Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?  (läst 15532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #15 skrivet: 23 april 2013, 20:35:22 »
Jag besökte nyligen ett hus med en nyinstallerad 12 kW Nibe, tror det var 1245. Det märktes knappt när kompressorn startade, den lät inte mycket mer än min pump när enbart köldbärarpumpen går. Jag var förbluffad över hur tyst den var. Det var inga störande bakgrundsljud utan i en tyst källare.
Tycker inte min 1245a låter högt men enligt testet låter den högre än Viessman.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #16 skrivet: 24 april 2013, 01:56:10 »
Jag vill absolut inte smutskasta Nibe men merparten av kompressorhaverier som jag har sett här pÃ¥ forumet har handlad om Nibe tyvärr. Vet inte om dom har sÃ¥lts sÃ¥ mycket jämfört med andra märken att det syns  därför mer.

Min bild av det hela är att kolvkompressorerna som Nibe kört med har varit lite mer känsliga för extremt många start och stopp.
I hus med dåligt injusterade flöden, högt ställd kurva (värmepumpen installerad och lämnad med default värden) och termostater som stryper bort flöde (vilket genererar många start och stopp) har de ibland visat sig ha en kort livslängd.
Det är min slutsats, huruvida den stämmer eller ej låter jag betraktarna avgöra.

Nibe har nog troligen sålt mest värmepumpar de senaste åren, och det är ytterligare en sak som talar för att de enstaka haverier vi läst om i forumet ofta "drabbar" Nibe.
Värt att tänka på här är också (min uppfattning) att en stor del av kompressorhaverierna är påhitt från installatörer som vill göra lättförtjänta pengar.
De som sålt flest värmepumpar, och haft lägsta kraven på återförsäljare, lär troligtvis råka ut för flest försäkringsbedrägerier.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #17 skrivet: 24 april 2013, 06:42:21 »
Visst har det varit många havererade kompressorer, men Nibe har sålt så många fler värmepumpar än Viessmann. Viessman har ingen jättehöjdarsupport heller.
Tysk "spitsenklassen", precis som STiebel. Men ganska avancerade maskiner, och få begriper sig på dem. Nibe har den överlägset mest utbyggd supporten.
Haverier ja, men det har sÃ¥lt värmepumpar till kreti och pleti utan att  det varit ritkigt koll pÃ¥ vad man installerar dem i.
Och höga temperaturer. 1245 är den överlägset bästa bergvärmepumpen, har du ett taskigt värmesystem, eller mycket hopkok, välj ctc Ecoheat. Den är mer förlåtande.
Poolvärmen  funkar bra pÃ¥ Nibe.  gÃ¥r att detaljstyra.
Nu var det golvvärme, dÃ¥ skall du ocksÃ¥ ha en ukv.  Tar du ecoheat slipper du det, fast Poolstyrningen pÃ¥ ecoheaten är inte lika bra som Nibe.
Frikyla  kan du skapa själv, nu finns det som tillbehör pÃ¥ nibe 1245, men det är bara 2 stick och 1 cirkpump pÃ¥ brinen. och sÃ¥ en växlare.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #18 skrivet: 24 april 2013, 07:39:56 »
Viessmann dålig support ,, Vad grundar du det på?????
Ett samtal och man har svar på varenda fråga..
Jag personligen upplever dom på viessmann sverige som mycket kompetenta.

FÃ¥ begriper sig pÃ¥ dom ??? skriver du ...  samma gäller här som vilket märke som helst . Läs manualen och Utbilda sig pÃ¥ produkten innan man säljer den!!!
Vet  du inte vad säljer egentligen , kan du inte vvsen  bör man frÃ¥ga sig själv om man valt rätt jobb.
Viessmann .. Har du kollat vad dom omsätter?

du skriver ocksÃ¥ att nibe sÃ¥lt till pleti och kreti som installerat deras vp .. Vem av dom är du? ledsen Hawkey ,, Du är allt för snabb att fördömma folk... se till dig själv en gÃ¥ng. 
Gillar du inte rörisar???
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #19 skrivet: 24 april 2013, 07:55:45 »
Jag stod inför samma fabrikatsval.
Valde Nibe just för att det är fler som använder den produkten (här) och att jag då har större chans att få mer hjälp vid problem.
Plus att den hade roligare display.   :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #20 skrivet: 24 april 2013, 08:34:22 »
Min bild av det hela är att kolvkompressorerna som Nibe kört med har varit lite mer känsliga för extremt många start och stopp.
I hus med dåligt injusterade flöden, högt ställd kurva (värmepumpen installerad och lämnad med default värden) och termostater som stryper bort flöde (vilket genererar många start och stopp) har de ibland visat sig ha en kort livslängd.
Det är min slutsats, huruvida den stämmer eller ej låter jag betraktarna avgöra.

