Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 10 februari 2013, 10:12:14 »

Strunta i hålet i väggen så länge och se hur det blir när du har skorsten. Det behövs inte 2-3mm, det är vad rörena brukar vara i den dim. Det blir bra med 1mm sf bockad fyrkant 150*150.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 10 februari 2013, 09:43:46 »

paxfläkt drar ju åt fel håll kom ja på nu, blir väl tokigt att sätta motorn ute :)
men hål i väggen får de bli, och stängda dörrar mellan pannrum och verkstadslokaler.
fast ändå är ja sjukt tveksam till hål i väggen, för de var alldeles nyss ja fick klart plåten o isoleringen i lokalen jämte och de var ingen tätning i pannrummet vid plåten längs taket 6 meter så de borde vart som ett stort hål de......

skorsten äro nummer ett om ja får tummen ur, tror du de behövs 2-3 mm i gods verkligen, 1mm syrafast bockad fyrkant kanske 150*150 och isolerad me 30mm utvändigt och klädd me plåt som då blir 210*210 eller nåt. de är nog genomförbart.


Ang typ Paxfläkt med tanke på hur mycket luft oljebrännaren förbrukar.
 Hur stor luftmängd behövs för förbränning av 1 kg brännolja?
För att förbränna 1 kg eldningsolja behövs det i praktiken ca 19 kg luft. Detta motsvarar ca 16 m3 luft.
Är brännarens effekt 20kW så förbrukar den ca 2kg olja och ca 32 m3 luft, man ligger alltid med ett litet luftöverskott.
Detta hämtat ur Karlebos handbok.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 10 februari 2013, 00:38:32 »

Ang typ Paxfläkt med tanke på hur mycket luft oljebrännaren förbrukar.
 Hur stor luftmängd behövs för förbränning av 1 kg brännolja?
För att förbränna 1 kg eldningsolja behövs det i praktiken ca 19 kg luft. Detta motsvarar ca 16 m3 luft.
Är brännarens effekt 20kW så förbrukar den ca 2kg olja och ca 32 m3 luft, man ligger alltid med ett litet luftöverskott.
Detta hämtat ur Karlebos handbok.

 
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 februari 2013, 23:22:31 »

Jag skulle testa utan fläkt först. Sf-rör i dim till skorsten ligger mellan 2-3mm godstjocklek.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 09 februari 2013, 22:48:34 »

men då skulle de väl gå bra med en liten paxfläkt med?? tänker mig att inte ha så stort hål utan att fläkten skjutsar in lite mer luft då de behövs?
skorsten vet ja ju ska va cortenstål orginal, så antingen få tag i de eller ett rostfritt rör, men de kan inte va tvunget o va tjock gods på syrafast va?
vill minnas att ja testa temp på utgående rökrör o de inte var så varmt där.

Om vi börjar med tilluften så hittade Hansson ett prisvärt motorspjäll som han monterade och den öppnar när laddpumpen på hans vedpanna startar. Kolla länken.    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48888.msg497762#msg497762
Han kanske kan flika in o tala om hur det funkar, men jag tror att det blev jättebra.

Skorsten skulle jag försöka komma över rostfritt/syrafast i första hand, men det duger nog bra med någe "svart" material. Kanske finns att hitta på någon skrot? I vilket fall så skulle jag isolera skorstensröret, men det är ju lätt för mig att säga eftersom en kompis är plåtslagare och jag skulle köpa plåtbeklädnaden av honom...
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 februari 2013, 19:58:14 »

Om vi börjar med tilluften så hittade Hansson ett prisvärt motorspjäll som han monterade och den öppnar när laddpumpen på hans vedpanna startar. Kolla länken.    http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48888.msg497762#msg497762
Han kanske kan flika in o tala om hur det funkar, men jag tror att det blev jättebra.

Skorsten skulle jag försöka komma över rostfritt/syrafast i första hand, men det duger nog bra med någe "svart" material. Kanske finns att hitta på någon skrot? I vilket fall så skulle jag isolera skorstensröret, men det är ju lätt för mig att säga eftersom en kompis är plåtslagare och jag skulle köpa plåtbeklädnaden av honom...
Skrivet av: gb79
« skrivet: 09 februari 2013, 15:52:46 »

ok skorsten it is, fast de kan som vanligt ta lite tid, men viktigast är att ja har saker klara tills nästa vinter känns de som, då ja antagligen inte gör nåt förrän ja slått av pannan.
var de viktigt att den var isolerad? har du nåt förslag vad ja köper eller bygger av?


