Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur kommer min golvvärme fungera om jag lägger ett klickgolv ovanpÃ¥ klinkersen  (läst 28051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phillgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: hudiksvall
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hejsan jag funderar lite på hur kommer min vattenburna golv värme fungera om jag skulle lägga klickgolv på vissa ställen i huset som i sovrummer...
den förre ägaren lade klinkers i hela huset och jag börjar bli riktigt less på det .. tänkte då om man kan lägga på ett nytt golv och det fortfarande skulle bli varmt av golvvärmen.. Sc:,h Sc:,h
/Peter

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jag tror att det kommer att fungera bra, kanske att du får höja tempen aningen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Hur gör man med stegdämpningen i sÃ¥ fall?  Struntar man i den eller klarar värmen av att ta sig igenom utan problem?  Klinker som underlag lär ju inte vara värdens mjukaste underlag...

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Grålumppapp, bubbelplast? Det finns ju de som har 25mm furugolv, parkettgolv, dubbelgolvgips, golvspån ovanpå golvslingorna och det isolerar mycket mera än klickgolvet. Sedan hur det är jämfört med praxis vet jag ej. En del säger si och en del så.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad golvvärmebutiken

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Golvvärmebutiken.se
Hur gör man med stegdämpningen i sÃ¥ fall?  Struntar man i den eller klarar värmen av att ta sig igenom utan problem?  Klinker som underlag lär ju inte vara värdens mjukaste underlag...

Rent funktionsmässigt kommer ju allt fungera lika bra med klick-golv ovanpå klinkergolvet men det ökade avståndet från värmegivande rör kommer ge lite störe förluster neråt. Men är det på tex. övervåningen så medför det ju inga direkta ekonomiska förluster. Du bär välja så tunn steg ljuddämpning som möjligt (får bli en avvägning mellan komfort i hårdhet mot värme känsla).

Sedan har jag en del erfarenheter av att vissa laminatgolv inte riktigt gillar värme på undersidan. Det skiljer från material till material men vissa golv kan böja sig av värmen och då inte vilja ligga plant mot underlaget. Detta är något man skall fråga golvleverantören om och de flesta har gjort tester och kan ju då säga om det fungerar eller ej. Standard idag är att dom är godkända för upp till 27 grader. Över det ansvarar inte golvleverantören för ev. problem.


Vänligen/
Martin

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Trevligt med ett proffs, välkommen golvvärmebutiken. "Standard idag är att dom är godkända för upp till 27 grader." får mig att små le och tänka på tvättlappar i klädesplagg genom tiderna, det var nästan förbjudet att tvätta, centrifugera, torktumla plaggena, hade man gjort det så föll reklamationsrätten/garantin.

Kompletterar lite. Om de är godkända för temperatur max 27 grader, uderifrån, så har man ett tempfall genom materialet, på vad? 1, 2 grader, någon som vet? Men det lär det ju vara. Vad blir kvar på golvytan? 25-26 grader kanske som skall värma! Det är ju löjligt! Liknelsen med klädesplaggen står sig nog. Om jag har spånat fel åt fanders så ber jag ödmjukast om ursäkt, men det tror jag inte att jag har gjort.
« Senast ändrad: 27 januari 2009, 21:43:33 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Jag spånar lite!

Kanske skulle du mellan stengolvet och laminat golvet lägga en tunn slät aluminiumplÃ¥t, eller en tjock folie, samt en grÃ¥lumppapp ovanpÃ¥,  med tanke pÃ¥ att man rekommenderar att man har golvvärme plÃ¥tar under trä och laminatgolv för att sprida ut värmen, eftersom dessa material har dÃ¥lig värmelednings förmÃ¥ga. Möjligtvis är det over kill, eftersom stengolvet sprider ut värmen, men aluminium har en mycket god värmeledningsförmÃ¥ga, som sten saknar. Min känsla är att aluminium plÃ¥ten pÃ¥ ett bättre sätt skulle transportera upp värmen i övergolvet.
« Senast ändrad: 29 januari 2009, 15:40:30 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad golvvärmebutiken

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Golvvärmebutiken.se
När det gäller värmen 27 grader så är det en helt ok nivå tycker jag. 25 grader ytvärme klarar att värma ett rum eftersom golvytan är så stor del av rummet.
Sedan kan man tycka att ett golv bör tåla mer värme än så ...

När det gäller värmespridare så har vi gjort en hel del experiment med detta och plåt är bra spridare men är ganska dyrt och besvärligt. Folie är för tunt för att ge någon värmeledande effekt.
Jag tror helt klart att det befintliga stengolvet kommer sprida värmen. har du en jämn värmefördelning nu kommer ett lager laminat ovanpå det också få en jämn temperaturspridning.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Det ska vara ett bra dragigt hus om du har golvvärme i hela huset om du ska över 27 grader på golvytan. Jag har 2 bekanta som fått problem med trägolv och den ena får det av vatten i springorna och den andra hade bara en del i huset med golvvärme så där krämade han på rejält, så radiatorerna i de andra rummen var aldrig varma. Och det är nog det som är största problemet när man bara har golvvärme i vissa delar av huset. Skönt med extra värme i hallen typ! Däremot kommer du att uppleva golven som mindre varma på vintern, men då trä känns varmare än sten så blir det inte lika kylslaget på sommaren fast man inte matar så mycket värme i golven. Lägg en träplatta på en matta och promenera runt lite så känner du skillnaden i hur fötterna upplever det som i själva verket är nära nog nästan samma temperatur. Typ att ett blått rum upplevs som kallare än ett gröntapetserat rum.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!