Nibe har nog troligen sålt mest värmepumpar de senaste åren, och det är ytterligare en sak som talar för att de enstaka haverier vi läst om i forumet ofta "drabbar" Nibe.
Värt att tänka på här är också (min uppfattning) att en stor del av kompressorhaverierna är påhitt från installatörer som vill göra lättförtjänta pengar.
De som sålt flest värmepumpar, och haft lägsta kraven på återförsäljare, lär troligtvis råka ut för flest försäkringsbedrägerier.

Rickard det var precis det som du skriver jag försökte hänvisa till (antalet sålda
enheter kanske är så mycket mer att det synes mer därför). Varför envisas Nibe att hålla
fast vid kolvkompressorer, borde vara någon anledning till? Håller med att många start
borde vara sämre för kolv- än scrollkompressor.


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #21 skrivet: 24 april 2013, 09:02:06 »
Jag skulle vilja påstå att deras val av kolvkompressorer beror på att det är en enkel, robust och beprövad konstruktion med hög COP vid låga effekter.
Jag är inte alls säker på att de har någon större procentuell andel haverier än andra kompressortyper.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #22 skrivet: 24 april 2013, 18:39:59 »
bytte en sönderfrusen förångare till en veissman 350 .bara förångaren kostade 18000:- + arbete . tork å 4kg 407c.
det värsta var att det tog 2 månader att få hem den .Värmepumpen var knappt 3 år gammal .Kunden fick ta det på sin försäkring ,veissmann tog inget.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #23 skrivet: 02 juli 2013, 00:29:41 »
Hej!
Jag ska precis bestämma mig att köpa en värmepump och det lutar åt en Nibe 1245-10. Jag har även haft med Viessmann som ett alternativ då jag kan se att den är bra i tester. Men inte speciellt många installatörer har erfarenhet av denna även om vissa säljer den. Detta är ett skäl att inte välja Viessmann. Dessutom sa en av installatörerna att den inte var lika effektiv vid högre framtemperaturer och hade ett annat köldmedium än Nibe. Sa av dessa skäl lutar det mest åt Nibe.

Jag blir dock lite bekymrad när jag läser om många kompressorhaverier för Nibe och sedan om Nibe's inställning till garantiärenden. Är det någon som har något konkret som stärker den ena eller andra riktningen?

Jag vet nu ganska väl vad som ingår om jag väljer en Nibe 1245-10 men med en Viessmann 333 (kompaktmaskin) vad ingår då när det gäller, t.ex.:
- elpatroner (möjlighet att montera), pris?
- remote styrning (kan kompletteras med bekväm kommunikationsteknik), pris?
- något annant speciellt om jag skulle välja Viessmann?
« Senast ändrad: 02 juli 2013, 00:43:24 av Lars Bergström »
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #24 skrivet: 02 juli 2013, 08:52:38 »
Jag blir dock lite bekymrad när jag läser om många kompressorhaverier för Nibe och sedan om Nibe's inställning till garantiärenden. Är det någon som har något konkret som stärker den ena eller andra riktningen?

??? Vad har du läst om detta?
Finns det några trådar på detta forum?

Kompressorhaverier råkar nog alla märken ut för, men hur frekventa de är vet jag inte.
Däremot brukar tillverkarens trygghetsförsäkring täcka självrisk och avskrivningar pÃ¥ hemförsäkringen vid haverier. 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #25 skrivet: 02 juli 2013, 11:28:59 »
Hej!