Jag skulle börja med skorstenen, då får pannan bättre förutsättningar, dvs det blir undertryck i eldstaden/förbränningsrummet istf som det förmodligen är nu, övertryck. Då kan du klara dig utan tilluftshål i väggen, men det kanske inte är riktigt enl reglerna då?

Förresten, tilluftshålet i väggen till pannrummet kan du ju ta upp. Sen kan du häfta upp lite plast i överkant för hålet och någon lätt vikt i nederkant kanske behövs? Får man till det så skall den vid stopp panna vara stängd, vid drift panna så tar den förbränningsluft, skapar ett litet undertryck i rummet och då skall plasten lätta från väggen och släppa in luft. Kanske. Tycker att det skulle kunna funka.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 februari 2013, 12:08:29 »

Jag skulle börja med skorstenen, då får pannan bättre förutsättningar, dvs det blir undertryck i eldstaden/förbränningsrummet istf som det förmodligen är nu, övertryck. Då kan du klara dig utan tilluftshål i väggen, men det kanske inte är riktigt enl reglerna då?

Förresten, tilluftshålet i väggen till pannrummet kan du ju ta upp. Sen kan du häfta upp lite plast i överkant för hålet och någon lätt vikt i nederkant kanske behövs? Får man till det så skall den vid stopp panna vara stängd, vid drift panna så tar den förbränningsluft, skapar ett litet undertryck i rummet och då skall plasten lätta från väggen och släppa in luft. Kanske. Tycker att det skulle kunna funka.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 09 februari 2013, 11:39:25 »

Tack för svar.
Börjar med första frågan så kommer flera senare :)

Ska jag ha en friskluftsventil i väggen ut då diameter 15cm eller nåt då och stängda dörrar till pannrum då? Har provat o låta dörrar mellan pannrum o verkstad stå öppna o trodde på självdrag men tyckte bara de kom ut i lokalerna då.
Kan man ha en paxfläkt som startar med brännaren och drar in luft till pannan när den startar?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 februari 2013, 10:21:27 »

Sen så kan man montera en dragbegränsare, det är aldrig fel för förbränningen. Kolla gärna filmen i länken.
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 februari 2013, 09:22:07 »

Rökröret ut från pannan genom vägg skulle jag försöka få till ett fall, bara så lite att eventuell kondens inte kan rinna bakvägen genom väggen tillbaka till pannan.

En kompis installerade en gång  en gammal köksspis i garaget och på utsidan så var skortensröret oisolerat. Han undrade varför det rann vatten ur spisen ned på garagegolvet när han eldade. Det var just det att när det var kallt ute så kyldes rökgaserna ned så mycket att det kondenserade och blev "vatten" och rann tillbaka till spisen och ut på golvet. Han ville inte isolera på utsidan så vi knäckte ned röret genom väggen lite och borrade ett hål under böjen på utsidan så fick det rinna ut på marken istället. 

Kompletterar. Alla har vi väl sett hur det kan rinna ut "vatten" ur avgasröret från bilen framför oss i bilkön.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 februari 2013, 09:08:01 »

Ser riktigt bra ut tummenupp  Oljebrännaren/pannan behöver luft, en ventil i väggen minst lika stor som arean i skorstenspipan så blir det bra, kan fungera bra med otäta portar också. Att du upplever problem med avgaser förstår jag eftersom skorstenen slutar utanför väggen, du får inget undertryck i eldstaden. Sätt på några meter rör lodrätt upp så får du drag/undertryck i pannan/eldstaden när den går och du skall slippa avgasdoften i lokalen. Ett scenario jag ser framför mig är att, om skorstenen är kall när pannan tänder så kan det komma in lite doft i lokalen + att de första rökgaserna efter tändning kommer att bli så kalla i skorstenen så de kondenserar (kyls ned och omvandlas till "vatten" som är korrosivt) innan tempen kommer upp lite och i värsta fall så kan kondenset rinna bakvägen in i pannan och orsaka korrosion/rost. Detta är ju först och främst under uppvärmningssäsongen. Isolerad skorsten (rör) gör att detta minskar betydligt, förmodligen upphör helt vad man kan se visuellt, dvs helt normalt. Hur som helst så skulle jag sätta en liten dränering på utsidan där kondensvatten kan rinna ut om du kör med oisolerad skorsten,  renslucka också.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 09 februari 2013, 07:51:36 »

Värmen snurrar på bra i lokalerna, det är isolerat o klart o håller mellan 12-15 grader.
Men upplever problem med oljebrännarens avgaser. Är det inte tätt med luckan mot pannan eller om de blir vid rökröret ut de tränger ut.
Har inte någon skorsten upp i luften än utan slutar utanför vägg nu.
Vad ja undrar är hur ventilation i pannrum ska fungera? Ska luft in eller ut?

