Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 24 mars 2015, 18:18:28 »

Ny fråga om inkoppling och rördimension fram till golvvärme(20mm PEX)-fördelaren.

Jag hade tänkt använda befintligt rör fram till en radiator som blir onödig för inkoppling till fördelaren. Gamla järnrör med ytterdiameter 27mm, det motsvarar väl Cu22mm, dvs 20mm innerdia.

Ett alternativ är att koppla på ett par oanvända 15mmCu avstick på VPns  VBrör, som är 22mmCu. Avsticken har längden 2-3dm och försedda med kulventiler. Avståndet till fördelaren blir 2m längre än från radiatorn, men å andra sidan så slipper jag en omväg fram till radiatorn på 8meter i 20mm innerdia.

Vilken dimension bör jag använda fram till fördelaren i så fall? Cu eller PEX?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 13 mars 2015, 19:41:09 »

Dessa va tydliga

Det vore intressant att se skillnaden i framledning mellan spårad golvspån & spårad eps med tex 14 mm parkett ovanpå.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 mars 2015, 17:55:02 »

Jag har hittat ett Wirsbo diagram för beräkning av tempförlust genom golvmaterial. Med lite halvt glömda ingenjörskunskaper så får jag fram detta:

Mitt energibehov är 45W/m2 och rumstempen 20 °C vid DUT-20 °C.

Parkettytan  har ett värmeövergångstal på 10W/dT,  det ger 4,5 °C tempdiff golvyta-rumstemp för att ge 45W/m2
14mm parkett med värmegenomgångstal på 0,13W/dT,tjocklek i meter ger en temp.diff på 2,5 °C
Spånskiva har samma värmegenomgångstal så tempdiffen genom den är 0,42 °C/mm tjocklek

Spårad frigolit:
 0mm spånskiva och 14mm parkett så ska medeltempen i värmebäraren vara 20+4,5+2,5+0=27,0 °C
Glespanel tvärs reglar:
12mm spånskiva och 14mm parkett så ska medeltempen i värmebäraren vara 20+4,5+2,5+4,2=31,2 °C
Glespanel mellan reglar:
22mm spånskiva och 14mm parkett så ska medeltempen i värmebäraren vara 20+4,5+2,5+7,6=34,6 °C

Jaghar 220mm isolering i bjälklaget. Med -20 grader ute så är tempdiffen i sista fallet 54,6 °C och lamdavärdet 0,037W/m2, °K läckaget är alltså 2W/m2. Ganska försumbart.
Min slutsats är att jag klarar mig med lägre (10 till 18 °C) framledningstemp än vad kurva6 ger (45 °C).

Behöver jag shunta eller räcker det att strypa flödet för att få rätt medeltemp? (har radiatorer för resten av huset)
Det verkar behövas ett deltaT på 36 ° för att få rätt medeltemp med sparsammaste lösningen (spårad frigolit)!!!

Är slutsatsen alltså att en shunt måste till för att inte få för ojämn värme i golvet?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 13 mars 2015, 16:44:25 »

Så här skriver energimyndigheten,

Golvmaterialet påverkar
En annan faktor som påverkar värmeförlusten är valet av golvmaterial. Parkettgolv, till exempel stänger inne värmen. Samma sak händer om man lägger till exempel heltäckningsmattor på golv med värme i. Klinker och plastmattor är bra material som lätt släpper igenom värmen från golvslingorna till inomhusluften.


Edit: Det finns oberoende svensk forskning rörande olika golvbeläggningar, har själv läst dem men hittar dem inte nu  Sc:,h
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 13 mars 2015, 15:44:11 »

Det är försumbart, dvs den skillnaden är inte märkbar här
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 mars 2015, 15:31:57 »

Ger golvvärmen du valt med tillsammans med 14mm parkett ovanpå den effekt du behöver och/eller önskar?  Sc:,h
Det vet jag inte! Någon som vet bättre?
Framledningstemp vid DUT som jag har det nu, ska vara  45°C med kurva 6.

