Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 och problem!  (läst 5893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anderspnilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö/Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 490 och problem!
« skrivet: 11 januari 2007, 14:05:22 »
Hej,

Har lite problem med värmesystemet i vårt hus och tänkte se om någon på detta forum har möjlighet att hjälpa mig lite!

Till att börja med så har jag försökt läsa på en hel del här på forumet för att bli klokare och kunna attackera
de problem som vi upplever med vårt värmesystem!

Nedan så skall jag försöka ge er en bra beskrivning om hur vårt system ser ut tillsamans med en beskrivning på de problem vi upplever.
Jag kommer även att försöka beskriva det jag gjort hittils för att komma till rätta med problemen! Tyvärr utan några större resultat :-(


1-plans Vimmerby hus byggt -04 belägget i Barsebäcksby utanför Löddeköpinge i Skåne.
Huset är på 138 kvm + 38 kvm ihopbyggt garage
Öppen planlösning.
Samtliga rum (inkl garage) har vattenburen golvvärme från Roth (två st värmefördelare med vardera 5 slingor).
Samtliga rum utom badrummet är försedda med elektroniska termostater. (För tillfället så är termostaterna urkopplade enligt tips från forumet).
Värmepumpen är en IVT 490 som står uppställd i garaget.
Utegivare monterad på norrsidan av huset (innegivare inköpt, men ej ännu monterad).
Friskluftsventiler placerade i 6 av rummen, frånluftsventiler i kök, grovkök, wc, bad samt klädkammare i sovrum.
Värmekurva på VP 2.5
Cirkulationspump på läge 2
Fläkthastighet på standardläget, tror det är 160 volt?
Fininställning på 0.0
Ekonomiläge
Snabbstart tillskottstemperatur 0.0
Samtliga termostater på max utom i garage, som står på min!
Innetemp vid ca +5 grader ute, är 20-20.5 grader!



Problem:

1. Kompressor i VP'n gÃ¥r i princip konstant och tillskottet gÃ¥r till vid upprepade tillfällen dagligen (ca 10-15 ggr) med korta intervaller. 
2. Badrummet som ligger i kortändan på huset och som har klinkersgolv är ca 1-1.5 grader kallare än övriga rum!


Åtgärder eller förslag till åtgärder:

Problem 1.

1. Kan man på något sätt påverka så att värmepumpen utvinner så mycket energi som möjligt ur frånluften genom att öka/minska flödet på frånluften in till värmepumpen?
2. Hade tänkt mig att mäta tempen på frånluften in till värmepumpen och även på luften ut från VP för att se hur stort delta i temp jag har just nu, kan man sedan med hjälp av att öka/minska luftflödet på frånluften, antingen genom att sänka fläkthastigheten eller genom att strypa frånluftsventilerna i de olika rummen på så sätt optimera systemet? Tex strypa de frånluftsventiler som ligger längst bort i huset och där deras luft på väg till VP har en större avkylning än de ventiler som ligger närmast?
3. Placering av tempgivare för att mäta temp på frånluft IN/UT i en IVT 490, vad är din rekommendationen för att placera givarna? Kanske inne i luftrören på IN/UT genom att borra ett litet hål och sedan föra in varje givare och därefter isolera med lämpligt material, eller vad anser ni?



Problem 2.

Vi har en markant tempdiff mellan badrummet och övriga rum (>1-1.5 grader), för att försöka lösa detta så har jag gjort följande:

