Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3 st kalla element, vad är felet???  (läst 26499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
3 st kalla element, vad är felet???
« skrivet: 24 november 2008, 13:15:09 »
Har ett 1 1/2-planshus där jag inte får upp någon temp i 3 st element på undervåningen. Elementen som inte får upp någon temp sitter på samma slinga (1-rörssystem) och efter varandra (2 st i vardagsrum samt ett i kök). De blir bara varma några centimeter i början på elementet och sedan är de bara ljumma i resten. Termostaterna är bortplockade och ventilerna är utbytta.

Har luftat elementen men ingen luft kommer ut, bara ljummet vatten.

Vad gör man nu??? Börjar bli galen på att inte få upp temperaturen i rummen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #1 skrivet: 24 november 2008, 15:02:15 »
Finns det en justerbar strypventil i utloppet från något/några av elementen? Och kan den i så fall vara för mycket stängd, alternativt igensatt av skräp?

Har elementen fungerat bra tidigare men slutat med det av sig självt, eller har det aldrig blivit bra värme där?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #2 skrivet: 24 november 2008, 15:11:37 »
Har plockat elementen och spolat ur dem sÃ¥ nÃ¥got skräp BORDE det inte finnas kvar. Känner man pÃ¥ returen pÃ¥ ett av elementen sÃ¥ finns där en insex-skruv, kan det vara nÃ¥gon sort strypning?  Kan man skruva ut den för lÃ¥ngt eller kan man testa att lossa den lite?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #3 skrivet: 24 november 2008, 16:02:19 »
Prova att skruva ut den lite och se vad som händer.
Annars kan det väl gå att provspola genom hela slingan för att se om det verkar vara stopp någonstans?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #4 skrivet: 24 november 2008, 16:28:59 »
Skruvar jag ut skruven så kommer det en massa vatten, så någon strypning verkar det inte vara.

Slingan fungerar ju som den ska på alla andra element (totalt 9 st) så att det skulle vara stopp någonstans verkar ju konstigt...

Vattnet i ledningen upp till termostaten är varmt...

Utloggad Grodan

  • Nyfiken pÃ¥ allt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #5 skrivet: 24 november 2008, 16:44:25 »
Blir dom varma uppi eller fyller dom på fel (NERIFRÅN)
Snart med Nordic Heater 9kW 300 liters tank.
185 m2 boyta 20 biyta 40 m2 golvvärme 12mm rot,vatten buret radiator sys inkopplat 2006
5 barn (4 tjejer 5 med frun)1 till på väg.
25000kW förbrukning.

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #6 skrivet: 24 november 2008, 18:02:11 »
De är i stort sätt lika varma uppe som nere. Ca 5 cm i sidled blir varmt, sedan är det mest fesljummet.

Känns konstigt att 3 st element beter sig likadant när alla andra är OK.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #7 skrivet: 24 november 2008, 18:25:58 »
Hade samma problem.
Systemet gick baklänges
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #8 skrivet: 24 november 2008, 18:30:57 »
Och var är lösningen? Är dessa 3 element felkopplade? Efterssom de andra elementen fungerar som de ska så kan väl inte hela slingan gå baklänges?

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #9 skrivet: 24 november 2008, 21:11:30 »
om dom är störst eller ligger sist i slingan kan det vara så.
Hos mig var det dom 3 sista på slingan som blev så alla små blev helt varma dom stora blev varma runt kopplet.
Mitt system hade gått baklänges sedan 1985 märkte det förs när jag satte in värmepump
1/11-08
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad erikja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #10 skrivet: 24 november 2008, 21:20:58 »
Det märks hos dej som hos så många andra när det har suttit en el eller oljepanna som har skickat ut sissodär en 70 grader till elementen, då blir ALLT varmt! Men med flytande kondensering blir elementen inte riktigt ordentligt varma, då märker man "byggfelet", jag har fått bygga bort några sån fel. Hoppas du har fått ording på ditt system!

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #11 skrivet: 25 november 2008, 07:38:17 »
Så det kan vara så att hela slingan är felkopplad då? Köpte huset för 1,5 år sedan och den tidigare ägaren körde med en elpanna (med trasig shunt) som konstant körde ut full värme. Sedan jag satte in värmepump så är det dessa 3 element som inte vill få upp någon värme. De andra på slingan är mindre element och de blir varma.


Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #12 skrivet: 25 november 2008, 16:27:47 »
Det låter troligt.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #13 skrivet: 25 november 2008, 17:55:30 »
.
Det kan som nÃ¥gon pÃ¥pekat vara att systemet gÃ¥r i fel riktning. DÃ¥ ligger de stora radiatorena först och själ all värme innan den kommer fram till de sista radiatorerna. Kanske skedde när du bytte värmesystem en förväxling. Att man t.ex. monterade   cirkulationspumpen med fel rotations riktning. Kola det finns alltid en pil pÃ¥ pumpen som visar riktningen. Prova med att skruva loss pumpen och vänd pÃ¥ den, sÃ¥ fÃ¥r du se vad som händer. I gamla ett-rörs system, med kalldragna stÃ¥lrör sÃ¥ är avsättningarna (sprÃ¥ngen mot radiatorerna) utformade som en kil sÃ¥ att vattnet leds upp mot radiatorn. GÃ¥r vattnet Ã¥t fel hÃ¥ll sÃ¥ fÃ¥r det betydligt svÃ¥rare att nÃ¥ fram till radiatorn dÃ¥ ingen kil effekt finns.

Om det inte är fel på rotationsriktningen så måste du strypa radiatorerna som ligger före på slingan. Du stryper på returventilerna. Det troliga är då, att de föregående radiatorerna tar all värme, så att det inte blir någon värme kvar till de tre sista. Du säger ingenting om hur mycket du schuntar ut i systemet. Eftersom du bytt värme kanske du måste se över dimensioneringen av dina radiatorer. I ett ett rörs system så är alltid radiatorerna större i slingans riktning för att kompensera värme avgången vid de framförliggande radiatorerna.
« Senast ändrad: 25 november 2008, 18:13:05 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad albin75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: 3 st kalla element, vad är felet???
« Svar #14 skrivet: 25 november 2008, 22:14:32 »
Det verkar som om de element som inte blir varma är de som ligger först i slingan.

Ska ett element bli helt genomvarmt i hela överdelen? Om jag känner på ett element av lite längre typ på undervåningen så är de ganska mycket varmare i början än i slutet av elementet. Känner jag på ett element på övervåningen så är de mycket varmare och mer genomvarmt.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!