturen i returen sÃ¥ att VPn skall göra nÃ¥gon nytta.  Hur fÃ¥r dÃ¥ skribenten ihop det systemet?  Stryper man flödet för att fÃ¥ ner returtempen sÃ¥ minskar man ju automatiskt den avgivna effekten och dÃ¥ tappar man ju det man vann pÃ¥ att spetsa stigaren med el.  Alldeles nyss sÃ¥ skrev ju din andra länk att tvÃ¥rörssystem var sÃ¥ bra för att de hade ett sÃ¥ lÃ¥gt deltaT....
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 06:24:14 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2010, 00:26:25 »
Bara en parentes...
Vi har enrörsystem vilket har till följd att temperaturen på den sista radiatorn i kretsen alltid är lägre än på den första. Så nog spelar det roll.

/Ã…slund

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2010, 06:31:52 »
Om ditt enrörssystem är rätt dimensionerat sÃ¥ är den sista radiatorn större i förhÃ¥llande till den yta den skall värma upp jämfört med t.ex. den första radiatorn för att kompensera för att den fÃ¥r kallare vatten.  AlltsÃ¥ spelar det ingen roll att det är ett enrörssystem utan det enda som avgör är hur stora radiatorerna är i förhÃ¥llande till rumsvolymen vilket avgör vilken temperatur som mÃ¥ste skickas ut i radiatorkretsen.  Sedan gÃ¥r det att höja cirkulationen i enrörssystemet vilket gör att skillnaden mellan första och sista radiator minskar vilket ytterligare ökar kapaciteten i systemet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2010, 10:36:28 »
Många äldre enrörs system kräver dessuttom inte särskilt höga flöden då dom ofta är konstruerade för självcirkulation.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Ã…slund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Grycksbo
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2010, 10:41:46 »
Om ditt enrörssystem är rätt dimensionerat sÃ¥ är den sista radiatorn större i förhÃ¥llande till den yta den skall värma upp jämfört med t.ex. den första radiatorn för att kompensera för att den fÃ¥r kallare vatten.  AlltsÃ¥ spelar det ingen roll att det är ett enrörssystem utan det enda som avgör är hur stora radiatorerna är i förhÃ¥llande till rumsvolymen vilket avgör vilken temperatur som mÃ¥ste skickas ut i radiatorkretsen.  Sedan gÃ¥r det att höja cirkulationen i enrörssystemet vilket gör att skillnaden mellan första och sista radiator minskar vilket ytterligare ökar kapaciteten i systemet.


Ja så var det nog innan man satte in radiatorer på övervåningen också... Nu funkar det sådär.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2010, 10:54:44 »
Hur det är just i ditt fall vet jag inte och det avgör ju heller inte principfrågan om ettrörssystem skulle vara något problem eller inte. Men även i ditt fall skulle det säkerligen inte vara något problem att lägga till en övervåning, bara man gör rätt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad khmalmberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #27 skrivet: 27 januari 2010, 22:02:01 »
Hej,
jag spinner vidare med för mig ett högintressant ämne. Till nästa vintersäsong skall huset uppdateras med ett nytt värmesytem från dagens vedeldning i kombipanna med en liten acktank. Huset är byggt 1980 och har 1-rörsystem med tre "husslingor" och en biyteslinga. Vi är i första hand intresserade av en värmepumpslösning och i andra hand ett modernt vedeldningsystem. Frågan är hur väl 1-rörsytemet skulle fungera med vp? I kväll med -6 C är framledningen drygt 50 C, innebär det att vi har ett högtempsystem? Eller hur vet man det? Jag har efter att ha läst en del andra trådar förstått att det går att optimera systemet genom att strypa radiatorer och justera flöden, men hur långt (mot ett vp vänligt radiatorsytem) kommer man då?
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 09:00:09 av khmalmberg »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp!! Enrörssystem eller tvårörssystem?
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2010, 22:11:41 »
Är ventilerna på elementen fullt öppna? För att veta vilket typ av system du har måste man veta hur mycket värme elementen avger. Men är ventilerna fullt öppna på elementen och du måste köra ut 50 grader vid -6 så har dom lite för dålig värmeavgivning för att passa en VP. Ev skulle du kunna köpa några större element och ta bort några små för att sedan flytta om dom lite större till dom platserna som dom mindre har.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!