1. Har läst att man skall justera in slingorna i golven så att man får ett delta T på In och Ut temp för varje slinga på ca 3 grader,
detta för att få en bra effektavgivning från golvslingan. Samtidigt så skall man tydligen justera så att slingornas temp på temp Ut inte skiljer sig avsevärt inbördes!
2. Har införskaffat Richards templogger med 10 st givare och har kalibrerat givarna så att de visar samma värde.
3. Tempgivarna kopplades sedan in på In/Ut sidorna på den värmefördelare där bla slingan till badrummet sitter.
4. Temp Ut på vattnet till värmeslingorna ställdes sedan på 30 grader ut från värmepumpen genom att knäcka kurvorna för att få ett stabilt värde att mäta på.
5. Justerade sedan efter drygt ett dygn in inloppsventilerna till värmefördelares slingor så att temp Ut mellan slingorna ej diffade mer än ca 0.2 grader! (Detta tog ett par dygn att göra för att hitta rätt inställning på ventilerna).
6. Efter detta så har jag kopplat loss tempgivarna på temp In sidorna på slingorna i värmefördelaren och använder nu dessa 5 givare till att istället mäta tempen inne i rummen för de aktuella slingorna. Detta gör att jag nu mäter dels på slingornas temp Ut i värmefördelaren, samt dels på rumstempen i dessa 5 rum.
Mätningen sker med stängda dörrar och även med stängda friskluftsventiler i varje rum.
När det gäller badrummet så har jag även strypt frånluftsventilen i badrummet till ett minimum, detta för att få likvärdiga förhållanden att mäta på!
6. Ser nu att badrummets temperatur fortfarande ligger något lägre än i de andra rummen (skiljer ca 0.5-1.0 grader) från de övriga rummen!
7. Skall man försöka strypa slingan i badrummet ytterligare eller öppna mer? Jag blir tyvärr inte riktigt klok på detta!
8. Har talat med Roth som projekterat golvslingorna till vårat hus och som även kalkulerat fram värden för hur varje individuell slinga skall vara strypt.

Roths svar på det hela är att koppla in de elektroniska termostaterna igen, samt öka framledningstempen på värmepumpen tills det blir bra!
Anser ni att deras rekommendation är något att utgå ifrån?

Vore tacksam för alla förslag och tips!


Med vänlig hälsning

Anders Nilsson
VP: IVT 490
1-plans Vimmerby hus från -04 på 138 kvm + 38 kvm ihopbyggt garage, belägget i Barsebäcksby utanför Löddeköpinge i Skåne.
Öppen planlösning.
Vattenburen golvvärme från Roth

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2007, 17:46:29 »
Hej. Erfarenhetsmässigt kan jag svara på frågorna i stycke 1. Är ej tillräckligt insatt i golvvärme, så jag överlåter till någon annan att besvara stycke 2.
 
1. Ja du kan minska luftflödet och ge den förhållandevis lilla vp en chans att återvinna mer.
2.Ja, skall du strypa så sänk fläkthastigheten, räcker inte det så montera ett spjäll nära vp på insuget. Det är dessutom lätt att reglera beroende på årstider/utetemp. Nej jag tycker inte att det är lämpligt att ändra frånluftsdysorna. Dels för att det är svårt att återställa och dels för att de skall vara ställda så att hela huset blir ventilerat. Således ser jag det olämpligt att strypa dysorna längst bort som du beskriver. Betänk också att om du ökar värmen på vinden minskar samtidigt värmegenomgången från insidan. Dessutom kan du få in kalluft via läckor i kanalen om du sätter den på undertryck.
3. Ser jag som en beskrivning på hur jag gjort, och det fungerar utmärkt. Mätproben skall inte ha kontakt med kanalrören.

Tilläggas bör att det alltid är viktigt att ha koll på fuktigheten i huset, särskilt om man ändrar luftflödet till minimum.
« Senast ändrad: 11 januari 2007, 18:17:55 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2007, 21:45:53 »
Roths svar på det hela är att koppla in de elektroniska termostaterna igen, samt öka framledningstempen på värmepumpen tills det blir bra!
Anser ni att deras rekommendation är något att utgå ifrån?

Det där beror pÃ¥ hur lat du är.  ;)

Då är annars inne på rätt väg, öppna slingan i badrummet fullt och fortsätt strypa på de andra så når du säkert fram till slut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2007, 23:05:50 »

Problem 1:1:   FLVP behöver stora luft flöden att utvinna värme ur, styper/minskar du flödena för mycket kan inte 490 utvinna ens de ynka 2kW. IVT anger att 490 kan begöva upp till 60l/s för att kunna utvinna märkeffekten. Jag hÃ¥ller alltsÃ¥ inte med  hplp här!

För visso minska uppvärmningsbehovet om du stryper frånluft flödet, men det var inte frågan.

Problem 1:2:  Se ovan.
                   Du skriver "Tex strypa de frÃ¥nluftsventiler som ligger längst bort i huset och där deras luft pÃ¥ väg till VP har en större avkylning än de ventiler som ligger närma"
                   Var för kyls luften av frÃ¥n dessa, är kanalerna oisolerade och gÃ¥r genom den kalla vinden? Annars blir det inga förluster.


