Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?  (läst 33066 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« skrivet: 29 oktober 2009, 15:35:23 »
Som topic lyder, vet ni om det i praktiken är någon skillnad mellan de olika tillverkarna av radiatortermostater vad gäller noggrannhet?
Tycker att mina MMA är lite ojämna, en del fungerar riktigt bra, andra knappt alls när man har övertemp/undertemp i rummet.

Och hur länge kan man egentligen förvänta sig att en termostat av den här typen fungerar som den ska?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2009, 19:00:35 »
Intressant fråga! Jag tror att det är marginella skillnader mellan olika tillverkare MEN,
vikten av underhåll och service är nog överlag mycket underskattat och alldeles för lite spridd utanför expert- och fackledet..

Termostaterna var "årets fluga" för ngt decennie sedan och skulle spara mycket energi så investeringen ansågs välmotiverad och självfinanserade på ngt år. En alldeles förvånansvärd mängd termostater monterades och fungerade bra till att börja med. Så fastnar "piggen" i brist på "motion" och underhåll och elementet blir iskallt eller halvvarmt hur man än skruvar. Jag tror tom att folk byter uppvärmningssystem av detta skäl efter att ha tolkat vissa inlägg på forumet.

Under ngt år passade jag på att kolla(efter tillåtelse) termostater vid besök hos villaboende och lägenhetsboende vänner, arbetskamrater, grannar och släktingar och det var väldigt vanligt att de var missnöjda med uppvärmningen i vissa rum oavsett uppvärmningsanordningar i övrigt och lika vanligt att reglagepiggen under/bakom vredet fastnat...

/img]

Åtgärd som förvånansvärt ofta räcker: Montera av plastrattens mutter med en skiftnyckel, polygrip eller fast nyckel, ta bort manövrerings vredet. Ta en platt-tång och känn på piggen om den går att dra ut och in och känn samtidigt på elementets framledningar och på radiatorn och konstatera värmens variation, kanske för första gången på ngt år. Smörj in med ex.vis vaselin och det är klart. Läcker det vid piggen eller sitter den fast ordentligt, byt, renoverings sats finns till bra pris.(men då och först då måste systemet tappas på vatten förstås)
« Senast ändrad: 29 oktober 2009, 21:48:19 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Atrazin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #2 skrivet: 01 november 2009, 02:43:59 »
Jag håller i princip till 100% med ”zibrosc” bortsätt från en detalj, det är skillnad mellan fabrikat och fabrikat. MMA är biliga då det gäller radiatorventiler, injusteringsventiler, termostater mm vilket gör att många rörläggare/fastighetsbolag väljer dem… Men som vanligt får man vad man betalar för! Jag har demonterat och monterat X 100-tal termostater och varje modell/fabrikat har sina fördelar och nackdelar.

MMA är som sagt biliga och hyfsat lätta att montera och kalibrera om (ändra de ”låsta” max/min värdena). Men de använder vax och vax åldras, därför sticker de iväg och efter 2-3 år har vaxet hårdnat och termostaten har inte samma egenskaper/värden). En gas/vätske termostat ex. Danfoss åldras inte. De har också fördelen att antingen fungerar de eller funkar de inte pang på (om gasen/väska läcker ut) dvs de glider inte på temperaturskalan. Det finns fortfarande Danfoss termostater monterade på 70-talet som fungerar som de ska idag, problemet är att plasten åldras fortare än funktionen och de ser på så sätt ganska tråkiga ut.

Men som ”zibrosc” skrev ofta är det brist på motion mellan vinter/sommar tid som ställer till det. Termostaten ska öppnas upp under sommaren ev. demonteras så att stiftet i radiatorventilen inte fastnar. I 90% av fallen då IQ fiskpinne folk ringer och gnäller på att deras element inte fungerar är det pga. att de inte vet hur en termostat fungerar… eller följer instruktionerna för dem.
Bra termostater kan ofta rädda ett dåligt injusterat radiatorsystem om folket vet ur termostaterna fungerar.

Slutsats: Om valet står mellan funktionen hos MMA och Danfoss hade jag haft det klart för mig! Ja hade valt den på D.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #3 skrivet: 01 november 2009, 21:34:25 »
Jag säger väl TA då bara för att inflika att det finns fler märken. ;D

Fast jag gillar MMA när det gäller rot ventiler, det finns uppsjö av adaptrar och ventiler som är enkla att montera.