Varför?
Ett lager 22mm spånskiva över GVn ist.f. 12mm =+10mm spån i alt. 1 eller +22mm mot ursprungsalternativet (30mm frigolit)
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 13 mars 2015, 15:25:53 »

men det ger sämre värmeöverföring till golvet..
Varför?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 13 mars 2015, 14:54:16 »

Netto ökat effektbehov blir om jag inte räknat helt galet bara 363W vid DUT(-20)  363W/28M2=13W/m2. De flesta räknar med att GV kan ge 50W/m2 så marginalen verkar betryggande.

Ger golvvärmen du valt tillsammans med 14mm parkett ovanpå den effekt du behöver och/eller önskar?  Sc:,h
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 mars 2015, 14:38:56 »

Göra omtag map golvvärmekonstruktion?

hade ju tänkt så här:
-14mm parkett
-20mm slang 300mm cc i 30mm spårade frigolitskivor 
-skruvlimmade spånplattor 22mm
Golvets totalhöjd blir då 22+30+14=66mm.
Bjälklag och grundmurshöjden anpassas så nya golvet får samma höjd som det befintliga.

Det får till konsekvens att upplaget för golvreglar mot befintlig grundmur blir väl högt, måste antingen använda balkskor som hänger ner under murkrönet eller skära ur reglarna  36mm

Alternativ 1
14mmparkett
12mmspånskiva
glespanel 22mm
Totalhöjd 48mm

dvs bygghöjden minskas med 18mm.

Alternativ 2
Att lägga glesen mellan golvreglarna ger en bygghöjd på  22+14= 36mm, dvs 30mm lägre, men det ger sämre värmeöverföring till golvet..

Alternativ 3
Jag har dimensionerat golvreglarna till 45x220mm, spännvidden är 3,75m och cc 600mm. Kan jag istället minska regelhöjden till 195 eller 170mm?

Vad anser du är bästa lösningen?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 mars 2015, 13:02:21 »

Skrämmande vilka pengar de parasiterna plockar in.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 02 mars 2015, 07:57:23 »

Alltså, det här bygglovet tar dem inte längre tid, däremot har de insett att de kan inte gärna ta 8000:- och godkänna det vid ett besök, det skulle se illa ut. Så ärendet ligger i IN-korgen 12 veckor.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 mars 2015, 23:48:28 »

Jag tar upp tråden igen med lite uppdatering.


28m2 golvyta ska få golvvärme. 20mm slang 300mm cc i 30mm spårade frigolitskivor på skruvlimmade spånplattor. Golvets totalhöjd blir då 22+30+14=66mm. Bjälklag och grundmurshöjden anpassas så nya golvet får samma höjd som det befintliga.

Netto ökat effektbehov blir om jag inte räknat helt galet bara 363W vid DUT(-20)  363W/28M2=13W/m2. De flesta räknar med att GV kan ge 50W/m2 så marginalen verkar betryggande.

Tacksam om någon kan kolla om jag är rätt ute!   

Plan och sektionsritning och effektberäkning bifogas.

Bygget närmar sig, nu ligger bygglovsansökan sedan 2:a feb i kommunens papperskvarn. Enda besked hittills är att de anstränger sig för att vara klara inom 10veckor. (lite skillnad mot när jag byggde sist i förra kommunen, då fick jag bygglov direkt efter ett besök hos stadsarkitekten, det bygget var lika stort, nja faktiskt dubbelt så stort, då byggde jag 30m2 i två plan. Det bygglovet kostade 500kr. Prognos på detta bygge 8000kr, så dom jobbar inte lika fort c:a 16 ggr så lång handläggningstid. (Men det tänker jag inte säga till dom förrän ansökan är godkänd)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2014, 15:04:33 »

Tack, tänkt o tänkt, det är väl bäst att fråga, minst en gång för mycket  tummenupp
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 14 december 2014, 13:28:20 »

Bättre att koppla golvvärmen på stammen, så har man valfrihet när det gäller flöde, men det hade du väl redan tänkt
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2014, 11:46:57 »

Rummet kommer att ha nya 3-glasfönster längs hela långväggen, golvets inner mått 7,5x3,6m. Motsatta väggen är inomhus. Jag har radiatorer i husets gamla del.
Menar du att jag ska koppla golvvärmens 2 slingor i serie med varsin radiator? Jag har redan rättså låg framledning (kurva 6-1) och en tempdiff i raddarna på 6-7 °C, så frågan är om det inte blir för låg temp till golvet?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 14 december 2014, 11:06:10 »