Problem 2:  Var har du för delta T pÃ¥ respektive slinga?

                Att bara öka flödet pÃ¥ badrumsslingan utan att öka temperaturen som anderspnilsson skriver kan fungera men det är inte säkert.  Ett ökat flöde innebär inte automatiskt att effektavgivningen frÃ¥n slingar blir större. Det funkar om Delta T är stort, men inte om det redan är litet. Det beror pÃ¥ att konvektionen inte beror pÃ¥ flödet.

                                Roth kan ha rätt att det är enda sättet  att öka fram ledningen,  kurva 2.5 är ganska lÃ¥gt!



/Abbe

IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad anderspnilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö/Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2007, 12:54:27 »

Problem 1:1:   FLVP behöver stora luft flöden att utvinna värme ur, styper/minskar du flödena för mycket kan inte 490 utvinna ens de ynka 2kW. IVT anger att 490 kan begöva upp till 60l/s för att kunna utvinna märkeffekten. Jag hÃ¥ller alltsÃ¥ inte med  hplp här!

För visso minska uppvärmningsbehovet om du stryper frånluft flödet, men det var inte frågan.

Problem 1:2:  Se ovan.
                   Du skriver "Tex strypa de frÃ¥nluftsventiler som ligger längst bort i huset och där deras luft pÃ¥ väg till VP har en större avkylning än de ventiler som ligger närma"
                   Var för kyls luften av frÃ¥n dessa, är kanalerna oisolerade och gÃ¥r genom den kalla vinden? Annars blir det inga förluster.


Problem 2:  Var har du för delta T pÃ¥ respektive slinga?

                Att bara öka flödet pÃ¥ badrumsslingan utan att öka temperaturen som anderspnilsson skriver kan fungera men det är inte säkert.  Ett ökat flöde innebär inte automatiskt att effektavgivningen frÃ¥n slingar blir större. Det funkar om Delta T är stort, men inte om det redan är litet. Det beror pÃ¥ att konvektionen inte beror pÃ¥ flödet.

                                Roth kan ha rätt att det är enda sättet  att öka fram ledningen,  kurva 2.5 är ganska lÃ¥gt!



/Abbe




Hej,

Svar på Problem 1:2
Kanalerna på vinden är isolerade!

Svar på Problem 2
Vid 28 grader in till respektive golvslinga så har jag ett Delta T på ca 2 grader!

Kommer det att fungera att strypa in slingorna så att Delta T ökar ytterligare?

Mvh
Anders
VP: IVT 490
1-plans Vimmerby hus från -04 på 138 kvm + 38 kvm ihopbyggt garage, belägget i Barsebäcksby utanför Löddeköpinge i Skåne.
Öppen planlösning.
Vattenburen golvvärme från Roth

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2007, 13:15:43 »

Problem 1:1:   FLVP behöver stora luft flöden att utvinna värme ur, styper/minskar du flödena för mycket kan inte 490 utvinna ens de ynka 2kW. IVT anger att 490 kan begöva upp till 60l/s för att kunna utvinna märkeffekten. Jag hÃ¥ller alltsÃ¥ inte med  hplp här!

För visso minska uppvärmningsbehovet om du stryper frånluft flödet, men det var inte frågan.

Problem 1:2:  Se ovan.
                   Du skriver "Tex strypa de frÃ¥nluftsventiler som ligger längst bort i huset och där deras luft pÃ¥ väg till VP har en större avkylning än de ventiler som ligger närma"
                   Var för kyls luften av frÃ¥n dessa, är kanalerna oisolerade och gÃ¥r genom den kalla vinden? Annars blir det inga förluster.


Problem 2:  Var har du för delta T pÃ¥ respektive slinga?

                Att bara öka flödet pÃ¥ badrumsslingan utan att öka temperaturen som anderspnilsson skriver kan fungera men det är inte säkert.  Ett ökat flöde innebär inte automatiskt att effektavgivningen frÃ¥n slingar blir större. Det funkar om Delta T är stort, men inte om det redan är litet. Det beror pÃ¥ att konvektionen inte beror pÃ¥ flödet.

                                Roth kan ha rätt att det är enda sättet  att öka fram ledningen,  kurva 2.5 är ganska lÃ¥gt!



