Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Krånglande radiator  (läst 17711 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klabban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Installera värmepump nu!
Krånglande radiator
« skrivet: 11 november 2004, 20:21:47 »
Hej!

Bor i ett tvåplanshus med källare, byggår 1942. 2-rörssystem. VP osv finns i källaren och cirka 6 meter upp på övervåningen har jag ett element som krånglar. Övriga sex element på denna våning fungerar bra. Jag har alltid kört med alla termostater så öppna som möjligt.

Radiatorn i badrummet blir dock inte varmt. De gånger jag skruvat upp luftnippeln (Två gånger denna höst) kommer en hel del luft men inget mer händer. (Förra vintern kom dock radiatorn igång efter luftning).

Idag skruvade jag bort hela termostaten och kontrollerade att den släppte igenom vatten = inget problem. På test körde jag även  cirk-pumpen med termostaten bortmonterad. Inget vatten flödade så jag antar att varken radiatorn eller termostaten är igensatta.

Finns det någon annan möjlighet än att själva röret kopplat till elementet är igensatt? Någon som har tips på vad jag ska använda för att rensa? (Det verkar finnas en del böjar som försvårar) Eller är det bäst att anlita en "VA-snubbe" som har rätt verktyg?

Tack på förhand!
/Klas
1 1/5 plansvilla med rejält föröjt väggliv byggd 1909. 140kvm + 70 kvm. Panasonic E12DKE + direktverkande elradiatorer från 70- och 80-talet :)

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3811
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 21:03:06 »
Jag skulle testa med tryckluft baklänges. Du får nog vara beredd på att det kommer med fart sedan om det släpper.  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
Re:Krånglande radiator
« Svar #2 skrivet: 11 november 2004, 22:38:51 »
När jag konverterade till vattenburet i somras monterade jag 11 helt nya Epecon-radiatorer + 1st fläktkonvektor. Vid igångkörning av systemet och efter en del luftande kom det värme på alla radiatorer utom den i köket. Vi luftade igen och igen men ingen skillnad. Till slut drog rörisen slutsatsen att radiatorkopplet var tätt. Det demonterades och han/vi kunde konstatera att det fungerade som det skulle. Det återmonterades men det kom fortfarande ingen värme. Vi slog av VP så den fick stå stilla i ca 30 min för att sedan lufta systemet igen. När vi kom till en radiator på övervåningen på motsatt sida från köket kom det massor av luft. när allt var borta kördes VP igång och då kom det värme på radiatorn i köket.
Mitt råd är alltså, LUFTA alla radiatorer en gång till
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Klabban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Installera värmepump nu!
Re:Krånglande radiator
« Svar #3 skrivet: 13 november 2004, 15:34:52 »
Hej och tack för tipset!

Har nu precis luftat samtliga element men den krånglande radiatorn vill inte komma igång ändå  >:(

Lite mer info: Rören som går till den krånglande radiatorn är varma ända upp till i taket i våningen under. Som det verkar förgrenas dessa rör (dolt) dels till den krånglande radiatorn i badrummet, dels till en väl fungerande radiator i sovrummet alldeles intill.

Några slutsatser man kan dra av detta?

Verkar bli till att hitta en rejäl piprensare...  :)
1 1/5 plansvilla med rejält föröjt väggliv byggd 1909. 140kvm + 70 kvm. Panasonic E12DKE + direktverkande elradiatorer från 70- och 80-talet :)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Krånglande radiator
« Svar #4 skrivet: 13 november 2004, 17:23:33 »
Prova att stänga av alla som blir varma, så att církulationen koncentreras till den trilskande. Lufta.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nisse2

  • Gäst
nisse2
Re:Krånglande radiator
« Svar #5 skrivet: 19 november 2004, 09:00:03 »
Det låter som att Du har dålig cirkulation i systemet. Det kan bero på igensatt smutsfilter vid värmepumpen. Det kan vara helt igengeggat och många vet inte ens om att det finns ett smutsfilter, än mindre att det bör rensas någon gång per år.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3811
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #6 skrivet: 19 november 2004, 09:29:34 »
Inte alla har smutsfilter.

Det verkar som Stiebel inte rekommenderar filter vare sig på kalla eller varma sidan.

Jag hängde temporärt in ett stort vattenfilter mellan fram och retur och lät vattnet delvis cirkulera genom detta. Jag körde först med nylon och sedan bomullspatron, och det blev en del smörja som samlades upp.  :P
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #7 skrivet: 19 november 2004, 14:14:01 »
Citera
Det verkar som Stiebel inte rekommenderar filter vare sig på kalla eller varma sidan.