Jag skulle antagligen lagt två slingor 20 mm. Men det beror lite på hur rummet ser ut, dvs om det finns kallras vid fönster och kanske kalla ytterväggar, då hade jag ev lagt en något kortare slinga utmed fönstren, så kanske max tre slingor. Fast jag tycker att har man äldre fönster såbör man ha radiatorer också, då får man låg framledning.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2014, 23:59:19 »

Hur var det nu igen jag glömmer så fort   ::),
jag ska lägga 28,4m2 golvvärme, vad ger bäst värme  i nybygge med träbjälklag cc600mm,

-PEX 17mm x 180m 200mm cc eller 20mm x 120m 300mm cc?

En eller två eller fler slingor?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 december 2014, 14:23:15 »

 ::)
Nädå! Men lat..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 december 2014, 14:00:36 »

Nej jag var luddig, alla sovrum är idag på övervåningen,
bad kök 2WC är på bottenvåningen.
Vi vill ha ett sovrum på bottenvåningen för att slippa gå i trappen, den rätt är brant och 3m hög.

Om du ska göra så radikala ombyggnader som att göra ett sovrum av ett vardagsrum eller liknande vill man ju ofta ha nytt golv i den vevan ändå...?
Inte så radikalt, bara en innervägg behövs....vill och vill....är du golvförsäljare?  ;)

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 december 2014, 12:25:46 »

Citera
Viktigaste ändringen är sovrum, bad , kök WC mm på samma plan

Ska du flytta kök eller bad till bv?
Om du ska göra så radikala ombyggnader som att göra ett sovrum av ett vardagsrum eller liknande vill man ju ofta ha nytt golv i den vevan ändå...?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 december 2014, 12:00:52 »

Kloka tankar Karl,
Jag siktar på ett rörligt mål så inget är hugget i sten. Än.

Viktigaste ändringen är sovrum, bad , kök WC mm på samma plan övrigt dvs tillbyggnaden är kanske bara för att roa mig?  Men än så länge är vi så rörliga att ändringar och om o tillbyggnad kan ske i en ordning som ger hyfsad logistik:
1) tillbyggnad så det blir ny yta att ställa undan möblemang och massa prylar i för att sedan gå till nästa steg
2) ombyggnad av halva ursprungliga bottenvåningen från mat o vardagsrum till sovrum matrum.

Idéen att ordna med ny entré med kapprum o WC har jag skrotat.
Så just nu rör det sig om exteriört utseende och sambandet inomhus med ljusinsläpp mm. Gamla golvet får vara, värme till bottenvåningen räcker med radiatorer och tillbyggnaden får värmas med golvvärme. Är inne på att ersätta en stor öppning i nuvarande ytterväggen med glasade dubbeldörrar och sidofönster för ljusinsläpp och därmed möjlighet att styra värmen separat i tillbygget.

Tankarna mal....jag är mycket mycket tacksam för all input som forumet ger!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 december 2014, 20:03:47 »

Kommer att ta emot mkt att plocka bort ditt nya fina golv i tillbygget om 5 år, var det inte dessutom 3 rum varav ett bad/toalett med kakel..?
Hellre hade jag isåfall tagit omaket att få tillbygget 4-5 cm högre än gamla huset i början om jag inte ville ta hela investeringen på en gång.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 december 2014, 19:42:22 »

Tack för snabbt svar Karl

Håller med om att det vore lättare att lura sig själv och smälta extra kostnaden för att lägga golvvärme i hela bottenvåningen samband med tillbygget...men radiatorflytt inskränker sig till en enda och gör inget stort hål i plånboken.

Besväret att höja nya golvet efteråt ser dock jag inte som oöverkomligt, (vore betydligt värre att sänka det, hehe) jag kan ju välja t.ex att hela golvet inkl. undergolv ligger löst och alltså kan höjas underifrån.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 december 2014, 18:42:42 »

Tror du kommer att ångra om du inte väljer den "slutgiltiga" lösningen från början.
Dels måste du ju ändå ändra radiatorerna en del och kan få problem med möblering och kallras etc, dels är en konvertering i ditt fall både rätt billig och enkel.
Att lägga om det nya golvet om några år kommer att kännas fel...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 december 2014, 14:40:18 »