Har ingen ventilation i verkstad utan tänkte det blir självdrag med otäta portar och oljeeldning men känns som det trycker in och inte ut?

Några tips? Det här med lång varm skorsten gäller det för att dra ut avgaser eller är det mer  hus med självdrag?
Skrivet av: gb79
« skrivet: 08 december 2012, 18:08:50 »

Har kopplat in fördelaren nu iaf, första dygnet gick inte värmepumpen då den inte kunde hantera de kalla vattnet som kom tillbaka från 300 m2 betonggolv som var ca 5 minus kallt. hann inte få igång oljebrännaren då heller så första dygnet blev tokigt o utkylt även i den fungerande lokalen.

Men efter en dygns körning med oljebrännaren fick jag även värmepumpen att gå så då snurra värmen på fint.
ska sätta på rumstermostat och motorer som du tyckte cougar.

tackar för hjälpen. kvar är dock fortfarande laddventilen som ska på innan aerotemper men enligt termometrarna på rören så är de cirka 65/45 som går runt så vet inte än vilken ja ska ta .... 72 blir för högt känns de som iaf. kommer nog ingen värme till aerotempern då.

hejs
Skrivet av: gb79
« skrivet: 17 november 2012, 18:00:29 »

Nu är det ju iof inte färdigt än och dröjer säkert ett tag till men kan ju lägga upp nån bild som visar vad det blev med er hjälp. Tackar

Ska allså koppla på en fördelare till där rören slutar på höger sida samt sätta den där 72 graders ventilen.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 13 november 2012, 18:27:55 »

Ok tack för svar. Troligtvis blir de ingen reglering kanske då. Har iof funkat väldigt bra med andra lokalen och enbart värmekurva från smo10.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 12 november 2012, 12:02:23 »

det går ju alltid att montera en ventil på stammen som stryper bort hela fördelaren, typ en sådan här:http://www.tahydronics.com/sv/produkter-och-losningar/ta-balancing-and-control/styrventiler/stalldon/EMO/
men dom kostar ju också en slant + att du behöver en 0-10V termostat också.

Det finns ju enklare varianter med mekanisk reglering, men jag har inte hittat någon som går att ställa ner så lågt som till +5gr och mäter i luften.
De flesta går bara att ställa ner till +15gr.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 november 2012, 22:21:22 »

hej igen  :)
det enklaste är ju att köpa motorer till golvvärmefördelaren och koppla dom till en termostat som reglerar rumstempen.
man behöver ju inte köpa den svindyra centralen utan det räcker med en 24V trafo och vilken termostat som helst som ligger inom det önskade området.

ok har tänkt tanken på den vanliga regleringen men är 10 st slingor så gissar de blir dyrt?
inget annat? tack för svar iaf!!
Skrivet av: cougar
« skrivet: 11 november 2012, 22:00:38 »

hej igen  :)
det enklaste är ju att köpa motorer till golvvärmefördelaren och koppla dom till en termostat som reglerar rumstempen.
man behöver ju inte köpa den svindyra centralen utan det räcker med en 24V trafo och vilken termostat som helst som ligger inom det önskade området.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 november 2012, 20:28:08 »

hej länge sen i denna tråden

jag vill gärna diskutera vidare lite kring de sista grejerna som ska kopplas in i vinter.

om man kollar sista bilden på sidan 7 i tråden så visar de hur allt är kopplat,
det som inte är färdigt är den högra golvvärmefördelaren som ska sättas dit nu.
skulle hemskt gärna sätta på nån lösning med termostat som kan hålla nere tempen i den lokalen till max 5 grader exempelvis.

har heller inte satt in aerotemper på den sidan, utan bara förberett. de suger ur för mycket värme snabbt så blir kanske ingen heller.

någon???? som kan säga hur ja ska göra för att få lösning med termostat på tillopp eller retur på andra golvvärmefördelaren eller rent av båda fördelarna. i första lokalen har jag ca 12 grader.
mvh
Skrivet av: gb79
« skrivet: 02 januari 2011, 10:50:37 »

rinkabyror.se    best.nr 70gr 25r inv   ser lite annorlunda ut än min gamla.  590kr.


edit: hitta den
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1488


best nr??
mvh daniel
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 02 januari 2011, 00:05:08 »

rinkabyror.se    best.nr 70gr 25r inv   ser lite annorlunda ut än min gamla.  590kr.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 28 december 2010, 09:03:02 »

Tack cougar för förtroendet, det är ju lite som du säger, är ju eldare sedan över 30 år.
72 gradaren är att rekommendera, 60gr funkar väl också, ett tag iallafall. Jag skulle inte ta lägre än 72gr. Ni skall veta att det behöver inte synas för att det skall göra skada... För att bara understryka detta med tillräckligt hög vattenreturtemp till pannan så kan jag säga att till våran Flis/Biopanna så går aldrig vattenreturtempen under 103gr. Till avfallspannan med tillhörande Economizers ( efter pannan där rökgaserna värmer upp inkommande pannvatten) så understiger aldrig pannvattnet på returen under 120gr. Annars så skulle det kosta allt för mycket i reparationer/tub byten. Och det styrker också Värmeforsk undersökningar. Iofsig så går våra pannor kontinuerligt, kanske 330 utav årets 365 dgr, då är det ännu viktigare. Jag ser ju i min vedpanna hemma innan den får upp arbetstempen när jag drar i spakarna som ändrar förbränningsriktningen så är stängerna till spjällena blöta när jag drar ut dem....  :-*

En sak till, olika bränslen ställer olika krav på temperaturer, ved är inte något oskyldigt bränsle, olja är ännu värre, vad är då spilloljeförbränning med en massa okända faktorer?

japp ska köra på den, men kan inte få upp den på ahlsell? svårt att hitta den köpbar på nätet alls?
kan du länka?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 28 december 2010, 02:09:31 »

Tack cougar för förtroendet, det är ju lite som du säger, är ju eldare sedan över 30 år.
72 gradaren är att rekommendera, 60gr funkar väl också, ett tag iallafall. Jag skulle inte ta lägre än 72gr. Ni skall veta att det behöver inte synas för att det skall göra skada... För att bara understryka detta med tillräckligt hög vattenreturtemp till pannan så kan jag säga att till våran Flis/Biopanna så går aldrig vattenreturtempen under 103gr. Till avfallspannan med tillhörande Economizers ( efter pannan där rökgaserna värmer upp inkommande pannvatten) så understiger aldrig pannvattnet på returen under 120gr. Annars så skulle det kosta allt för mycket i reparationer/tub byten. Och det styrker också Värmeforsk undersökningar. Iofsig så går våra pannor kontinuerligt, kanske 330 utav årets 365 dgr, då är det ännu viktigare. Jag ser ju i min vedpanna hemma innan den får upp arbetstempen när jag drar i spakarna som ändrar förbränningsriktningen så är stängerna till spjällena blöta när jag drar ut dem....  :-*

En sak till, olika bränslen ställer olika krav på temperaturer, ved är inte något oskyldigt bränsle, olja är ännu värre, vad är då spilloljeförbränning med en massa okända faktorer?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 27 december 2010, 17:24:00 »

Kör på den 72 ºC som Leifa rekomenderade han verkar ha koll på detta
Skrivet av: gb79
« skrivet: 27 december 2010, 14:26:47 »

En termisk ventil säkerställer ju att tempen i pannan alltid är hög helt automatiskt.
Men under tiden kan du strypa STAD ventilen, då sänker du effekten på aerotempern så den inte tömmer pannan lika fort

japp får bli så, provkört några timmar idag, stängde shunten så inget går till golvvärmen från pannan och strypte staden till 1 samt stängde hälften av luftspjällen på aerotempern och då blåser de varmt nog samt att pannan orka hålla ifrån o tillomed öka tempen långsamt.

då är bara frågan vilken temp ja ska ta på ventilen.. har ju på några utanpåliggande termometrar på rören men vet inte om de går att lita på dem, får nog isolera in dem o kolla igen så fall. men de var väl 60 eller 72grader ja valde mellan. vad tror du?
enligt pannans termometer så går den imellan 83 och 78 grader. utanpåliggande på röret till aerotemper visar max 70. vid körning 60/40 men som sagt får nog isolera in den o kolla.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 27 december 2010, 07:07:36 »