Det är tidigare i denna tråden det står om havererade kompressorer för Nibe och problem med garantiärenden. Från s1000 den 23/4-2013.
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #26 skrivet: 02 juli 2013, 19:50:50 »
Om ne installatör installerar 10 pumpar och 4 havererar, dÃ¥  skulle jag vilja härleda det till installationsfel.  För inte har Nibe 40% fel pÃ¥ sina 1245:or. Gissningsvis har installatören inte nÃ¥gon utbildning pÃ¥ värmepumpar och en gissning kan vara att den fÃ¥tt  gÃ¥ pÃ¥ höga varmvattentemperaturer.
glöm att kompressorn fixar 70 grader, den marknadsföringen är man tyst med nuförtiden.
Nibe är bra grejor, och det har aldrig varit problem med garantiÃ¥tagande där. Viessman  har jag däremot dÃ¥lig erfarenhet av (negativ) Guld och gröna skogar till s det är levererat sedan försvann representanten som en rÃ¥tta i dagsljus under jorden.
Nä satsa pÃ¥ svensk kvalitet, dvs Nibe ller CTC.  Tysk spitsenklassen kan göra som Stiebel gjorde, sluta sälja sina produkter. DE finns inte i sVerige längre, med allt strul som det innebär.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #27 skrivet: 02 juli 2013, 20:20:02 »
Hej!

Det är tidigare i denna tråden det står om havererade kompressorer för Nibe och problem med garantiärenden. Från s1000 den 23/4-2013.

Oj, jag tog inte detta inlägg på allvar, har aldrig tidigare hört nått liknande.
Jag gissar som Rickard, att det är nån smutskastning bakom inlägget.
De fall jag hört om kompressorhaverier och Nibe så har de gjort rätt för sig.
Och jag har inte heller hört nått negativt om Viessmann heller från någon annan installatör än hököga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #28 skrivet: 02 juli 2013, 22:28:04 »
Om ne installatör installerar 10 pumpar och 4 havererar, dÃ¥  skulle jag vilja härleda det till installationsfel.  För inte har Nibe 40% fel pÃ¥ sina 1245:or. Gissningsvis har installatören inte nÃ¥gon utbildning pÃ¥ värmepumpar och en gissning kan vara att den fÃ¥tt  gÃ¥ pÃ¥ höga varmvattentemperaturer.
glöm att kompressorn fixar 70 grader, den marknadsföringen är man tyst med nuförtiden.
Nibe är bra grejor, och det har aldrig varit problem med garantiÃ¥tagande där. Viessman  har jag däremot dÃ¥lig erfarenhet av (negativ) Guld och gröna skogar till s det är levererat sedan försvann representanten som en rÃ¥tta i dagsljus under jorden.
Nä satsa pÃ¥ svensk kvalitet, dvs Nibe ller CTC.  Tysk spitsenklassen kan göra som Stiebel gjorde, sluta sälja sina produkter. DE finns inte i sVerige längre, med allt strul som det innebär.
1245 fixar 65 grader med kompressorn några 70 grader är det väl ingen som har påstått vad jag vet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Valet och kvalet...Nibe eller Viessmann?
« Svar #29 skrivet: 03 juli 2013, 08:56:48 »
Nibe har sålt väldigt många värmepumpar, så att det finns exempel på kompressorhaverier är inte omöjligt, i viss mån håller jag med Hawkeye när det gälelr de höga temperaturerna, jag har sett en handfull fall där man skulle kunna härleda haverierna till dåligt intrimmade anläggningar där värmepumpar med hög effekttäckning går mot små vattenvolymer, med för höga temperaturer och strypande termostater.
Resultatet av detta blir att värmepumparna går med höga temperaturer, och får extremt många start och stopp.

En annan felorsak som jag fått berättad för mig, och som kan vara olika känsligt på olika kompressortyper är olika spänningar på de tre faserna som matar kompressorn.
Ibland förekommer det, speciellt i slutet av en elmätning att spänningen kan bli låg vid hög belastning (t.ex. sträng kyla), spänningen på de tre olika faserna kan dessutom bli ojämn, blir den för ojämn skall motorskyddet lösa, men om man ligger precis på gränsen så kan motorlindningarna ta skada.
Har hört talas om ett par fall där energibolaget haft dålig kontakt på en fas i själva stamnätet, och där kompressorerna brunnit upprepade gånger, i ett av fallen ersatte t.o.m energibolaget personen ifråga för de kostnader som deras brister orsakat.

Huruvida Nibe är känsligare än andra för dessa typer av problem kan jag dock inte säga, men deras stora försäljning gör naturligvis att de ofta uppmärksammmas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!