Det verkar huvudlöst, hur kommer värmeväxlarna att se ut då??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3811
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #8 skrivet: 19 november 2004, 14:29:25 »
Ingen aning. Jag antar att nån har tänkt... eller också har de inte det...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #9 skrivet: 19 november 2004, 14:31:51 »
Jag lovar dig att ingen har tänkt... pressa dom lite.. iofs kan man kemsikt rengjöra värmeväxlarna, men det är mest i industrin... rätt knepig sak(bör vara förberett) och mycket kemikalier.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
Re:Krånglande radiator
« Svar #10 skrivet: 19 november 2004, 15:25:06 »
Har du termostatventiler?
Har du det så kan jag sätta en folköl på att nålen har fastnat,speciellt om du har Danfossventiler..Dom e lömska som satan.. >:(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #11 skrivet: 19 november 2004, 15:29:13 »
Citera
Har du termostatventiler?
Har du det så kan jag sätta en folköl på att nålen har fastnat,speciellt om du har Danfossventiler..Dom e lömska som satan..

Håller med dom har så dålig funktion (mest att dom kärvar) så hade det varit en bil tror att ALLA skulle tas in för översyn eller byte till nåt man kan lita på  ;) ;) Vad tror ni??
Jag har nog skrämt igång flera tjog såna (en del sitter fast som berget), du oxå antar jag Plumber.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
Re:Krånglande radiator
« Svar #12 skrivet: 19 november 2004, 16:27:01 »
Citera
Har du termostatventiler?
Har du det så kan jag sätta en folköl på att nålen har fastnat,speciellt om du har Danfossventiler..Dom e lömska som satan..

Håller med dom har så dålig funktion (mest att dom kärvar) så hade det varit en bil tror att ALLA skulle tas in för översyn eller byte till nåt man kan lita på  ;) ;) Vad tror ni??
Jag har nog skrämt igång flera tjog såna (en del sitter fast som berget), du oxå antar jag Plumber.

Jag vet inte vad det e med dom riktigt. MMA har jag för mig kör med Teflonkägla och Danfoss med gummi. Sen när termosten har tryckt fast den stackars gummikäglan i mässingen så sitter den där och man får trycka,vrida och slå på den stackarn för att den ska lossna.
Har man Danfossventiler rekommenderar jag att ta bort termostaten på dom,åtminsånde på sommarhalvåret.. :o

admin

  • Gäst
admin
Re:Krånglande radiator
« Svar #13 skrivet: 19 november 2004, 17:26:06 »
Hur högt tryck har du i systemet, har du expansionskärl på vinden eller har du tryckkärl i källaren.

Om du har mindre än 0.6 bar (vid tryckkärl) så kan det var det som spökar...

Om du har tryckkärl i källaren bör du ha ca 1 bars tryck där för att cirkulationen skall fungera bra.

Lägre tryck än 0.6 bar kan göra att cirkpumpen orkar trycka igenom vatten på de andra radiatorerna men inte på det som inte fungerar, kanske ligger det "längst bort" och får det lägsta difftrycket.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #14 skrivet: 20 november 2004, 13:48:19 »
Nja dom fastnar nåt helvetiskt de é nog som plumber säger gummit suger sig fast o teflonet glider som en smäck...
Kanske det där med teflon kan ha en bredare användning ;)

Jag hjälper några varje höst dom styr värmen med termostatventilerna (ej vp) tokstänger dom hela sommarn sänker inte ned elpannan den får gå.
Det tycker dom é bra när det blir lite kallt ökar man bara på ventilen. Många är tom rädd för en elpanna (kan iofs förstå det om man är 80 år).
Men varje höst.... riiiing    kanske du kan komma våra element är kalla vad kan det va för fel månne..... gissa om jag vet  ;)
oftast sitter en del så hårt att vanliga metoden inte funkar. Då jag tar mothåll med kofoten och slår med storknostret (om ni nu vet vad det är)på ventilen.
Då brukar dom lossna tillslut osså vanliga förmaningen slå av elpannan istället i till sommaren... javisst ja så var det man skulle göra.
Att slå rekommenderar jag inte nån, särskilt inte om man har koppar då får man dryparn  ;)

Då kanske ni förstår min aversion mot (danfoss)termostatventiler  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

*HVAC

  • Gäst
*HVAC
Re:Krånglande radiator
« Svar #15 skrivet: 20 november 2004, 15:56:25 »
Hej!  :)

Det finns några saker som jag skulle fundera över när du säger att huset är från 40-talet.

