Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 med AXC40  (läst 3944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe F1255 med AXC40
« skrivet: 06 februari 2018, 17:26:30 »
Hej på er,
hoppas någon av er har koll på detta med shuntstyrd tillsatsvärme skulle vilja ha den som prioriterad värme
inte prioriterad tillsats hur kan man göra detta??.

När värmepumpen går så går all framledning genom acctanken som volymförstorare o förvärmning till varmvatten
alltso shunten fult öppen
sedan börjar jag elda skulle då vilja att shunten börjar stänga för att hålla önskad framledning samt starta den sekundära cirkulationspumpen när tempen kommit till den begärda framledningen.
Kan man på något sätt klara detta, hoppas att ni förstår av detta jag skrivit vad jag är ute efter
 
MVH Johan

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2018, 18:45:03 »
Den lösning som nibe tänkt gör lite annorlunda. När du inte eldar kommer den att stänga shunten, och i princip koppla bort tanken. Du kommer att behöva lura den på något vis. Vet inte hur dock.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2018, 19:14:09 »
Hej på er,
hoppas någon av er har koll på detta med shuntstyrd tillsatsvärme skulle vilja ha den som prioriterad värme
inte prioriterad tillsats hur kan man göra detta??.

När värmepumpen går så går all framledning genom acctanken som volymförstorare o förvärmning till varmvatten
alltso shunten fult öppen
sedan börjar jag elda skulle då vilja att shunten börjar stänga för att hålla önskad framledning samt starta den sekundära cirkulationspumpen när tempen kommit till den begärda framledningen.
Kan man på något sätt klara detta, hoppas att ni förstår av detta jag skrivit vad jag är ute efter
 
MVH Johan
Går inte externa cp hela tiden och acktanken blir arbetstank åt vp ? Det går att ange shunten som en annan värme zon med rätt kurva och köra lite för hög kurva på vp men det är ingen bra lösning för det sänker cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2018, 19:28:55 »
Hej,
Tack för svar, tror problemet är att den skulle varit prioriterad före pumpen.
Jo den externa cp går hela tiden det funkar skit den ska starta enligt min mening när tempen i tanken kommer över begärd framledning o shunten börjar sänka
problemet nu är att pumpen gÃ¥r trots att jag eldar för den ligger högre i prioriteringen dÃ¥ den är prioriterad tillsats o inte      primärvärme den skulle bra siktat pÃ¥ att leta efter rätt framledning genom att sänka framledningen vid eldning jag vet vad jag vill Ã¥t för funktion bara inte hur jag ska göra det

tror att det är Nibes skit styr som är problemet
Tacksam för svar
MVH Johan

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2018, 19:58:27 »
Är det någon som vet varför BT25 /BT52 inte dyker upp i Nibeupplink historik

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2018, 20:19:01 »
Om inte externa cp går får du ingen värme på radiatorerna för antar att interna cp endast cirkulerar mellan vp och tanken. Har du följt nån anvisning från Nibe vid inkoppling så man kan läsa på hur inkopplingen är gjord.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2018, 20:51:42 »
tror det är så här
MVH Johan
https://www.nibe.se/nibedocuments/13804/M11345-5.pdf

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2018, 22:24:24 »
Om jag inte missat nått så går ingenting via tanken när vp går utan shunten öppnar först när den känner att tempen i tanken stiger via BT52 eterna cp ska gå hela tiden interna cp ska gå i intermittent drift. På dokumentet du länkar till står hur du ska ställa in vp för att prioritera veden har du provat dom ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2018, 07:03:56 »
Jag har haft detta inkopplat ett par år nu o kört framledningen genom tanken.
Men installerade kaminen för ett par veckor sedan
Har då bara haft den inbyggda cp på, o shunten qn11 helt öppen så tanken har bara under tiden varit som en volym volymförstorare o förvärmning till varmvatten .
Men du har helt klart rätt i det du skriver, har missat o läsa det men det kommer o ta bort att tanken alltid håller samma temp som framledningen o där med förvärmning av varmvattnet.
varför kan den inte bara shunta ner vid stigande temp i tanken samt samtidigt starta den externa cp för att behålla rätt temp, skulle ju var hur enkelt som helst o funka kanon vad skulle nackdelen kunna vara med detta?
Tror ni att det är möjligt att få till??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2018, 14:17:04 »
Eftersom du inte följt rördragningen på bilden du la in får du nog göra en skiss hur det är draget annars blir det svårt att hjälpa till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2018, 16:15:53 »
Hej,
det är kopplat enligt schemat
men det jag menar är att när man kör shunten manuellt o öppnar den så går vattnet från vp in i botten o ut i toppen,
o stänger man den så går det bara rakt igenom o ut till golvvärmen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2018, 19:06:47 »
Ok men jag har tyvärr ingen ide om hur du får din funktion men prova kontakta supporten men troligtvis har inte produkten stöd för den funktionen. Jag kör min F1245 med den funktionen du vill ha men jag kör med en gammal extern shunt styrning där shunten är öppen vid vp drift och stänger vid eldning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad soder82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2019, 18:34:41 »
Den här lösningen är aktuell för mig med. Jag har nu en jordvärmepump som lagt av, och jag är sugen på f1255. Till det hela kommer att jag har solfångare på taket som är kopplat till 2x350 liter stora tankar, som också agerat som behållare åt den förra pumpen.

Nu när jag ska byta panna/pump så kommer den ju ha en egen tank, men jag vill ändå behålla solfångarna, för att i alla fall kunna koppla in dessa på sommaren, och på så sätt ha "gratis varmvatten". Dock vill jag inte ändå ha en pump som klarar sig själv, och inte tvunget ha 2x350 liter tankar för att lagra varmvatten i som endast några månader om året kommer från solfångaren.

Har förstått att jag behöver en AXC40 då och vill ju också ha att F1255 själv ska förstå när det är lämpligt att köra pumpen. Det jag redan har nu till solfångaren är en liten kontrollpanel som kan kontrollera ifall DEN ska mata på eller ej (beroende på om vattnet från taket är lägre eller högre än det som redan finns) men som jag förstår det så bör detta istället kontrolleras av F1255 nu då?

Tar gärna emot lite input på detta innan jag själv ska tala med rörmokare och NIBE.

Kolla gärna på det jag fått än så länge. https://imgur.com/a/QCeKRj0

/Söder

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2019, 19:48:25 »
Antar att soltanken har slingor för vv beredning dÃ¥ kan du köra vv genom dom hela Ã¥ret och vidare till beredaren i vp pÃ¥ sommaren behöver inte vp starta och resten av Ã¥ret bidrar solen med nÃ¥gra graders förvärmning i alla fall. Vp behöver inte veta att solen finns  sÃ¥ länge solen bara hjälper till med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2019, 22:37:18 »
HÃ¥ller med Smurfen, finns det slingor i tankarna sÃ¥ kör bara kallvattnet genom där innan det gÃ¥r in i vvb pÃ¥ värmepumpen. Noll extra prylar och inställningar. 

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!