Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektinställningar..  (läst 1049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Effektinställningar..
« skrivet: 08 februari 2018, 21:42:37 »
Ivt optima 1100 med 290. Har 20 ampere huvudsäkring och kört utan bekymmer under 10 år. I somras skaffade vi elbil som nu ska slåss om strömmen. Fram till det blev kallt och minusgrader har det inte varit några bekymmer men nu får vi byta propp på någon av faserna på huvudsäkringen lite väl ofta. Det går att ställa ner laddaren till bilen eller sätta timer så den startar senare men då glöms det ibland bort om något strular och då tar det längre tid, funderar på om det är ide att begränsa effekten på pumpen, dock osäker på konsekvenserna.

Gick in på anslutningseffekt och där står just nu
Ange total effekt 9 kw
Kompressordrift 6,25
Enbart tillskott 8 kw

Misstänker att det är framförallt efter barnen badat duschat på kvällen som belastningen är som störst, när vattnet ska värmas igen, samtidigt som bilen är satt på laddning när man kom hem från jobbet och ofta går även en diskmaskin samtidigt.

När alla duschat upp vårt varmvatten (som aldrig/sällan tagit slut) så finns det ju normalt en hel natt eller en hel dag att värma nytt på. Min tanke är att dra ner elpatronen till t.ex. 3 kw, och tänker jag rätt att den då fortarande kommer värma vatten till samma temp, men på längre tid?

Tacksam för lite tips. Vad innebär övriga inställningar, drar kompressorn verkligen över 6 kw när den hoppar igång? Går det ändra på det?

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Effektinställningar..
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2018, 09:22:03 »
Ingen som har några tips? Om jag ställer ner tillskottet till 3 kw, vad händer då? Min panna är sen 2007, har nya pannor bättre möjligheter, är det något man ska tänka på när man byter nästa gång?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!