Det befintliga vattenburna radiatorsystemet lämpar sig inte för värmepump. Här bör man se efter om det är ett högtemperatursystem eller ett lågtemperatursystem som den tilltänkta värmepumpen ska arbeta emot. Ett högtemperatursystem innebär högre temperaturer på vattnet och kräver därför mindre värmeavgivande radiatorytor. Temperaturnivåerna kan vara ett problem vid installation av en värmepump. Om man ändå vill installera värmepump mot ett högtemperatursystem måste radiatorytorna utökas, vilket innebär en merinvestering.

1. Då man fyller ett värmesystem så kan det vara med kommunala statsvattnet (kranvatten) och den innehåller en hel del syre. Denna frigörs när du värmer upp vattnet och du kan behöva lufta en hel del om du har otur.

2. Du har kompletterat med radiatorer och dragit nya ledningar, det har uppstått en höjdpunkt någonstans och där samlas det luft. Det gör att flödet upphör och du kan försöka luft hur många gånger som helst och det hjälper dig inte, du måste dra om ledningen eller komplettera med en automatisk luftare.

3. Du har en kombination av båda punkt 1 och 2, du luftar och får systemet att fungera. Efter ett tag måste du lufta på nytt, det kan vara att syret frigörs och ansamlas vid just höjdpunkten. Köp en automatisk luftare.

4. Det är fel på systemet, det läcker någonstans!  :-[


Med vänlig hälsning/HVAC

PS. Du kommer alltid att ha syre i ditt värmesystem, det är naturlagarna som styr och det finns inget att göra åt. Vid större fastigheter så använder man teknisk utrustning, kostar från 30´och uppåt.  >:(Om du använder tryckluft så kommer du inte åt problemet utan kan förvärra det genom att du syresätter vattnet mer och vid för mycket syresättning förkortar man livslängden på installationen. DS.

Källa: Se under –Artiklar och läsvärt, Kompendium om värmepumpar om radiatorerna. Sedan kommer andra delar från mig själv då jag jobbar med liknande typer av frågor dagligen.

Utloggad Plumber

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
Re:Krånglande radiator
« Svar #16 skrivet: 20 november 2004, 16:20:41 »
Att huset e byggt på 40talet säger att högtempssytem inte e aktuellt..Hade det däremot varit byggt i slutet på 60 till slutet på 70 så hade det nog varit aktuellt. ;)

Utloggad Klabban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Installera värmepump nu!
Re:Krånglande radiator
« Svar #17 skrivet: 20 november 2004, 16:33:45 »
Hej och ett STORT tack för alla tips!

Jag ska försöka testa och kontrollera så mycket som möjligt nu i helgen. Återkommer med feedback.

Tack än en gång!
/Klas
1 1/5 plansvilla med rejält föröjt väggliv byggd 1909. 140kvm + 70 kvm. Panasonic E12DKE + direktverkande elradiatorer från 70- och 80-talet :)

*HVAC

  • Gäst
*HVAC
Re:Krånglande radiator
« Svar #18 skrivet: 20 november 2004, 17:03:48 »
Högtemperatursystem  och dimensionerade radiatorer!

Det går inte säga generallt att högtemperatursystem går att konvertera till värmepumpar, ett 40-tals hus kan ha varit konstruerat av en konsult och då åker man dit så det smäller om!

Det finns bara ett sätt att veta! Man inventerar vilket temperatursystem som finns, rörledningarnas storlek och effekten hos radiatorerna. Då kan kan man vara ganska säker på om det fungerar eller inte, det kan vara så att totala värmeeffekten räcker för hela huset! Men inte i vissa rum vilket inte är så lyckat. Dock anser jag att det inte är konsumenten som ska avgöra detta utan den som säljer produkten.

Sen när levererad vara inte fungerar så startar karusellen med stämning i tingsrätten där konsumenten tar in konsulter, jurister mm. Det slutar med att rör entreprenören går i konkurs i värsta fall.

Så jag står på mig att man ska kontrollera vad har man för system och är den överdimensionerad eller inte? Och har man självdrag där skortenen av en avgörande produkt för att bibehålla bra luftkvalite, samt ett undertryck i huset.

I värsta fall så fungerar inte självdraget på grund av att den termiska verkan från skortenen har försvunnit och sen försvinner den undertryck som tidigare fanns i pannrummet med följd att man får fuktskador i väggen med möggelskador till följd. Det senaste är något som man håller på att fundera på inom den akademiska världen!