En termisk ventil säkerställer ju att tempen i pannan alltid är hög helt automatiskt.
Men under tiden kan du strypa STAD ventilen, då sänker du effekten på aerotempern så den inte tömmer pannan lika fort
Skrivet av: gb79
« skrivet: 26 december 2010, 21:15:22 »

aerotempern är installerad o provkörd idag oxo, vet inte riktigt vad ja förväntade mig för underverk av den men varmt blåste de av den men klart att pannan sögs ju ur rätt snart så kanske var fel att inte ta den mindre modellen ja väljde på oxo. men får köra fläkten på en lägre hastighet antagligen vilket inte är dåligt då de hörs mindre men blåser ju inte så långt då heller.

hur som så går de nog trimma in rätt, den där termiska ventilen ? är det den ja ska satsa på för att säkerhetsställa pannans värmefunktion?

för nu eldar ju pannan upp i ungj 85 grader o sjunker ner till 78 kanske o startar igen. termometrarna utanpå rören visa väl 80/60 som bäst o då kanske de sög ur 15kw ur fläkten plus allt som läcker ur rören på 30meter enkel väg. tempen på rören sjönk väl kanske till 60 / 40 om ja inte minns fel.

så återigen, är de termiska ventilen som känns bäst? eller en shunt / fördelare för att skicka med returvattnet tillbaka?

för verkar ju inte kunna ha igång fläkten så länge om de går ur så många kw på en gång, om ja stryper flödet på stadventilen vad resulterar de i? lägre temp i rören eller bara lägre returtemp?

ok hoppas på svar, hejs
Skrivet av: gb79
« skrivet: 23 december 2010, 08:11:18 »

Men allvarligt, finns det ingen annan än jag på hela detta forum som har en susning/ åsikt om det här?

mitt i natten sover väl de flesta  Sc:,h

men tack för du hjälper till iaf, jag fick tätat runt brännaren nu för några dagar sen o dragit åt luckan ordentligt så nu ryker det inte in.
fungerar mycket bra oxo då ja kunde öka sekundärluften lite till utan de ryker in i pannrummet. lågan ser jättebra ut, inte alls farligt me sot på glaset på några dagar.

däremot ska ja kolla de du säger om lågan slår imot väggen? för ja såg i manualen till brännaren att så fall var man tvungen o ha nån sten som du säger eller keramisk matta som skyddar. får kolla nogare.

hoppas få igång aerotempern snart oxo för ja har börjat sänka värmen lite nu så ja kan köra igång fläkten sen vid behov istället.

mvh daniel
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 23 december 2010, 00:23:43 »

Men allvarligt, finns det ingen annan än jag på hela detta forum som har en susning/ åsikt om det här?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 23 december 2010, 00:15:37 »

Jag vet inget om denna allbrännare du har men, titta in i eldstaden, det skall vara iallafall en väldigt ljus eller ljusgrå beläggning i pannan efter brännaren, finns det en mörk beläggning i pannan så får du öka sekundärluften. Om lågan från brännaren slår i den vattenkylda  eldstadsväggen så är det inte bra, det kan orsaka mörk färg, du kan fixa detta lite genom att sätta in en elfast sten, finns i vissa affärer för kanske 30 spänn för en sten i A4 storlek, lätt att kapa till rätt storlek med en vinkelslip med diamant eller stenskiva.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 17 december 2010, 15:15:04 »

ah det är bra, fatta inte mycket mer än att ja ska hålla uppe tempen  :D

men du lära mig lite hur ja justerar brännaren optimalt? står inte nåt om de i manualen va ja ser o ja kan inte ringa serrviceteknikern hela dagen för att lära mig nåt....

ja har ju på denna krollbrännare tryckluftstryck som även motsvarar hur mycket bränsle ja matar in i den. ligger nu på 0,5 bar där.
brinner ju de hur ja än ställer de känns de som men antar de kan va mer optimalt.
ja har även förvärmtemperatur att ändra men den har ja koll på vad den ska stå på ungj.

kvar är då sekundärluften som går att skruva på vid sidan där en fläkt tar in luft ifrån rummet?

syfte me denna, nu är den väldigt lite öppen och om ja öppnar den så tror ja de rycker in mellan brännare o panna så ja måste ta loss o täta me avgasklet på den packningen tror jag.
men vad resulterar mer eller mindre luft på denna skruv i??