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2009, 22:43:11 »
Hej, jag har hört samma sak att MMAs vaxstyrda termostater kan vara lite ojämna, och att Danfoss är bättre i det avseendet. Sen är det svårt att jämföra gamla saker då nya produktionsmetoder/omkonstruktioner mm kan göra att skillnader suddas ut eller t o m blir det omvända.
Men installationen består av två delar, dels termostatkroppen och sedan själva ventilen.
Min erfarenhet av Danfoss radiatorventiler är att de väldigt ofta, mer regel än undantag, fastnar under sommarmånaderna. I början av hösten måste man motionera dem med tvång för att få rörelse på käglan.

När det gäller termostatkroppen inbillar jag mig att Danfoss är att föredra. I sovrummet finns iofs en gammal OSY termostat kvar som fortfarande funkar perfekt trots att den är husets äldsta radiatortermostat, vaxkropp till trots. Denna fastnar heller inte som Danfoss ventiler gör.

Läste en gång en rapport om förtjänsterna med termostatventiler på element.
I den rapporten tog man upp erfarenheter från fastighetsförvaltare där flera rekommenderade MMAs radiatorventiler men med Danfoss termostatkropp.
Tyvärr fanns det inte med några belägg som vetenskapligt bestyrkte dessa påståenden.
Finns det någon som känner igen sig i det? Hur ofta fastnar ventilkäglan på en MMA jämfört med Danfoss?


 
« Senast ändrad: 02 november 2009, 17:27:48 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Atrazin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2009, 00:38:48 »
O ja! TA har i princip inget som e dåligt, deras nya radiatorventiler är en fröjd att ställa, lika så deras klasiska stamventil (STA-D) är svårslagen. De har även de snyggaste termostaterna i mitt tycke!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2009, 22:25:59 »
Är det någon på forumet som har elektriska ställdon på sina radiatorer, styrda av en elektronisk rumstermostat, ungefär som man ofta har i skolor osv?

Tycker det borde vara noggrannare iom att den inte påverkas av radiatorns egenvärme eller kallras från fönster.

Men det kanske är dyrt?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2009, 00:16:26 »
Jag håller i princip till 100% med ”zibrosc” bortsätt från en detalj, det är skillnad mellan fabrikat och fabrikat. MMA är biliga då det gäller radiatorventiler, injusteringsventiler, termostater mm vilket gör att många rörläggare/fastighetsbolag väljer dem… Men som vanligt får man vad man betalar för! Jag har demonterat och monterat X 100-tal termostater och varje modell/fabrikat har sina fördelar och nackdelar.

MMA är som sagt biliga och hyfsat lätta att montera och kalibrera om (ändra de ”låsta” max/min värdena). Men de använder vax och vax åldras, därför sticker de iväg och efter 2-3 år har vaxet hårdnat och termostaten har inte samma egenskaper/värden). En gas/vätske termostat ex. Danfoss åldras inte. De har också fördelen att antingen fungerar de eller funkar de inte pang på (om gasen/väska läcker ut) dvs de glider inte på temperaturskalan. Det finns fortfarande Danfoss termostater monterade på 70-talet som fungerar som de ska idag, problemet är att plasten åldras fortare än funktionen och de ser på så sätt ganska tråkiga ut.

Men som ”zibrosc” skrev ofta är det brist på motion mellan vinter/sommar tid som ställer till det. Termostaten ska öppnas upp under sommaren ev. demonteras så att stiftet i radiatorventilen inte fastnar. I 90% av fallen då IQ fiskpinne folk ringer och gnäller på att deras element inte fungerar är det pga. att de inte vet hur en termostat fungerar… eller följer instruktionerna för dem.
Bra termostater kan ofta rädda ett dåligt injusterat radiatorsystem om folket vet ur termostaterna fungerar.

Slutsats: Om valet står mellan funktionen hos MMA och Danfoss hade jag haft det klart för mig! Ja hade valt den på D.

Bra svar!
Synd att man sitter på MMA dock...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2009, 05:53:22 »
Är det någon på forumet som har elektriska ställdon på sina radiatorer, styrda av en elektronisk rumstermostat, ungefär som man ofta har i skolor osv?
Ja, jag har det.  Främst för att kunna laborera med dag/nattsänkning, sänka vid längre tids bortovaro och höja igen via telefon.

Dag/nattsänkning i mitt fjärrvärmeanslutna hus har sänkt förbrukningen med ca 12%.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #9 skrivet: 04 november 2009, 17:10:48 »
Är det någon på forumet som har elektriska ställdon på sina radiatorer, styrda av en elektronisk rumstermostat, ungefär som man ofta har i skolor osv?
Ja, jag har det.  Främst för att kunna laborera med dag/nattsänkning, sänka vid längre tids bortovaro och höja igen via telefon.

Dag/nattsänkning i mitt fjärrvärmeanslutna hus har sänkt förbrukningen med ca 12%.
Vad kostade den lösningen?
Anledningen till att jag undrar är att jag har termostater i en lägenhet som funkar ganska dåligt, och tänker att en elektronisk termostat borde reglera noggrannare.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #10 skrivet: 04 november 2009, 17:56:50 »
Hela systemet kostade väl några tusen för hela huset.  Köpte det från tyskland i "byggsats", men det går att köpa från Sverige färdigbyggt på www.conrad.se (sök på fht 80).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2010, 14:46:26 »
Läste en gång en rapport om förtjänsterna med termostatventiler på element.
I den rapporten tog man upp erfarenheter från fastighetsförvaltare där flera rekommenderade MMAs radiatorventiler men med Danfoss termostatkropp.

Det var den här som jag refererade till.
http://www.svenskfjarrvarme.se/Global/Rapporter_och_Dokument/FOU-rapporter/Hetvattenprogrammet,%20rapporter/2003/HVP_FOU_2003_088_L%c3%a5ngtidsegenskaper_hos_l%c3%a5gfl%c3%b6desinjusterade_radiatorsystem.pdf

Nu är ju rapporten sen 2003, så det har väl förhoppningsvis skett lite utveckling på termostaterna sen dess.
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 16:37:05 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2010, 17:12:28 »
Har man en värmepump ska man inte använda termostatventiler på radiatorerna!
All annan uppvärmning så är det ok med termostater.

Ang livslängd så bytte jag till termostatventiler för länge sen då eldade jag ved, det gick rätt fort att knäcka vaxventilerna med en framledning som ibland gick över 90 grader!

Nattsänkning är också en dålig idé, dock kan det väl va idé på marginalen om man är borta längre tider.
Samma här med all annan värme är det helt ok med nattsänkning.

Vilket märke man ska ha, en man kan förjustera flödet utan verktyg är att föredra som glad amatör!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Ricktig Rörmokare

  • Gäst
Ricktig Rörmokare
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #13 skrivet: 15 juni 2012, 00:02:44 »
VARNING!!!!!

Akta er för att tro på vad som står i detta forum. det är väldigt mycket fel i vad det står här!
tex. ¨Ta en platt-tång och känn på piggen om den går att dra ut och in¨. Ja, det går det, det går alltid att dra ut piggen på radiatorventiler och om du provar så kommer du förmodligen att dra ur den HELT och så var den trasig.

Har du problem kontakta en RÖRMOKARE, fråga inte idioter på nätet, dom tror bara att dom kan!

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Danfoss, MMA osv, är någon termostat bäst?
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2012, 00:43:36 »
Citera
VARNING!!!!!

Akta er för att tro på vad som står i detta forum. det är väldigt mycket fel i vad det står här!
tex. ¨Ta en platt-tång och känn på piggen om den går att dra ut och in¨. Ja, det går det, det går alltid att dra ut piggen på radiatorventiler och om du provar så kommer du förmodligen att dra ur den HELT och så var den trasig.

Har du problem kontakta en RÖRMOKARE, fråga inte idioter på nätet, dom tror bara att dom kan!

Jag har fått rådet att motionera piggen genom att trycka den in och smörja upp den om den inte rör sig lätt.
Det var en riktig rörmokare med ca 40 år i branschen.

Det visar med all tydlighet att detta forumet stör en del sk yrkesmän i VVS branschen, all den tiden som lagts ner på att skaffa login för att skriva detta meddelandet tyder på frustration.
Förmodligen för att kunderna kan införskaffa sig information på nätet och inte köper dyngan dessa "yrkesmän" försöker lura i sina kunder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!