Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande radiator  (läst 21675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klabban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Krånglande radiator
« skrivet: 11 november 2004, 20:21:47 »
Hej!

Bor i ett tvåplanshus med källare, byggår 1942. 2-rörssystem. VP osv finns i källaren och cirka 6 meter upp på övervåningen har jag ett element som krånglar. Övriga sex element på denna våning fungerar bra. Jag har alltid kört med alla termostater så öppna som möjligt.

Radiatorn i badrummet blir dock inte varmt. De gånger jag skruvat upp luftnippeln (Två gånger denna höst) kommer en hel del luft men inget mer händer. (Förra vintern kom dock radiatorn igång efter luftning).

Idag skruvade jag bort hela termostaten och kontrollerade att den släppte igenom vatten = inget problem. PÃ¥ test körde jag även  cirk-pumpen med termostaten bortmonterad. Inget vatten flödade sÃ¥ jag antar att varken radiatorn eller termostaten är igensatta.

Finns det någon annan möjlighet än att själva röret kopplat till elementet är igensatt? Någon som har tips på vad jag ska använda för att rensa? (Det verkar finnas en del böjar som försvårar) Eller är det bäst att anlita en "VA-snubbe" som har rätt verktyg?

Tack på förhand!
/Klas
1 1/5 plansvilla med rejält föröjt väggliv byggd 1909. 140kvm + 70 kvm. Panasonic E12DKE + direktverkande elradiatorer från 70- och 80-talet :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 21:03:06 »
Jag skulle testa med tryckluft baklänges. Du fÃ¥r nog vara beredd pÃ¥ att det kommer med fart sedan om det släpper.  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Krånglande radiator
« Svar #2 skrivet: 11 november 2004, 22:38:51 »
När jag konverterade till vattenburet i somras monterade jag 11 helt nya Epecon-radiatorer + 1st fläktkonvektor. Vid igångkörning av systemet och efter en del luftande kom det värme på alla radiatorer utom den i köket. Vi luftade igen och igen men ingen skillnad. Till slut drog rörisen slutsatsen att radiatorkopplet var tätt. Det demonterades och han/vi kunde konstatera att det fungerade som det skulle. Det återmonterades men det kom fortfarande ingen värme. Vi slog av VP så den fick stå stilla i ca 30 min för att sedan lufta systemet igen. När vi kom till en radiator på övervåningen på motsatt sida från köket kom det massor av luft. när allt var borta kördes VP igång och då kom det värme på radiatorn i köket.
Mitt råd är alltså, LUFTA alla radiatorer en gång till
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Klabban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Krånglande radiator
« Svar #3 skrivet: 13 november 2004, 15:34:52 »
Hej och tack för tipset!

Har nu precis luftat samtliga element men den krÃ¥nglande radiatorn vill inte komma igÃ¥ng ändÃ¥  >:(

Lite mer info: Rören som går till den krånglande radiatorn är varma ända upp till i taket i våningen under. Som det verkar förgrenas dessa rör (dolt) dels till den krånglande radiatorn i badrummet, dels till en väl fungerande radiator i sovrummet alldeles intill.

NÃ¥gra slutsatser man kan dra av detta?

Verkar bli till att hitta en rejäl piprensare...  :)
1 1/5 plansvilla med rejält föröjt väggliv byggd 1909. 140kvm + 70 kvm. Panasonic E12DKE + direktverkande elradiatorer från 70- och 80-talet :)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Krånglande radiator
« Svar #4 skrivet: 13 november 2004, 17:23:33 »
Prova att stänga av alla som blir varma, så att církulationen koncentreras till den trilskande. Lufta.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nisse2

  • Gäst
nisse2
Re:Krånglande radiator
« Svar #5 skrivet: 19 november 2004, 09:00:03 »
Det låter som att Du har dålig cirkulation i systemet. Det kan bero på igensatt smutsfilter vid värmepumpen. Det kan vara helt igengeggat och många vet inte ens om att det finns ett smutsfilter, än mindre att det bör rensas någon gång per år.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #6 skrivet: 19 november 2004, 09:29:34 »
Inte alla har smutsfilter.

Det verkar som Stiebel inte rekommenderar filter vare sig på kalla eller varma sidan.

Jag hängde temporärt in ett stort vattenfilter mellan fram och retur och lät vattnet delvis cirkulera genom detta. Jag körde först med nylon och sedan bomullspatron, och det blev en del smörja som samlades upp.  :P
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Krånglande radiator
« Svar #7 skrivet: 19 november 2004, 14:14:01 »
Citera
Det verkar som Stiebel inte rekommenderar filter vare sig på kalla eller varma sidan.