Följdfrågan är -Vem ska betala för mögelskadan,  entreprenören då han inte upplyste om problemet... och entreprenören stämmer värmepumpstillverkaren eller ???


MVH/HVAC


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #19 skrivet: 20 november 2004, 17:36:02 »
Va svårt det blev... kolla framledningstemperaturen vid normal temp inne och stabil temp ute. Då vet man direkt....

Jag har 50 tals rad. jag kör ut 30 grader vid 0 ute... iofs har jag isolerat en hel del.
Men även innan så var det ett typist lågtempsystem.


Citera
I värsta fall så fungerar inte självdraget på grund av att den termiska verkan från skortenen har försvunnit och sen försvinner den undertryck som tidigare fanns i pannrummet med följd att man får fuktskador i väggen med möggelskador till följd. Det senaste är något som man håller på att fundera på inom den akademiska världen!

Om man eldade i panna innan ja ok.
Det här problemet har vi brottats med i många år eftersom dom flesta redan konverterat från olja till elkasset eller elpanna (i äldre hus)

Jag vet faktiskt ingen här uppe som fortfarande kör med olja  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2534
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #20 skrivet: 20 november 2004, 19:37:52 »
Högtemperatursystem  och dimensionerade radiatorer!

Det går inte säga generallt att högtemperatursystem går att konvertera till värmepumpar, ett 40-tals hus kan ha varit konstruerat av en konsult och då åker man dit så det smäller om!

Det finns bara ett sätt att veta! Man inventerar vilket temperatursystem som finns, rörledningarnas storlek och effekten hos radiatorerna. Då kan kan man vara ganska säker på om det fungerar eller inte, det kan vara så att totala värmeeffekten räcker för hela huset! Men inte i vissa rum vilket inte är så lyckat. Dock anser jag att det inte är konsumenten som ska avgöra detta utan den som säljer produkten.

Sen när levererad vara inte fungerar så startar karusellen med stämning i tingsrätten där konsumenten tar in konsulter, jurister mm. Det slutar med att rör entreprenören går i konkurs i värsta fall.

Så jag står på mig att man ska kontrollera vad har man för system och är den överdimensionerad eller inte? Och har man självdrag där skortenen av en avgörande produkt för att bibehålla bra luftkvalite, samt ett undertryck i huset.

I värsta fall så fungerar inte självdraget på grund av att den termiska verkan från skortenen har försvunnit och sen försvinner den undertryck som tidigare fanns i pannrummet med följd att man får fuktskador i väggen med möggelskador till följd. Det senaste är något som man håller på att fundera på inom den akademiska världen!

Följdfrågan är -Vem ska betala för mögelskadan,  entreprenören då han inte upplyste om problemet... och entreprenören stämmer värmepumpstillverkaren eller ???


MVH/HVAC



Självklart är det av största betydelse hur radiatorsystemet ser um om man tänkt att byta till värmepump, det nu visarsig att radiatorerna inte klarar låg temp så kan man ju byta ut dom. Det behöver inte bli så dyrt, kan lönasig i allafall, se på oss som konverterat från direkt el.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Krånglande radiator
« Svar #21 skrivet: 21 november 2004, 15:23:46 »
En äldre (gammal) rörfarbror säger att äldre anläggningar dimensionerades för 80 °C fram och 60 °C retur. Sedan dubblade man alla värden, för att vara på säkra sidan.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #22 skrivet: 21 november 2004, 15:41:10 »
Citera
En äldre (gammal) rörfarbror säger att äldre anläggningar dimensionerades för 80 °C fram och 60 °C retur. Sedan dubblade man alla värden, för att vara på säkra sidan.
Helt riktigt så var det.
Jag har kutat i otaliga fastigheter 100 tals olika både stora o små.

Hos oss var det 80-60 vid -25 ute o 18 inne som var dimensionerande.
jag kan säga att  nästan inte ett enda äldre hus behöver 80 fram (här uppe alltså) om inte tempen närmar sig -35 grader och tur är väl det!! På den tiden snålräknade man inte  ;D