Många fina kommentarer, tack! tummenupp tummenupp

Jag har funderat en del själv och är nu inne på att avvakta med golvvärme i gamla huset. Kör vidare med radiatorer och flyttar om dem lite föra att passa med effekt i blivande sovrummet och omgjorda mat o vardagsrum. I tillbygget, som i skrivande stund är planerat att bli 20m2, så lägger jag golvvärme så färdiga golvet är i nivå med gamla golvet. Vill jag senare lägga in i gamla delen så höjs ju golvet där men då lyfter jag upp den nylagda golvvärmen lika mycket med frigolitskivor, det kommer ju att ligga flytande på bjälklagets spånskiva så det borde vara genomförbart om det blir aktuellt.

Vad tycker ni om den planen?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 december 2014, 10:01:24 »

Yes, men här är källare och förluster bör inte så stora.  Ev kan man som alternativ använda något modernt "fyllande" isoleringsmedel genom  x antal hål i det gamla golvet.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 02 december 2014, 22:58:51 »

För det mesta behöver man åtgärda isoleringen, när man lägger golvvärme. Men det är klart att om man inte behöver det och om golvet är plant så kan det vara arbetsbesparande att lägga skivor
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 december 2014, 21:14:46 »

Men man får räkna med ca 50 mm högre färdigt golv i båda fallen om man inte gör det stora jobbet att bryta upp alla golven.  Det går oftast att hantera om man gör det i hela våningen om man lyfter dörrarna.
Ser inte varför man skulle bryta upp golven när man kan lägga allt ovanpå ett stabilt gammalt golv, då hade jag hellre avstått.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 02 december 2014, 15:49:27 »

Höjden brukar vara det stora problemet. Har man tur så kan man hantera en något ökad golvnivå, då lägger man glespanelen på bjälkarna.

Jobbet är ungefär samma, man har att göra ett tag även om man väljer skivor. Det är ett misstag att tro att det bara är att lägga ut dem. Så ekonomiskt är glespanelen mycket billigare.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 december 2014, 12:33:32 »

Glespanel kostar en bråkdel och styvar även upp mycket bra, man spikar ju med två rejäla spik i varje punkt

Sant att det styvar upp bra, men det behovet har kanske inte TS.
Gällande kostnden så får man en bra hint här tycker jag:
http://www.billigtvvs.se/kategorier/102705/plaringt-och-roumlr-20mm-foumlr-glespanel
140 m2 vill BVVS ha 18630 för, men då tillkommer ju själva glespanenelen, säg 4000:- = ca 22000:-
Medan deras paket med 30mm frigolit, för 20mm slang, kostar  34 685,00:-   (Har ingen aning, kanske det går att hitta bättre priser ngn annanstans!)
Tänker man sig iaf 5000:- för det stora arbetet som sågandet o passandet med glespanelen kräver så är vi nere i en skillnad på 7000:-, inte så  mycket tycker jag.
Dessutom isolerar 30mm frigolit rätt bra och man kommer som sagt upp mot själva golvet, med glespanel blir det ju minst 12mm extra isolerande spånskiva mellan värmen och golvet man går på.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 29 november 2014, 10:38:40 »

Du kan fasa av just den dörren,  Bo.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 29 november 2014, 10:12:42 »

Glespanel kostar en bråkdel och styvar även upp mycket bra, man spikar ju med två rejäla spik i varje punkt
Skrivet av: Strip
« skrivet: 29 november 2014, 07:58:43 »

... glespanel (som jag tycker är bättre än strimlor av spånskiva. Mjukare att skruva och såga i.. ...

I mitt fall var just uppstyvningen av golvet en viktig faktor. Med bjälklag om 150 mm var golvet på tok för svajigt och resultatet med hellimmade spånskivor  blev faktiskt över förväntan.


Såvitt jag förstår så är den tunnaste frigolitvarianten 30mm till 20mm slang?

Mina skivor är 28 mm . Byggmått 30 mm med plåt o slang. Vill minnas att jag köpte dem riktigt billigt nånstans. Har letat febrilt efter fakturan, men hittar den inte. Bestämmer du dig för cellplast letar jag gärna mer om du vill.