Det verkar huvudlöst, hur kommer värmeväxlarna att se ut då??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #8 skrivet: 19 november 2004, 14:29:25 »
Ingen aning. Jag antar att nån har tänkt... eller också har de inte det...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Krånglande radiator
« Svar #9 skrivet: 19 november 2004, 14:31:51 »
Jag lovar dig att ingen har tänkt... pressa dom lite.. iofs kan man kemsikt rengjöra värmeväxlarna, men det är mest i industrin... rätt knepig sak(bör vara förberett) och mycket kemikalier.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Krånglande radiator
« Svar #10 skrivet: 19 november 2004, 15:25:06 »
Har du termostatventiler?
Har du det så kan jag sätta en folköl på att nålen har fastnat,speciellt om du har Danfossventiler..Dom e lömska som satan.. >:(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Krånglande radiator
« Svar #11 skrivet: 19 november 2004, 15:29:13 »
Citera
Har du termostatventiler?
Har du det så kan jag sätta en folköl på att nålen har fastnat,speciellt om du har Danfossventiler..Dom e lömska som satan..

HÃ¥ller med dom har sÃ¥ dÃ¥lig funktion (mest att dom kärvar) sÃ¥ hade det varit en bil tror att ALLA skulle tas in för översyn eller byte till nÃ¥t man kan lita pÃ¥  ;) ;) Vad tror ni??
Jag har nog skrämt igång flera tjog såna (en del sitter fast som berget), du oxå antar jag Plumber.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Krånglande radiator
« Svar #12 skrivet: 19 november 2004, 16:27:01 »
Citera
Har du termostatventiler?
Har du det så kan jag sätta en folköl på att nålen har fastnat,speciellt om du har Danfossventiler..Dom e lömska som satan..

HÃ¥ller med dom har sÃ¥ dÃ¥lig funktion (mest att dom kärvar) sÃ¥ hade det varit en bil tror att ALLA skulle tas in för översyn eller byte till nÃ¥t man kan lita pÃ¥  ;) ;) Vad tror ni??
Jag har nog skrämt igång flera tjog såna (en del sitter fast som berget), du oxå antar jag Plumber.

Jag vet inte vad det e med dom riktigt. MMA har jag för mig kör med Teflonkägla och Danfoss med gummi. Sen när termosten har tryckt fast den stackars gummikäglan i mässingen så sitter den där och man får trycka,vrida och slå på den stackarn för att den ska lossna.
Har man Danfossventiler rekommenderar jag att ta bort termostaten på dom,åtminsånde på sommarhalvåret.. :o

admin

  • Gäst
admin
Re:Krånglande radiator
« Svar #13 skrivet: 19 november 2004, 17:26:06 »
Hur högt tryck har du i systemet, har du expansionskärl på vinden eller har du tryckkärl i källaren.

Om du har mindre än 0.6 bar (vid tryckkärl) så kan det var det som spökar...

Om du har tryckkärl i källaren bör du ha ca 1 bars tryck där för att cirkulationen skall fungera bra.

Lägre tryck än 0.6 bar kan göra att cirkpumpen orkar trycka igenom vatten på de andra radiatorerna men inte på det som inte fungerar, kanske ligger det "längst bort" och får det lägsta difftrycket.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Krånglande radiator
« Svar #14 skrivet: 20 november 2004, 13:48:19 »
Nja dom fastnar nåt helvetiskt de é nog som plumber säger gummit suger sig fast o teflonet glider som en smäck...
Kanske det där med teflon kan ha en bredare användning ;)

Jag hjälper några varje höst dom styr värmen med termostatventilerna (ej vp) tokstänger dom hela sommarn sänker inte ned elpannan den får gå.
Det tycker dom é bra när det blir lite kallt ökar man bara på ventilen. Många är tom rädd för en elpanna (kan iofs förstå det om man är 80 år).
Men varje höst.... riiiing    kanske du kan komma vÃ¥ra element är kalla vad kan det va för fel mÃ¥nne..... gissa om jag vet  ;)
oftast sitter en del så hårt att vanliga metoden inte funkar. Då jag tar mothåll med kofoten och slår med storknostret (om ni nu vet vad det är)på ventilen.
Då brukar dom lossna tillslut osså vanliga förmaningen slå av elpannan istället i till sommaren... javisst ja så var det man skulle göra.
Att slÃ¥ rekommenderar jag inte nÃ¥n, särskilt inte om man har koppar dÃ¥ fÃ¥r man dryparn  ;)

DÃ¥ kanske ni förstÃ¥r min aversion mot (danfoss)termostatventiler  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!