mvh daniel
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 16 december 2010, 22:15:05 »

När det gäller värmepumpar så finns det ju folk på forat som kan förklara, räkna, visa de sämre/mindre bra driftförhållandena i en värmepump. Den biten saknas väl lite tycker jag när det gäller att värma med förbrännig. Ursäkta att jag använder din tråd gb79, gjorde det för att visa dig att du gör rätt med termostat till pannan.
Bara för att visa att det är väldigt viktigt med vissa faktorer när man värmer vatten vid förbränning av något bränsle så är det väldigt viktigt med pannvattentemperaturen, vilket vi varit inne på tidigare i denna tråd. Var inne på Värmeforsk.se  (Värmeforsk har allt sedan starten 1968 bedrivit forskning och utveckling inom området bränslebaserad kraft- och värmeproduktion. I Värmeforsk samlas energiproducenter såväl som skogsindustri, tillverkande industri och myndigheter.) och tog ut en rapport, "Low temperature corrosion in bark fuelled, small boilers" Bränsle Flis/Bark. Allt detta gäller även småskalig förbränning med som finns i villor.

Summary of empiric experience form investigated plants
 
Plant              Water temp, °C   O2 , % in wet gas   corrosion
 
Alingsås         80-100                       2                            yes
Olofström       100                           5                            no
Olofström       <100                         5                            yes
Rörvik            107                           7                            no
Harven           105                           2                            no
Axeln 1           100                           6                            no
Moheda           100                          3                             no
Mården           100                           5                            no  
Vittskövle        80-85                        ?                            yes

Detta är bara en kort summering, i rapporten finns även uppspaltat vilka kemiska ämnen i trädbränslet som orsakar detta. Eldningsolja är ännu värre, spilloljeförbränning? Vet ej, men anar att det är ännu aggresivare för panna/skorsten.

Hörnen i pannan är värst utsatta.

Blev kanske liite långt, men detta är viktigt. Hoppas på överseende.

bg79, håll upp tempen i pannan så ökar pannans livslängd.  Thumbsup

Skrivet av: gb79
« skrivet: 15 december 2010, 21:05:44 »

oljebrännaren är igång, kört idag funkar fint, bara inte fått tätt mellan brännaren och pannan trots packningen emellan.
tror en skruv släppte när ja skulle dra mer så kanske måste gänga upp hålet större och byta skruv, men eftersom de rök ut lite trots ja dragit hårt innan så vilket slags klet kan ja täta packningen med?

fråga nummer två gäller pannan nibe attack, oljebrännaren startar så snabbt igen på pannans termostat efter den stannat, det hinner inte sjunka nämnvärt på pannans temperaturmätare mellan stopp och start. går det påverka diffen på termostaten som säger till start o stopp?

mvh daniel
Skrivet av: gb79
« skrivet: 12 december 2010, 18:15:51 »

  "men bara så ja förstått de hela rätt, borgar den för att de kommer 60 grader minst tillbaka till pannan"   Ja. Det är som en biltermostat fast lite större, den försöker hålla tempen på en nivå, i det här fallet 60gr.

kanon, då blir de nog en sån om du tror de är bra för pannan. i förlängningen blir de ännu bättre oxo, för när ja släpper på värmen till ytterligare 450m2 sen när ja har isolerat så sätter ja upp en eller två aerotemprar där med så förstår ja ju när du förklarar problemet me för låg returtemp. skulle ja då råka ha igång på båda sidor samtidigt så kommer de ju suga ur all värme ur vattnet så då blir ju denna lite säkerhet för det med. tack för hjälpen.

var för övrigt 15 minus utanför verkstan nu och har haft ett medel på på minus 5 senaste veckan men pumpen tuffa på. 33 grader ut från pump o 26 retur från tanken. har nu satt tempgivaren för framledning på framledning ut från acktank till golvvärmen för att få de långakörningstiderna och där låg tempen på 31,3grader ut när ja var nere, hade inte vart igång så länge för gradminuterna stod på 220 (120 startvärde) och den hade stått stilla 5 timmar senaste dygnet så de finns mer kapacitet än de 12-13 grader inne i verkstan som var.

kommer vilken dag som helst en kroll alloljebrännare som ska i pannan o då blir de olja för hela slanten till de tar slut, blir som ett nytt litet projekt att prova detta  knUp

kul att ni hjälpt mig i detta iaf, känner mig mycket nöjd i nuläget, men kanske kommer nån fråga nu när pannan ska igång oxo och definitivt lite mer frågor längre fram i tiden när det går från att värma 300m2 i nuläget till 750m2 sen när ja isolerat o gjort klart. då kommer värmeanläggningen till sin fulla rätt med sin kapacitet hoppas jag.
jag har ju nu 14kw i värmepumpen fast sig att de blir 10kw tillgängligt vid kall väderlek och de håller de 300m2 till 13 grader vid minus 15 antar vi. oljepannan skjuver till 20kw till och det ska ju lätt räcka att värma att hålla resterande 450m2 till 13 grader oxo även om jag inte ska ha så varmt där inne.

tanken med detta systemet är nu allså att köra på spillolja så mycket som går för att få ner kostnaden för värme. orka hålla 10grader på golvv i de första 300m2 och över 5grader grader i resten av 450m2. sen sätta på aerotemper och få upp värmen tillfälligt i nån av delarna, försvinner då för mycket effekt av golvvärmen så går värmepumpen in och stöttar med 10 kw till.

blir kanon hoppas jag  huvuddunk  huvuddunk  huvuddunk  knUp  --/  b00k  :,v(  studs  tomte::
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 11 december 2010, 16:02:43 »

  "men bara så ja förstått de hela rätt, borgar den för att de kommer 60 grader minst tillbaka till pannan"   Ja. Det är som en biltermostat fast lite större, den försöker hålla tempen på en nivå, i det här fallet 60gr.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 december 2010, 15:33:21 »

Det blir nog bra med 60gr också.

tackar...

men bara så ja förstått de hela rätt, borgar den för att de kommer 60 grader minst tillbaka till pannan eller öppnar den vid 60 fram och de blir va de bli tillbaka?
det första gissar jag på men har haft fel förut  huvuddunk
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 11 december 2010, 14:51:40 »

Det blir nog bra med 60gr också.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 december 2010, 14:01:05 »

Får man föreslå förändring till det bättre/smidigare i mitt senaste förslag? En termisk ventil istället för shunten, http://www.esbe.se/nav4880/nav4880/nav4880/nav4880/?prodid=1585    72gr termostat.

perfekt input Thumbsup
 jag tänkte i ärlighetens namn aldrig på vilken effekt en kall retur har på en panna, som sagt olja är inte min grej....

ja klandrar dig inte, du är ju grym på värmepumpar  --/
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 december 2010, 14:00:20 »

Du sätter den där du har markerat shunten. Pannvattnet cirkulerar i pannan tills den kommer upp i en temp över 72gr, då öppnar den inbyggda termostaten och vattnet går till aerotemprarna. Pannans drifttermostat ställer du på 80gr ungefär, du skrev tidigare att du ville ha 80gr till aerotemprarna, nu får du minst 72gr utan att det blir skadligt låg returtemp till pannan.

http://infoweb.esbe.se/files/52090/Anvisning_TVventiler_98140033_utgD_LR.pdf

ok jättebra.
fast jag skrev ju att ja helst ville elda pannan till 50-60 grader fast jag förstår om pannan vill ha 80 för att må bra.

men blir de tokfel me den som du länkar till fast 60 grader istället för 72? ger ju mig lite mer spelutrymme om ja inte måste ha pannan i 80 jämt ?
eller vinner man inget på att ha lägre temp i pannan energimässigt?
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 11 december 2010, 13:55:53 »

en liten input innan du handlar alloljebrännare...du har inte grannar för nära...så att du får klagomål och miljö och hälsa stänger din panna för dig?

bra input, inte tänkt riktigt så faktiskt, trodde alloljebrännaren var så bra att de inte blir nåt märkvärdigt från den?
eldningsolja är allså ok, nu i början kommer ja köra oanvänd hydraulolja så de borde gå bra med men du menar när de blir riktig sletolja?

är ju som sagt en industrilokal så ingen bor ju precis jämte heller, några hundra meter till närmaste men klart inte så långt ändå.
en bonde bor jämte rätt nära men han kan inte klaga för de luktar apa åt mitt håll vad nu han slänger i för skit i sin vedpanna.

men annars är de bara o prova sig fram va? kan ju även tänka mig att köra 2/3 delar spillolja och 1/3 eldningsolja för den goda sakens skull  studs

mvh daniel

hej
köper du en brännare som förvärmer oljan
så kan du köra hypoidolja 80w90 utan att det ryker svart.
vi har en flispanna på firman på ca 270KW
brukar köra en alloljebrännare i bland som är på ca 100KW
med förvärmning upp till 120 gader och trycklufts matning
när vi kör den brukar grannarna ringa å tala om
att pannan har stannat för de ser ingen rök
kjell  *vinkar*
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 11 december 2010, 13:53:13 »

Du sätter den där du har markerat shunten. Pannvattnet cirkulerar i pannan tills den kommer upp i en temp över 72gr, då öppnar den inbyggda termostaten och vattnet går till aerotemprarna. Pannans drifttermostat ställer du på 80gr ungefär, du skrev tidigare att du ville ha 80gr till aerotemprarna, nu får du minst 72gr utan att det blir skadligt låg returtemp till pannan.

http://infoweb.esbe.se/files/52090/Anvisning_TVventiler_98140033_utgD_LR.pdf
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 december 2010, 13:32:06 »

en liten input innan du handlar alloljebrännare...du har inte grannar för nära...så att du får klagomål och miljö och hälsa stänger din panna för dig?

bra input, inte tänkt riktigt så faktiskt, trodde alloljebrännaren var så bra att de inte blir nåt märkvärdigt från den?
eldningsolja är allså ok, nu i början kommer ja köra oanvänd hydraulolja så de borde gå bra med men du menar när de blir riktig sletolja?

är ju som sagt en industrilokal så ingen bor ju precis jämte heller, några hundra meter till närmaste men klart inte så långt ändå.
en bonde bor jämte rätt nära men han kan inte klaga för de luktar apa åt mitt håll vad nu han slänger i för skit i sin vedpanna.

men annars är de bara o prova sig fram va? kan ju även tänka mig att köra 2/3 delar spillolja och 1/3 eldningsolja för den goda sakens skull  studs

mvh daniel
Skrivet av: gb79
« skrivet: 11 december 2010, 13:28:43 »

Får man föreslå förändring till det bättre/smidigare i mitt senaste förslag? En termisk ventil istället för shunten, http://www.esbe.se/nav4880/nav4880/nav4880/nav4880/?prodid=1585    72gr termostat.

ok? hur  funkar den, sätter jag den fortfarande på retur in i pannan och tröret på varma ledning in i den ?
och vad innebär 72 grader? att den cirkulerar allt i pannan tills de kommer 72 grader tillbaka? måste de va så högt så fall?

men annars verkar de jättesmidigt om de sköter sig självt, mvh daniel
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 11 december 2010, 12:22:22 »

en liten input innan du handlar alloljebrännare...du har inte grannar för nära...så att du får klagomål och miljö och hälsa stänger din panna för dig?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 11 december 2010, 11:43:10 »

Får man föreslå förändring till det bättre/smidigare i mitt senaste förslag? En termisk ventil istället för shunten, http://www.esbe.se/nav4880/nav4880/nav4880/nav4880/?prodid=1585    72gr termostat.

perfekt input Thumbsup
 jag tänkte i ärlighetens namn aldrig på vilken effekt en kall retur har på en panna, som sagt olja är inte min grej....
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 11 december 2010, 11:33:03 »

Får man föreslå förändring till det bättre/smidigare i mitt senaste förslag? En termisk ventil istället för shunten, http://www.esbe.se/nav4880/nav4880/nav4880/nav4880/?prodid=1585    72gr termostat.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 10 december 2010, 20:00:23 »

Jepp. Då kommer pannan att må mycket bättre.

ok men då är de ju lätt fixat, en shunt till bara, ska skriva upp de på kom ihåglistan för de blir nog inte gjort just nu

tack
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 10 december 2010, 19:17:22 »

Jepp. Då kommer pannan att må mycket bättre.
Skrivet av: gb79
« skrivet: 10 december 2010, 19:08:01 »

80gr blir bra, skulle jag försöka ligga på.
Direkt efter aerotemprarnas cirkpump, gemensamma framledningen, skulle jag gå in med en T-koppling, samma på aerotemprarnas gemensamma returledning till pannan, T-koppling, rör med handventil mellan T-kopplingarna. Då kan du manuellt iafall ställa pannans cirkulationstemp/arbetstemp, samtidigt får du ut värme till aerotemprarna genom att strypa på cirkulationen. Det är väl det billigaste sättet.

menar du så här?

en shunt till på returledning från aerotempern? om till tröret framledning


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!