Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka en bosch utedel med ivt a/w290 skÃ¥p  (läst 1926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Docka en bosch utedel med ivt a/w290 skåp
« skrivet: 07 september 2017, 21:26:10 »
Hejsan folket..

Min gamla ivt optima 500 utedel har börjat och bli lite sliten..jag fick tag i en Bosch Air 90 som styrs med rego 800, som har gått 3 säsonger totalt.. frågan jag har är är det bara till att be en installatör att koppla in Bosch utedelen emot mitt ivt a/w 290 skåp med rego 800 styrningen? eller måste man komplettera med andra kretskort eller liknande?
Hoppas att nÃ¥gon har bra info om detta här pÃ¥ forumet  tummenupp

Mvh/Henke
« Senast ändrad: 07 september 2017, 21:29:15 av Henke P »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Docka en bosch utedel med ivt a/w290 skåp
« Svar #1 skrivet: 07 september 2017, 22:05:39 »
Det ska bara vara att koppla in enligt anvisningarna. Jag antar att det är en Bosch Ehp 8 AW eller 10 AW?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Docka en bosch utedel med ivt a/w290 skåp
« Svar #2 skrivet: 30 september 2017, 19:46:32 »
Om din Rego800 är från 2004 (tror jag) eller senare så borde det funka, men Optima 500 tillhörde inte generation 2 så jag är tveksam. Troligtvis måste du byta kretskort i 290
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Docka en bosch utedel med ivt a/w290 skåp
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2017, 17:36:36 »
ursäkta min frånvaro här på forumet, har varit fullt upp med allt känns det som..

För att reda ut det här med vilken utedel det var..såg en annons då han hade skrivit bosch air 90.. men sen när jag fick se bilderna så var det en ivt air 90 :D.. körde ca 100 mil tur&retur för att hämta pumpen.. det var knappt använd så det var perfekt.. men att få liv i den med min A/W290 innerdelen var en helt annan historia.. hade ivt gubbar här hemma som skulle installera&köra igång den.. Allt gick bra tills vi skulle starta den.. innedelen visade att pumpen var igång, men det fanns inte ett liv i den..måste vara styrkortet i utedelen som är kört, 3 dagar senare så kom ett nytt kort hem som skulle sättas i utedelen.. hade dom fått hem fel kort ifrån ivt, fanns inte en kontakt som stämde.
ytterligare 3 dagar senare så kom en servicegubbe hem igen, hade med med ett annat styrkort till utedelen, till A/W 290'n kort till canbus'en och ett display kort till innerdelen. provade kortet ute i pumpen först, inte ett liv.. nästa var canbus kortet i 290'n..hände inget..bytte displayen.. o vipps så gick den igång..vi gick bakåt och satte mitt gamla kort i pumpen och mina gamla canbus kortet...så allt va rätt förutom displayen.. så något är ändrat emot det som satt i 290'n mao.. Så nu funkar den som en klocka :)

Mvh/Henke

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Docka en bosch utedel med ivt a/w290 skåp
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2017, 18:10:10 »
Displayen är även styrkort, så du har inte haft rätt generation i 290 gentemot Air. Air var den senaste generationen i Rego 800 och fungerar riktigt bra, så den blir du förhoppningsvis nöjd med.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!