Vi har haft flera riktigt extrema perioder hyr man lägenhet vill man ha 22 grader oavsett utetemp  ;)
På några fastigheter körde vi upp driftstermostaten till 95 grader på oljepannan, då rök det nästan av elementen  ;) men varmt blev det trots långvarig kyla under -35 grader, med toppar under -40.
Jag avläste -46 på min fina spritermometer då, inge kul alls.
Ytterligare kuriosa (jag blir nostalgisk) vi hade en 100 mm vattenledning som frös på en sträcka av 100 meter!!!
Den låg på ett snittdjupp av 3,30 meter!!!! samma hjävxx vinter var det. Vi grävde upp i en kurva på gatan där låg ledningen utanför gatumark, sen tinade vi med ånga det tog över en dag, vi tinade mot öppen huvudventil ;) hur skulle vi annars se när isen var väck, gissa om jag tog fartrekordet när det börja bubbla ungefär som när åskan går.
Det här kommer ni inte att tro på  ;D det var på tjänstesparken  ;D ;D  säkert 40 knyck  8) 8)  Sen är det hur många varv som helst innan käglan tätar men tog rekordet där också, gubbarnas stövlar räckte med ett nödrop  ;D ni tror vä inte jag super på en Söndag  :o
Oooops fel forum  ;) ursschäkta Rickard
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
Re:Krånglande radiator
« Svar #23 skrivet: 23 november 2004, 09:59:45 »
Inget knussel på den tiden!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad johan h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Re:Krånglande radiator
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2005, 21:26:53 »
Jag tar chansen och sticker emellan med ett liknande radiatorproblem. Det är nämligen så att elementet i garaget är iskallt ovsett hur jag vrider på termostaten.
Kan tilläga att vi är nyinflyttade i huset och jag håller på att sätta mig in i värmeanläggningen. Har fått mycket hjälp av detta forum med att ta bort strypbleck på danfoss termostater mm. Jag misstänker att termostaten har fastnat i ett läge nära helt strypt. hittade även nån form av skruv på utgående rör som jag skruvade på. Då började det komma vatten >:( Skickar en länk på detta så ni får se vad jag menar. Ska det inte vara ett lock över skruven? Ytterdiameterna är ca 16 mm.

/johan
Autoterm 207 L/V med Combimodul.

Utloggad johan h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Re:Krånglande radiator
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2005, 21:27:38 »
Argghh glömde länken!

http://web.comhem.se/~u54109636/

/johan
Autoterm 207 L/V med Combimodul.

Utloggad hzzon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Kön: Man
Re:Krånglande radiator
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2005, 21:57:09 »
Jag tar chansen och sticker emellan med ett liknande radiatorproblem. Det är nämligen så att elementet i garaget är iskallt ovsett hur jag vrider på termostaten.
Kan tilläga att vi är nyinflyttade i huset och jag håller på att sätta mig in i värmeanläggningen. Har fått mycket hjälp av detta forum med att ta bort strypbleck på danfoss termostater mm. Jag misstänker att termostaten har fastnat i ett läge nära helt strypt. hittade även nån form av skruv på utgående rör som jag skruvade på. Då började det komma vatten >:( Skickar en länk på detta så ni får se vad jag menar. Ska det inte vara ett lock över skruven? Ytterdiameterna är ca 16 mm.

/johan

Har själv likadana termostater...
Lossa bort termostaten så hittar du ett litet stift innanför.
Ta tag i stiftet med en tång och försök dra det ut och in, smörja lite emellanåt. När du kan trycka in stiftet med fingret och det kryper ut av sig själv kan du montera termostaten igen...
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--

Utloggad johan h

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
Re:Krånglande radiator
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2005, 22:12:55 »
Tack för tipset! Ska testa det. Har du nån aning om vad det är för skruv på bild 2. Kan det vara nån form av ventil för att reglera flödet i radiatorn?

/johan
Autoterm 207 L/V med Combimodul.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #28 skrivet: 17 januari 2005, 00:19:34 »
Det är returkopplet på bild två, används för att stänga bort returen om man tex ska lyfta bort radiatorn... men man kan använda den till att strypa flödet också.

men det ska va ett "lock" med en tätning inuti....

Jättevanligt att stiftet på rad. ventilen fastnar!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
Re:Krånglande radiator
« Svar #29 skrivet: 17 januari 2005, 18:26:49 »
kan man bara "skruva" på den så öppnas flödet, eller börjar det spruta vatten i hela huset!

Har själv 2 sådana i källaren och undrar om inte mina stryper lite. Har dock inte "vågat" pilla på dom


//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7199
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Krånglande radiator
« Svar #30 skrivet: 17 januari 2005, 23:26:55 »
Dom ska vid helt öppet ligga i nivå med själva gängade anslutningen inte över den, eftersom "locket" sen ska täta mot "gängen" och inte mot själva skruven...   om ni förstår???  :-[
Gängar man ur den då sprutar det vatten!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme