Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?  (läst 13327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Hejsan !
För ett år sedan tilläggsisolerade vi vinden, men la inte på någon ny vindpapp överst. Dock ligger vinpappen kvar sedan orginalisoleringen lades.
Frågan är hur stor roll detta spelar, är vår tilläggsisolering verkningslös ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2007, 23:38:27 »
Hejsan !
För ett år sedan tilläggsisolerade vi vinden, men la inte på någon ny vindpapp överst. Dock ligger vinpappen kvar sedan orginalisoleringen lades.
Frågan är hur stor roll detta spelar, är vår tilläggsisolering verkningslös ?

Beror på om det finns nån ångspärr eller inte. Är det ingen ångspärr så lägg absolut inte dit nån vindpapp, då den kan stoppa fukten att torka ut. Fast inte skulle jag lägga nån vindpapp, om det inte fanns nån anledning till det, som att få svårt att få isoleringen att ligga still..., lutande tak t.ex.. Annars kan Du läsa/fråga här: http://forum.byggahus.se/tak-vind/32605-vindpapp-pa-vindsisolering.html

mvh humlan.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2007, 23:58:47 »
Hej

Humlan varför hänvisar du till ett inlägg där dom inte förstÃ¥r skillnaden mellan vindpapp och fuktspärr  ?

Vindpapp är till för att förhindra onödig konvektion av luften i isoleringen beroende på luftrörelser i utrymmet utanför isoleringen.
Så du kan gott lägga dit vindpapp det är i allafall inte en försämring.

MVH
Messer

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2007, 00:25:53 »
Hej.

Tänkte bara delge mina erfarenheter som glad amatör.

Att blanda moderna material med gamla (beroende på husets ålder) kan medföra fara.
Har man gammal vindpapp som s.k ångspärr och sen gammal kutterspån ovanpå och sen adderar modernt material typ Isover eller Rockwoll kan dessa 2 moderna material fungera som en "disktrasa"-de har alltså lätt att suga åt sig fukt med svårt att göra sig av med fukten vilket kan medföra att fukten då ligger kvar i toppen av detta isoleringsskickt, speciellt om man stängt av det gamla uppvärmningssystemet och kör med modern värmepump, då blir det mycket svårare att göra sig av med fukten. Gammal kutterspån klarar av att ge och ge av fukt, men i kombination med moderna material kan det gå illa. River man upp allt och lägger plast och sen t.ex isover bör det fungera-men kör man plast-lägger tillbaka kutter och sen modern isolering kan möglet komma farande fort.

Det finns en uppsjö med trådar om hur man bör agera, jag tror dock att man ska ta ut en kunnig av den äldre generationen som tar sig en titt innan man kör igång.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2007, 00:32:33 »
Hej

Humlan varför hänvisar du till ett inlägg där dom inte förstÃ¥r skillnaden mellan vindpapp och fuktspärr  ?

Vindpapp är till för att förhindra onödig konvektion av luften i isoleringen beroende på luftrörelser i utrymmet utanför isoleringen.
Så du kan gott lägga dit vindpapp det är i allafall inte en försämring.

MVH
Messer


JassÃ¥  Sc:,h Det missade jag  :-[ Var bara första bästa inlägg om vindpapp som kom upp Ã¥ som stämde med det jag vet, alltsÃ¥ ingen papp om det inte finns fukt/Ã¥ngspärr... Sorry skulle förstÃ¥s läst igenom bättre.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2007, 00:38:21 »
Hej.

Tänkte bara delge mina erfarenheter som glad amatör.

Att blanda moderna material med gamla (beroende på husets ålder) kan medföra fara.
Har man gammal vindpapp som s.k ångspärr och sen gammal kutterspån ovanpå och sen adderar modernt material typ Isover eller Rockwoll kan dessa 2 moderna material fungera som en "disktrasa"-de har alltså lätt att suga åt sig fukt med svårt att göra sig av med fukten vilket kan medföra att fukten då ligger kvar i toppen av detta isoleringsskickt, speciellt om man stängt av det gamla uppvärmningssystemet och kör med modern värmepump, då blir det mycket svårare att göra sig av med fukten. Gammal kutterspån klarar av att ge och ge av fukt, men i kombination med moderna material kan det gå illa. River man upp allt och lägger plast och sen t.ex isover bör det fungera-men kör man plast-lägger tillbaka kutter och sen modern isolering kan möglet komma farande fort.

Det finns en uppsjö med trådar om hur man bör agera, jag tror dock att man ska ta ut en kunnig av den äldre generationen som tar sig en titt innan man kör igång.

