Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur är rekordkylan möjlig?  (läst 1249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #15 skrivet: 05 april 2024, 09:24:03 »
Den absolut i särklass mest potenta "växthusgas" vi har är H2O i gasform eller vattenånga.
Varje vattenmolekyl ger ungefär dubbla effekten jämfört med koldioxid.
Som jämförelsen innehåller atmosfären 2-4 % vattenånga jämfört med CO2 som ligger runt 420 ppm.

Så effekten av ökningen av CO2 från 300 till 420 ppm borde i princip drunka i vattenångans naturliga variation.


Det saknas en faktor i resonemanget. Ökar koldioxidhalten i luften medför det att temperaturen stiger. Det ger varmare hav vilket ökar halten vattenånga i luften vilket ökar temperaturen ytterligare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #16 skrivet: 05 april 2024, 09:48:57 »
Just det med vattenångan är det som är svårast att veta något bestämt om.
Bildas moln på dagen så kyler de planeten.
Är det moln på natten så kyls den inte av lika mycket som om det är klart väder.
Är det bara vattenånga så värms planeten.

Ingen vet hur det där kommer att utveckla sig.
Fakta är att jorden utsatts för liknande utmaningar tidigare, med hög CO2-halt, och det verkar inte ha gjort att det blivit för varmt, möjligen för kallt, då de allvarligaste klimatförändringarna resulterat i istider.
Min slutsats är att vattenångan troligen är den globala räddaren i nöden, som fixar biffen åt oss.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #17 skrivet: 05 april 2024, 09:49:32 »
Det jag tror om rekordkylan, baserat på mina kunskaper på området är att skälet är minskade partikelutsläpp som gör att värmeutstrålningen i år har varit högre än på mycket länge, det finns helt enkelt mindre skit i luften som förhindrar värmeutstrålning ÄVEN om man räknar med CO2:s skyddande effekt.
Minskade partikelhalter (Alla minns väl hus Tyskar och Polacker fullkomligt spydde ur sig partiklar och skit i luften på 70-talet) är också en del av anledningen till de stigande temperaturerna, solen strålar hindras inte av partiklar i luften.

Ökade utsläpp av partiklar och svaveldioxid från vulkanutbrott medför lägre temperatur. Minskade utsläpp borde rimligtvis ge högre temperatur. Det finns de som menar att temperaturökningen i början på 90-talet berodde på kommunismens fall och införandet av marknadsekonomi. Energiförbrukningen minskade vilket ledde till minskad förbränning av brunkol, som innehåller svavel, i de tidigare kommunistländerna.

Jag har fått intrycket att den etablerade vetenskapens syn på saken är att mindre temperaturskillnad mellan polarluften och sydligare luftmassor har gjort att jetströmmarna inte är lika stabila. Det underlättar kalluftutbrott söderut liksom möjlighet för varm luft att tränga norrut. För några sedan hade man nästan +50 grader på något ställe i Canada. Det är inget land som man förknippar med sådana temperaturer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #18 skrivet: 05 april 2024, 10:01:00 »
Jo, det finns många konstiga slutsatser som dras av uppvärmningen, speciellt att det skulle bli fler extrema väderfenomen, trots att det precis som du säger ska bli mindre skillnader mellan polerna och ekvatorn, det tycker jag känns märkligt.
Det borde vara stora temperaturskillnader som driver vädersystemen att bli extrema, inte motsatsen.
Jetströmmarna borde kunna påverkas, men om de blir stabilare eller mer fluktuerande tycker jag känns svårt att veta, man kan ju tycka att de lättare skulle kunna rätta in sig i ett mönster om temperaturskillnaderna mellan polerna och ekvatorn är mindre, men det är säkert inte omöjligt att det blir tvärt om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #19 skrivet: 05 april 2024, 11:04:17 »
Klimatet varierar, det har det alltid gjort och kommer alltid göra, det är inget vi kan reglera genom att minska CO2-utsläppen några procent på fler decennier.
På en 70-årsperiod har det bevisligen varit en trend mot kallare klimat, även om den trenden brutits om man som du delar upp den på "mitten".
Om man plockar tidsintervaller lite som man vill kan man bevisa vad som helst med statistik.


Tittade en gång till och då över fler normalperioder på SMHI*.
Just Nikkaluokta finns inte med tidigare än från 1960.

Men bifogar grafer för
Kiruna, Abisko, Piteå, Jokkmokk, Arvika

Tycker nog alla visar samma sak som mitt föregående inlägg, inte oväntat heller, tänker jag.

Har dock inte granskat Nikkaluokta i detalj det du hänvisar till men kan säkert vara normalfördelnings slumputfall på en ort, märkligt att datan inte finns på SMHI,  så det kan ju vara annan mätmetod, inte medelvärden eller även fake News, från Rockefeller finansen☺️. Finns säkert många möjliga förklaringar....


*"SMHI är en statlig myndighet under Miljödepartementet med uppdraget att vara ett expertorgan inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimatologi. Det innebär att vi förvaltar och utvecklar information om väder, vatten och klimat som ger samhällets funktioner, näringsliv och allmänhet kunskap och kvalificerat beslutsunderlag."
« Senast ändrad: 05 april 2024, 12:19:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #20 skrivet: 05 april 2024, 13:08:17 »
Funderade lite vidare på just Nikkaluokta.
Det kanske ligger i ett köldhål dvs i en dalgång på 466 meters höjd, går inte att jämföra med Kebnekaise 19 km därifrån på drygt 2100 meters höjd, rättelse inte så hög längre, då sydtoppen har ju smält ner 50 meter, så nordtoppen är väl högst nu. 
Och 2000 m går inte att jämföra med 466 m, alla väderstationer är på marknivå, så ingen slutsats härifrån... Och kanske det blir mer is och mindre snö om det är kallare klimat, jag vet inte.
« Senast ändrad: 05 april 2024, 13:11:00 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #21 skrivet: 05 april 2024, 13:51:30 »
Förstår inte vad dina grafer visar, antal dygn med vad?
Antar att det är vad SMHI kallar årstider?
Jag har inte förnekat att det blivit varmare i det stora hela, men just trenden jag bifogade, som ska vara källkontrollerad fakta som facebook stödjer sig emot, visar en fallande trend för medeltemperaturen i norrbotten.
Man måste ju tro på experterna.