Edit:
Letar man i rätt låda blir det lättare: http://www.billigtvvs.se/kategorier/102435/sparade-cellplastskivor
Skrivet av: Strip
« skrivet: 29 november 2014, 07:44:09 »

I din lösning med lösning med spånskiveremsor, var det exakt 20mm mellanrum, räcker det för Alplåt oxå?
Hur tätt la du slingorna, cc300 eller?

Jag vill minnas att jag mätte på en plåt och körde det måttet. Plåten är ju väldigt tunn o mjuk o slangen är flexibel den också. 
285 c/c säger mina anteckningar. Det passade väl med rummet antar jag  dontknow

Skrivet av: sege
« skrivet: 29 november 2014, 07:39:07 »

Jag har lagt Floore 13mm ovanpå golvspån på 115 kvm med 14mm parkett ovanpå. Jag har effekt nog att klara mig med 120mm väggar på ~60 kvm ungefär. Resten har 195mm-vägg.

Dock en rejäl mössa med 60-70 cm isolering.

Jag ville inte höja mer i befintligt hus när vi byggde till så jag körde samma koncept även i tillbyggnad för att få samma golvnivå.

Jag vet ju inte hur saker hade fungerat med 20mm-slang men det fungerar fint med den slang jag har nu också helt enkelt.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2014, 22:40:47 »

Ja och nej, tror min bild förklarar bättre
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 november 2014, 21:50:03 »

Lyft upp dörrarna istället,  det är mindre jobb än man tror.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2014, 20:58:13 »

Jo det har jag ju insett, tack Karlmb!
Thermotech har olika bygghöjder; ifrån 18 mm och uppåt
http://thermotech.se/golvvarme/golvvarmeprodukter/forlaggningsprincipergolvvarme/flytandegolv18.4.2741dba1127dbde7e0380008168.html
Tack för länken Rocas, Men för att få bästa flöde med minst motstånd så bör man väl köra med 20mm slang. Termotech avslöjar inte slangdimension

Såvitt jag förstår så är den tunnaste frigolitvarianten 30mm till 20mm slang? dvs om jag ska ha den i gamla husdelen måst jag kapa några (men bara 2) dörrar nedtill. I köket blir det trixigt med ombyggnad av inredningen. En nackdel till är att nedersta steget i trappan till övervåningen blir lägre, olycksfallsrisk.
Måste väga dom nackdelarna och otillgänglighet till bottenvåningen under byggtiden mot nackdelen högre framledningstemp om jag "lägger" slangen under golvbräderna
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 november 2014, 20:17:28 »

 tummenupp
Minimal isolerande effekt uppåt också, jfrt med att lägga det under det bärande trägolvet.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 28 november 2014, 19:47:27 »

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2014, 19:23:48 »

Hur mycket bygger frigoliten?
Och var köper man den billigt?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 november 2014, 17:04:02 »

 :)
Lägg frigoliten direkt på gamla fernissan, blir bra! Ingen mer isolering, det duger.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2014, 16:29:19 »

Uj på dej själv, jag är 71 och takhöjden i källaren är 2m. Den är inte värmd av annat än en VP och ett litet element bredvid vattenpumpen. Håller typ 5 °C av sig själv idag, beror nog på markvärme och läckage uppifrån.
Väggarna är 1-1,5m övermark och 250mm betong så att hålla försöka varmt där är Ebberöds Bank-lösning

Golven är spånade fernissade 28(?) x95mm med linoliummatta och på det har jag lagt 9mm flytande klickgolv med limmad stegdämpare under.
Menar du att jag ska riva befintliga brädgolvet? Varför det?
Ska jag gör det uppifrån så får det väl vara kvar eller menar du för att få dit isolering ist.för befintlig gammalt sågspån....

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 november 2014, 16:14:20 »

Ah  tummenupp Det blir säkert bra!
Du har helt riktigt identifierat de viktiga punkterna i detta projekt! :
På vilken nivå ska nya bjälklaget läggas?
Uj ,underifrån? Är du över 30 så är det nog för jobbigt..? ::)
Har du fina golv, eller bara de vanliga smala bräderna från 30-talet? Inte mkt att spara på enligt mig.
Lägg allt ovanpå och använd frigolit, då får du bra isolering närmast iaf, jag ångrar att jag inte använde det själv när jag konverterade mitt hus, men då fanns det nog inte för 20mm slang tror jag.
Men du har ju källare under gamla delen?
Gör väl inte så mkt om det läcker ner lite värme dit?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2014, 15:22:26 »

Tack tack!  tummenupp
Jo jag ska mura med leca. På en armerad betongsula. Och gräva ur så jag får rimlig ståhöjd under men låter bli att gjuta golv, snäcksanden får duga som golv. Måste förmodligen isolera inkommande vattenslang från brunnen.

Och mina alla frågor om GV-läggning är för att jag ska få rätt höjd på bjälklaget så att det blir i nivå med övriga bygget. 

Frågan då är bara om och hur jag ska lägga in GV i hela bottenvåningen, (det är knappast möjligt att få det jobbet återbetalt på ännu lite lägre framledningstemp)....och ska det göras uppifrån, som ju ger mest värme så måste jag vara väldigt duktig på att motivera det. Om jag gör det underifrån så kan det ske med mera möda och lite avkall på värmeavgivningen men utan protester från chefen. Gör jag det uppifrån på bef. brädgolv så ska jag i alla fall riva undergolvet för att isolera bjälklaget så jag lutar mot att göra det underifrån.  dontknow

Vad kostar golvvärmematerial exkl stock/m2 dvs slang och glespanel och Al-plåt?


Tillägg : Jag räknade lite på skillnad i framledningstemp för att få exvis 50W/m2 i fallen att lägga slang över eller under befintligt golv.
Över med framledning 30 °C ska då vara lika med 38 °C om slangen ligger under.
Skillnaden var mkt större än vad jag trodde!
Vad blir skillnaden i COP?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 november 2014, 11:55:04 »

Ser att du inte orkar mura en hel vägg för torpargrunden? Tror inte det är så bra i ett blåsigt läge som ditt.
Lecablock kostar inte sså mkt och det är rätt lätt att mura själv. Pelare ställer högre krav på att de står stadigt i sidled dessutom..
Och med riktiga källarväggar så blir det inte så kallt under tillbygget. Tror du skulle ångra att spara i den änden.
Numera finns ju spårad frigolit till rimligt pris så jag skulle kört vanlig golvspån + spårad frigolit o plåtar. Givetvis ska du satsa på GV på äldre dar, det kommer du inte heller att ångra!
Och vem vet, sen kanske du vill lägga om några andra golv så lägg det nya spångolvet på samma nivå som resten av huset så att de gamla golven får samma nivå den dag du lagt gv där också.
Om öv inte ska användas så mkt så kan du ju strunta i om ev. det blir lite kallare där, så bvp får jobba med temp för gv istället (ingen shunt).  tummenupp
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 november 2014, 11:44:22 »

I din lösning med lösning med spånskiveremsor, var det exakt 20mm mellanrum, räcker det för Alplåt oxå?
Hur tätt la du slingorna, cc300 eller?

Det är inte så noga, blir som med glespanel (som jag tycker är bättre än strimlor av spånskiva. Mjukare att skruva och såga i..
CC300 och 20 mm är minst jobb och har man 20mm slang så blir det svårt att vända med mindre cc, kan komma att vika slangen.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 november 2014, 10:31:22 »

I din lösning med lösning med spånskiveremsor, var det exakt 20mm mellanrum, räcker det för Alplåt oxå?
Hur tätt la du slingorna, cc300 eller?
Skrivet av: Strip
« skrivet: 28 november 2014, 06:59:49 »

Spårad frigolit med aluplåtar duger som underlag för 14 mm parkett.

Thermotech har ett så´nt system för 17 mm slang.

Jag har testat det en gång och det fungerade bra.

Jag lade spårad cellplast med 20mm slang i ett rum, det var väldigt lättjobbat, gav bra resultat och var inte jättedyrt.
I ett annat rum sågade jag remsor av 22 mm spånskiva och skruvade/limmade i golvspånet med 20mm mellanrum. Syftet var att styva upp golvet lite. Resultatet blev mycket bra. Båda lösningarna med plåt naturligtvis.

Skrivet av: rocas
« skrivet: 26 november 2014, 15:54:06 »

Spårad frigolit med aluplåtar duger som underlag för 14 mm parkett.

Thermotech har ett så´nt system för 17 mm slang.

Jag har testat det en gång och det fungerade bra.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!