Jag instämmer helt. Låt gamla hus få andas, å skit i all plast. Det har bevisligen fungerat i hundratals år, sen får expertisen påstå vad dom vill. Mögel å röta i den utsträckning som finns idag, det fanns då inte förr..., självklart för att det inte byggdes med så täta material.

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2007, 07:59:21 »
regeln är enkel !
har du så mycket isolering att du skapat ett kallt utrymme ovanför/utanför isoleringen ska ångspärr/plast användas
har du så lite isolering utanför plasten att du kan få tempraturskillnad på var sida plasten, så får inte plast användas.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2007, 12:03:40 »
regeln är enkel !
har du så mycket isolering att du skapat ett kallt utrymme ovanför/utanför isoleringen ska ångspärr/plast användas
har du så lite isolering utanför plasten att du kan få tempraturskillnad på var sida plasten, så får inte plast användas.
mvh.ACE

Bra, då vet Vi det. Finns det då nån tumregel som kan användas..., alltså vid vilken tjocklek på isoleringen som plast/ångspärr bör användas?

mvh humlan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2007, 13:16:58 »
nej jag vet ingen uttalad gräns !
men personligen skulle jag aldrig isolera ett utrymme med en isolertjocklek mellan 75mm och 150mm, antingen max 75mm och ingen ångspärr, eller minst 150mm och ångspärr.
men jag vågar inte generalisera.
ång-trycket och tempskillnaden är ju mer påtagligt uppåt, så där skulle jag nog vilja utöka spannet till 75mm-200mm som man bör undvika för att vara säker.
men det är en personlig uppskattning, grundad på mina erfarenheter.
det kanske finns andra här som har någon annan norm ? ?
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2007, 13:39:13 »
Isoleringen funkar helt klart, men kanske liiite sämre utan vindskydd.
Papp finns/fanns även som diffussionstät akta dig för den!

Invändig diffusionsspärr behövs även för att stoppa luftvandring (drag).
Sagt av en som inte har nån plast i väggar o bjälklag.

Ang tilläggsisolering o ev vindskydd på vindsisolering.

Använder man lösull har man inget vinskydd, det funkar utmärkt. Äldre mineralullsisolering hade ett pappersskikt som vindskydd. Ska man tro ryktet ställde det till en hel del problem. Papperet och limmet var organiskt där det kunde växa otrevligheter. Speciellt om man har luftläckage från bostaden med relativt fuktig luft som kyls ned på vindan!

Jag har även pappersskikt pÃ¥ min isolering pÃ¥ vindan.   :-[



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2007, 14:41:09 »
nej jag vet ingen uttalad gräns !
men personligen skulle jag aldrig isolera ett utrymme med en isolertjocklek mellan 75mm och 150mm, antingen max 75mm och ingen ångspärr, eller minst 150mm och ångspärr.
men jag vågar inte generalisera.
ång-trycket och tempskillnaden är ju mer påtagligt uppåt, så där skulle jag nog vilja utöka spannet till 75mm-200mm som man bör undvika för att vara säker.
men det är en personlig uppskattning, grundad på mina erfarenheter.
det kanske finns andra här som har någon annan norm ? ?
mvh.ACE

Det räcker för mig som gränser iaf, mer noga än så förstår jag att det är svårt att uttala sig om. Det beror ju även på vilken typ/kvalitet av isolering som använs m.m.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Behov av vindpapp vid tilläggsisolering vindsbjälklag ?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2007, 14:48:48 »
Isoleringen funkar helt klart, men kanske liiite sämre utan vindskydd.
Papp finns/fanns även som diffussionstät akta dig för den!

Invändig diffusionsspärr behövs även för att stoppa luftvandring (drag).
Sagt av en som inte har nån plast i väggar o bjälklag.

Ang tilläggsisolering o ev vindskydd på vindsisolering.

Använder man lösull har man inget vinskydd, det funkar utmärkt. Äldre mineralullsisolering hade ett pappersskikt som vindskydd. Ska man tro ryktet ställde det till en hel del problem. Papperet och limmet var organiskt där det kunde växa otrevligheter. Speciellt om man har luftläckage från bostaden med relativt fuktig luft som kyls ned på vindan!

Jag har även pappersskikt pÃ¥ min isolering pÃ¥ vindan.   :-[





 ;D Vad är det man säger..., "skomakarbarn har dom sämsta skorna"  ;) Fast jag har inte plast överallt heller... Gillar över-huvud-taget inte plast tillsammans med levande material, blir det fel, sÃ¥ kommer röta Ã¥ mögel garanterat att bildas... Skumsprutning med vattenbaserat skum är perfekt i gamla kÃ¥kar, varken binder eller suger Ã¥t sig fukt, men släpper igenom luft.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 628
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!