Kollar man på sydligare nejder så visar även den faktasajten att det blir varmare.

Det jag tycker mig se här, det är att vintern är över tidigt, men sedan blir det bakslag på våren, det blir kallt och blåsigt i April och maj, fick man välja skulle man ha vinter lite längre, och sedan en varmare vår.
Nu får man ju inte välja, och det är OK med en kort vinter också.
Höstan verkar också hålla i sig lite längre, men sen när vintern väl kommer så gör den det med buller och bång, mycket snö och rätt kallt har vi haft nu i ett antal år.
I mitten av nittitalet hade vi ett par vintrar när det knappt kom någon snö (När det var som kallast enligt grafen i mitt första inlägg) men sedan dess har vi haft rejäla snövintrar.

Det man säger enligt IPCC är ju att det ska bli rejält varmare på våra breddgrader, men inte mer än kanske 1 grad varmare vid ekvatorn, om man som total novis finge önska något om klimatet inom rimliga gränser så vore det väl precis det - att vi på kalla norra halvklotet skulle få det några grader varmare, men utan att det skulle bli nämnvärt mycket varmare där de redan lider av värmen.

Jag, precis som många andra oroar mig förstås lite över de så kallade dynamiska effekterna, och eventuella tippingpoints som gör att det blir dramatiska effekter på klimatet, men dels kommer jag att vara död innan, och dels oroar jag mig mycket mer för Ryssland, Kina, vulkanutbrott, meteoriter och kärnvapenkrig.
Att gå omkring och oroa sig hela tiden håller ju inte heller, och som sagt, alla världens fattiga människor har också rätt till billig energi och en drägligt livs-situation, så de fossila bränslena lär nog brännas även om vi i väst ställer om helt.
Resultatet lär bli att dikatorer och skurkstater tar över mycket av industriproduktionen och matproduktionen, det ser vi redan hända, och det kommer nog att ske i accelererande takt om det inte hinner bli världskrig innan.
« Senast ändrad: 05 april 2024, 14:04:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #22 skrivet: 05 april 2024, 14:10:17 »
Jag tolkar graferna så att vintern, våren och hösten har blivit kallare och sommaren varmare. Har jag tolkat detta rätt Börje?
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #23 skrivet: 05 april 2024, 14:19:21 »
Jag tror att det är årstiderna som har blivit annorlunda, det där säger inget om årsmedeltemp.
Graferna visar antalet dagar som varje årstid sträcker sig.

OCH, man börjar alltid på 1850-talet, slutet av den lilla istiden som sträckte sig från mitten av 1600-talet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #24 skrivet: 05 april 2024, 14:26:21 »
-19° i pitetrakten på morgonen då jag körde hem från arbetet..

Det är en låg temperatur för att vara i april månad på denna breddgrad.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #25 skrivet: 05 april 2024, 14:44:00 »
Graferna visar kortare vintrar dvs varmare.

Vad det gäller Nikkaluokta började tydligen SMHI mäta där på 50- talet, excel data finns från 1961, så det finns inte så mycket mer data perioder, 63 år bakåt kan bli kanske 70 år, och med en annan väderstation. Föregående driftsattes just 1961 och var i drift till 1989.

Normalfördelning är intressant, tar du +/- 6 sigma kan du hitta det mesta som avviker, även massa mätfake, fel menar jag
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #26 skrivet: 05 april 2024, 16:25:31 »
Det saknas en faktor i resonemanget. Ökar koldioxidhalten i luften medför det att temperaturen stiger. Det ger varmare hav vilket ökar halten vattenånga i luften vilket ökar temperaturen ytterligare.

Fast när vatten förångas så tar den upp energi från ytan vilken i sin tur kyler av havsytan, så det är inte så enkelt.

Och vad gäller halten av vatten så varierar den kraftigt, vilket också får mig att fundera på hur i fasen 100 ppm CO2 kan göra nån större skillnad?
Om vattenångan kan variera flera % varför märks inte detta i så fall mer?
« Senast ändrad: 05 april 2024, 16:29:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #27 skrivet: 18 april 2024, 06:27:57 »
Ja faktiskt, fortfarande kalla kvällar och nätter med minusgrader 🥶!!  Får stå ut lite till, alternativet är väl regn och fukt.
Tur man har uterum, blir snabbt varmt av solen, och borde köpas grillkött 😛, innan det blir dyrare.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur är rekordkylan möjlig?
« Svar #28 skrivet: 18 april 2024, 06:55:01 »
Vi fick 5 cm snö går, när detta skrivs är det -6.3 grader ute.
Ser ut att hålla sig på minus månaden ut nattetid, och bara precis över 0 grader på eftermiddan.
Idag ska jag hämta min Can Am Spyder som stått på verkstan sedan i oktober, det blir kallt att köra den 7 mil hem...
Senare idag annonseras nog också en av våra gamla bilar ut.
Någon som är ute efter en bättre begagnad diesel?
Kia Sportage 1.7 Dieselturbo, årsmodell 2012, 12300 mil, 113 000 kr.
Toppskick, rostfri, just recondad av yrkesman dessutom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!