Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)  (läst 19206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad calle.th

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: fräsa i bef spånskiva (golvvärme)
« Svar #15 skrivet: 09 september 2009, 12:53:20 »
nu när det har gått ett tag, man har blivit äldre och klokare... nja..

såhär blev det iallafall.
jag fräste i golvspånet. 16mm frässtål användes. 12cm mellan slringorna.
Pexslangen trycktes ner.
sen lade jag dubbla golvgips ovanpå golvspånet, limmade med S48 (supersjujävlalim som håller för allt)

sen flytspackel ovanpå alltihop.
blev som ett betonggolv.
nu ska mattan läggas på och sen får vi se hur värmespridningen blev.
en del lär väl fösvinna i gipslagret desvärre. men det var så min golvgubbe sa att det skulle göras, så m,an får väl lita på det...

Utloggad cheetah1

• Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 909
  • Arbetslös energitok
« Svar #16 skrivet: 09 september 2009, 13:08:01 »
Glöm inte bort att fräsa tvärs reglarna så att du inte får brottsanvisningar längs med reglarna...
Funderar på att göra ett liknande projekt, nämligen att fräsa ner 12mm slang i 30mm tjocka plank som ligger som golv, sen aluplåtar och foam och laminatgolv direkt på det. Funderar på om det är risk att brädorna inte håller (fräser 13mm ner, så minst 15 mm blir kvar) i vändningarna, som då kan gå rakt över en hel bräda..? Det är dessutom ganska långt mellan reglarna, 80-100 cm (det var inte så noga på 20-talet), så det kanske är lite farligt?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad bclcarlsson

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 118
« Svar #17 skrivet: 09 september 2009, 18:16:53 »
 Varför i herrans namn la`du gips ovanpå slangarna?, för du får nog rätt i att mesta av värmen får du nog ingen nytta av.
 Det hade nog blivit bra mycket med bara flytspackel.
 Novisen *vinkar*

Utloggad rocas

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 2875
    • Marieberg Bo & Bygg
« Svar #18 skrivet: 09 september 2009, 19:30:34 »
Direktiven ifrån Boverket är nuförtiden att sluta med golvgips och istället spackla högre direkt på spånskivan.

Lösningen med gipsskivor ovanpå golvvärmen har jag aldrig hört talas om. Om du ville använda gips så skulle du ha lagt gipsen under golvvärmen.

Gör om allt innan du plattsätter.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 25000 kwh

Utloggad calle.th

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
« Svar #19 skrivet: 02 oktober 2009, 12:34:01 »
Det var vad min golvgubbe sa.
Han sa också att man inte längre får flytspackla ner vattenburen golvvärme längre...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Use Mobile Theme