/Abbe



Det som är märkligt är att minskar jag flödet pÃ¥ luften kyls luften av pÃ¥ vägen till vp. Ingen isolering är 100%, inte ens en vacumfylld termos är 100%. Dock verkar det ha mindre betydelse om temp faller 5 ºC, vp tar ändÃ¥ sina grader. Tror du mig inte fÃ¥r du komma hit och titta. Hur mÃ¥nga kW spelar mindre roll huvudsaken är att man fÃ¥r varmt i huset med fortsatt tillräcklig ventillation. 
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2007, 21:32:33 »
För mattesugna. Räkna ut hur mycket förlust ni har från rör eller hus. OBS! K-värde är en gammal benämning, Heter numera U-värde.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2007, 21:34:13 »
Och nu kommer den nödvändiga tabellen. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2007, 21:39:00 »
Den översta var rätt intressant, inte för att jag tänker isolera med vätskan, men för att den överhuvudtaget finns med i din tabell.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2007, 21:46:47 »
Den har sin givna platts överallt ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2007, 21:54:05 »
Jag tror att man skall försöka minska frånluften så mycket som möjligt för att få bästa möjliga ekonomi.

Förklaring:

Om man tillåter frånluftsvärmepumpen att sänka utgående lufttemp maximalt (utan att det fryser på) så utvinner man övergångsvärme (gratisenergi) när luftens ånghaltiga fuktighet övergår till kondens (vatten) på förångaren, detta i kombination med en mindre luftomsättning i huset (mindre kall luft in) ger en bättre ekonomi.

Naturligtvis måste man ta hänsyn till luftkvalite och inomhusluftens fuktighet, men fukthalten brukar sällan vara ett problem under vinterhalvåret (bör inte överstiga 60-65%).
När det gäller allmän kvalite på inomhusluften anser jag att näsan räcker till rätt bra för att avgöra huruvida man har tillräcklig ventilation eller ej.

När det gäller badrummet så tror jag att din låga temp beror på att du har ett badrum som har en lång vägg som är "yttervägg", golvvärmens uteffekt är förmodligen densamma som i övriga huset där du har mindre "yttervägg"/m2 golvyta än i badrummet.
Ett lite högre flöde i denna slinga än i övriga borde räcka till för att kompensera för detta men kan resultera i att du måste höja kurvan till typ 3.0 och även strypa lite på övriga slingor.



« Senast ändrad: 19 januari 2007, 10:36:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2007, 09:08:28 »

Svar på Problem 2
Vid 28 grader in till respektive golvslinga så har jag ett Delta T på ca 2 grader!

Kommer det att fungera att strypa in slingorna så att Delta T ökar ytterligare?

Om Delta T är så litet så hjälper troligen varken att strypa eller öka flödet. sänker du flödet kommer delta T öka förvisso, men jag tror inte slangen kommer emmitera mervärme för det.

Du måste nog som Richard skriver skruva upp temperaturen för att få varmt i badrum, och ev strypa övriga rum om det blir för varmt.

Natruligtvis blir det billigare om man minskar ventilationen, men med risk att ventilationen blir lidande, så det är ett avvägande.

/abbe_
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad anderspnilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö/Sverige
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 och problem!
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2007, 11:07:49 »
Hej igen,

Justerade strypningarna och fick till slut upp tempen i badrummet utan att höja framledningstemp!

Har nu även monterat min innegivare och ställt in den på 21.0 grader för rumstemp!
Påverkan ställd till 10.0 grader efter tips här på forumet!

Tyvärr sÃ¥ har jag sett att elförbrukningen ökade en del jämfört med att inte ha innetempgivaren installerad!  (frÃ¥n ca 45Kwh/dygn till 55Kwh/dygn).

Kan det bero på att Innetempgivare påverkan är för högt ställd? Dvs att eltillskottet ligger till för länge för att få upp tempen och att det sedan blir för store svängningar i systemet?

Kanske läge att skruva ner innetempgivare påverkan till 3-4 grader?

Mvh
Anders
VP: IVT 490
1-plans Vimmerby hus från -04 på 138 kvm + 38 kvm ihopbyggt garage, belägget i Barsebäcksby utanför Löddeköpinge i Skåne.
Öppen planlösning.
Vattenburen golvvärme från Roth

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!